Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als we elke elektricien die in een ziekenhuis werkt meetellen.
Ben jij van de overtuiging dat degenen met een andere taak dan verzorgen in een woonzorgcentrum niet gevaccineerd moeten worden? Degenen die hun kamers komen poetsen. Degenen die die daar een lamp komen vervangen. Degenen die daar koken. ...

Die kunnen de bewoners niet aansteken? Idem in een ziekenhuis?

Buiten dat jouw mening hier misschien kan verschillen. Lijkt het me moeilijk om te ontkennen dat dit "een goede verklaring is".

Waarom moet een boekhouder in een wzc prioritair gevaccineerd worden?

Die mens ziet 0 patiënten.

Een kassier ziet veel meer mensen, veel meer risico.

Behalve gemakzucht adhv locatie of PC is er toch geen reden om die allemaal mee te nemen?

Maar we dwalen af van de essentie van de initiele discussie. Er worden heel veel "vriendjes" op de lijst gezet en naar boven gebumpt. Soms geniepig, soms gewoon open en bloot. Er zijn gemeenten die alle overschotten aan politie of leraars geven (e.g. vilvoorde).

Jezus, wat een debiel gezwets. Bekijk het vanuit een gunnerperspectief. Wel makker zeg mij dan eens waarom wij vorig jaar in mei geen aparte kamer konden krijgen om afscheid te nemen van onze dochter maar het maar moesten doen op de gang omdat de voorziene kamer daarvoor leeg gehouden moest worden moest er ooit een kind met corona opgenomen worden. Toen kon geen enkele beleidsmaker ons dat gunnen terwijl het ziekenhuispersoneel er schande van sprak. Voor mijn part mag je rotten in de hel, dat gun ik u wel ipv hypocriet te komen doen in de media.

Waarom moet een boekhouder in een wzc prioritair gevaccineerd worden?

Die mens ziet 0 patiënten.

Een kassier ziet veel meer mensen, veel meer risico.

Behalve gemakzucht adhv locatie of PC is er toch geen reden om die allemaal mee te nemen?

Maar we dwalen af van de essentie van de initiele discussie. Er worden heel veel "vriendjes" op de lijst gezet en naar boven gebumpt. Soms geniepig, soms gewoon open en bloot. Er zijn gemeenten die alle overschotten aan politie of leraars geven (e.g. vilvoorde).
"Moving the goalpost" 4 keer op rij ofzo. Probeer je een record te zetten?
Wat een heisa over een paar man die "teveel" gevaccineerd zijn, alsof dat een slecht ding is, alsof we beter vaccins weggooien. Zoals je zelf zegt "overschotten". Vrij hypocriet? Die discussie is hierboven overigens ook al meerdere malen gevoerd. Als je ergens op wilt kakken, vind je altijd wel iets om op te kakken. Is inderdaad gemakzuchtig zo wat kakken.

Nog iets extra:

dit zijn het aantal besmette gevallen in 2020 (9 à 10 maand) tegenover het eerste kwartaal van 2021 (3 maand):
Code:
Leeft.    2020    Q1 2021
  0-9    14.238    18.758
10-19    64.742    34.814
20-29   109.169    35.554
30-39   101.588    37.485
40-49   101.371    36.355
50-59    96.175    32.061
60-69    55.898    19.393
70-79    38.829    11.765
80-89    42.958     9.971
  90+    20.777     3.954
(blank)   3.478       989
Total   649.223   241.099

Wat héél sterk opvalt is dat er nu al veel meer gevallen zijn bij kinderen dan bij de rest van de bevolking. Het is duidelijk dat we over een gans "ander" virus spreken nu. Je ziet ook al héél duidelijk het effect van de vaccinatie, bij hogere leeftijden is het aantal besmettingen véél minder.
Langs de andere kant is de griep van 2014 ook niet dezelfde als die van 2018.

Engeland, Israel, USA, Nederland... enkel prio voor high risk, daarna gewoon aflopen hoog laag.

Bon, we lezen binnen 1 of 2 y wel de post fact analyse van hoe goed we het gedaan hebben.

Engeland, Israel, USA, Nederland... enkel prio voor high risk, daarna gewoon aflopen hoog laag.
Leugens.

USA hangt af van de staat. Er zijn weldegelijk staten waar hcw prioritair zijn (en niet enkel high risk healthcare workers). Dus niet gewoon leeftijd aflopen.
UK loop ook niet leeftijd af maar werkt met priority groups, waaronder ook niet enkel high risk.
Nederland geeft ook prioriteit voor alle zorgmederwerkers, niet enkel high risk.
Israel is een geval apart sinds die met een overvloed aan vaccins zitten waardoor ze geen prioriteit moeten geven aan bepaalde groepen.

Leugens.

USA hangt af van de staat. Er zijn weldegelijk staten waar hcw prioritair zijn (en niet enkel high risk healthcare workers). Dus niet gewoon leeftijd aflopen.
UK loop ook niet leeftijd af maar werkt met priority groups, waaronder ook niet enkel high risk.
Nederland geeft ook prioriteit voor alle zorgmederwerkers, niet enkel high risk.
Israel is een geval apart sinds die met een overvloed aan vaccins zitten waardoor ze geen prioriteit moeten geven aan bepaalde groepen.
Israel krijgt geen nieuwe vaccins meer omdat ze de vorige nog niet betaald hebben. dus misschien passen die hun beleid nog aan.

"Moving the goalpost" 4 keer op rij ofzo. Probeer je een record te zetten?
Wat een heisa over een paar man die "teveel" gevaccineerd zijn, alsof dat een slecht ding is, alsof we beter vaccins weggooien.
Hij zegt toch nergens dat we vaccines moeten weggooien? Wel dat het wat belachelijk is om iedereen in het PC voorrang te geven, je hebt mensen in andere PC's met een veel grotere contactfunctie dan de boekhouder/elektricien in het ziekenhuis.

Bon, we lezen binnen 1 of 2 y wel de post fact analyse van hoe goed we het gedaan hebben.

No shit sherlock maar ik lees toch iets anders.

No shit sherlock maar ik lees toch iets anders.

Daar staat toch duidelijk een lijst van oud naar jong of ben ik blind?

Eerst high risk (je mag nog kiezen of je gezondheidswerkers erbij telt of niet, maar feit dat ze voorrang krijgen is toch omdat ze at risk zijn mag ik hopen) en daarna gewoon oud naar jong. Niet zoals hier binnen elke leedtijd groep prios definieren en het moeilijk maken.

Eerst high risk (je mag nog kiezen of je gezondheidswerkers erbij telt of niet, maar feit dat ze voorrang krijgen is toch omdat ze at risk zijn mag ik hopen) en daarna gewoon oud naar jong. Niet zoals hier binnen elke leedtijd groep prios definieren en het moeilijk maken.
Daar hebben ze al de prio's er al uit gehaald voor ze aan de lijst op leeftijd beginnen.
Bv mensen met down of morbide obesitas zijn in Nederland voor de ouderen gevaccineerd. Hier vaccineren ze eerst 65+ en dan pas de mensen met down of +30BMI van 40-65 jaar.

Kom mannekes, tegen eind mei zijn de risicogroepen ingeënt en zijn grote versoepelingen mogelijk. Kijk naar de UK, nauwelijks nog besmettingen en het is niet dat iedere volwassene daar al zijn inenting heeft gekregen. Gewoon terug naar het quasi-normale vanaf eind mei of ten laatste eind juni is een must.
Dit gaat het waarschijnlijk worden. Vorig jaar was hier de race naar 0 ingezet en we hebben die op drie gevallen op 14 dagen net niet gehaald.

Zomer 2021 zal wel hetzelfde zijn. En dit jaar ga ik toch een efforeke doen voor aan 15 per week te komen.

Hij zegt toch nergens dat we vaccines moeten weggooien? Wel dat het wat belachelijk is om iedereen in het PC voorrang te geven, je hebt mensen in andere PC's met een veel grotere contactfunctie dan de boekhouder/elektricien in het ziekenhuis.
Een electricien in het ziekenhuis loopt meestal het ganse ziekenhuis rond voor onderhoud en komt dus massaal in contact met medisch personeel. Dat je een boekhouder er nog uit zou halen versta ik, maar hoeveel % van het ziekenhuispersoneel is boekhouder? Het is dus niet de moeite om daar lijsten voor aan te leggen om die eruit te halen, dat zou de efficientie écht niet verbeteren.

Er is een planning voor alle mensen die niet in de zorg werken. En een aparte planning voor de vaccinatie van zorgmedewerkers. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de planning van vaccinatie. Bijvoorbeeld de levering van de vaccins.

deze volgen er meestal na:

De lijst van risicoprofielen in België is gewoon veel te lang. Dat is ook door artsenverenigingen opgeworpen toen de strategie werd uitgerold maar werd genegeerd. Hierdoor zit je nu wel in een situatie waar er vele verhalen opduiken van mensen die gevaccineerd worden maar op basis van risico/leeftijd eigenlijk pas een heel stuk later moeten komen. Combineer dat met totale intransparantie en inconsistentie over de opstelling van de reservelijsten en je belandt in een situatie waarbij al wie maar moet blijven wachten nog gefrustreerder raakt. Helemaal als er dan nog eens geopperd wordt dat de gevaccineerden, waarvan een heel deel laag-risico, sneller versoepelingen moeten krijgen. Transparantie en communicatie is al de hele Corona-crisis een probleem en is dat in de eindfase nog steeds.

Een electricien in het ziekenhuis loopt meestal het ganse ziekenhuis rond voor onderhoud en komt dus massaal in contact met medisch personeel. Dat je een boekhouder er nog uit zou halen versta ik, maar hoeveel % van het ziekenhuispersoneel is boekhouder? Het is dus niet de moeite om daar lijsten voor aan te leggen om die eruit te halen, dat zou de efficientie écht niet verbeteren.

Contact met medisch personeel maakt toch niet veel uit lijkt me, dat contact zou nooit van dichtbij mogen zijn en het medisch personeel komt 's avonds toch ook met hun ongevaccineerde familie in contact dus het niet dat ze volledig in een gevaccineerde bubbel leven. Zolang het medisch personeel is gevaccineerd en iedereen die dicht contact heeft met patiënten, lijkt me het voldoende en in lijn met het doel van de prior-vaccinatie. Als je iedereen die op de payroll van een ziekenhuis, apotheek, kinesist ... staat gaat tellen, lijken me dat toch een significant aantal vaccins te zijn die beter hadden gegaan naar ouderen die meer risico lopen. Zeker als je voor apothekers bv. dan ook nog op basis van lijsten gaat werken van iedereen die ooit apotheker is geweest en dus profielen als Marc Coucke daar ook bij horen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan