Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eens wat andere cijfers dan die van JPV. De vaccinleveringen aan de EU:

Q1geleverdbeloofd
Pfizer
67​
60​
AZ​
30​
140​
MRNA​
10​
10​
totaal​
107​
210​
% bevolking
11,9%
23,5%

De leveringen van vaccins waren maar de helft van voorzien, met dank aan AZ. Hiermee konden we net geen 12% van de bevolking volledig vaccineren in plaats van bijna een kwart (in werkelijkheid zit je natuurlijk met andere cijfers doordat velen nog maar 1 prik hebben gekregen). Voor Q2 ziet het er zo uit:

Q2Beloofde leveringen
Pfizer
200​
AZ
70​
MRNA
35​
J&j
55​
% bevolking
46,3%

We zullen bijna 4x zoveel mensen volledig kunnen vaccineren dit kwartaal, maar we blijven sterk van Pfizer afhangen. Moderna blijft een kleine speler, en ook AZ levert niet zoveel (70 ipv 180 miljoen!). J&J levert relatief weinig vaccins, maar is wel heel belangrijk omdat er maar 1 vaccin nodig is. Toch blijft Pfizer ver de belangrijkste leverancier.

Als ieder bedrijf in Q2 levert wat ze hebben beloofd, kunnen we 46,3% van de EU bevolking vaccineren. AZ levert sowieso al minder dan beloofd (70 ipv 180 miljoen), anders was dat 58,6%. J&J heeft ook al gezegd dat ze moeite zullen hebben om alles te kunnen leveren. In het beste geval zal eind juni 70,6% van de bevolking volledig gevaccineerd zijn, rekening houdend dat je van J&J maar 1 prik nodig hebt. Maar het zal meer richting 58,3% gaan. (Ook hier, het % volledig gevaccineerden zal wat lager zijn en het % die een eerste prik hebben gekregen hoger). De doelstelling van Beke lijkt mij dus nog haalbaar, omdat mijn % over de hele bevolking gaan en je altijd vaccinweigeraars hebt. Voor 18+ liggen die cijfers dan hoger.

Ik was ook curieus hoe het in de VS gaat ivm ons:

Q1EUVS
Pfizer
67​
100​
AZ​
30​
0​
MRNA
10​
100​
totaal
107
200
% bevolking
11,9%
30,5%

De VS heeft dus meer vaccins gekregen (bijna het dubbele), voor een bevolking die ongeveer 1/4 kleiner is dan de EU. In % gevaccineerden is dat een groot verschil. De verwachte leveringen voor Q2:

Q2EUVSOpmerking
Pfizer
200​
150​
Samen met MRNA 400 mil eind juli
AZ
70​
0​
MRNA
35​
150​
Samen met Pfizer 400 mil eind juli
J&j
55​
100​
Stukje al geleverd in Q1, maar die cijfers vind ik niet
% bevolking
46,3%
76,2%

Zelfs als AZ niets aan de VS levert dit kwartaal, blijven ze meer vaccins krijgen dan de EU. J&J is de belangrijkste leverancier voor de VS. Als je alles optelt zal de VS teveel vaccins hebben aan het einde van dit kwartaal. Dat is misschien een lichtpuntje? Als de VS in de komende weken verzadigd is, kan Biden de exportrestricties opheffen waardoor we meer vaccins krijgen.

Als ik fouten maak, hoor ik het graag. Bronnen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag me af of men die versoepelingen voor de gevaccineerden überhaupt gaat kunnen tegenhouden.
De geest is uit de fles blijkbaar.
Vrij makkelijk aangezien 85% van uw bevolking nog geeneens een eerste spuit heeft gehad. Als elke maatregel waarvan “de geest uit de fles” (wat een debiele uitdrukking ook) is ook zou worden aangenomen, ge zou nogal wat zien.

Als Groen straks oppert om nog slechts 70 km/u op de autostrade te rijden is de geest ook uit de fles. Kan men dat dan ook niet meer tegenhouden volgens u?

EU heeft ook heel veel bijbesteld bij Pfizer. AZ ging eerst hoofdleverancier zijn voor vaccins.
Die is nu Pfizer en gelukkig maar.. Ze leveren grote hoeveelheden aan op regelmatige tijdstippen. Behalve de problemen in begin toen ze schaalvergroting wilden doen zijn er geen problemen meer geweest met hen.

De VS moet op zich niet exporteren hé. Als ze hun afname ook al verminderen wat waarschijnlijk zal gebeuren want je moet geen stock hebben van honderden miljoenen vaccins, dan kunnen de leveranciers hun productie naar andere delen sturen.

VK zit op hogere vaccinatiegraad ja maar meeste zijn nog altijd maar 1 prik. Ook voorzien ze nu een daling van geleverde vaccins met ongeveer 500.000 per week minder.

Vraag me af of men die versoepelingen voor de gevaccineerden überhaupt gaat kunnen tegenhouden.
De geest is uit de fles blijkbaar.
Er zou ook geen verstrenging kunnen komen na de aangekondigde versoepeling van de buitenbubbel, want "de geest is uit de fles". Die is er nochtans wel al gekomen. Dat is ook maar gewoon een uitdrukking die totaal niks betekent.

Er zìjn nog niet eens versoepelingen. Er is nog geen geest uit een fles. De geest die uit de fles is, is eerder de richtlijn van Europa die stelt dat het discriminatoir is als het alleen om vaccins zou gaan, ipv om die groen kaart.

Daar zou ik maar niet te hard op rekenen.

Ondertussen zit de VK op een vaccinatiegraad van 60%
Ik ben er zeker van dat Biden vaccins zal delen, maar met welke landen? Krijgt de EU iets symbolisch of meer?
EU heeft ook heel veel bijbesteld bij Pfizer. AZ ging eerst hoofdleverancier zijn voor vaccins.
Die is nu Pfizer en gelukkig maar.. Ze leveren grote hoeveelheden aan op regelmatige tijdstippen. Behalve de problemen in begin toen ze schaalvergroting wilden doen zijn er geen problemen meer geweest met hen.

VK zit op hogere vaccinatiegraad ja maar meeste zijn nog altijd maar 1 prik. Ook voorzien ze nu een daling van geleverde vaccins met ongeveer 500.000 per week minder.
Ik hoop maar dat er niets foutloopt in de fabrieken van Pfizer :unsure:

Ik ben er zeker van dat Biden vaccins zal delen, maar met welke landen? Krijgt de EU iets symbolisch of meer?

Ik hoop maar dat er niets foutloopt in de fabrieken van Pfizer :unsure:

Gaat Biden economisch solidair zijn of op menselijk vlak.
IMO eerste waardoor ze gaan willen dat handel en toerisme weer normaal gaat worden. Dus hun grootste handelspartners zullen wel een groot deel van de vaccins krijgen.
Een paar symbolische leveringen gaan ook richting Afrika enzo maar dat gaat maar klein zijn.

Het hangt ook wel veel af van het type versoepelingen waarover we praten he.
Als het gaat om concerten/festivals/reizen/... kortom groepsactiviteiten, dan gaan ze (terecht) enorm veel tegenstand krijgen.
Maar als het gaat om "gevaccineerde grootouders mogen hun kleinkinderen terug zien", dan is het toch al een ander verhaal.
Inderdaad en vooral, hoe ga je dat controleren? Iets met mogelijke toegangscontrole zoals reizen/concert/restaurant/café lijkt praktisch haalbaar (los van het feit dat het ronduit discriminerend zou zijn en inderdaad veel tegenstand zal krijgen. Nog maar te zwijgen of dan al dat personeel plots ook voorrang moet krijgen om gevaccineerd te worden waar trouwens stewardessen/piloten etc vandaag al fel voor lobbyen). Maar als bij de ene meerdere wagens op de oprit staan of als iemand niet langer een mondmasker moet dragen, gaat men die dan continu vragen hun pasje te tonen? Als de overheid zich daarmee gaat moeten bezighouden dan gaat het draagvlak al helemaal weg zijn en zal iedereen gewoon zijn goesting doen. Alleen daarom al lijkt mij dat een zeer moeilijk vraagstuk dat praktisch niet op te lossen valt tot iedereen in de samenleving op zijn minst de kans heeft gehad zich te laten vaccineren.

Waar ik wel mee akkoord ga is dat er zeker versoepelingen in rusthuizen moet mogelijk zijn. Laat oudjes weer samen eten, samen activiteiten hebben en bezoek ontvangen.

Ik denk dat Biden in de eerste plaats terug aan Canda en Mexico gaat denken. Dat is vorige maand ook gebeurd met die uitlening van AZ vaccins.

En dat was een uitlening gezien volgens de huidige contracten de VS niet zomaar vaccins mag uitdelen aan de rest van de wereld.

The contracts the Trump administration signed with the vaccine manufacturers prohibit the U.S. from sharing its surplus doses with the rest of the world. According to contract language Vanity Fair has obtained, the agreements with Pfizer, Moderna, AstraZeneca, and Janssen state: “The Government may not use, or authorize the use of, any products or materials provided under this Project Agreement, unless such use occurs in the United States” or U.S. territories.

Ophef dat Erdogan op een topbijeenkomst geen stoel voorzien heeft voor Von Der Leyen en wel voor Michel Junior.

Tja, bij een Zoom-vergadering was dat geen probleem geweest.

Waar is eigenlijk de ophef dat we onze top-EU bobo's laten reizen naar Turkije waar de corona-cijfers ver van goed zijn? Gaan die in quarantaine bij terugkomst?

En toch is het niet wat grote ticketvendors en andere bedrijven die geregeld met massaregistraties te maken hebben, gebruiken. Als je deze toepassing gebruikt waarvan blijkbaar op heel het internet beschreven is hoe het gemakkelijk kan omzeild worden, was het afdwingen van wachtrijprioriteit geen belangrijke factor. Voor mij geen probleem maar kom dan ook niet af met iedereen die van de shortcut gebruik maakt een pester van de ouderen te noemen. Als wachtrijprioriteit belangrijk was, hadden ze een beter wachtrijsysteem moeten gebruiken.
Zoals anderen al gezegd hebben, dat is een compleet ander systeem en dus appelen met peren vergelijken. Bij dat soort systemen is de volgorde belangrijk, die zijn FIFO. Dit systeem is puur om overbelasting van de website tegen te gaan.

En ik ben 99% zeker (en dit is mijn eigen mening, geen vaststaand feit) dat indien men zo een systeem ontwikkeld had, dat krak dezelfde mensen dan zouden klagen in de aard van "en daar heeft men tijd, geld & moeite ingestoken terwijl zo'n systemen al bestaan; zoals bv. queue-it!" :sarcastic:

Sommige mensen klagen gewoon graag, vooral over dingen die niet significant zijn. In dit systeem brengt de wachtrij omzeilen 0.0 voordeel met zich mee en is dus niet belangrijk. Dan ben ik blij dat ze dit soort systemen gepakt hebben (bestaand en snel te implementeren) om een probleem aan te pakken. En gezien de immense wachtrij, kan ik wel stellen dat het nodig was. Want ook indien ze het niet gedaan hadden zouden weer diezelfde mensen hier komen klagen dat de site plat zou liggen :unsure:

Ophef dat Erdogan op een topbijeenkomst geen stoel voorzien heeft voor Von Der Leyen en wel voor Michel Junior.

Tja, bij een Zoom-vergadering was dat geen probleem geweest.

Waar is eigenlijk de ophef dat we onze top-EU bobo's laten reizen naar Turkije waar de corona-cijfers ver van goed zijn? Gaan die in quarantaine bij terugkomst?
Die zijn dacht ik al gevaccineerd :unsure:..

Maar als er 2 miljoen mensen gevaccineerd zijn, met het hoogste risicoprofiel eerst, lijkt me net logisch om IEDEREEN terug dingen toe te laten.
Vergeet niet dat het grosso modo net voor deze mensen is, zo werd een jaar geleden verteld, dat IEDEREEN rustig thuis moest blijven.
Samen uit, samen thuis. Solidariteit en al die dingen die we al een jaar horen.
Het probleem bij CORONA zijn niet de doden. Cru gezegd is iedereen die vlug dood zou gaan als hij een hoog risicoprofiel heeft, geen groot probleem. Dood is dood, die kunnen we in een puntje steken. Het is een enorme menselijke schade, maar voor de beheersing van corona is het geen probleem meer gezien we al de eindsituatie (dood vs levend) vlug bereikt hebben bij mensen met een hoog risicoprofiel.

Het probleem bij CORONA zijn de ziekenhuisopnames. Die zijn beperkt en resulteren dat ANDERE zware problemen ontstaan als corona zorgt voor een stopzetting van de reguliere zorg. En dat probleem zal je nog altijd hebben als je 9 miljoen mensen van dag op dag laat doen wat ze al die maanden niet mochten doen. In dat geval liggen de ziekenhuizen ook terug volg, gewoon omwille van het grote aantal dat direct besmet zou worden. Dat lukt dus niet.

Je moet dus op zoek gaan naar het moment waarbij je zoveel mogelijk mensen zoveel als mogelijk terug kan laten doen. En dan kan je je de vraag stellen of je dat toch niet deels kan faseren, minstens voor een aantal niet-uitstelbare zaken of zaken waarbij iedereen die betrokken is er minstens een voordeel uit kan halen.

Dat kan dan dus door kinderopvang toe te laten door grootouders (voordeel voor ouders én grootouders), door méér mensen toe te laten op een begrafenis (niet-uitstelbaar), ...

En imho zal dat zo'n korte periode zijn dat er daar uiteindelijk geen groot probleem is. Want de leveringen die gepland zijn (en nu toch relatief goed nageleefd worden) zorgen ervoor dat we op korte termijn al véél mensen kunnen inenten en veilig stellen.

2 miljoen "veilige" (niet 100%, maar toch relatief na een eerste prik) mensen tegenover 9 miljoen onveilige is al GANS iets anders dan 5 miljoen veilige vs 6 miljoen "onveilige" (waarbij de -18 jarigen sowieso niet geprikt zullen worde op korte termijn).

Zoals anderen al gezegd hebben, dat is een compleet ander systeem en dus appelen met peren vergelijken. Bij dat soort systemen is de volgorde belangrijk, die zijn FIFO. Dit systeem is puur om overbelasting van de website tegen te gaan.

En ik ben 99% zeker (en dit is mijn eigen mening, geen vaststaand feit) dat indien men zo een systeem ontwikkeld had, dat krak dezelfde mensen dan zouden klagen in de aard van "en daar heeft men tijd, geld & moeite ingestoken terwijl zo'n systemen al bestaan; zoals bv. queue-it!" :sarcastic:

Sommige mensen klagen gewoon graag, vooral over dingen die niet significant zijn. In dit systeem brengt de wachtrij omzeilen 0.0 voordeel met zich mee en is dus niet belangrijk. Dan ben ik blij dat ze dit soort systemen gepakt hebben (bestaand en snel te implementeren) om een probleem aan te pakken. En gezien de immense wachtrij, kan ik wel stellen dat het nodig was. Want ook indien ze het niet gedaan hadden zouden weer diezelfde mensen hier komen klagen dat de site plat zou liggen :unsure:

Akkoord, maar het eerste bericht was maar een antwoord op iemand die beweerde dat iemand die de wachtrij omzeilde een pester van oude mensen was. In dit geval is het niet nodig veel geld te investeren in een waterdicht systeem maar kom dan ook niet klagen als iemand de shortcut die je wagenwijd openlaat, gebruikt.

"We zullen geen enkele pandemiewet aanvaarden. Er is trouwens bewezen dat de coronamaatregelen juridisch ongeldig zijn. Wij zijn bereid om te sterven, om onze vrijheid te heroveren. Als meerderheid worden we beknot omwille van een kleine minderheid die in de ziekenhuizen ligt. We zullen tonen dat het Belgische volk het hoofd niet laat hangen." Alex kondigt aan dat hij dit argument misschien wel kracht wil bijzetten met een mars op de Wetstraat 16 of het Europese Parlement."

Als er een mars komt, loop ik misschien wel mee (en ik ken er wel die gaan mee willen gaan).

"We zullen geen enkele pandemiewet aanvaarden. Er is trouwens bewezen dat de coronamaatregelen juridisch ongeldig zijn. Wij zijn bereid om te sterven, om onze vrijheid te heroveren. Als meerderheid worden we beknot omwille van een kleine minderheid die in de ziekenhuizen ligt. We zullen tonen dat het Belgische volk het hoofd niet laat hangen." Alex kondigt aan dat hij dit argument misschien wel kracht wil bijzetten met een mars op de Wetstraat 16 of het Europese Parlement."

Als er een mars komt, loop ik misschien wel mee (en ik ken er wel die gaan mee willen gaan).

Het is juridisch ongeldig.
Maar we gaan een juridisch geldig wet ook niet aanvaarden.

Wat wil je dan?

Iedere dag 267 mensen in ziekenhuis opgenomen maar het is een kleine minderheid. Ahja.

Het probleem bij CORONA zijn niet de doden. Cru gezegd is iedereen die vlug dood zou gaan als hij een hoog risicoprofiel heeft, geen groot probleem. Dood is dood, die kunnen we in een puntje steken. Het is een enorme menselijke schade, maar voor de beheersing van corona is het geen probleem meer gezien we al de eindsituatie (dood vs levend) vlug bereikt hebben bij mensen met een hoog risicoprofiel.

Het probleem bij CORONA zijn de ziekenhuisopnames. Die zijn beperkt en resulteren dat ANDERE zware problemen ontstaan als corona zorgt voor een stopzetting van de reguliere zorg. En dat probleem zal je nog altijd hebben als je 9 miljoen mensen van dag op dag laat doen wat ze al die maanden niet mochten doen. In dat geval liggen de ziekenhuizen ook terug volg, gewoon omwille van het grote aantal dat direct besmet zou worden. Dat lukt dus niet.
Ben het grotendeels met je eens hoor, dat stel ik ook helemaal niet ter discussie.
Maar de mensen die een groot risico lopen om te sterven zijn toch dezelfde als die een hoog risico lopen op ziekenhuisopname/IC/Belasting van de zorg, en diegene die voorop staan in de vaccinatievolgorde?
Je moet dus op zoek gaan naar het moment waarbij je zoveel mogelijk mensen zoveel als mogelijk terug kan laten doen. En dan kan je je de vraag stellen of je dat toch niet deels kan faseren, minstens voor een aantal niet-uitstelbare zaken of zaken waarbij iedereen die betrokken is er minstens een voordeel uit kan halen.
Da's ongeveer dezelfde vraag als we vorig jaar konden stellen, kunnen we zoveel mogelijk mensen toch niet laten doen wat ze al doen. Alleen was het antwoord toen (terecht hoor) heel duidelijk dat dat niet kon. Nu zijn de rollen omgedraaid en het antwoord plots ook?
Dat kan dan dus door kinderopvang toe te laten door grootouders (voordeel voor ouders én grootouders), door méér mensen toe te laten op een begrafenis (niet-uitstelbaar), ...

En imho zal dat zo'n korte periode zijn dat er daar uiteindelijk geen groot probleem is. Want de leveringen die gepland zijn (en nu toch relatief goed nageleefd worden) zorgen ervoor dat we op korte termijn al véél mensen kunnen inenten en veilig stellen.

2 miljoen "veilige" (niet 100%, maar toch relatief na een eerste prik) mensen tegenover 9 miljoen onveilige is al GANS iets anders dan 5 miljoen veilige vs 6 miljoen "onveilige" (waarbij de -18 jarigen sowieso niet geprikt zullen worde op korte termijn).
Puur pragmatisch lijkt kinderopvang en begrafenis me haalbaar, de vraag is waar stopt het (reikwijdte) en wanneer stopt het. Je kan nu wel zeggen 9 miljoen vs 2 miljoen is duidelijk maar zal die tweedeling tijdig afgeschaft worden of verlengen we die gemakshalve toch maar tot het einde? Ik vrees het laatste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan