Eens wat andere cijfers dan die van JPV. De vaccinleveringen aan de EU:
De leveringen van vaccins waren maar de helft van voorzien, met dank aan AZ. Hiermee konden we net geen 12% van de bevolking volledig vaccineren in plaats van bijna een kwart (in werkelijkheid zit je natuurlijk met andere cijfers doordat velen nog maar 1 prik hebben gekregen). Voor Q2 ziet het er zo uit:
We zullen bijna 4x zoveel mensen volledig kunnen vaccineren dit kwartaal, maar we blijven sterk van Pfizer afhangen. Moderna blijft een kleine speler, en ook AZ levert niet zoveel (70 ipv 180 miljoen!). J&J levert relatief weinig vaccins, maar is wel heel belangrijk omdat er maar 1 vaccin nodig is. Toch blijft Pfizer ver de belangrijkste leverancier.
Als ieder bedrijf in Q2 levert wat ze hebben beloofd, kunnen we 46,3% van de EU bevolking vaccineren. AZ levert sowieso al minder dan beloofd (70 ipv 180 miljoen), anders was dat 58,6%. J&J heeft ook al gezegd dat ze moeite zullen hebben om alles te kunnen leveren. In het beste geval zal eind juni 70,6% van de bevolking volledig gevaccineerd zijn, rekening houdend dat je van J&J maar 1 prik nodig hebt. Maar het zal meer richting 58,3% gaan. (Ook hier, het % volledig gevaccineerden zal wat lager zijn en het % die een eerste prik hebben gekregen hoger). De doelstelling van Beke lijkt mij dus nog haalbaar, omdat mijn % over de hele bevolking gaan en je altijd vaccinweigeraars hebt. Voor 18+ liggen die cijfers dan hoger.
Ik was ook curieus hoe het in de VS gaat ivm ons:
De VS heeft dus meer vaccins gekregen (bijna het dubbele), voor een bevolking die ongeveer 1/4 kleiner is dan de EU. In % gevaccineerden is dat een groot verschil. De verwachte leveringen voor Q2:
Zelfs als AZ niets aan de VS levert dit kwartaal, blijven ze meer vaccins krijgen dan de EU. J&J is de belangrijkste leverancier voor de VS. Als je alles optelt zal de VS teveel vaccins hebben aan het einde van dit kwartaal. Dat is misschien een lichtpuntje? Als de VS in de komende weken verzadigd is, kan Biden de exportrestricties opheffen waardoor we meer vaccins krijgen.
Als ik fouten maak, hoor ik het graag. Bronnen:
www.politico.eu
investors.modernatx.com
www.nytimes.com
| Q1 | geleverd | beloofd |
| Pfizer | 67 | 60 |
AZ | 30 | 140 |
MRNA | 10 | 10 |
totaal | 107 | 210 |
| % bevolking | 11,9% | 23,5% |
De leveringen van vaccins waren maar de helft van voorzien, met dank aan AZ. Hiermee konden we net geen 12% van de bevolking volledig vaccineren in plaats van bijna een kwart (in werkelijkheid zit je natuurlijk met andere cijfers doordat velen nog maar 1 prik hebben gekregen). Voor Q2 ziet het er zo uit:
| Q2 | Beloofde leveringen |
| Pfizer | 200 |
| AZ | 70 |
| MRNA | 35 |
| J&j | 55 |
| % bevolking | 46,3% |
We zullen bijna 4x zoveel mensen volledig kunnen vaccineren dit kwartaal, maar we blijven sterk van Pfizer afhangen. Moderna blijft een kleine speler, en ook AZ levert niet zoveel (70 ipv 180 miljoen!). J&J levert relatief weinig vaccins, maar is wel heel belangrijk omdat er maar 1 vaccin nodig is. Toch blijft Pfizer ver de belangrijkste leverancier.
Als ieder bedrijf in Q2 levert wat ze hebben beloofd, kunnen we 46,3% van de EU bevolking vaccineren. AZ levert sowieso al minder dan beloofd (70 ipv 180 miljoen), anders was dat 58,6%. J&J heeft ook al gezegd dat ze moeite zullen hebben om alles te kunnen leveren. In het beste geval zal eind juni 70,6% van de bevolking volledig gevaccineerd zijn, rekening houdend dat je van J&J maar 1 prik nodig hebt. Maar het zal meer richting 58,3% gaan. (Ook hier, het % volledig gevaccineerden zal wat lager zijn en het % die een eerste prik hebben gekregen hoger). De doelstelling van Beke lijkt mij dus nog haalbaar, omdat mijn % over de hele bevolking gaan en je altijd vaccinweigeraars hebt. Voor 18+ liggen die cijfers dan hoger.
Ik was ook curieus hoe het in de VS gaat ivm ons:
| Q1 | EU | VS |
| Pfizer | 67 | 100 |
AZ | 30 | 0 |
| MRNA | 10 | 100 |
| totaal | 107 | 200 |
| % bevolking | 11,9% | 30,5% |
De VS heeft dus meer vaccins gekregen (bijna het dubbele), voor een bevolking die ongeveer 1/4 kleiner is dan de EU. In % gevaccineerden is dat een groot verschil. De verwachte leveringen voor Q2:
| Q2 | EU | VS | Opmerking |
| Pfizer | 200 | 150 | Samen met MRNA 400 mil eind juli |
| AZ | 70 | 0 | |
| MRNA | 35 | 150 | Samen met Pfizer 400 mil eind juli |
| J&j | 55 | 100 | Stukje al geleverd in Q1, maar die cijfers vind ik niet |
| % bevolking | 46,3% | 76,2% |
Zelfs als AZ niets aan de VS levert dit kwartaal, blijven ze meer vaccins krijgen dan de EU. J&J is de belangrijkste leverancier voor de VS. Als je alles optelt zal de VS teveel vaccins hebben aan het einde van dit kwartaal. Dat is misschien een lichtpuntje? Als de VS in de komende weken verzadigd is, kan Biden de exportrestricties opheffen waardoor we meer vaccins krijgen.
Als ik fouten maak, hoor ik het graag. Bronnen:
One quarter later, EU misses its first vaccination goal
Only five countries vaccinated 80 percent of people over the age of 80. Will the second quarter be better?
Moderna Provides U.S. COVID-19 Vaccine Supply Update | Moderna, Inc.
Company has supplied 45.4 million doses of Moderna COVID-19 Vaccine to U.S. Government to date The CDC communicated that approximately 25.5 million doses of the Moderna COVID-19 Vaccine have been administered in the U.S. Additional 33.2 million doses have been produced and are filled in vials and
Johnson & Johnson COVID-19 Vaccine Authorized by U.S. FDA For Emergency Use - First Single-Shot Vaccine in Fight Against Global Pandemic
Data demonstrated protection against COVID-19 related hospitalization and death, across countries with different variants Available on not-for-profit basis for emergency pandemic use Shipping vaccine immediately, delivering more than 20 million doses to U.S. in March, 100 million doses in first…
www.jnj.com
Covid-19: U.S. Vaccine Production and Supply Increase After Snowstorms Caused Delays
Studies show that a virus variant surging in California is more contagious. The U.S. East Coast remains a hot spot as new coronavirus cases have declined elsewhere. Around the world, new cases have declined to half their peak.
Laatst bewerkt door een moderator: