Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En toch is het niet wat grote ticketvendors en andere bedrijven die geregeld met massaregistraties te maken hebben, gebruiken. Als je deze toepassing gebruikt waarvan blijkbaar op heel het internet beschreven is hoe het gemakkelijk kan omzeild worden, was het afdwingen van wachtrijprioriteit geen belangrijke factor. Voor mij geen probleem maar kom dan ook niet af met iedereen die van de shortcut gebruik maakt een pester van de ouderen te noemen. Als wachtrijprioriteit belangrijk was, hadden ze een beter wachtrijsysteem moeten gebruiken.

De wachtrij was gewoon een buffer om massale drukte op de server te vermijden. Dat er een klein percentage van de bezoekers de wachtrij weet te omzeilen, gaat daar niets aan veranderen en zorgt niet plots voor een immense extra drukte.

Als het daadwerkelijk om "first come, first served" ging, dan was de situatie natuurlijk anders en zou het toch wel schandalig zijn dat men een tool gebruikte die zo makkelijk te omzeilen viel.

Amai, zijn we nu na een volledig jaar COVID nog altijd bezig met dezelfde discussies van "We mogen niets" vs "We mogen bijna alles".
Kunnen we niet met zen alles afspreken dat we daar niet meer over discussiëren?

Het feit is, er zijn maatregelen en onze vrijheid wordt beperkt. Voor sommige veroorzaakt dit geen problemen of kunnen het goed relativeren en het beste van het moment van maken, voor andere gaat dit niet of minder goed.

Stop aub met het veralgemenen of het pushen van je eigen ideeën op anderen. Laat iedereen zelf uitmaken hoe hij deze crisis ervaart.
Sommige zijn hun job/familie/hobby's/vrienden kwijt & daardoor in een negatievere spiraal en ervaren zij deze periode veel zwaarder dan bijvoorbeeld iemand die niet veel verloren heeft of veranderingen merkt, waardoor zij het mogelijks iets makkelijker kunnen hebben deze periode. Punt is dat iedereen uniek is en niemand, maar dan ook niemand, andermans situatie kan beoordelen.

Je helpt hier niemand door pagina's te discussiëren over hoe iemand anders de situatie ervaart door te stellen dat andersmans punten niet geldig zijn. De stellingen bijvoorbeeld: "We mogen geen vrienden zien" is evenveel waarheid als "We mogen wel met 4 man afspreken". Voor de ene persoon betekent vrienden zien misschien iets anders dan ze buiten met 4 tegelijk afspreken als de persoon 20 vrienden binnenshuis of op cafe wilt zien of in een pretpark. De ene stelling maakt de andere niet minder waar.

Ik persoonlijk mag van geluk spreken dat er geen familie van mij gestorven is.
Ik heb wel al meer dan een jaar mijn grootmoeder niet kunnen zien.
Mijn grootmoeder heeft wel gelukkig nog haar dochters kunnen zien, met periodes waar dat niet kon, periodes waar er maar 1 iemand mocht langskomen en periodes waar de verschillende dochters apart konden langskomen.

Mijn broer trouwt officieel morgen, ik ben daar ook getuige en wij kunnen zelf niet nadien even samen iets drinken.
Huwelijksfeest is uitgesteld.

Ik heb al 6 geboortes van kinderen van vrienden meegemaakt midden in Corona, bij allen ben ik ondertussen al op thuisbezoek geweest, perfect binnen de regels. Kraambezoek was inderdaad niet mogelijk (we zijn zo aan het raam gaan staan, nuja, zij zaten op verdiep 2 wij buiten op de begane grond :p)

Correct je mag 1 knuffelcontact hebben (als je alleen bent wel 2)
Maar je mag niet maar 1 iemand zien, je kan momenteel tot 4 mensen zien, weliswaar buiten.
Het weer is er momenteel wel niet naar maar dat kan toch perfect.
Je kan alleen niet op elkaar schoot zitten bij wijze van spreken.
Ik heb zo al met vrienden afgesproken, met 4 in ene zijne tuin.
Of met 4 ergens in een park of gaan fietsen/wandelen.
En in de zomer mocht dat dan met meer tegelijk en elke week andere

Ik snap dat als je de situatie nu vergelijkt met zonder Corona dat het nogal erg is, maar het is niet altijd zo geweest.

Amai, zijn we nu na een volledig jaar COVID nog altijd bezig met dezelfde discussies van "We mogen niets" vs "We mogen bijna alles".
Kunnen we niet met zen alles afspreken dat we daar niet meer over discussiëren?

Het feit is, er zijn maatregelen en onze vrijheid wordt beperkt. Voor sommige veroorzaakt dit geen problemen of kunnen het goed relativeren en het beste van het moment van maken, voor andere gaat dit niet of minder goed.

Stop aub met het veralgemenen of het pushen van je eigen ideeën op anderen. Laat iedereen zelf uitmaken hoe hij deze crisis ervaart.
Sommige zijn hun job/familie/hobby's/vrienden kwijt & daardoor in een negatievere spiraal en ervaren zij deze periode veel zwaarder dan bijvoorbeeld iemand die niet veel verloren heeft of veranderingen merkt, waardoor zij het mogelijks iets makkelijker kunnen hebben deze periode. Punt is dat iedereen uniek is en niemand, maar dan ook niemand, andermans situatie kan beoordelen.

Je helpt hier niemand door pagina's te discussiëren over hoe iemand anders de situatie ervaart door te stellen dat andersmans punten niet geldig zijn. De stellingen bijvoorbeeld: "We mogen geen vrienden zien" is evenveel waarheid als "We mogen wel met 4 man afspreken". Voor de ene persoon betekent vrienden zien misschien iets anders dan ze buiten met 4 tegelijk afspreken als de persoon 20 vrienden binnenshuis of op cafe wilt zien of in een pretpark. De ene stelling maakt de andere niet minder waar.
je hebt zeker gelijk hé, iedereen ervaart het anders.
Maar om daardoor een schrapping van maatregelen te willen of meer vrijheid te eisen en indien nodig zelf te nemen met mogelijke gevolgen.
Dat is een risico dat je dan voor je eigen neemt meer meteen ook voor al je andere landgenoten.

Of deze schone titel die inkopt als; "ik heb mijn spuitje, danku bol het nu maar af mensen."

Zij kregen al een prik, maar willen ze ook vaccinprivileges? “Tijdverlies om te wachten. We hebben genoeg afgezien”​

Kan iemand Braeckman op dit topic wijzen?
Versoepelingen voor wie al gevaccineerd is? “Heb nog geen goed tegenargument gevonden”

Om te vermijden dat de burger daar straks gewoon zelf zijn eigen exitstrategie mee invult, moeten de volgende cruciale knopen zo snel mogelijk worden doorgehakt."
Ik denk dat er al heel veel mensen hiermee bezig zijn...

"Volgens de hoogleraar wijsbegeerte"

Waar vinden ze ze ook allemaal. :ROFLMAO:

je hebt zeker gelijk hé, iedereen ervaart het anders.
Maar om daardoor een schrapping van maatregelen te willen of meer vrijheid te eisen en indien nodig zelf te nemen met mogelijke gevolgen.
Dat is een risico dat je dan voor je eigen neemt meer meteen ook voor al je andere landgenoten.
Zeker, dat is ook helemaal niet mijn punt. Tis gewoon dat ik die telkens opnieuw terugkerende discussies beu ben, waar sommige stellen dat ze het moeilijk hebben met maatregelen en zich opgesloten voelen en dat daar dan onmiddellijk de reactie op komt dat overkomt als "we mogen toch veel, get over it". Andersom geldt dat ook, als mensen zeggen dat ze het makkelijk hebben of goed om kunnen met de situatie, komt er ook reactie op van "Dat is niet waar, we mogen niets".

Die discussies zijn al het hele jaar lang gevoerd, en leiden alleen naar frustraties langs beide kant lijkt het.

ergens zie ik wel de voordelen van gevaccineerde privileges te geven.
Meer mensen zullen gevaccineerd willen worden.

Maar dan zou iedereen op veel kortere tijd de mogelijkheid moeten hebben om gevaccineerd te worden.

"Volgens de hoogleraar wijsbegeerte"

Waar vinden ze ze ook allemaal. :ROFLMAO:
Inderdaad :oink: Voordeel is wel dat als de media enkel met iemand die niet echt relevant is in het beslissingsproces, op de proppen komt, dat hopelijk wil zeggen dat het geen serieuze piste (meer) is.

Maar dan zou iedereen op veel kortere tijd de mogelijkheid moeten hebben om gevaccineerd te worden.
Da's natuurlijk heel het punt :tongue:
Wanneer iedereen de kans heeft gehad vervalt mijn argument tegen vaccinatieprivileges volledig en hou je enkel een argument als lichamelijke integriteit over. Wat wat mij betreft een totaal andere discussie is.

Inderdaad :oink: Voordeel is wel dat als de media enkel met iemand die niet echt relevant is in het beslissingsproces, op de proppen komt, dat hopelijk wil zeggen dat het geen serieuze piste (meer) is.
Amai nog niet. Maarja, de media wil controverse creëeren, no surprise there. Het niveau van journalistiek is toch écht bedroevend geweest de hele coronacrisis.

Je gaat inderdaad op een bepaald moment moeten lossen. Het feit dat je hierover moet nadenken is natuurlijk de evidentie.
Privileges kan je geven als iedereen de kans gehad heeft of wanneer iedereen binnen een redelijke termijn zaken kan bewerkstelligen die binnen zijn eigen macht liggen om toch op een situatie te komen die niet schaad aan de gelijkheidsbeginsels.

Een voorbeeld:
Vaccinatieprivileges voor mensen om concerten bij te wonen, ja maar een geldige negatieve covid test de laatste 72 of 48 uur moet dan ook geldig zijn. Iedereen de kans gehad om zich te laten vaccineren? Ok, vanaf nu geen gratis covid testen meer.

Je gaat inderdaad op een bepaald moment moeten lossen. Het feit dat je hierover moet nadenken is natuurlijk de evidentie.
Privileges kan je geven als iedereen de kans gehad heeft of wanneer iedereen binnen een redelijke termijn zaken kan bewerkstelligen die binnen zijn eigen macht liggen om toch op een situatie te komen die niet schaad aan de gelijkheidsbeginsels.

Een voorbeeld:
Vaccinatieprivileges voor mensen om concerten bij te wonen, ja maar een geldige negatieve covid test de laatste 72 of 48 uur moet dan ook geldig zijn. Iedereen de kans gehad om zich te laten vaccineren? Ok, vanaf nu geen gratis covid testen meer.
Een praktisch bezwaar bij je voorbeeld vind ik nog de onzekerheid.
Als je over een maand naar een concert wil gaan, kan je als je gevaccineerd bent redelijk zeker zijn dat je kan gaan.
Als je niet gevaccineerd bent is het maar gokken of je niet (al dan niet asympotisch) positief dan wel negatief test en je geld (/gezellig avondje uit) kwijt bent. Niet zo'n ramp bij een cafébezoek, maar in het geval van een trouw, reis, concert, ... toch ook wel een factor die kan meespelen.

Ik geef je wel volledig gelijk dat sommigen hier nogal licht gaan over de zaken die allemaal (toch al geruime tijd) niet mogen en dat dat zwaar begint te wegen op veel mensen, maar COVID is nu wel niets iets dat je zomaar kan negeren he. In dat geval gaan de vergelijkingen met een woningbrand of oorlog (hoewel ik die wel echt beu gehoord ben) wel op vind ik: je kan zoiets niet gewoon negeren of 'weg wensen'. Dat men kan proberen om een andere balans te vinden is zeker waar, maar natuurlijk is COVID nu HET probleem in veel landen, da's nogal wiedes. Het is de grootste gezondheidscrisis sinds WOII, dan tellen veel andere problemen iets minder mee natuurlijk. Hoe je het ook draait of keert gaan er daaromtrent maatregelen moeten genomen worden, tot er voldoende vaccinaties zijn geweest.

Opnieuw: dat er hier in dit land nogal weinig aandacht wordt geschonken aan het mentale/sociale aspect en er in vergelijking enorm veel aandacht gaat naar het puur virologische, daar valt zeker iets voor te zeggen mijns inziens. Maar ik vind het niet meer dan logisch dat COVID het eerste punt is op de agenda. Hoe lang dat al duurt heeft daar eigenlijk niets mee te maken.

Pas op: ik ga volledig akkoord, maar na een jaar is het stilaan genoeg geweest voor mij persoonlijk. Ik roep niet dat meteen alles terug open moet en feesten en leven zoals vroeger, maar er gaan toch stapjes gezet moeten worden naar een normaal leven. In alle eerlijkheid trek ik het anders mentaal niet meer. En als ik moet kiezen tussen mentaal wegkwijnen of enkele coronaregels overtreden. Dan is de keuze snel gemaakt. Wat niet betekent dat ik met 500 man in een park een mini festival ga vieren natuurlijk.

Ik ga zelf wsl als jonge 30-er een van de laatste zijn die een vaccin zal krijgen. Maar het woord vaccinprivilege is mijns inziens helemaal verkeerd.
Het punt is, we gaan terug naar een NORMALE situatie. Daarom is het volgens mij niet meer als normaal dat mensen die een vaccin hebben zich NORMAAL gaan kunnen gedragen. Dit is dus helemaal geen privilege.
In maart hebben er +/- 800.000 mensen een eerste spuitje gekregen. Dit zal in april minstens geëvenaard worden. Dan zijn we rond 2,1 miljoen mensen met een eerste spuitje tegen begin mei, wat 20% van onze bevolking is. Je kan die mensen toch niet allemaal blijven vragen om rustig thuis te blijven zitten? Ik vermoed dat deze rare situatie ook vrij snel opgelost zal raken, eenmaal de ziekenhuis minder belast zijn en de vaccins andermaal in alle armen zitten.

Voor iedereen mij hier gaat afschieten, ik heb hier alles al gelezen. Je gaat me niet overtuigd krijgen. So let's agree to disagree en het besluit van onze regering afwachten.

Ik ga zelf wsl als jonge 30-er een van de laatste zijn die een vaccin zal krijgen. Maar het woord vaccinprivilege is mijns inziens helemaal verkeerd.
Het punt is, we gaan terug naar een NORMALE situatie. Daarom is het volgens mij niet meer als normaal dat mensen die een vaccin hebben zich NORMAAL gaan kunnen gedragen. Dit is dus helemaal geen privilege.
In maart hebben er +/- 800.000 mensen een eerste spuitje gekregen. Dit zal in april minstens geëvenaard worden. Dan zijn we rond 2,1 miljoen mensen met een eerste spuitje tegen begin mei, wat 20% van onze bevolking is. Je kan die mensen toch niet allemaal blijven vragen om rustig thuis te blijven zitten? Ik vermoed dat deze rare situatie ook vrij snel opgelost zal raken, eenmaal de ziekenhuis minder belast zijn en de vaccins andermaal in alle armen zitten.

Voor iedereen mij hier gaat afschieten, ik heb hier alles al gelezen. Je gaat me niet overtuigd krijgen. So let's agree to disagree en het besluit van onze regering afwachten.
Maar als er 2 miljoen mensen gevaccineerd zijn, met het hoogste risicoprofiel eerst, lijkt me net logisch om IEDEREEN terug dingen toe te laten.
Vergeet niet dat het grosso modo net voor deze mensen is, zo werd een jaar geleden verteld, dat IEDEREEN rustig thuis moest blijven.
Samen uit, samen thuis. Solidariteit en al die dingen die we al een jaar horen.

Zoals je zegt, hopelijk wordt dit snel opgelost en kunnen we snel voor iedereen wat lossen zodat het eigenlijk een non-discussie wordt. Ik vrees dat eenmaal het idee om enkel gevaccineerden dingen toe te laten, ingang heeft gevonden, dat het heel moeilijk wordt om hier terug vanaf te stappen.

Soms is het ook wel nodig dat
Pas op: ik ga volledig akkoord, maar na een jaar is het stilaan genoeg geweest voor mij persoonlijk. Ik roep niet dat meteen alles terug open moet en feesten en leven zoals vroeger, maar er gaan toch stapjes gezet moeten worden naar een normaal leven. In alle eerlijkheid trek ik het anders mentaal niet meer. En als ik moet kiezen tussen mentaal wegkwijnen of enkele coronaregels overtreden. Dan is de keuze snel gemaakt. Wat niet betekent dat ik met 500 man in een park een mini festival ga vieren natuurlijk.

Maar dat is het probleem, we kunnen da virus niet wegtoveren :p

Maar als er 2 miljoen mensen gevaccineerd zijn, met het hoogste risicoprofiel eerst, lijkt me net logisch om IEDEREEN terug dingen toe te laten.
Vergeet niet dat het grosso modo net voor deze mensen is, zo werd een jaar geleden verteld, dat IEDEREEN rustig thuis moest blijven.
Samen uit, samen thuis. Solidariteit en al die dingen die we al een jaar horen.

Zoals je zegt, hopelijk wordt dit snel opgelost en kunnen we snel voor iedereen wat lossen zodat het eigenlijk een non-discussie wordt. Ik vrees dat eenmaal het idee om enkel gevaccineerden dingen toe te laten, ingang heeft gevonden, dat het heel moeilijk wordt om hier terug vanaf te stappen.

Volledig akkoord, solidariteit mag nu ook in de omgekeerde richting gelden.

voor mij is het duidelijk, of we lossen voor iedereen of voor niemand.
Als we voor iedereen lossen zal het nog wat langer duren.

Een voorbeeld:
en die test moet dan ook voor een redelijk bedrag beschikbaar zijn want nu kan je toch niet gaan zeggen dat je met 64 euro niet benadeeld wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan