Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijkbaar hebben veel mensen niet door dat het enkel in Deinze en Roeselare is dat die Qvax lijst telt :p de rest werkt voorlopig met een ander systeem, en waarom zouden ze dat veranderen? Als dat goed werkt?

Wat is het nut eigenlijk van zo een sneltest te kopen van 8euro ? Je bent dan misschien waarschijnlijk 1 dag niet besmet waarmee je eigelijk ook niks extra kan meedoen ?

Wat is het nut eigenlijk van zo een sneltest te kopen van 8euro ? Je bent dan misschien waarschijnlijk 1 dag niet besmet waarmee je eigelijk ook niks extra kan meedoen ?
Het nut is dat je bijvoorbeeld uw knuffelcontact kan testen vooraleer je contact met elkaar hebt, dan heb je meer zekerheid dat die persoon u niet kan besmetten.

Blijkbaar hebben veel mensen niet door dat het enkel in Deinze en Roeselare is dat die Qvax lijst telt :p de rest werkt voorlopig met een ander systeem, en waarom zouden ze dat veranderen? Als dat goed werkt?
Sommige werken zonder systeem maar met lijsten van prioritaire groepen (bijvoorbeeld politie die op interventie gaat), dat gaat wel ooit op geraken, want dat is een beperkt aantal. En veel mensen wisten niet van de lijsten bij de centra, terwijl dit nu wel in het nieuws komt. Dus zullen er nog wel switchen. Maar het systeem is belachelijk laat ja.

Sommige werken zonder systeem maar met lijsten van prioritaire groepen (bijvoorbeeld politie die op interventie gaat), dat gaat wel ooit op geraken, want dat is een beperkt aantal. En veel mensen wisten niet van de lijsten bij de centra, terwijl dit nu wel in het nieuws komt. Dus zullen er nog wel switchen. Maar het systeem is belachelijk laat ja.

Inderdaad belachelijk laat eigenlijk.
Maar komt het niet omdat er te veel misbruik was van de reservelijsten?

Hier in Oostende stonden ambtenaren erop die volledig thuiswerken en totaal geen voorrecht hadden.
Het is uitgekomen omdat ze aan het stoefen waren op Facebook erover.

Inderdaad belachelijk laat eigenlijk.
Maar komt het niet omdat er te veel misbruik was van de reservelijsten?

Hier in Oostende stonden ambtenaren erop die volledig thuiswerken en totaal geen voorrecht hadden.
Het is uitgekomen omdat ze aan het stoefen waren op Facebook erover.
Iets dat men had kunnen voorkomen indien men dat systeem vanuit de overheid meteen had gelanceerd en niet 4 maanden nadat de eerste spuit in de Jos zijn arm is verdwenen.

Zonder dergelijk backup systeem aan de slag gaan is als een voetbalploeg die zonder reservespelers een Champions League match gaat spelen.

Even meegaan in de semantiek en een vergelijking maken.

Vanaf morgen geven we elke blanke Belg een premie van 200€ per maand, zomaar omdat het kan.
De Belgen met migratieachtergrond hebben hier geen recht op, maar ze mogen niet klagen omdat hen niets wordt afgepakt. (uw 1e quote)

Ze krijgen wel de kans om te bewijzen dat ze recht hebben op die premie als ze een blanco strafblad en een vaste job hebben en wekelijks in een potje plassen om te bewijzen dat ze geen drugs nemen. (vergelijkbaar met uw sneltesten in uw 2e quote)

Snap je nu hoe absurd het is om nog maar te overwegen om gevaccineerden privileges te geven?

Ikzelf heb quasi niets moeten opofferen het laatste jaar, maar ik stond bij wijze van spreken al klaar om alle lege flessen hier in de koffer te leggen en in een bos met die flessen te gaan smijten als ik het vernam dat er zelfs nog maar aan gedacht werd
Probleem met uw voorbeeld is dat je vertrekt met discriminatie, je er een verhaaltje rond breid, en dat gebruikt om aan te tonen hoe het discriminatie is.

De reden waarom in onze maatschappij discriminatie op basis van huidskleur niet aanvaard wordt is 1: omdat je er niets aan kan doen, en 2: het maakt niet uit. (Bij de meeste dingen toch. Wees maar zeker dat er bv bij het testen van medicijnen WEL gekeken wordt naar huidskleur, omdat er hier en daar subtiele verschillen zijn in waarbij sommige 'rassen' anders reageren dan andere.)

Uw vergelijking gaat daarom niet op: bij corona is er effectief een verschil in gevaar bij gevaccineerden vs niet-gevaccineerden. Hoe moet je daar mee omgaan? Dezelfde regels aan iedereen opdringen is nogal simplistisch vind ik en wordt voornamelijk geeist omdat men gefrustreerd is met de situatie. Begrijpelijk, en dit mag men niet zomaar negeren. Maar die eis zomaar aanvaarden zonder meer? Nee, daar mag best over gediscussieerd worden.

Alternatief fictief voorbeeld: Stel dat iedereen met ros haar omwille van 1 of ander gen immuun is voor corona. Zou je eisen dat die mensen de hele periode mee in lockdown moeten, ook al is er wetenschappelijk bewijs dat zij geen enkel risico vormen?

Probleem met uw voorbeeld is dat je vertrekt met discriminatie, je er een verhaaltje rond breid, en dat gebruikt om aan te tonen hoe het discriminatie is.

De reden waarom in onze maatschappij discriminatie op basis van huidskleur niet aanvaard wordt is 1: omdat je er niets aan kan doen, en 2: het maakt niet uit. (Bij de meeste dingen toch. Wees maar zeker dat er bv bij het testen van medicijnen WEL gekeken wordt naar huidskleur, omdat er hier en daar subtiele verschillen zijn in waarbij sommige 'rassen' anders reageren dan andere.)

Uw vergelijking gaat daarom niet op: bij corona is er effectief een verschil in gevaar bij gevaccineerden vs niet-gevaccineerden. Hoe moet je daar mee omgaan? Dezelfde regels aan iedereen opdringen is nogal simplistisch vind ik en wordt voornamelijk geeist omdat men gefrustreerd is met de situatie. Begrijpelijk, en dit mag men niet zomaar negeren. Maar die eis zomaar aanvaarden zonder meer? Nee, daar mag best over gediscussieerd worden.

Alternatief fictief voorbeeld: Stel dat iedereen met ros haar omwille van 1 of ander gen immuun is voor corona. Zou je eisen dat die mensen de hele periode mee in lockdown moeten, ook al is er wetenschappelijk bewijs dat zij geen enkel risico vormen?
Maar gevaccineerden kunnen nog steeds besmet worden, elkaar besmetten en niet-gevaccineerden besmetten. Je wordt er dan misschien niet meer ziek van, maar door een bepaalde groep meer vrijheid te geven ga je ook de kans dat ze andere gaan besmetten die niet gevaccineerd zijn vergroten. Dat vergeten veel mensen precies, het is niet omdat je gevaccineerd bent dat je geen gevaar meer kan vormen voor anderen.

En er mag gerust ook gekeken worden naar de eerlijkheid van bepaalde maatregelen. Uiteindelijk blijft Covid voor bijna iedereen tussen de 20-40 vrij ongevaarlijk (de uitzonderingen daar gelaten). Toch werd er ook aan deze groep gevraagd om inspanningen te leveren om de oudere bevolking, die een gevoelig groter risico liepen, te beschermen. Dan is het nadien toch niet te veel gevraagd om die oudere bevolking, en de jongere gevaccineerden rekening te laten houden met al die andere mensen die minder geluk hebben en nog geen vaccin hebben kunnen krijgen.

Maar: het aantal vaccinaties is de afgelopen weken héél sterk gestegen en zal dat ook nog doen. Voor binnen 2 weken voorzien ze 350.000 vaccinaties voor Vlaanderen alleen (en de laatste tijd kloppen de voorspellingen). Als dat in dezelfde verhouding gebeurt tssen eerste en tweede test, dan halen we VLOT die 11/7.
Da's toch niet "vlot"? Binnen 2 weken is het 19 april (maandag). Stel in die week krijgen wekelijks minimum 350.000 vaccins gezet, dan zijn dat 10 weken tot eind juni:

3.500.000 vaccins, en dan nog 1 week en paar dagen voor de overige 400.000

Da zou eigenlijk nét op tijd zijn, want niet erg is natuurlijk, maar dan mag er al geen vertraging inzitten in levering.

Natuurlijk is het bovenstaande gerekend op 350.000, ik weet niet of ze nog meer verwachten in de weken daarna?

edit; ik merk net dat ik iets gequote heb van paar pagina's terug, dus excuses als dit al weerlegd is

meer zekerheid maar nog altijd geen 100% , om daar dan 8 euro voor te geven
Nergens heb je 100% zekerheid, maar de superverspreider haal je wel eruit. Voor een knuffelcontact zou ik het niet gebruiken, maar bijvoorbeeld een horecazaak die voor Pasen bijvoorbeeld extra personeel nodig heeft voor 1 dag, kan dat wel handig zijn.

Maar gevaccineerden kunnen nog steeds besmet worden, elkaar besmetten en niet-gevaccineerden besmetten. Je wordt er dan misschien niet meer ziek van, maar door een bepaalde groep meer vrijheid te geven ga je ook de kans dat ze andere gaan besmetten die niet gevaccineerd zijn vergroten. Dat vergeten veel mensen precies, het is niet omdat je gevaccineerd bent dat je geen gevaar meer kan vormen voor anderen.
In dat opzicht zijn de gevaxineerden dan eigenlijk gevaarlijker voor de maatschappij dan de niet gevaxineerden.
Ze kunnen het virus nog steeds krijgen en anderen besmetten, terwijl ze zelf niet eens weten dat ze besmet zijn.

En er mag gerust ook gekeken worden naar de eerlijkheid van bepaalde maatregelen. Uiteindelijk blijft Covid voor bijna iedereen tussen de 20-40 vrij ongevaarlijk (de uitzonderingen daar gelaten). Toch werd er ook aan deze groep gevraagd om inspanningen te leveren om de oudere bevolking, die een gevoelig groter risico liepen, te beschermen. Dan is het nadien toch niet te veel gevraagd om die oudere bevolking, en de jongere gevaccineerden rekening te laten houden met al die andere mensen die minder geluk hebben en nog geen vaccin hebben kunnen krijgen.
Akkoord, het besmettingsrisico van reeds gevaccinneerden moet mee opgenomen worden in de overweging.

Ik wou vnl. het argument weerleggen dat het discriminatie is om gevaccineerden anders te behandelen dan niet-gevaccineerden. Dat klopt in mijn ogen niet, want er is effectief een verschil in risico op zowel hospitalisatie als verspreiding (al weet men nog niet hoeveel voor het 2e).

Daar bestaat hoe langer hoe meer twijfel over. Je kunt meer dan waarschijnlijk mensen minder vlug besmetten. De laatste tijd komen er studies langs dat het doorgeven ook in grote mate wordt gestopt.

Da's toch niet "vlot"? Binnen 2 weken is het 19 april (maandag). Stel in die week krijgen wekelijks minimum 350.000 vaccins gezet, dan zijn dat 10 weken tot eind juni:

3.500.000 vaccins, en dan nog 1 week en paar dagen voor de overige 400.000

Da zou eigenlijk nét op tijd zijn, want niet erg is natuurlijk, maar dan mag er al geen vertraging inzitten in levering.

Natuurlijk is het bovenstaande gerekend op 350.000, ik weet niet of ze nog meer verwachten in de weken daarna?

edit; ik merk net dat ik iets gequote heb van paar pagina's terug, dus excuses als dit al weerlegd is
Lange termijn is er geen zekerheid over de hoeveelheden, maar vanaf de week van 31 mei zou Pfizer alleen al 500k dosissen/week kunnen leveren (dat is wel voor heel België, niet Vlaanderen):
Maar er zullen natuurlijk ook 2e dosissen gezet moeten worden voor Pfizer/AZ. Veel zal afhangen van de leveringen van J&J. Oorspronkelijk zouden die goed moeten zijn voor 800.000 vaccins voor Vlaanderen in april, mei en juni.

Daar bestaat hoe langer hoe meer twijfel over. Je kunt meer dan waarschijnlijk mensen minder vlug besmetten. De laatste tijd komen er studies langs dat het doorgeven ook in grote mate wordt gestopt.
Dat lijkt me ergens ook logisch, biologisch gezien.
Hoe ik het begreep een tijd terug was er niet echt twijfel over en ligt een veel lagere besmettelijkheid in de lijn der verwachtingen, maar was er nog geen bewijs/studies die het zwart op wit konden bevestigen.

Dat lijkt me ergens ook logisch, biologisch gezien.
Hoe ik het begreep een tijd terug was er niet echt twijfel over en ligt een veel lagere besmettelijkheid in de lijn der verwachtingen, maar was er nog geen bewijs/studies die het zwart op wit konden bevestigen.
Inderdaad. Maar in het begin spraken ze over 30% minder besmettelijk, waar het nu wel al over veel hogere cijfers zou gaan.

Maar hoe zit dat nu met die vaccins van J&J?
Daarbij had je toch voldoend aan 1 spuit dacht ik? Maar nu zijn ze blijkbaar toch aan het onderzoeken wat het effect zou zijn van een tweede spuit?
Wat is daar dan de reden voor?

Maar hoe zit dat nu met die vaccins van J&J?
Daarbij had je toch voldoend aan 1 spuit dacht ik? Maar nu zijn ze blijkbaar toch aan het onderzoeken wat het effect zou zijn van een tweede spuit?
Wat is daar dan de reden voor?
Bescherming op lange termijn onderzoeken en vergelijking met de bescherming door 1 spuit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan