Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga je hier gelijk in moeten geven dat bevolkingsdichtheid niet de correcte maatstaf is om dit te bekijken. Bevolkingsdichtheid werkt dit natuurlijk in de hand, maar is niet het correcte getal. Bij landen die enorme landmassa meetellen waar niemand woont gaat dit een vertekend beeld geven.

Of/En... dat de grote oversterfte van vorig jaar voor een deel(tje) mensen waren die misschien sowieso dit jaar verwacht waren te sterven?

Het lijkt me logisch dat als je vorig jaar een grote oversterfte hebt, vooral bij ouderen dan nog, dat daar sowieso een deel bijzit die iets vroeger dan verwacht sterft, en dus gecompenseerd zal worden in een tijdsperiode kort daarop?

Ik heb daar eigenlijk 0,0 sympathie voor.
De horeca is al 6 maand dicht, contactberoepen hebben 4 weken mogen werken en zijn terug dicht.
Veel mensen zijn al hun spaargeld er door aan het jagen en zien als sneeuw voor de zon hun hard werken of levensdroom verdwijnen.
Mijn ma heeft 2 weken geleden haar vriendin verloren aan kanker en ni eens afscheid kunnen nemen.

En dan gaat ge ff in het gezicht van die mensen lachen door daar met 5000 man u zat te zuipen. Dat ge es een regel overtreedt heb ik nog begrip voor, iedereen is menselijk.
Maar dit soort gedrag in deze tijden is 't laagste van 't laagste.
Ge had gisteren perfect met 4 man buiten op uw eigen u zat kunnen zuipen zonder een festival ervan te maken.

Deels ook fout van de mensen die altijd maar benadrukken hoe moeilijk de jeugd 't heeft. Zo voelen ze zich nog gelegitimeerd om zich zo te gedragen omdat ze 't moeilijk hebben.
Iedereen heeft 't moeilijk, punt.
Is een soort van whataboutism?

Sure, er zijn altijd mensen die het nog slechter voor hebben dan ons, en er zullen mensen zijn die het nog slechter hebben dan de mensen die jij nu vermeld (los van corona dan van hen), maar dat betekent niet dat hun stem niet gehoord moet worden of dat we zo maar moeten toekeken hoe één voor al onze vrijheden worden afgepakt, en daar gaat het mij om. En in veel gevallen zijn die maatregelen echt niet doeltreffend, bvb. iets als een nachtklok heeft niets nog met covid-19 te maken.

Als je gemiddelde cijfers van een land (doden/capita) vergelijkt moet je ook naar gemiddelde cijfers van bevolkingsdichtheid kijken. Meer is het niet. Replies zoals "volgens mij begrijp je het niet" zijn gewoon onzin, net zoals "het is een fabeltje dat de bevolkingsdichtheid lager is in de VS" wanneer het een factor 10 lager is.

Er wonen in % veel meer mensen afgelegen in de VS (of Rusland) dan hier. Die mensen hun kans om besmet te raken is een pak kleiner, denk je dan dat dit de doden/capita niet beïnvloedt? Je mag dan nog een betere metric willen, zoals Enira aangeeft, maar denk je dat die niet redelijk zal correleren met bevolkingsdichtheid?

Het is niet de perfecte metric <> cijfers zijn fabels.

Echt, complete onzin verkoop je hier.
Toch wel erg vreemd dan dat landen zoals Israel, Nederland, Luxemburg, etc die allemaal nochtans een zeer gelijkaardige (hoge) bevolkingsdichtheid hebben procentueel veel minder coronadoden hebben gehad. Zou het misschien een falend beleid kunnen zijn gekoppeld aan misschien een veel zwakkere bevolking (zelfs naar West-Europese normen) en het gefoefel qua overrapportering?

Of/En... dat de grote oversterfte van vorig jaar voor een deel(tje) mensen waren die misschien sowieso dit jaar verwacht waren te sterven?
JRzrhSK.png

Dat gaan we enkel maar kunnen weten op het einde van 2021/2022 als we zien dat dit en/of volgend jaar een grote ondersterfte kent.
Die kans zit er wel denk in tho, als je weet dat het gemiddelde covidslachtoffer een stokoud/terminaal persoon was die sowieso in zeer afzienbare tijd ging sterven.

Laatst bewerkt:
Is een soort van whataboutism?

Sure, er zijn altijd mensen die het nog slechter voor hebben dan ons, en er zullen mensen zijn die het nog slechter hebben dan de mensen die jij nu vermeld (los van corona dan van hen), maar dat betekent niet dat hun stem niet gehoord moet worden of dat we zo maar moeten toekeken hoe één voor al onze vrijheden worden afgepakt, en daar gaat het mij om. En in veel gevallen zijn die maatregelen echt niet doeltreffend, bvb. iets als een nachtklok heeft niets nog met covid-19 te maken.

Alleen is hier al 85.000 keer aangetoond dat een nachtklok wel werkt.

(Aan iedereen gericht)
Stop toch met vergelijken met landen die compleet anders zijn dan ons. Zelfs België vs Nederland vergelijken is soms moeilijk omwille van verschillende factoren.

Als je landen wil vergelijken moet je alle factoren in rekening brengen: andere maatregelen, andere acceptatie van maatregelen, gezondheidszorg, bevolkingsdichtheid, ouderdom vd bevolking, cultuur, arbeidssectoren (mogelijkheid tot thuiswerken), .....
Correct, a propos wij hebben in het begin zeer kwistig gerapporteerd terwijl veel landen de beste van de klas wouden zijn en af en toe wel eens iets onder de mat hebben gestopt. Dan kwam je dat de Amerikaanse pers kopte dat België het kneusje van de klas was en quasi het epicentrum was van de pandemie terwijl ze in New York vielen als vliegen.

Cijfermatig schijnbaar correct, maar onze ziekenhuizen zijn juist tot aan onze maximum capaciteit geraakt terwijl de VS er los door schoot in hun dicht bevolkte gebieden.

Dus is alles zomaar vergelijkbaar? Zeer moeilijk en altijd met kant tekening.

En inderdaad zelfs Trump heeft in den tijd de cijfers zo geïnterpreteerd om ervoor te zorgen dat de VS er schijnbaar goed uit kwam. Iedereen kon zien wat hij aan het doen was, maar cijfermatig... Dit is exact wat ook hier dus weer het probleem is.

Toch wel erg vreemd dan dat landen zoals Israel, Nederland, Luxemburg, etc die allemaal nochtans een zeer gelijkaardige (hoge) bevolkingsdichtheid hebben procentueel veel minder coronadoden hebben gehad? Zou het misschien een falend beleid kunnen zijn gekoppeld aan misschien een veel zwakkere bevolking (zelfs naar West-Europese normen)?

Je bent zaken aan het omdraaien. Mijn punt was dat jij de doden/capita in VS en BE vergeleek om iets te zeggen over het beleid.
Dit is onzin, zie bv. gigantisch verschil bevolkingsdichtheid. Eigenlijk zaken die hier en op 9lives al 100 keer werden gezegd.
Jij kwam dan af met "fabels", ik met cijfers. Daar brand de lamp, zaken onder de mat vegen omdat ze niet in je simpel verhaal passen.

Als je mijn posts deftig leest zeg ik letterlijk dat je kritiek mag hebben op ons beleid, maar doe het dan met deftige argumenten, niet met gepatenteerde onzin.

Uiteraard is er meer dan bevolkingsdichtheid hé, dat ontken ik nergens. Jij wou gewoon die factor al niet aanvaarden."Fabels", remember?

Nu is het wel duidelijk dat je een troll bent en 0,0 sympathie hebt voor een medemens. "laat de anderen maar sterven, zolang ik maar mijn vrijheid heb". Daar komt het voor u op neer.

Als 10-20% oversterfte zo minimaliseert dan scheelt er toch iets. Bekijk je vriendenkring en beslis maar eens dat daar 20% van weg moet. Want wie ben jij om te zeggen dat anderen mogen sterven omdat zij minder weerbaarheid hebben? Beschouw jij jezelf dan een übermensch en doe jij dan ook afstand van alle zorgen als jij ze ooit nodig zou hebben?
Het is toch niet omdat het niet jouw mening is, dat het een troll is?
Ik zou niet willen dat er mensen uit mijn vriendenkring sterven, maar ik ben er me wel van bewust dat die kans er altijd is, door covid of niet door covid. Hoe ouder ik word, hoe groter de kans is dat er mensen uit mijn vriendenkring sterven. Niet heel abnormaal en erg spijtig, maar deel van het leven.

Dat valt voor mij onder een niet perfecte metric. Wat je wil is een metric die een aantal contacten meet. In hoeverre die correleert met bevolkingsdichtheid zal afhangen van bv. zo'n zaken, maar ook va mobiliteit en een hoop andere factoren. Dat is evengoed een antwoord op @Wallfish

Wel nog ver weg van een factor 10 onder de mat vegen als een fabeltje gebaseerd op, ja wat eigenlijk?

Verder ook voorstander van niet gewoon landen vergelijken om een punt te maken, zeker zonder verder na te denken.

Verplaatsen Amerikanen zich ook dagelijks tussen de (grote) steden zoals hier dagelijks mensen op de treinen stappen tussen Gent, Aalst, Brussel, Antwerpen, Leuven, Mechelen, ...? In Amerika hebben bijna alle steden een achterland waar je soms honderden kilometers lang geen dorp, gehucht of huis tegen komt. Rij je hier Brussel buiten zit je al zo goed als in Aalst, geef je nog vijf minuten langer gas zie je de torens van Gent. En dan hou je nog geen rekening met het gegeven dat alles daartussen nog eens volgebouwd zit met woonkernen waar mensen wonen die in die steden werken en waar kinderen naar school gaan.

Ik zeg dat ik het cru ga stellen...
Maar daarna ga je wel voorbij aan alle nuance, cijfergegevens of mensen met effectieve kennis?
En dat ik duidelijk elders in de post wel over het "risico" praat. Ik weet echt wel dat het niet zo simpel is als "dood of levend". Jij moet ook niet doen alsof het zo simpel is om "even een paar man" in isolatie te houden voor een jaar. Het is niet "een paar man" :

En dan ga je een potje zitten liegen, oftewel heb je maar de helft gelezen wat ik schreef.
1.4 miljoen van de volwassen Belgen onder de 65 + alle inwonende personen hierbij. Als we, om het even simpel te houden, uitgaan van gemiddelde grootte van een huishouden van 2.31 personen (in 2020), dan wilt dat zeggen dat 1.4*2.31 = 3.234 miljoen personen die deel uitmaken van de kwetsbare bevolking of hier bij inwonen van de personen jonger dan 65 jaar.

Deze personen hebben we niet nodig om de economie te doen draaien?

Voor de derde keer : Hoe ga je meer dan 5 miljoen mensen deze kans bieden? Als je zegt kans bieden, dan ga ik er vanuit dat je dit effectief mogelijk wilt maken en deze mensen niet wilt laten verhongeren. Dus dan moet er een heel netwerk op poten gezet worden dat 5 miljoen mensen uit de gehele economie ontrekt, buiten dan dat alles voor deze personen aan huis moet geleverd worden en dat deze personen allemaal op een uitkering moeten gezet worden. Hoe zie je dit praktisch haalbaar voor zo'n grote groep?
Ik denk gewoon niet dat die 3.2 miljoen mensen allemaal gaan kiezen voor isolatie en dat veel mensen hun risicoprofiel hoger leggen dan we nu doen. Vele gaan kiezen om te werken en dingen te doen die zij noodzakelijk achten voor hun bestaan en geluk. Het probleem van bv voedsellogistiek gaat zich niet voordoen, mensen zijn daar zelf verantwoordelijk voor. Kiezen voor isolatie heeft consequenties, net zoals kiezen voor niet isolatie consequenties heeft.

Ouderen die met 2 of alleen oud aan het worden zijn en zich kunnen afzonderen gaan dat doen. Misschien gaan ze dat na een tijd beu geraken en veranderen ze hun keuze.

De horeca is dan ook open maar een cafebaas kan kiezen enkel mensen met mondmasker toe te laten en andersom. Zijn zaak, zijn regels.

Voor alle duidelijkheid, er gaan meer mensen sterven maar dat gaat niet het apocalyptische zijn wat de experts graag prediken, het gros van de mensen die sterven en gestorven zijn hadden qua levensverwachting niet veel overschot meer. Moest corona dodelijker zijn dan heb je ook geen vrijheidsbeperkingen nodig, het publieke leven zou sowieso stilvallen en dan kan je beginnen denken aan essentiele supply chains en hoe je mensen daar gigantische bonussen voor gaat betalen om werkwilligen te vinden.

Je was dus fout met je eigen analyse gebasseerd op de trends die je post, je eigen vergelijkingen van trends en historisch data en je analyse van de gevaccineerden en je modellen van je diverse experts (die je nooit toonde), en ik zat juist met mijn simpel tabelletje.

De viroloog verwacht dat binnen enkele dagen ook de weekgemiddelden zullen afnemen. "De piek van het aantal besmettingen van deze derde golf lijkt zich voorlopig af te tekenen op maandag 22 maart met 6.279 besmettingen op één dag.”

Steven van Gucht heeft ook dringend een opleiding excel nodig precies.

Wel goed om te weten dat maatregelen vanaf nu sneller effect hebben op de cijfers!
Terwijl dat in de eerste golven soms weken duurde, gaat het nu wat sneller.

Allee:

Als persoon A en B samen zitten pakt ergens tussen 8u s'ochtends tot net voor de avondklok begint hebde het ook aan uwe rekker ( of zelfs al maar kort daar tussenin ), dus nogmaals geen tot at best anakdotisch bewijs dat een avondklok effectief helpt tegen verspreiding.

Een avondklok zou veel logischer geweest zijn als alles anders nog open zou zijn als die avondklok effectief begint maar nu waar alles dicht is en de laatste dingen frituren en kebabzaken zijn die sluiten om 22u is een avondklok om 24u nutteloos, at best is het een luie manier om s'nachts de regels toe te passen zonder eigenlijk ne klop te moeten doen maar voor de rest is het gewoon een pure doorn in het oog zonder nut.

Allee:

De avondklok is de rechtstaat op zijn kop.

In plaats van "u hebt het recht vrij te bewegen en het is aan de staat te bewijzen dat u zich ergens begaf waar niet mocht" is het nu de omgekeerde wereld: "u hebt geen recht u vrij te bewegen en het is aan het individu te bewijzen dat het wel mocht"

Alleen al daarvoor moet die avondklok onmiddellijk op de schop. Het is een controlemaatregel die in vredestijden niet zou mogen gelden. Het keert de rechten van de burger volledig om: u bent een crimineel tenzij u kunt bewijzen dat het niet zo is.

Het virus muteert niet zo snel, dus zeer realistisch is uw voorbeeld binnen 1 lichaam niet (maar maakt niet uit, je kan er 1 gemeenschap/land van maken).

Ook zonder social distancing zou de meer besmettelijkere variant een grotere verspreiding hebben (want hoewel minder partikels zullen meer mensen besmet worden. Minder besmettelijk misschien 1/10 die op zijn beurt slechts 1/10 besmet, besmettelijke variant 6/10 die elk op hun beurt 6/10 besmetten, je ziet de waterval al komen) en 'winnen' van de minder besmettelijke variant.
Als je er van uitgaat dat gans uw populatie al eens in aanraking was geweest met de minder besmettelijke variant voor ze de besmettelijkere variant kregen dan zou er bij een bepaald percentage mensen een beperkte immuniteit kunnen zijn (maar zoals ik al zei, herbesmettingen zijn mogelijk, in aanraking komen met het virus is niet voldoende om zeker te zijn van immuniteit). Uw winst dat ge dus hebt door geen social distancing te hebben, in de hoop dat de minder besmettelijke variant bij iedereen langskomt, is dus zeer beperkt.

En in het huidige scenario is het nog minder wenselijk omdat de minder besmettelijke variant niet per se minder gevaarlijk is (in termen van ziekenhuisopname en sterftecijfers).

Ik heb de indruk dat ge in bovenstaande vergelijking nu de verhoogde resistentie van bacteriën probeert te linken aan een verhoogde immuniteit bij mensen door in aanraking te komen met minder besmettelijkere varianten (ik zou dan liever de minder gevaarlijke proberen :v); terwijl je in uw eerste posts leek te hinten op een verhoogde resistentie bij virussen?
Maar om dan terug te komen bij die verhoogde resistentie bij mensen door blootstelling aan minder gevaarlijke/besmettelijke varianten, dat is dus vaccinatie hé
Laat me duidelijk zijn. Ik ben niet tegen maatregelen! Het is duidelijk dat owv onze gezondheidzorg we het virus niet kunnen laten lopen.

Ja dus dat is wat ik mij in feite afvroeg. Hoe snel krijg je die kleinere mutaties binnen een menselijk lichaam. Indien dit amper gebeurt speelt dit natuurlijk wel zwaar in het voordeel van het social distancing gebeuren. Hetgeen ik bedoel is dat inderdaad. Na een lange tijd zal evt. Een besmettelijke variant overhand nemen. De vraag is op welk time frame dit duurt als ondertussen de rest van de populatie al eens geïnfecteerd is door de oorspronkelijke variant (gegeven het virus niet zo belastend zou zijn). Dus het hangt dan idd af van de snelheid van mutatie. Dus het feit dat je zegt dat er amper mutaties zijn per infectie beantwoordt men vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan