Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het beste beleid voor zo weinig mogelijk doden != het beste beleid.
Ik had bijvoorbeeld veel liever in Florida gewoond in deze pandemie dan in Belgie met hun corona beleid. Dat ze wat extra doden hadden veranderd daar niets aan.
Uiteindelijk praten we nog altijd maar over een 10-20% oversterfte.

Ik vind het een beetje oneerlijk dat degene die perfect oke zouden zijn met het virus los te laten, even hard moeten boeten als degene die bang zijn van het virus en eisen dat alles toe is.
Per capita heeft de VS veel minder doden gehad dan wij in België.
Terwijl in de VS alles is blijven voortdraaien en ze nu al quasi helemaal gevaccineerd zijn terwijl wij van lockdown naar lockdown gaan en buiten Jos en Tante Suzanne nog niemand een spuit heeft gehad, en met procentueel nog meer doden.

Terwijl in de VS alles is blijven voortdraaien en ze nu al quasi helemaal gevaccineerd zijn terwijl wij van lockdown naar lockdown gaan en buiten Jos en Tante Suzanne nog niemand een spuit heeft gehad, en met procentueel nog meer doden.
Op delen van de Oost- en Westkust na en wat stedelijke gebieden is de VS dunbevolkt. België, en zeker Vlaanderen, heeft een zeer hoge bevolkingsdichtheid. Om een virus te verspreiden heb je contacten nodig.

Dat vergelijken tussen landen zonder iets van andere factoren te bekijken, hebben we dat vorig jaar al niet genoeg gedaan? Beetje in cirkels gaan vind ik.

Dat is ook geen argument pro of contra lockdown. Want er zijn véél landen met lagere oversterftes die gelijkaardige maatregelen hebben genomen als ons.

Je kan landen ook gewoon niet 1 op 1 vergelijken. Gemiddelde leeftijd, toegang tot gezondheidszorg, bevolkingsdichtheid, armoede,...
Allemaal factoren die daar in meespelen.

Niet dat ons beleid hier zo fantastisch is, hoor dat hoor je mij ook niet zeggen.

Laat me mijn vraag misschien anders stellen op een iets theoretischere manier. Stel dat je lichaam geïnfecteerd wordt met 100 viruspartikels. En zich dan beginnen te vermenigvuldigen. Ik veronderstel dat je dan een brede waaier van kleine mutaties al kan krijgen. Dus je virus is niet meer "zuiver" .

Stel dat je nu niet specifiek kijkt naar de mutatie an sich. Maar de eigenschappen die ze veroorzaken. Bijvoorbeeld besmettelijkheid. Zou je dan kunnen stellen dat uw virus muteert zodat je rond je oorspronkelijke besmettelijkheid een soort van "normaalverdeling" krijgt van deze eigenschap. Dit wil zeggen: je krijgt dan al een deel varianten die iets besmettelijke zijn in uw virus populatie en een deel die minder besmettelijk zijn.

Laten we volgende redenering maken. Als we vertrekken van een 100% zuivere populatie. Na replicatie in het lichaam is onze populatie niet meer "zuiver". Er zullen een deel kleine mutaties zijn die wat besmetteelijker zijn en andere minder besmettelijk. Echter zijn deze voorlopig in kleine aantallen aanwezig. Een barriere zoals social distancing kan er dan voor zorgen dat enkel deze partikels worden doorgegeven. Ook al zijn ze in kleinere hoeveelheden aanwezig in het lichaam. (survival of the fittest?). In dit geval wordt het aantal infecties bij mensen laag gehouden. OK dit levert minder mutatiekansen op. Maar langs de andere kant worden er varianten doorgegeven ZONDER dat er enige opbouw is van immuniteit bij mensen die niks met de oorspronkelijke variant te maken hebben gehad.

De lijn die ik met bacteriën wilde trekken is dat wij bijvoorbeeld bacteriën resistenter kunnen maken voor temperatuur of pH (tot een zeker extent) door dit principe.

(ik wil deze discussie los laten staan van de maatregelen an sich.)
Het virus muteert niet zo snel, dus zeer realistisch is uw voorbeeld binnen 1 lichaam niet (maar maakt niet uit, je kan er 1 gemeenschap/land van maken).

Ook zonder social distancing zou de meer besmettelijkere variant een grotere verspreiding hebben (want hoewel minder partikels zullen meer mensen besmet worden. Minder besmettelijk misschien 1/10 die op zijn beurt slechts 1/10 besmet, besmettelijke variant 6/10 die elk op hun beurt 6/10 besmetten, je ziet de waterval al komen) en 'winnen' van de minder besmettelijke variant.
Als je er van uitgaat dat gans uw populatie al eens in aanraking was geweest met de minder besmettelijke variant voor ze de besmettelijkere variant kregen dan zou er bij een bepaald percentage mensen een beperkte immuniteit kunnen zijn (maar zoals ik al zei, herbesmettingen zijn mogelijk, in aanraking komen met het virus is niet voldoende om zeker te zijn van immuniteit). Uw winst dat ge dus hebt door geen social distancing te hebben, in de hoop dat de minder besmettelijke variant bij iedereen langskomt, is dus zeer beperkt.

En in het huidige scenario is het nog minder wenselijk omdat de minder besmettelijke variant niet per se minder gevaarlijk is (in termen van ziekenhuisopname en sterftecijfers).

Ik heb de indruk dat ge in bovenstaande vergelijking nu de verhoogde resistentie van bacteriën probeert te linken aan een verhoogde immuniteit bij mensen door in aanraking te komen met minder besmettelijkere varianten (ik zou dan liever de minder gevaarlijke proberen :v); terwijl je in uw eerste posts leek te hinten op een verhoogde resistentie bij virussen?
Maar om dan terug te komen bij die verhoogde resistentie bij mensen door blootstelling aan minder gevaarlijke/besmettelijke varianten, dat is dus vaccinatie hé

Laatst bewerkt:
Op delen van de Oost- en Westkust na en wat stedelijke gebieden is de VS dunbevolkt. België, en zeker Vlaanderen, heeft een zeer hoge bevolkingsdichtheid. Om een virus te verspreiden heb je contacten nodig.
Dat is een fabeltje, grote delen van de VS zitten op elkaar in een handvol steden.
In Zweden woont het grootste gedeelte van de bevolking ook in een paar steden (1/5 mensen woont al in Stockholm), en die hebben ook veel minder doden gehad terwijl ook daar alles is blijven doordraaien.
België heeft gewoon gefaald.

Dat is een fabeltje, grote delen van de VS zitten op elkaar in een handvol steden.
In Zweden woont het grootste gedeelte van de bevolking ook in een paar steden (1/5 mensen woont al in Stockholm), en die hebben ook veel minder doden gehad terwijl ook daar alles is blijven doordraaien.
België heeft gewoon gefaald.
Gemiddelde bevolkingsdichtheid (personen/km²):

VS: 34
België: 375.73

Ja, maar een factor van meer dan 10, duidelijk fabeltje hoor. Je mag zeker kritiek hebben op ons beleid, maar nu ben je gewoon onzin aan het verkopen.

Ik had bijvoorbeeld veel liever in Florida gewoond in deze pandemie dan in Belgie met hun corona beleid. Dat ze wat extra doden hadden veranderd daar niets aan.

Ik vind het een beetje oneerlijk dat degene die perfect oke zouden zijn met het virus los te laten, even hard moeten boeten als degene die bang zijn van het virus en eisen dat alles toe is.

Nu is het wel duidelijk dat je een troll bent en 0,0 sympathie hebt voor een medemens. "laat de anderen maar sterven, zolang ik maar mijn vrijheid heb". Daar komt het voor u op neer.

Als 10-20% oversterfte zo minimaliseert dan scheelt er toch iets. Bekijk je vriendenkring en beslis maar eens dat daar 20% van weg moet. Want wie ben jij om te zeggen dat anderen mogen sterven omdat zij minder weerbaarheid hebben? Beschouw jij jezelf dan een übermensch en doe jij dan ook afstand van alle zorgen als jij ze ooit nodig zou hebben?

Ik las op Twitter dat er sinds januari in België geen oversterfte meer is :wtf:

Iemand een idee of dat klopt?
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Scroll helemaal naar beneden en je ziet zo'n interactieve map waarop je kan zien dat België sinds het begin van het jaar "no excess" in oversterfte meer heeft gehad, met een paar weekjes van "low excess".

Dus nee, er is geen/amper nog oversterfte, wat natuurlijk ook niet moet verwonderen met nog geen 27 coronadoden meer per dag.

Nu is het wel duidelijk dat je een troll bent en 0,0 sympathie hebt voor een medemens. "laat de anderen maar sterven, zolang ik maar mijn vrijheid heb". Daar komt het voor u op neer.

Als 10-20% oversterfte zo minimaliseert dan scheelt er toch iets. Bekijk je vriendenkring en beslis maar eens dat daar 20% van weg moet. Want wie ben jij om te zeggen dat anderen mogen sterven omdat zij minder weerbaarheid hebben? Beschouw jij jezelf dan een übermensch en doe jij dan ook afstand van alle zorgen als jij ze ooit nodig zou hebben?
20% oversterfte is 20% extra doden, niet dat 20% sterft he (0.2% eerder)

Ja, maar een factor van meer dan 10, duidelijk fabeltje hoor. Je mag zeker kritiek hebben op ons beleid, maar nu ben je gewoon onzin aan het verkopen.
Volgens mij begrijp je toch niet helemaal hoe bevolkingsdichtheid werkt. Een land als Rusland heeft een heel lage bevolkingsdichtheid, maar in Moskou alleen woont al wel meer dan 10% van de bevolking. Het is daar waar het virus een feestje houdt.
Hier zitten de clusters ook vooral in de steden, niet ergens in teutterewettere bij boer Jozef.

Ik las op Twitter dat er sinds januari in België geen oversterfte meer is :wtf:

Iemand een idee of dat klopt?

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Scroll helemaal naar beneden en je ziet zo'n interactieve map waarop je kan zien dat België sinds het begin van het jaar "no excess" in oversterfte meer heeft gehad, met een paar weekjes van "low excess".

Dus nee, er is geen/amper nog oversterfte, wat natuurlijk ook niet moet verwonderen met nog geen 27 coronadoden meer per dag.

Zeer reel dat oversterfte dan ook nog eens wordt tegengewerkt in de cijfers door andere positieve zaken zoals bijvoorbeeld iedereen thuiswerken: minder verkeersdoden.

Volgens mij begrijp je toch niet helemaal hoe bevolkingsdichtheid werkt. Een land als Rusland heeft een heel lage bevolkingsdichtheid, maar in Moskou alleen woont al wel meer dan 10% van de bevolking. Ook daar kan een virus een groot feestje houden.
Hier zitten de clusters ook vooral in de steden, niet ergens in teutterewettere bij boer Jozef.
Ik ga je hier gelijk in moeten geven dat bevolkingsdichtheid niet de correcte maatstaf is om dit te bekijken. Bevolkingsdichtheid werkt dit natuurlijk in de hand, maar is niet het correcte getal. Bij landen die enorme landmassa meetellen waar niemand woont gaat dit een vertekend beeld geven.

Het is dus gecorreleerd aan, maar een concreter getal zou zijn gemiddeld aantal menselijke contacten per dag per land.

Volgens mij begrijp je toch niet helemaal hoe bevolkingsdichtheid werkt. Een land als Rusland heeft een heel lage bevolkingsdichtheid, maar in Moskou alleen woont al wel meer dan 10% van de bevolking. Ook daar kan een virus een groot feestje houden.
Als je gemiddelde cijfers van een land (doden/capita) vergelijkt moet je ook naar gemiddelde cijfers van bevolkingsdichtheid kijken. Meer is het niet. Replies zoals "volgens mij begrijp je het niet" zijn gewoon onzin, net zoals "het is een fabeltje dat de bevolkingsdichtheid lager is in de VS" wanneer het een factor 10 lager is.

Er wonen in % veel meer mensen afgelegen in de VS (of Rusland) dan hier. Die mensen hun kans om besmet te raken is een pak kleiner, denk je dan dat dit de doden/capita niet beïnvloedt? Je mag dan nog een betere metric willen, zoals Enira aangeeft, maar denk je dat die niet redelijk zal correleren met bevolkingsdichtheid?

Het is niet de perfecte metric <> cijfers zijn fabels.

Echt, complete onzin verkoop je hier.

Uit de geschriften van Wouter Verschelden over de rellen gisteren:

Bijzonder pijnlijk was de reactie van de Brusselse schepen van Cultuur Delphine Houba (PS), die op Twitter stelde: “Doe zoals Brad Pitt: ga naar een museum.”
:rofl:

Nu maak je er een totaal andere discussie van, want ik zeg niet dat het beste beleid noodzakelijk hetzelfde is als het beste beleid voor zo weinig mogelijk doden.

Als je gemiddelde cijfers van een land (doden/capita) vergelijkt moet je ook naar gemiddelde cijfers van bevolkingsdichtheid kijken. Meer is het niet. Replies zoals "volgens mij begrijp je het niet" zijn gewoon onzin, net zoals "het is een fabeltje dat de bevolkingsdichtheid lager is in de VS" wanneer het een factor 10 lager is.

Er wonen in % veel meer mensen afgelegen in de VS (of Rusland) dan hier. Die mensen hun kans om besmet te raken is een pak kleiner, denk je dan dat dit de doden/capita niet beïnvloedt? Je mag dan nog een betere metric willen, zoals Enira aangeeft, maar denk je dat die niet redelijk zal correleren met bevolkingsdichtheid?

Het is niet de perfecte metric <> cijfers zijn fabels.

Echt, complete onzin verkoop je hier.
En wat als het % aantal mensen, dat niet afgelegen woont, veel dichter op elkaar leeft dan elders?
Het is gewoon heel moeilijk om te vergelijken ... zelfs niet op basis van bevolkingsdichtheid.
Zelfs 'officiele' cijfers kunnen niet gebruikt worden omdat het ene land te veel rapporteert en het andere land minder rapporteert.

Mja dit is geen eerlijke vergelijking he. Je heb daar steden waar 10 miljoen man bij elkaar zit op de oppervlakte van brussel, en streken waar er bij wijze van spreken 10 man zit op de oppervlakte van belgië. Daar simpelweg het gemiddelde van nemen geeft een verkeerd beeld.

(Aan iedereen gericht)
Stop toch met vergelijken met landen die compleet anders zijn dan ons. Zelfs België vs Nederland vergelijken is soms moeilijk omwille van verschillende factoren.

Er is maar 1 reden om corona vergelijkingen trekken tussen 2 compleet verschillende landen zoals Belgie en de VS, of Belgie en Brazilie begot:
cherry picking; uw eigen visie staven met cijfers die toevallig goed uitkomen. Anders zou je ALLE landen mee in uw vergelijking opnemen.

Als je landen wil vergelijken moet je alle factoren in rekening brengen: andere maatregelen, andere acceptatie van maatregelen, gezondheidszorg, bevolkingsdichtheid, ouderdom vd bevolking, cultuur, arbeidssectoren (mogelijkheid tot thuiswerken), .....

En wat als het % aantal mensen, dat niet afgelegen woont, veel dichter op elkaar leeft dan elders?
Dat valt voor mij onder een niet perfecte metric. Wat je wil is een metric die een aantal contacten meet. In hoeverre die correleert met bevolkingsdichtheid zal afhangen van bv. zo'n zaken, maar ook va mobiliteit en een hoop andere factoren (en dan heb je eigenlijk enkel nog aantal besmettingen, niet mortaliteit). Dat is evengoed een antwoord op @Wallfish

Wel nog ver weg van een factor 10 onder de mat vegen als een fabeltje gebaseerd op, ja wat eigenlijk?

Verder ook voorstander van niet gewoon landen vergelijken om een punt te maken, zeker zonder verder na te denken.

Nee, het is door het feit dat onze gezondheidszorg instort als we de teugels loslaten dat we vastzitten aan die regels.
Dat heeft niet met de onwil van de bevolking te maken, maar meer met jarenlange en decennialange onkunde van politici en de stem van het volk. Als je niet investeert in gezondheidszorg, en dan gebeurt zoiets als dit, dan zit je inderdaad dik in de problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan