JorisBlack
Well-known member
Dit dusJongens gaan we deze discussie echt nog eens voeren? Het is al van in het begin van de crisis en zelfs van ervoor geweten dat de media zaken altijd op een sensationele manier wil brengen gewoon omdat dat hun verdienmodel is. Het is al meer dan een jaar dat men met sensationele titels afkomt die de lading serieus opblazen. Ik vind het eigenlijk verontrustender dat men daar nog altijd een heisa van maakt in intrapt dan dat de media dit doet, dit is verdorie al lang geweten dus wordt het eigenlijk wel eens tijd om daar gewoon door te kijken ipv altijd maar weer verontwaardigd te zijn. Lees de titel, zucht eens en lees dan het artikel door waarna je kijkt naar welke krant het is en je een een sarcastische lach opzet. Om daarna verder te gaan met je leven. Zowel bij de mainstream media als de zogezegde nieuwe kritische media die zaken aan de kaak durft stellen.
Ik stoor me wel nog aan 1 ding soms. Minder en minder mensen kopen nog effectief de krant, en meer en meer mensen checken het nieuws gewoon op de website. Veel nieuwswebsites zijn daarom enkele jaren geleden overgeschakeld naar betaald lidmaatschap (paywall), met de redenering dat men zo de kwaliteit van de artikels kon hoog houden (bv. De Standaard). Maar nu zien we dat die websites zeer sensationele titels gebruiken om dan het meer genuanceerde artikel steeds achter een paywall te stoppen, met de bedoeling om mensen te lokken om betalend lid te worden. Maar dan krijgen we dus het pervers effect dat de meerderheid enkel en alleen die sensationele titels ziet, en op basis daarvan denkt te weten waar het over gaat.
Dat is, vooral nu tijdens een pandemie, vrij walgelijk. Ik vind namelijk dat mensen in de huidige situatie het recht hebben om correct geïnformeerd te zijn... Op zich is het al goed dat er nog een door de staat gefinancierde site is (vrt nws) waar alle artikels open access zijn, al kan dat natuurlijk ook problematisch zijn om andere redenen.
Deze discussie is duidelijk van toepassing op het onderwerp hier (corona), maar is algemeen genoeg om eventueel een nieuw topic over te openen lijkt me

Met naar mijn mening dus het grote verschil dat het hier gaat om een pandemie, waar ik vind dat iedereen gewoon duidelijke en gratis informatie moet kunnen krijgen.Mensen moeten ook eens leren dat er maar weinig absolute waarheid in de media of op internet staat. Maar toch werken vage links met namen als "wat energieleveranciers niet willen dat je weet om energie te besparen" of "de manier om zonder moeite 386kg af te vallen" nog altijd gewoon omdat mensen zodanig simpel zijn dat ze nog altijd geloven wat er geschreven staat.