Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jongens gaan we deze discussie echt nog eens voeren? Het is al van in het begin van de crisis en zelfs van ervoor geweten dat de media zaken altijd op een sensationele manier wil brengen gewoon omdat dat hun verdienmodel is. Het is al meer dan een jaar dat men met sensationele titels afkomt die de lading serieus opblazen. Ik vind het eigenlijk verontrustender dat men daar nog altijd een heisa van maakt in intrapt dan dat de media dit doet, dit is verdorie al lang geweten dus wordt het eigenlijk wel eens tijd om daar gewoon door te kijken ipv altijd maar weer verontwaardigd te zijn. Lees de titel, zucht eens en lees dan het artikel door waarna je kijkt naar welke krant het is en je een een sarcastische lach opzet. Om daarna verder te gaan met je leven. Zowel bij de mainstream media als de zogezegde nieuwe kritische media die zaken aan de kaak durft stellen.
Dit dus :thumb:

Ik stoor me wel nog aan 1 ding soms. Minder en minder mensen kopen nog effectief de krant, en meer en meer mensen checken het nieuws gewoon op de website. Veel nieuwswebsites zijn daarom enkele jaren geleden overgeschakeld naar betaald lidmaatschap (paywall), met de redenering dat men zo de kwaliteit van de artikels kon hoog houden (bv. De Standaard). Maar nu zien we dat die websites zeer sensationele titels gebruiken om dan het meer genuanceerde artikel steeds achter een paywall te stoppen, met de bedoeling om mensen te lokken om betalend lid te worden. Maar dan krijgen we dus het pervers effect dat de meerderheid enkel en alleen die sensationele titels ziet, en op basis daarvan denkt te weten waar het over gaat.

Dat is, vooral nu tijdens een pandemie, vrij walgelijk. Ik vind namelijk dat mensen in de huidige situatie het recht hebben om correct geïnformeerd te zijn... Op zich is het al goed dat er nog een door de staat gefinancierde site is (vrt nws) waar alle artikels open access zijn, al kan dat natuurlijk ook problematisch zijn om andere redenen.

Deze discussie is duidelijk van toepassing op het onderwerp hier (corona), maar is algemeen genoeg om eventueel een nieuw topic over te openen lijkt me :unsure:

Mensen moeten ook eens leren dat er maar weinig absolute waarheid in de media of op internet staat. Maar toch werken vage links met namen als "wat energieleveranciers niet willen dat je weet om energie te besparen" of "de manier om zonder moeite 386kg af te vallen" nog altijd gewoon omdat mensen zodanig simpel zijn dat ze nog altijd geloven wat er geschreven staat.
Met naar mijn mening dus het grote verschil dat het hier gaat om een pandemie, waar ik vind dat iedereen gewoon duidelijke en gratis informatie moet kunnen krijgen.

Als mensen wetten overtreden, en dit schaadt de brede maatschappij (en dus ook mij), heb ik het recht om te klagen hoor.
Onwetendheid/domheid mag misschien een verzachtende omstandigheid zijn, maar het is geen excuus.
Nee maar dat is mijn punt gewoon, zo'n artikels hebben nu eenmaal effect op mensen en dan mogen wij daar ook over klagen want van het één komt het ander.

Tuurlijk, maar dan hier ook geen gezaag als er mensen massaal aan't overtreden zijn met lockdown feestjes hé 🤷‍♂️
en dan ook geen gezaag dat er in Brussel allochtone jongeren de boel op stelten aan het zetten zijn? Of dat een politicus zijn zakken aan het vulle is? Of dat er een flik in elkaar getrommeld geweest is door een vluchteling? Of dat de doorlooptijd voor de vaccins van 14 naar 17 dagen gegaan is. Of dat men nu nog maar aan de 70 plussers zit bij de vaccinatie?

Je kan gebruik maken van dat recht door uw nieuws niet op HLN te gaan zoeken.
Inderdaad, er zijn bronnen genoeg waar je correcte info kan krijgen en die zijn gewoon voor iedereen vrij toegankelijk. Maar dan moet je wel zelf de moeite willen doen om die op te zoeken.

en dan ook geen gezaag dat er in Brussel allochtone jongeren de boel op stelten aan het zetten zijn? Of dat een politicus zijn zakken aan het vulle is? Of dat er een flik in elkaar getrommeld geweest is door een vluchteling? Of dat de doorlooptijd voor de vaccins van 14 naar 17 dagen gegaan is. Of dat men nu nog maar aan de 70 plussers zit bij de vaccinatie?
Zwaar off-topic aant gaan hier stilaan, maar daar moest ik daarjuist ook al aan het denken. Sommigen die het hardste roepen dat dit zo schandalig is, zeggen tegelijkertijd wel dat die "jongeren" benoemd moeten worden en dat men dit duidelijker moet zeggen. :rofl:

Ik ben voor nuance, op alle vlakken, maar snap waar het vandaan komt. Clickbait. En het werkt. Laat je/ons allemaal eens niet zoveel vangen. Laat ons het wat meer over de inhoud hebben, dat is toch veel interessanter?

Het gebrek aan nuance in titels, het fenomeen van clickbait, ... ook allemaal interessant an sich om over te discussiëren, maar dan lijkt me een aparte thread inderdaad aangewezen in plaats van dit altijd overal te laten terugkomen en dezelfde discussie keer op keer op keer te moeten voeren.

qua inhoud verschillen onze Belgische kranten (behalve De Tijd) niet zo veel van elkaar.
In De Morgen staan vaak dezelfde artikels als HLN (idem De Standaard).
Enige verschil is dat men bij HLN commentaar kan geven op de artikels.

Als het corona gerelateerd is, moogt gij hier zagen zoveel ge wilt van mij, maar zeg niet dat andere niet mogen zagen over clickbait.

Als het corona gerelateerd is, moogt gij hier zagen zoveel ge wilt van mij, maar zeg niet dat andere niet mogen zagen over clickbait.
ge moogt gij gerust zagen over clickbait maar ge moet stoppen met hypocriet doen en zitten zeggen dat men enkel doemberichten post en dat dat verboden moet zijn. Als ge een vrije media wil dan mag die artikels maken over wat men ook wil, zelfs artikels over zaken die u niet aanstaan. Het mes snijd langs 2 kanten he.

ge moogt gij gerust zagen over clickbait maar ge moet stoppen met hypocriet doen en zitten zeggen dat men enkel doemberichten post en dat dat verboden moet zijn. Als ge een vrije media wil dan mag die artikels maken over wat men ook wil, zelfs artikels over zaken die u niet aanstaan. Het mes snijd langs 2 kanten he.
Ik zeg niet dat da "verboden" moeten zijn, niemand trouwens. Het gaat zelf niet over de artikels, want anders noemt da geen clickbait. Het gaat over de titels die anders geschreven worden dan wat er in het artikel staat. Mensen hebben eenmaal de neiging om enkel titels te lezen en dat helpt averechts.

An sich is het niet anders geschreven, maar gewoon "zonder context".
En het is wat eigen precies om teveel zaken zonder context te bekijken.

Ik zeg niet dat da "verboden" moeten zijn, niemand trouwens. Het gaat zelf niet over de artikels, want anders noemt da geen clickbait. Het gaat over de titels die anders geschreven worden dan wat er in het artikel staat. Mensen hebben eenmaal de neiging om enkel titels te lezen en dat helpt averechts.
Het is niet verboden maar ze mogen niet schrijven wat ze willen? Leg dan dat eens uit.

Inderdaad, er zijn bronnen genoeg waar je correcte info kan krijgen en die zijn gewoon voor iedereen vrij toegankelijk. Maar dan moet je wel zelf de moeite willen doen om die op te zoeken.
Ja tegen mij moet ge dat niet zeggen hoor :p

Het is gewoon een kritiek op clickbait, inderdaad. Vrije media, ok, maar wat ik bedoel is dat ik het moreel dubieus vind dat men gebruik maakt van clickbait wanneer het gaat over artikels die rechtstreeks met de pandemie te maken hebben. Dat ze clickbait titels gebruiken voor andere onzin, tot daar aan toe...

Ja tegen mij moet ge dat niet zeggen hoor :p

Het is gewoon een kritiek op clickbait, inderdaad. Vrije media, ok, maar wat ik bedoel is dat ik het moreel dubieus vind dat men gebruik maakt van clickbait wanneer het gaat over artikels die rechtstreeks met de pandemie te maken hebben. Dat ze clickbait titels gebruiken voor andere onzin, tot daar aan toe...
Ik begrijp die kritiek en die deel ik ook wel maar je kan geen vrije media hebben als je in bepaalde zaken censuur wilt gaan plegen he. De enige manier om clickbait aan te pakken is om er niet meer op te klikken

Ik begrijp die kritiek en die deel ik ook wel maar je kan geen vrije media hebben als je in bepaalde zaken censuur wilt gaan plegen he. De enige manier om clickbait aan te pakken is om er niet meer op te klikken
En vooral ons niet aan te zetten om er allemaal ook nog eens op te klikken om te weten waar ge het over hebt. :angry:

dus een vrije media die we gaan verplichten om hun titels aan te passen? Ik denk dat we inderdaad uitgepraat zijn
Verplichten? Wie gaat er verplichten? Verbod? Censuur?

Het ging er over dat MiniJeffrey niet mocht zagen over clickbait. Hoe gij ineens deze woorden te voorschijn haalt in uw posts 1) is mij een raadsel 2) maar het verbaast mij niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan