Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
- Obisitas is nu de belangrijkste aandoening onder de gehospitaliseerden. Tijd om daar ook eens wat meer op te focussen, lijkt me. Leeftijd kan je niks aan doen, dik zijn des te meer.
Hier krijg ik dus het vliegend ---- van. Je bent dik, dus dit is je eigen schuld? Mijn vrouw is corpulent om het zo maar te zeggen. Ze eet gezond, snoept weinig, fietst veel, rookt niet, drinkt niet. Zeveraar.

Ligt er toch altijd superdik op dat die "horrorverhalen" die dan daags voor de aankondiging van maatregelen gepubliceerd worden louter dienen om "het volk wat te masseren".

Ongeveer 10% van de patienten in ziekenhuis zijn toch jonger dan 40 jaar.
De groep 40-59 jaar wordt toch ook groter, voor de meeste mensen hier zijn dat waarschijnlijk leeftijd van hun ouders

En obesitas staat op 3de plaats volgens mij toch (pagina 13)

Edit : ah op IC is het inderdaad obesitas, maar daar zie je ook een groter aandeel 20-39 jarigen

Nee, er wordt prioriteit gegeven aan 65+'ers, dus kans is klein dat je nu al opgeropen wordt. Nu, ik heb me pas dit weekend op die lijst gezet, was het vergeten te doen. https://www.ieper.be/vaccinatiecentrum-reservelijst
Tof van Ieper, maar Leuven bijv. doet daar botweg niet aan mee.
Wie roepen ze dan op in geval dat er straks dringend honderden spuitjes gezet moeten worden? Dan vind ik zo'n online reservelijst beter, hoewel niet iedereen daar even gelijk toegang toeheeft (niet iedereen doet dat via internet).

De timing hangt af van de beschikbaarheid van de vaccins. De afspraken in het vaccinatiecentrum worden nauwgezet ingepland. Zo komen alle vaccins bij de huidige doelgroep terecht. In deze fase zijn dat de 65-plussers. Voorlopig leggen we dus geen reservelijst aan.

- Obisitas is nu de belangrijkste aandoening onder de gehospitaliseerden. Tijd om daar ook eens wat meer op te focussen, lijkt me. Leeftijd kan je niks aan doen, dik zijn des te meer.
Aan een omgekeerde bevolkingspiramide kan je ook iets doen.
Maar euthanaseren vanaf een bepaalde leeftijd, daar zijn de meesten zo niet voor. :p

Een deel van de risicopatiënten die nu prioritair gevaccineerd worden hebben dit ook aan zichzelf te danken.
Door slechte leefgewoonten (roken/drinken/...), ongeval in fout, ...

Stop met culpabiliseren, dat brengt niets op.

maar Leuven bijv. doet daar botweg niet aan mee.
Je hebt de grootste ziekenhuiscampus ter wereld hier in Leuven, dus Leuven heeft geen publieke wachtlijst nodig, eer ze iedereen die op Gasthuisberg moet zijn hebben gevaccineerd zijn we al veel verder. Het vaccinatiecentrum van de Brabanthal is trouwens alleen voor inwoners van het grondgebied van Leuven en zijn deelgemeentes. Bierbeek, Herent,... moeten naar andere centra gaan.

Aangezien kleuterscholen in principe open blijven, is tijdelijke werkloosheid inroepen om kinderen op te vangen dan eigenlijk een optie voor ouders met enkel kleuters?

Lijkt mij niet...?
Kan een school eenzijdig beslissen om ook de kleuterafdeling te sluiten?

De top van de stijging, ja. Geen probleem dat je het niet verstaat, Five-seveN, maar probeer me dan niet de les te spellen.

Deze cijfers uit de tabel die ik elke dag post:
Code:
Rijlabels Case(7/7)
2021-03-24 -9,07% * onvolledig
2021-03-23 16,34%  * onvolledig
2021-03-22 30,78%  * bijna volledig
2021-03-21 37,28%
2021-03-20 40,34%
2021-03-19 41,66%
2021-03-18 41,75%
2021-03-17 39,58%
2021-03-16 36,57%
2021-03-15 34,81%
Je hebt gezegd de top in absolute aantallen. Begrijp je dat?

“Ook in absolute aantallen zien we duidelijk dat de top bereikt lijkt te zijn.”

Kind en Gezin: "Stuur baby en peuter zo weinig mogelijk naar de opvang"​

Kind en Gezin, dat in Vlaanderen toeziet op de goede werking van crèches en onthaalouders, roept ouders op om hun baby's en peuters indien mogelijk niet naar de opvang te sturen. "Enkel op deze manier houden we het ook haalbaar voor de organisatie van de opvang en proberen we de contacten verder te beperken."
De opvang van baby's en peuters blijft wel geopend en beschikbaar voor ouders tijdens de zogenoemde "paaspauze", maar ouders wordt gevraagd er enkel gebruik van te maken als ze echt geen andere oplossing hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die tewerkgesteld zijn in de zorgesector of die niet kunnen thuiswerken.

"Werk je thuis en kan je dat niet combineren met de opvang van je kind? Dan is het normaal dat je beroep doet op kinderopvang. Lukt het om minder vaak gebruik te maken van de opvang, doe dit dan zeker. Je betaalt enkel de dagen dat je kind naar de opvang gaat", zegt Kind en Gezin.

De organisatie begrijpt dat dit voor veel ouders een moeilijke boodschap is en dat thuiswerken met een baby of peuter niet evident is. Aan crèches wordt daarom ook gevraagd om goed in dialoog te gaan met de ouders. Kind en Gezin benadrukt dat opvang door vrienden of familie die tot een risicogroep behoren geen veilig alternatief is.

Wie zijn baby of peuter tijdelijk minder naar de kinderopvang brengt, zal die uren of dagen ook niet moeten betalen. Kind en Gezin vraagt ook uitdrukkelijk om geen zieke kindjes naar de crèche te brengen. "Door minder kindjes op te vangen, verkleint het risico op een clusterbesmetting, want in dat geval moet de kinderopvang volledig dicht voor 10 dagen en dan zit iedereen in de problemen", zegt Kind en Gezin.

Volgens Gezinsbond zijn ouders het "kotsbeu": "De emmer is vol, noodopvang moet worden uitgebreid"​

De Gezinsbond wil een uitbreiding van de noodopvang voor ouders die hun kinderen niet zelf kunnen opvangen tijdens de extra week paasvakantie volgende week. Sommige lokale besturen organiseren noodopvang, maar alleen voor ouders met een essentieel beroep. En da's te strikt, volgens de Gezinsbond. "Ik daag u uit om drie weken lang voor een jong kind te zorgen, dat kan je niet combineren met thuiswerk", aldus algemeen directeur Jeroen Sleurs.

Plezante tijden wel

Ongeveer 10% van de patienten in ziekenhuis zijn toch jonger dan 40 jaar.

Als je die 10% vergelijkt met de positieven, is dat echt niets om ongerust over te worden, lijkt me. Op basis van de Sciensano cases van vorige week, is onder 40 verantwoordelijk voor 58% van de besmettingen.

De groep 40-59 jaar wordt toch ook groter, voor de meeste mensen hier zijn dat waarschijnlijk leeftijd van hun ouders

Als de groep 80+ kleiner wordt door de vaccinaties moet de rest ergens naartoe in een percentuele grafiek natuurlijk. Die groep gaat nog groter worden als we 65+ meer gevaccineerd hebben maar dan gaat hopelijk het totale absolute getal ook wel beginnen dalen.

En obesitas staat op 3de plaats volgens mij toch (pagina 13)

Edit : ah op IC is het inderdaad obesitas, maar daar zie je ook een groter aandeel 20-39 jarigen

Ja, sorry, mijn fout. Ik heb mijn zin aangepast.

Allee, het is weer kwetsend. The fuck is er toch mis met deze wereld dat iedereen zich altijd op zijn tenen getrapt voelt.

Aan een omgekeerde bevolkingspiramide kan je ook iets doen.
Maar euthanaseren vanaf een bepaalde leeftijd, daar zijn de meesten zo niet voor. :p

Een deel van de risicopatiënten die nu prioritair gevaccineerd worden hebben dit ook aan zichzelf te danken.
Door slechte leefgewoonten (roken/drinken/...), ongeval in fout, ...

Stop met culpabiliseren, dat brengt niets op.

Wie slechte longen heeft door te roken, heeft dat inderdaad ook aan zichzelf te danken maar dat is meestal toch onomkeerbaar.
Wie nu obesitas heeft, kan daar wel iets aan doen en z'n risico bij een volgende crisis serieus doen dalen. We moeten geen anorexia gaan promoten maar een figuur als Maggie De Block gaan normaliseren en elk bericht over mensen die te dik zijn gaan wegzetten als fat shaming, is ook overdreven. Als de helft van je bevolking overgewicht heeft en dat een zeer significante impact heeft op het risico dan mag dat gerust breed uitgesmeerd worden van mij. Het maakt misschien wat mensen wakker om meer te bewegen en minder brol te eten.

Plezante tijden wel

Er zijn zoveel mensen het kotsbeu, als je kinderen op de wereld zet ben je er verantwoordelijk voor en moet je de lasten erbij nemen als het nodig is. Dat gebleit van 'ik kan niet telewerken als mijne kleine hier rondloop' is heel jammer, maar gewoon uw verantwoordelijkheid als ouders.

Ouders zien school veel te makkelijk als de creche. En als de school dan plots eens dichtgaat ziet men de kinderen plots als een moeilijkheid. #unpopularopinion.

Hier krijg ik dus het vliegend ---- van. Je bent dik, dus dit is je eigen schuld? Mijn vrouw is corpulent om het zo maar te zeggen. Ze eet gezond, snoept weinig, fietst veel, rookt niet, drinkt niet. Zeveraar.
Aangezien het maar een absolute minderheid is die genetische problemen heeft is te dik zin inderdaad vaker wel dan niet de schuld van de persoon zelf. Maar vanaf een bepaalde gewichtsklasse ga je ook voorbij heel het genetische verhaal, dan eet je gewoonweg te veel.

Wie nu obesitas heeft, kan daar wel iets aan doen en z'n risico bij een volgende crisis serieus doen dalen.
Of loopt dan risico op een lagere overlevingskans.
Iemand die dikker is, heeft meer reserve en daardoor in bepaalde gevallen meer kans om een ziekte te overleven.
De obesitasparadox. :p

Er zijn zoveel mensen het kotsbeu, als je kinderen op de wereld zet ben je er verantwoordelijk voor en moet je de lasten erbij nemen als het nodig is. Dat gebleit van 'ik kan niet telewerken als mijne kleine hier rondloop' is heel jammer, maar gewoon uw verantwoordelijkheid als ouders.

Ouders zien school veel te makkelijk als de creche. En als de school dan plots eens dichtgaat ziet men de kinderen plots als een moeilijkheid. #unpopularopinion.
Je wordt verondersteld om te werken overdag en door een regeringsbeslissing kan je niet werken omdat uw peuter/kleuter u een ganse dag ambeteert.

#zevergezever

We leven niet meer in de tijd van moeder de vrouw aan de haard, wie vandaag de dag kinderen een goede toekomst wil geven in een deftige omgeving moet met twee gaan werken.

Ik ben sinds enkele maanden "plus papa" van twee kinderen van 4 en 6, mijn vriendin was enkele jaren alleenstaande moeder, met dergelijke praat moet je bij die mensen echt niet afkomen.

Er is een groot verschil tussen overgewicht en obesitas.

Veel mensen hebben overgewicht maar veel minder hebben obesitas.
Als je obesitas hebt wordt de kans groter op andere aandoeningen.

Dus zeggen dat puur obesitas de oorzaak is is kort door de bocht.

Of loopt dan risico op een lagere overlevingskans.
Iemand die dikker is, heeft meer reserve en daardoor in bepaalde gevallen meer kans om een ziekte te overleven.
De obesitasparadox. :p
Als je vast komt te zitten op de Noordpool misschien :unsure: Op elk ander vlak ga je eerder nadeel ondervinden dan voordeel.

Als je vast komt te zitten op de Noordpool misschien :unsure: Op elk ander vlak ga je eerder nadeel ondervinden dan voordeel.
Ik dacht dat bij oudere mensen vooral licht overgewicht wel de overlevingskansen kan verhogen in sommige gevallen. Maar ik heb geen idee waar ik dat heb gelezen. En kan mij ook wel bedenken dat het dan uitmaakt of dit overgewicht door vet- of spiermassa komt bijvoorbeeld, en dat het uitmaakt wat de reden is van de hospitalisatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan