Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hopelijk is het genoeg om laag genoeg te zakken want uit de driehoek school, werk, thuis heeft men eigenlijk maar één pijler echt aangepakt. De Croo beloofde voor de zoveelste keer strenger toezicht op telewerk maar dat begint ondertussen een afgedraaid plaatje te worden.

Winkels zoals Ikea of Weba of noem maar op, die zijn toch beter af om helemaal te sluiten? En dan de steunmaatregelen binnen trekken? Die 50 personen, is dat in 1x of per dag of hoe moet ik dat zien?

Nope, er zijn nog veel 80-plussers die hun spuit nog niet hebben gehad. Om over 65-plussers en/of risicopatienten nog maar te zwijgen. Buurvrouw van 89 heeft eergisteren haar eerste spuit gehad. Moeder (herstellende van kanker) en schoonmoeder (Alzheimer, heel veel residentiële hulp dat daar over de vloer komt) hebben zelfs hun uitnodiging nog niet gehad.
idd, mijn vader van 81 heeft nu pas zijn uitnodiging gekregen en mijn moeder die tien jaar jonger is, maar diabeet en Parkinson-patient is, is nog helemaal niet uitgenodigd.

man man, wat voor zever is het nu weer.
Meest risicovolle bevolking is nu toch al gevaccineerd? Zo lang de sterfgevallen/ziekenhuisbezetting onder een bepaald niveau is zie ik het nut niet in om nog maar eens te verstrengen oetz
Nog maar 24% van de 85+ is volledig gevaccineerd

Dat is de vraag niet.
Als ze dalen maar niet voldoende dalen zullen de maatregelen gewoon verlengd worden.

De vraag is echter wat ze gaan doen als de stijging nu zich nog een paar dagen stevig doorzet en er pakweg volgende maandag/dinsdag aan de alarmbel wordt getrokken door expert X of ziekenhuis Y dat het allemaal niet streng genoeg is.

Moet je niet minstens 10 dagen wachten om de getroffen maatregelen te kunnen evalueren?

Een deel van mn sector wilde ook liever langer sluiten, maar das een stille minderheid want anders kan je bestempeld worden als iemand die "niet graag zijn werk doet" ;)

Ik kom relaxed over, omdat ik mij er gewoon bij neerleg. Geen zin om je er over druk te maken. Tis nu eenmaal zo. Je kunt es je gedacht zeggen en daar blijft het bij. Het blijven doordrammen en zagen en klagen werkt uiteindelijk maar negatief op jezelf. Ik ben bewust van mijn mentale welzijn en ik houd er rekening mee.
Niet iedereen heeft de luxe te sluiten zonder al te veel financiële zorgen. Als er nog een partner is die voldoende geld binnenbrengt om rond te komen zou ik er ook minder van wakker liggen.
Opening met sancties voor diegene die de maatregelen en voorschriften overtreden lijkt mij veel veiliger dan het zwartwerk dat ze nu mogelijk gaan in de hand werken. Dat was ook de reden waarom men zo hard riep om te heropenen, door het verbod op combinatie financiële steun/verkoop producten waren veel die gewoon in het zwart opgestart zijn. Ik kon op instragram niet naast de foto's van nieuwe kapsels/ nieuwe gelnagels kijken (zelf met tag naar de contactberoeper:p).

Ik snap toch niet hoe dat wij (en zoveel andere landen) er in slagen het zo slecht te doen.
Als je dan leest dan men in Taiwan 10 doden en 1.000 gevallen heeft sinds de start.
Restaurants, bars, bioscopen, etc zijn na een verlengde lente vakantie allemaal steeds opengebleven.

OK, Taiwan is een eiland, Belgie niet, maar toch.
Zij hebben 22 miljoen inwoners, wij de helft.
Daar woont men ook zeer dichtbevolkt en is er ook zeer veel internationale handel.

OK, 2020 maart-mei was het erg, maar in de zomer waren de cijfers zeer laag.
Hoe is dat dan toch zo terug kunnen toenemen?
Taipei never needed to fall back on the UK’s most radical tool – lockdown – because it acted fast on a collection of effective policies including border controls, efficient track, trace and isolate systems, and widespread mask-wearing.

De regering(en) mogen zeker ook hun schuld dragen ivm gebrek aan track&trace en isolatie.
Maar ik denk dat we als bevolking toch ook goed in de spiegel moeten kijken.

man man, wat voor zever is het nu weer.
Meest risicovolle bevolking is nu toch al gevaccineerd? Zo lang de sterfgevallen/ziekenhuisbezetting onder een bepaald niveau is zie ik het nut niet in om nog maar eens te verstrengen oetz
Dat is een misvatting, er zijn percentueel gezien nog maar heel weinig mensen uit de risicogroepen gevaccinneerd én voldoende beschermd. Thuiswonende 85+ daar is men pas anderhalve week geleden met gestart.

De enige groep die al beschermd is dat is WZC, wat er voor gaat zorgen dat de sterftecijfers niet zo hoog zullen gaan deze keer.

Niet iedereen heeft de luxe te sluiten zonder al te veel financiële zorgen. Als er nog een partner is die voldoende geld binnenbrengt om rond te komen zou ik er ook minder van wakker liggen.
Opening met sancties voor diegene die de maatregelen en voorschriften overtreden lijkt mij veel veiliger dan het zwartwerk dat ze nu mogelijk gaan in de hand werken. Dat was ook de reden waarom men zo hard riep om te heropenen, door het verbod op combinatie financiële steun/verkoop producten waren veel die gewoon in het zwart opgestart zijn. Ik kon op instragram niet naast de foto's van nieuwe kapsels/ nieuwe gelnagels kijken (zelf met tag naar de contactberoeper:p).
Je hebt zeker gelijk. Ik was gewoon wat lui/niet in de mood om echt alles neer te typen, sorry :p

Moet je niet minstens 10 dagen wachten om de getroffen maatregelen te kunnen evalueren?

In principe wel maar als de ICU binnen 5 dagen bijna vol ligt kan je niet meer wachten he. Dan gaat iedereen zeggen dat ze nu niet doortastend genoeg geweest zijn en dat ze het altijd al gezegd hadden dat een lockdown nodig was etc...

Als de gelekte verstrengingen kloppen, heb ik er toch serieuze bedenkingen bij...

Niet-essentiële winkels enkel op afspraak: Dit is voor veel winkels niet haalbaar. Dat komt over als "Eigenlijk willen we dat jullie sluiten, maar we willen geen premies geven; dus we leggen een maatregel op waardoor jullie open mogen maar voor velen het financiëel niet de moeite is om open te doen..."

Scholen: waarom kleuter ook niet toe?
Omdat scholen helemaal niet sluiten. Examens mogen net wel doorgaan en die heeft nu examens de laatste week voor de vakantie? Juist ja, zowel het lager als het middelbaar. En normaal hebben ze in het middelbaar in de laatste week voor de vakantie sowieso terug enkele dagen vakantie door deliberaties en oudercontacten. Anders moet men gaan verkondigen dat men ook in de paasvakantie de scholen zal verplichten om iedereen thuis te houden. Het is maar hoe je het kind een naam geeft zeker.

Saga continues.
Ik heb mezelf eens getest en 23/02 een foto van een krantenkop getrokken: "in april kunnen we voorzichtig versoepelen, in mei helemaal veilig".
Om maar te zeggen dat alles opschuift en opschuift en opschuift,...

We hebben wel in maart voorzichtig versoepeld. Dat heeft dus die volledige krantenkop geïnvalideerd want je hebt de actie vroeger gedaan dan initieel voorzien.

Hoe dan ook is het sowieso allemaal bijzonder oneerlijk hé. Ge kiest een carrièere op basis van uw interesses, capaciteiten, en de wereld rondom u, en op één jaar tijd wordt door een compleet onvoorspelbare ramp de ene helft van de maatschappij bedolven onder een vloedgolf aan faillisementen (in spe) terwijl de webshops en big pharma en mondmaskerproducenten en co. de beaucoup bucks binnenrijven.
Mja, fair in business bestaat niet hé. De uitdrukking is nu eenmaal niet voor niets de een zijn dood is de ander zijn brood.

En dat is er niet enkel gekomen wegens de begrafenissector hé...

De regering(en) mogen zeker ook hun schuld dragen ivm gebrek aan track&trace en isolatie.
Maar ik denk dat we als bevolking toch ook goed in de spiegel moeten kijken.
Tweevoudig probleem hé. Er is daar vertrouwen in de regering, met als gevolg dat de regering daar ook meer kàn bewerkstelligen, én dat de mensen daar de reguleringen beter opvolgen.

Mja, fair in business bestaat niet hé. De uitdrukking is nu eenmaal niet voor niets de een zijn dood is de ander zijn brood.

Dat bedoel ik dan ook niet, maar na de crisis gaat er een serieus debat zijn over wie het allemaal gaat betalen. Als je dan een groep hebt aan de ene kant die er alleen maar rijker van geworden is, en een compleet geruïneerde groep aan de andere kant, verwacht ik op zijn minst een 'geanimeerde' discussie daarover. Dat zal geen ploeg van elf miljoen zijn hoor. :wink:

“Gekozen voor korte pijn” is dit een grap? Moeten wij nu nog altijd dat soort onzin geloven? Zeg gewoon dit zijn de nodige regels klaar.

Omdat scholen helemaal niet sluiten. Examens mogen net wel doorgaan en die heeft nu examens de laatste week voor de vakantie? Juist ja, zowel het lager als het middelbaar. En normaal hebben ze in het middelbaar in de laatste week voor de vakantie sowieso terug enkele dagen vakantie door deliberaties en oudercontacten. Anders moet men gaan verkondigen dat men ook in de paasvakantie de scholen zal verplichten om iedereen thuis te houden. Het is maar hoe je het kind een naam geeft zeker.
Klopt niet helemaal. 2de & 3de graad hebben geen examens. Ook zijn er geen deliberaties en oudercontacten voorzien, of wel via video-call. Mijn zoon moet enkel nog morgen en vrijdag naar school en dan is het gedaan voor hem. Enkel weten ze nog niet zeker of ze die week extra gaan houden als afkoelingsweek of gaan gebruiken voor afstandsonderwijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan