Wat mij in heel het corona gedoe stoort, is het gedrag van "de jeugd" die staat te klagen alsof hun jeugd volledig naar de kloten is omdat ze nu niet meer kunnen uitgaan/feesten ed. En hun draagvlak vermindert, illegale zaken en masse begint te doen ed.
Terwijl ge anderzijds mensen hebt die letterlijk proberen overleven en hopen dat de cijfers zakken zodat ze hun job terug kunnen uitoefenen en hun familie kunnen voorzien van basisnoden.
Dus kort samengevat de jeugd die super egocentrisch omgaat met zijn luxenoden en doen alsof de evenaar door hun gat loopt. Terwijl ze zich meer zouden moeten bekommeren om het feit dat een verminderde economische activiteit hun toekomst meer zal beinvloeden.
Eh, we hebben het hier maar over thuisblijven. Het is niet dat WW3 bezig is hé. Onze grootouders zouden zich in hun graf omdraaien moesten ze de mentaliteit van onze jeugd zien. We hebben op technologisch/communicatief vlak nog nooit zo ver gestaan ls nu, zeker bij de jeugd. WW2 heeft 5jr geduurd en denk niet dat ze toen zo aant klagen waren. Uw leven stond elke dag/nacht op het spel als een vliegtuig random een bom dropte. We zijn hier ocharme nog maar een jaar ver en ge zijt veilig als ge u na de basis veiligheidsmaatregels houdt.
Uitgaan kunde ook na uw jeugd...
Het is al ettelijke pagina's geleden dat dit gepost is, maar als iemand die veel met het mentale en psychologische bezig is wil ik hier toch even op reageren. Ik vind ook wel dat dat gezever van '
groep X heeft het het moeilijkst' mag stoppen, want iedereen heeft het moeilijk, maar je gaat hier wel heel kort door de bocht.
Wat mij in heel het corona gedoe stoort, is het gedrag van "de jeugd" die staat te klagen alsof hun jeugd volledig naar de kloten is omdat ze nu niet meer kunnen uitgaan/feesten ed. En hun draagvlak vermindert, illegale zaken en masse begint te doen ed.
Ten eerste kan je 'de jeugd' niet veralgemenen, zoals een andere poster hier ook al zei. Als je hier zegt '
veel van die gepensioneerden trekken zich zelf niks van de maatregelen aan' dan word je verbaal half afgeschoten (en terecht) omdat dat gewoon 1 gigantische groep is die je niet over dezelfde kam kan scheren. Die studenten daar van de nacht in Leuven bijvoorbeeld, ja, dat zijn mensen die er volledig over gaan en ik steun dat absoluut niet, maar zij zijn niet representatief voor die hele bevolkingsgroep.
Terwijl ge anderzijds mensen hebt die letterlijk proberen overleven en hopen dat de cijfers zakken zodat ze hun job terug kunnen uitoefenen en hun familie kunnen voorzien van basisnoden.
Je kan mentaal lijden geen 'minimumdrempel' geven. Kijk bijvoorbeeld naar rocksterren of filmsterren die toch zelfmoord plegen, hebben die dan ook geen recht tot klagen? Er zijn immers mensen die letterlijk proberen overleven en hun familie voorzien van basisnoden, terwijl voor die mensen de wereld aan hun voeten ligt. Het is enorm gevaarlijk om zo'n uitspraken genre '
er zijn mensen die het veel slechter hebben' te maken, ik vind dat van hetzelfde niveau als tegen een persoon die (klinisch) depressief is zeggen '
ja joh, zoek dan een hobby of ga wat meer sporten' of iets in dat genre.
Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat al die jongeren die provoceren en vlotjes de regels breken (maar die heb je in alle leeftijdsgroepen) depressief zijn want dat kan ik niet weten en dat is waarschijnlijk niet zo, maar komaan zeg. Moesten we iedereen die het 'beter heeft' als een ander mentale hulp ontzeggen dan zouden er al veel vermogende mensen met 'een heel goed leven' zich verhangen hebben hoor.
Dus kort samengevat de jeugd die super egocentrisch omgaat met zijn luxenoden en doen alsof de evenaar door hun gat loopt. Terwijl ze zich meer zouden moeten bekommeren om het feit dat een verminderde economische activiteit hun toekomst meer zal beinvloeden.
Sociale contacten zijn geen luxenoden. Zie bijvoorbeeld Maslow's Hierarchy Of Needs. Ja, daar kan je (stevig) over in discussie gaan, maar feit blijft dat omgang met anderen, liefde ervaren, enzovoorts enorm belangrijk zijn voor de meeste mensen. Kan zijn dat dat voor jou niet zo is (dat weet ik niet) maar dat moet je dan niet projecteren op anderen.
Eh, we hebben het hier maar over thuisblijven. Het is niet dat WW3 bezig is hé.
Da's ook weer zoiets dat vaak wordt gezegd en neigt naar waar ik het eerder over had (namelijk 'drempels' leggen waar mensen over/onder moeten vooraleer ze zich mentaal 'slecht mogen voelen') maar dit slaat eigenlijk ook gewoon nergens op. Als je die logica volgt mag eigenlijk bijna
niemand ooit klagen, aangezien men in het verleden het altijd wel slechter had als nu, en zelfs in het heden op verschillende plekken in de wereld ook.
Newsflash: de standard of living en care stijgt elke generatie enorm in de beschaafde wereld. Dat de vorige generatie bijvoorbeeld in een oorlog leefde heeft daar gewoon echt niks mee te maken, aangezien niemand van die jongeren (en eigenlijk tout court minder en minder mensen) dat actief heeft meegemaakt. Dan kan je nog zeggen '
ze beseffen niet hoe goed ze het hebben' maar zo kan je dus zoals ik al zei blijven gaan. Dan kon de oma die schrik had voor bommen op haar dak niet zagen '
want er zijn mensen die geen dak meer hebben en alles kwijt zijn door de bommen.' Zie je hoe dat riedeltje kan blijven duren?
Niks als respect voor de mensen die zwaar hebben afgezien in de oorlog trouwens (mijn familie kent daar ook iets van) maar kom. Als je zo denkt moet niemand in dit land klagen, ook de zelfstandigen niet die bijna failliet zijn, want ergens in Afghanistan liggen de straten vol bermbommen en is elke dag dat je blijft leven een zege.
Uitgaan kunde ook na uw jeugd...
Ja, maar die formatieve en zorgeloze studentenjaren (17-23 zullen we grofweg zeggen, al kan dit verschillen van mens tot mens) komen wel nooit meer terug. Dit is ook al door iemand gezegd dus ik ga hier niet op verder op in gaan.
4j concentratie kamp lijkt me nochtans erger dan eens een paar maand geen pintje kunnen gaan drinken
In een burgeroorlog leven in het Midden Oosten met meer drones in de lucht dan vogels lijkt mij nochtans ook erger dan al hetgeen bijna eender wie in ons land meemaakt dankzij Corona. Zo mag niemand dus beginnen zagen. Snap je hoe kortzichtig dat klinkt? Voorts zat lang niet iedereen in de oorlog 4 jaar in een concentratiekamp en zijn eventuele mentale problemen als gevolg van vele maanden sociale (bijna) isolatie wel wat erger dan 'geen pintje kunnen gaan drinken'.
-----
Sorry voor de wall of text, maar zulke uitspraken en statements zetten mentale zorg telkens weer een stapje achteruit en daar komt mijn haar van rechtstaan. Opnieuw: ik vind het ook belachelijk dat men telkens weer dat opbod doet van 'wie heeft er het het moeilijkst' en ik word gek van mensen die zo ostentatief de regels breken zoals die jongeren deze nacht, maar komaan zeg.
edit: en ik zeg dit ook niet om de 'versoepelbrigade' kracht te geven of iets dergelijks, ik hoop dat ze straks met enkele deftige verstrengingen afkomen, maar heel dat mentale aspect wordt in heel deze crisis soms toch wel
enorm vlot weggezet, en als ik dan zo'n commentaren lees reageer ik al eens graag.