Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En dan beweren sommigen dat er nog een draagvlak is voor strenge maatregelen.
"enkele honderden" is al niet bepaald nauwkeurig.
Maar kom, in het academiejaar 2020-2021 studeren er 59.802 aan de KU Leuven. Zelfs enkel maar op het aantal KUL studenten is dit <1%.
Er zijn ~42.000 koten in Leuven, sommige voor meer dan 1 persoon maar laten we ze voor het gemak op 1-persoons koten houden. Dan is dit op het aantal kotstudenten ook <1%.

Maar ja, laten we hierop vooral veralgemenen dat er geen draagvlak meer is!

geen 2 onderwerpen in 1 alinea zetten helpt :).

En het gaat over 1 week extra bovenop de andere vertragingen, hé. Die van vorig jaar, die ene week bij de herfstvakantie, ... impact die véél gemakkelijker inhaalbaar is. 't is geen sluiting, hé, 't is enkel thuiswerk (winkels die sluiten kunnen hun verkoop nog nhalen). euh... niet iedereen is kinderloos.
Ik ben dan misschien wel kinderloos maar ik ben als accountant niet blind voor welke economische drama’s er groeien. Wij hebben gisteren nog intern een meeting gehad omtrent de te volgen procedures nav de golf aan faillissementen die er op ons afkomt. Merendeel van mijn klanten sluiten 2020 af met een omzet die 30% tot 60% lager ligt dan 2019. Ik heb mijn klanten eind 2020 geholpen met de opmaak van hun budget voor 2021, iedereen was optimistisch en hoopvol op een beter jaar en dan rollen we weer in een lockdown. De reserves zijn op, de achterstand wordt door winkels niet ingehaald, het is niet dat er geen enkele maatregel nog gaat gelden voor winkels de rest van het jaar, ze hebben op geen enkel moment de achterstand van vorig jaar ingehaald. Werknemers die continu op tijdelijke werkloosheid terecht komen hun reserves slinken. En dan spreken we nog niet van het effect van de gedaalde koopkracht de komende maanden.

Waarmee ik niet ontken dat er geen effecten van leerachterstand zijn en dat ik die impact minimaliseer.
Hadden de cijfers het toegelaten konden de scholen evengoed geopend blijven. Maar een combinatie scholen open en bedrijven dicht lijkt mij evenzeer geen ideale oplossing.

Door de feestdagen in de paasvakantie hebben heel wat mensen verlof genomen (waaronder wijzelf - bij een lockdown kunnen wij wel verderwerken), mensen (al dan niet kinderlozen) die hun vakantie afstemmen op hun partner in het onderwijs (leerkracht/student hoger onderwijs), thuiswerkende koppels met kinderen etc. Als we in lockdown gaan draaien die mensen hun verlof terug.

Ik maak me zorgen over de toekomst. De economie is duidelijk aan het boomen. We zitten nu opnieuw in 2007, de prijzen van enorm veel grondstoffen zijn aan duizelingwekkende vaart aan 't toenemen, er zijn tekorten in allerlei supply chains . En dat gaat verder dan het verhaal over computerchips.
Aluminium, ijzererts, nickel, koper, graan, hout, sojabonen... Zelfs de olieprijs staat redelijk hoog op dit ogenblik (in een wereld zonder luchtvaart).

We beginnen weer aan een periode met flink wat inflatie volgens mij... En we weten waar dat toe leiden kan..

De ecologische impact wordt vergeten.
De Chinese export is dit jaar met 60% gestegen t.o.v. de periode van vorig jaar.
De race naar grondstoffen idd.
Een nieuwe roaring twenties en babyboom.

Als we zo blijven verder doen, staat ons iets ergers te wachten dan wat corona ons nu aandoet.

Ontbossing met 150 procent toegenomen tijdens coronacrisis

CO2-uitstoot piekt alweer hoger dan vóór coronacrisis

...

Kan niet blijven duren.

Door de feestdagen in de paasvakantie hebben heel wat mensen verlof genomen (waaronder wijzelf - bij een lockdown kunnen wij wel verderwerken), mensen (al dan niet kinderlozen) die hun vakantie afstemmen op hun partner in het onderwijs (leerkracht/student hoger onderwijs), thuiswerkende koppels met kinderen etc. Als we in lockdown gaan draaien die mensen hun verlof terug.
(ik vermoed dat dit stukje het antwoord is op mijn post)

Maar jouw voorstel was om de zomervakantie dan in te korten... Welk verschil maakt dat dan met mensen die hun verlof afstemmen? En als je dan ook nog eens rekening houdt met bouwverlof (zoals @JPV ook al aanhaalde) gaat dit toch ook voor problemen zorgen?
En dan gaan die mensen toch ook afstemmen op een "afkoelingsweek"? Dan verschuift dit toch ook gewoon telkens.

Het aantal verlofdagen per jaar zijn hetzelfde, dan kan je regels opstellen zodat het bedrijf op het einde van het jaar niet in de problemen komt. Bijvoorbeeld verlof intrekken is een gunst en dit moet de werkgever niet goedkeuren.
Het lijkt mij nog steeds zo dat technisch werkloos (door lockdown) en scholen sluiten (ouders tijdelijk werkloos) weinig verschil gaat maken voor de groep die je aanhaalt.

Aaaah, dus de lockdown moet er komen enkelen alleen omdat het zorgpersoneel moe is? Weird flex but owkay
Die hebben toch een paar redelijk rustige maanden achter de rug?
Kun je dat van die rustige maanden even verklaren? Hierin ben ik precies niet mee? In vergelijking tot een piek, daar ga ik mee akkoord. Maar in vergelijking met een normale periode lijkt het me moeilijk om te zeggen dat het zoveel rustiger is?

Pas op, ik kan er ook inkomen dat bepaalde afdelingen het rustiger hebben sinds corona, maar dat lijkt me er weinig mee te maken te hebben?

Ik geloof wel in de oplossing die ze nu in Duitsland toepassen. Een lang week-end van 5 dagen waarin het openbaar leven even stopt (5 dagen). Geen kinderen naar school. Niemand gaat werken behalve echt essentiële beroepen (minder brede definitie dan vorig jaar gehanteerd werd). Winkels dicht.
Mensen mogen alleen naar buiten om een wandeling te maken, binnen een straal van 5 of 10 km rond hun woning, en alleen binnen hun eigen bubbel.
Speciale regeling voor mensen die alleen zijn (zodat die die 5 dagen samen kunnen doorbrengen) en voor zorgbehoevenden.

Doe dat aan 't begin van de paasvakantie, en
en wat gaat dat eigl helpen ?

De ecologische impact wordt vergeten.
De Chinese export is dit jaar met 60% gestegen t.o.v. de periode van vorig jaar.
In heel wat markten ligt de export nu plat hoor, transportprijzen zijn te hoog
De race naar grondstoffen idd.
Een nieuwe roaring twenties en babyboom.
Neen, ik kijk eerder naar 2007-2008
Als we zo blijven verder doen, staat ons iets ergers te wachten dan wat corona ons nu aandoet.
Moet je mij niet vertellen
Kan niet blijven duren.
Ik weet het

en wat gaat dat eigl helpen ?
Je blokkeert de transmissie voor een aantal dagen. En contacttracing is heel simpel; je plaatst alle bubbels waar de ziekte is opgetreden de week nadien nog in quarantaine. Je reduceert de periode waarin mensen andere bubbels kunnen besmetten met 50% (want 50% van de tijd dat ze besmettelijk zijn, mogen ze niemand zien).
Indien je dat goed organiseert, kan je de besmettingen met misschien 1/3 doen dalen. Tijd winnen voor de vaccinatie

Honderden studenten vieren feest op Leuvense Ladeuzeplein

Ik ben zelf student geweest, en ik begrijp het.
Wat ik dan wel weer grappig vind is het statement van de politie:
De politie is aanwezig op het plein, maar laat voorlopig begaan. “We hebben twee ploegen ter plaatse en de situatie is onder controle”, aldus de politie.
Controle betekent dus "we staan er bij en kijken er naar". (met alle respect voor de politie hier, trouwens, want het zou veel erger zijn als ze daar plots met harde hand gaan beginnen ingrijpen)

Aaaah, dus de lockdown moet er komen enkelen alleen omdat het zorgpersoneel moe is? Weird flex but owkay
Die hebben toch een paar redelijk rustige maanden achter de rug?
Dat heb ik niet gezegd.

Rustige maanden? Echt rustig zou ik dat niet noemen. Kijk naar de grafieken, de plateau is al bij al vrij hoog he, zelfs zonder die piek.

Harde lockdown... Tja, weinig keuze, totaal geen zeggenschap over als burger. Kunnen we op z'n minst als deze harde lockdown faalt, een aantal politici ontslaan, virologen in isoleercellen gooien en in de tussentijd de regels voor iedereen gelijk toepassen?

Ik verwacht eigenlijk dat als niet-essentiële winkels terug moeten sluiten, contactberoepen terug moeten sluiten, etc. dat ze de bullshit spelen zoals voetbal en wielrennen ook stilleggen. Verkeerd signaal om dat te laten blijven doorgaan wat mij betreft. Het ergert mij zelfs.

Ik kom er net van (ben wel al even geen student meer) de sfeer was best gezellig.
Precies een festival, iedereen in groepjes met bakken bier en flessen wijn :smile:

Een deel van mij vind het niet kunnen, maar dat is het saaie deel dat zich nog maar al te vaak aan de regels van deze brolsamenleving conformeert. Een ander deel is oprecht jaloers, en dat deel is mentaal compleet uitgeput van als alleenstaande dusdanig geïsoleerd te zijn geraakt het afgelopen jaar...

Een deel van mij vind het niet kunnen, maar dat is het saaie deel dat zich nog maar al te vaak aan de regels van deze brolsamenleving conformeert. Een ander deel is oprecht jaloers, en dat deel is mentaal compleet uitgeput van als alleenstaande dusdanig geïsoleerd te zijn geraakt het afgelopen jaar...
Ik zie er het probleem niet van in, studentijd is normaal een topperiode met veel uitgaan en feestjes. Dat staat nu ondertussen al bijna een jaar on hold door de covid maatregelen. Het is stilletjesaan wel genoeg geweest daarmee.

Harde lockdown... Tja, weinig keuze, totaal geen zeggenschap over als burger. Kunnen we op z'n minst als deze harde lockdown faalt, een aantal politici ontslaan, virologen in isoleercellen gooien en in de tussentijd de regels voor iedereen gelijk toepassen?

Ik verwacht eigenlijk dat als niet-essentiële winkels terug moeten sluiten, contactberoepen terug moeten sluiten, etc. dat ze de bullshit spelen zoals voetbal en wielrennen ook stilleggen. Verkeerd signaal om dat te laten blijven doorgaan wat mij betreft. Het ergert mij zelfs.

Waarom doet gij uw eigen dat zelfs aan? Ik begrijp dat niet. Gewoon geen ballen aantrekken van de maatregelen en uw mentale gezondheid zal veel beter zijn en uiteindelijk draait het erom dat jij je goed voelt. Je wat aanpassen aan absurde regeltjes kan je misschien 2 maanden toepassen maar we zijn al langer dan een jaar bezig.

Ik ben dan misschien wel kinderloos maar ik ben als accountant niet blind voor welke economische drama’s er groeien. Wij hebben gisteren nog intern een meeting gehad omtrent de te volgen procedures nav de golf aan faillissementen die er op ons afkomt. Merendeel van mijn klanten sluiten 2020 af met een omzet die 30% tot 60% lager ligt dan 2019. Ik heb mijn klanten eind 2020 geholpen met de opmaak van hun budget voor 2021, iedereen was optimistisch en hoopvol op een beter jaar en dan rollen we weer in een lockdown. De reserves zijn op, de achterstand wordt door winkels niet ingehaald, het is niet dat er geen enkele maatregel nog gaat gelden voor winkels de rest van het jaar, ze hebben op geen enkel moment de achterstand van vorig jaar ingehaald. Werknemers die continu op tijdelijke werkloosheid terecht komen hun reserves slinken. En dan spreken we nog niet van het effect van de gedaalde koopkracht de komende maanden.

Waarmee ik niet ontken dat er geen effecten van leerachterstand zijn en dat ik die impact minimaliseer.
Hadden de cijfers het toegelaten konden de scholen evengoed geopend blijven. Maar een combinatie scholen open en bedrijven dicht lijkt mij evenzeer geen ideale oplossing.

Ik snap het wel. Je zat in de big4 en bent nu zelfstandige. Je hebt jarenlang geknokt om carriere te maken. Je bekijkt het enkel en alleen vanuit die bril, want ja je "kent" niks anders. Pas vanaf dat je een kind gaat krijgen, zal er wijziging in je standpunt zijn, mark my words. Verder in discussie gaan heeft daarom nu momenteel niet veel zin. Je gaat zelf wel erachter komen.

Vandaag op het werk: mijn man heeft corona en ze moesten snel handelen want...."iets met bloedklonters". Gelukkig dat hij op tijd was
Diezelfde dag op BG
Waarom doet gij uw eigen dat zelfs aan? Ik begrijp dat niet. Gewoon geen ballen aantrekken van de maatregelen en uw mentale gezondheid zal veel beter zijn en uiteindelijk draait het erom dat jij je goed voelt. Je wat aanpassen aan absurde regeltjes kan je misschien 2 maanden toepassen maar we zijn al langer dan een jaar bezig.
Dat zeiden sommigen van de 20k doden wellicht ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan