Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zou ook een andere verklaring kunnen zijn voor de daling van het aantal tests. Er zitten nu al een week geen kinderen meer op school, en veel minder mensen op hun werk. Wanneer er iemand ziek wordt, en de contacttracing in werking komt, zijn er dus ook gewoon minder contacten om te testen...
Belangrijkste is dat positiviteit in de goede richting blijft evolueren.
Minder kinderen op school en minder mensen op hun werk geeft zeker een effect, maar te klein om een verklaring te zijn voor de volledige daling. Maar speelt idd een rol :). En positiviteit(sratio) is nu het belangrijkste.
In de VS luiden de eerste zeer kritische stemmen rond het vaccinatie programma (Newsweek, Washington Post,...). In de VS zijn nu 2.000.000 vaccins toegediend op 14 dagen, maar de administratie had als doel gezet om dit jaar 20 000 000 vaccins toe te dienen. Het doel van 20.000.000 vaccins uit te delen is daarna aangepast naar 20 000 000 vaccins te transporteren naar de staten. En ondertussen opnieuw aangepast naar 20.000.000 vaccins te verdelen over de staten (zonder distributie)
Om iedereen einde juni te vaccineren zouden er 3.5 miljoen vaccins per dag moeten toegediend worden.
Ook in het VK zien we dat er na twee weken vaccinatie 500.000 mensen zijn gevaccineerd. Het tempo moet ook daar nog met een factor 10 omhoog.
En de huidige vaccinatiecampagne (in hospitaals) is in theorie de meest eenvoudige. We gaan duidelijk nog heel wat logistieke problemen kennen bij deze vaccinatiecampagne.
Vraag is aan wat het ligt, hé. Als het aanbod van vaccins vanuit Pfizer te laag is, moeten ze bijstellen zonder dat het aan de distributie ligt. Geen idee of dit het geval is. Er zullen zéker landen zijn waar ze het tempo van leveringen niet zullen kunnen volgen, maar ik zou toch hopen dat dit nu nog niet het geval is als er slechts 1 vaccin aan leveringen bezig is (alhoewel deze er wel eentje is met hoge temperatuureisen natuurlijk). In België mag dat laatste alvast niet echt een excuus zijn, wij hebben relatief goeie voorzieningen op dat vlak.

Die cijfers in de UK zijn daar wel serieus uit de hand aan het lopen
Dat vind ik het absurde... Nog altijd is een exponentiële groei niet juist in te schatten voor ons. Nog altijd denken we (iedereen, individueel en collectief) veel te lang dat het maar een klein opstootje is, niks om je zorgen over te maken. En in het VK hebben ze dan nog het eigen beleid willen bekrachtigen door te wijzen naar andere landen als "veel grotere problemen" of paniekzaaiers. En plots zit je met een curve die omhoog knalt.

Enig idee waarom Bxl en Vl-Brabant zo'n uitschieters zijn in de positiviteitsratio?
Uit de cijfers kan je weinig afleiden. Je zou kunnen denken dat de ratio daar laag ligt omdat er véél getest wordt (waardoor er relatief meer mensen "random" getest worden), maar dit is niet echt het geval: dit zijn de 7D-testen per 100K inwoners op 24/12:

WestVlaanderen 2905
OostVlaanderen 2741
Antwerpen 2342
VlaamsBrabant 2185
Limburg 2171
Brussels 2149
Luxembourg 1896
BrabantWallon 1663
Namur 1546
Hainaut 1458
Liège 1400

Verklaringen moeten dus elders gezocht worden. Ik zou denken dat:
- er véél meer mensen thuis werken in Vlaams Brabant en (in mindere mate) in Brussel, gezien er daar relatief meer grote bedrijven zijn (minder het KMO-latenwetochmaaropbureauwerken-gevoel).
- er meer jongere mensen in Brussel (en mss ook in Vlaams-brabant) zijn, waardoor er minder mensen getest hoeven te worden en de aanmeldingen dus vaker zonder symptomen zijn in verhouding voor hetzelfde aantal tests.
- er is Brussel minder verzorgingstehuizen (maar wel meer bejaardentehuizen) zijn (https://www.gezondbelgie.be/nl/perf...eem/specifieke-zorgdomeinen/zorg-voor-ouderen), wat mss de besmettingen in die centra anders beïnvloed
- Mensen het in Brussel meer gewoon zijn om "opgesloten" te zitten in appartementen ondertussen?
- Ze daar de allochtone bevolking ofwel sterk afraden om te testen ofwel dat de allochtone bevolking het net goed opvolgt: het is opvallend dat in de héél arme gemeentes daar er niet echt sprake is van een véél hogere besmettingsgraad. Wel hoger dan in de "luxe" gemeentes zoals Watermaal-Bosvoorde, maar gemeentes a la ukkel, evere en jette scoren ook hoog. Molenbeek scoort maar "gemiddeld" en Sint-Joost-Ten-Node zelfs eerder laag.

Absoluut geen zekerheid over wat ik hierboven schreef (behalve de cijfers), laat dat duidelijk zijN.

Vraag is aan wat het ligt, hé. Als het aanbod van vaccins vanuit Pfizer te laag is, moeten ze bijstellen zonder dat het aan de distributie ligt. Geen idee of dit het geval is. Er zullen zéker landen zijn waar ze het tempo van leveringen niet zullen kunnen volgen, maar ik zou toch hopen dat dit nu nog niet het geval is als er slechts 1 vaccin aan leveringen bezig is (alhoewel deze er wel eentje is met hoge temperatuureisen natuurlijk). In België mag dat laatste alvast niet echt een excuus zijn, wij hebben relatief goeie voorzieningen op dat vlak.
Probleem zou dus echt liggen in de moeilijkheid om de vaccins ter plekke te krijgen.
Trump heeft in november nog gesproken over 100.000.000 inentingen in 2020

Anderzijds zijn zij tegen mei volledig gevaccineerd, terwijl wij tegen dan stilletjes aan met de 65 plussers beginnen.
Je vergelijkt bewust een overdreven optimistisch communicatie van de Boris-regering met een conservatieve communicatie van de Belgische regering. Aan de huidige snelheid van vaccineren (na twee weken) gaat het VK meer dan 5 jaren nodig hebben om iedereen in het VK in te enten.
En in B rekent men nu alleen het Pfizer vaccin in, niet de andere vaccins die ter beschikking gaan komen.

Nu AstraZeneca ook goedgekeurd werd, zal het wel een pak sneller gaan in't VK. Geen ambetante vriezers nodig, gewoon koelkast. en ze zullen wel al een serieuze voorraad hebben klaarliggen.

Nu AstraZeneca ook goedgekeurd werd, zal het wel een pak sneller gaan in't VK. Geen ambetante vriezers nodig, gewoon koelkast. en ze zullen wel al een serieuze voorraad hebben klaarliggen.
En nogmaals, het onderzoek naar het Oxford virus is lang voor de coronacrisis gefinancierd door de Britse overheid. Laat het dus duidelijk zijn dat het evident is dat zij daar nu de vruchten van plukken, ook al is dat toeval.

Maar ik krijg echt het vliegend schijt van alle zeurpieten die doen alsof er alleen hier in B problemen zijn, en dan vergelijkingen maken tussen onze communicatie en de overdreven optimistische communicatie van populisten.

De specifieke oversterfte in het VK was eind september hoger dan die in België. Dus kom niet zeggen dat ze het beter doen als ons. Ze vegen gewoon de doden uit rusthuizen onder de mat.

Klopt maar je zou toch denken dat ze met het leger toch wat meer kunnen doen dan 1 plaats voorzien?
Ik weet niet wat gij verwacht, maar Defensie zijn ze al meer dan 20 jaar bij elke besparingsronde aan het kaalplukken. Het is een half mirakel dat die nog ergens kunnen gaan helpen.

Anderzijds zijn zij tegen mei volledig gevaccineerd, terwijl wij tegen dan stilletjes aan met de 65 plussers beginnen.
Wat heeft dat nu te zien met de huidige cijfers? Dat vaccin gaat ze nu niet helpen. Het gaat daar totaal de verkeerde richting uit met de ziekenhuizen op dit moment.

Ik weet niet wat gij verwacht, maar Defensie zijn ze al meer dan 20 jaar bij elke besparingsronde aan het kaalplukken. Het is een half mirakel dat die nog ergens kunnen gaan helpen.
1000 vaccinaties per dag aan 1 vaccinatie per 15 minuten (conservatief gerekend?) is iets van een 30 mensen die vaccinaties geven. Wetende dat er 25000 militairen zijn in België (ik weet dat niet iedereen een spuit mag geven) vind ik dit maar mager. Voor corona zouden ze wel een tandje mogen bijsteken.

1000 vaccinaties per dag aan 1 vaccinatie per 15 minuten (conservatief gerekend?) is iets van een 30 mensen die vaccinaties geven. Wetende dat er 25000 militairen zijn in België (ik weet dat niet iedereen een spuit mag geven) vind ik dit maar mager. Voor corona zouden ze wel een tandje mogen bijsteken.
En wat ga je die mensen laten vaccineren? Mazelen? Zoutwateroplossing? Tetanus?
De eerste levering vaccins bedroeg 10 000 vaccins. Dan ga je daar anders mee om...

De medische component van het Belgisch leger bestaat uit 1351 personeelsleden, waarvan lang niet iedereen een opleiding heeft gehad om vaccinaties te kunnen/mogen geven. En dan zwijgen we nog over het feit dat die nog altijd ook links en rechts worden ingezet in WZC met serieuze uitbraken en dat er waarschijnlijk ook redelijk wat internationaal nog op missie zijn.

Klopt maar je zou toch denken dat ze met het leger toch wat meer kunnen doen dan 1 plaats voorzien?
In dat artikel stond ook dat ze met mobiele teams gingen bijspringen...

Maar zoals iemand anders ook zegt: het ligt ook aan het aantal vaccins dat ze voor handen hebben én hoe makkelijk die te distribueren zijn (die van Pfizer bv niet want slechts in beperkte plaatsen kan men ze ingevroren houden en men moet ze ontvriezen op voorhand daarna ze maar een beperkt aantal dagen bruikbaar zijn... = Veel mogelijkheden om vaccins te verprutsen daar als ge uw capaciteit verkeerd inschat en het is niet alsof we nu al reserve hebben)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan