Enira
Well-known member
Tghoh, misschien een niet-eiland nemen om te vergelijken?nochtans is dat het meest effectieve, kijk maar naar Nieuw-Zeeland
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Tghoh, misschien een niet-eiland nemen om te vergelijken?nochtans is dat het meest effectieve, kijk maar naar Nieuw-Zeeland
De ene noemt het gelobby, de andere noemt het respect voor mensenrechten.lockdown in ons land heeft, denk ik, geen zin omdat er teveel uitzonderingen zijn op de regel.
In China etc kan je zeggen we doen de boel op slot, maar hier is er teveel gelobby waardoor half het land plots onmisbaar is en zich mag verplaatsen, waardoor het een mossel-noch-vis verhaal wordt met alleen maar verliezers en frustraties.
En we hebben dit al ettelijke keren geprobeerd. Resultaten waren eerder teleurstellend.
Ik hoop dat het daar bij blijft. Gisteren zei Jambon dat Vlaanderen sinds het begin van de 2de golf al een latere avondklok hanteert en de cijfers beter zijn dan Brussel en de Walen waar men om 10uur al moest opkrassen.Dit lijken mij de meest logische maatregelen:
- Buitenbubbel terug naar 4
- Scholen 2 weken afstandsonderwijs
Meer is er niet nodig, het weer wordt goed volgende week en het is paasvakantie dus geen besmettingen op school, mensen zullen meer buiten zijn en de vaccinaties gaan hun werk beginnen doen.
Eergisteren is de lente begonnen. We hebben een winter gehad waarin zo goed als iedere mens, in meer of mindere mate, de gevolgen van de maatregelen heeft gevoeld. We zitten een jaar verder en hoe langer hoe meer zitten mensen op het tandvlees.
Om dan, met het vooruitzicht op beter weer en langere dagen, weer een volledige lockdown te gaan invoeren, lijkt mij een ideaal recept voor burgerlijke ongehoorzaamheid. En dan heb ik het niet enkel over enkele wijken in Brussel, maar er is gewoon geen draagvlak meer bij de bevolking. En ik zie geen enkele communicatieconsultant nog de magische formule uit zijn hoed toveren om mensen te motiveren, hun 'efkes doorbijten' is nu een boomerang die zich tegen de politiek keert.
Even ter aanvulling, dit zijn niet de modellen waar de overheid zich op baseert.Dit zijn de laatste modellen:
Dus nog wel even stijging maar niets om ongerust over te worden. Op basis hiervan lijkt een lockdown me ook zeer overdreven.
Die “slechts” 1000 is niet zomaar slechts 1000 eh. Dat wilt zeggen dat zo’n 50% van al uw IC bedden bezet zijn door covid patiënten. Dan blijft er nog zo’n 50% over voor alle andere gevallen, van ongevallen tot zware operaties, complicaties bij routine operaties, mensen die een bv een hartaanval gehad hebben, etc.Zelfs zonder verstrengingen "slechts" 1.000 man op IC volgens de prognoses, laat ons hopen dat men niet in een paniekmodus schiet bij de overheid.
Dan snap ik ook niet waar al die heisa voor nodig is. Gewoon nog een maand of 2 volhouden met de huidige maatregelen dan zou moeten volstaan. Ze moeten nu volop inzetten op vaccinaties, dat dat een beetje vooruit gaat. Dat de vaccins die hier liggen asap worden toegediend. Binnenkort is het ook weer paasvakantie dus dat zal het virus ook weer een beetje afremmen.Model van Kurt Barbé:
![]()
Niels Hens:
![]()
Beide modellen geven een golf aan die (veel) kleiner is dan 1e en 2e golf, zelfs als er niet ingegrepen wordt.
Ja, er gaan terug wat meer mensen in de ziekenhuizen terechtkomen. Maar waar dient een ziekenhuis anders voor?
Een lockdown is de mensen onnodig terug in de gracht stampen.
Ik heb de modellen van houter(kabouter) de voorbije maanden ook zien passeren maar zijn berekeningen schieten in verschillende richtingen door een uitschieter naar boven of beneden, hij geeft wel een tendens aan dat er een derde "bobbel" te zien is, maar berekeningen gingen van geen effect tot 5000 ziekenhuisbedden, van einde maart toppen tot nu einde mei.Even ter aanvulling, dit zijn niet de modellen waar de overheid zich op baseert.
welke bubbel van 10?Vanaf de bubbel van 10 man werd ingevoerd, was het gedaan met het volgen van de regels.
Veel succes aan de mensen die ervoor moeten zorgen dat de regels worden gevolgd, één jaar later en met het betere weer in zicht. Bekijk enkele plekken waar de jeugd samenkomt en je ziet er wel politiecombi's staan maar dat haalt niets uit.
Polen doet wat ons land weigert: Poolse dokters komen in Brussel het NAVO-personeel vaccineren
Later dit jaar, mogelijk in juni, wordt op het hoofdkwartier in Haren bij Brussel een NAVO-top gehouden met de staatshoofden of regeringsleiders van de lidstaten. Ook de Amerikaanse president Joe Biden zou dan naar Brussel komen. Om alles coronagewijs veilig te laten verlopen, worden alle medewerkers van het NAVO-hoofdkwartier eind deze week vervroegd gevaccineerd. Niet door ons land, want België wil de eigen voorrangregels van het coronaprotocol respecteren. Daarom komt er nu een Pools vaccinatieteam de klus in ons land klaren.
In juli of wanneer was het, 2020. Nadien was het zowat gedaan met het oppassen voor Corona in Antwerpen.welke bubbel van 10?
Er is nog altijd maar 1 knuffelcontact dat toegestaan is, bubbels zijn al lang afgeschaft.
En ook, de EU vindt het blijkbaar allemaal ok. Dat de NAVO ervoor zorgt dat de ene EU-lidstaat (Polen) personeel in een andere EU-lidstaat (België) gaat vaccineren. Absurde situatie.
Twee maandjes volhouden en leerkrachten op de reservelijst zetten. Als we de scholen openhouden zijn zij even essentieel als de zorg.Dan snap ik ook niet waar al die heisa voor nodig is. Gewoon nog een maand of 2 volhouden met de huidige maatregelen dan zou moeten volstaan. Ze moeten nu volop inzetten op vaccinaties, dat dat een beetje vooruit gaat. Dat de vaccins die hier liggen asap worden toegediend. Binnenkort is het ook weer paasvakantie dus dat zal het virus ook weer een beetje afremmen.
Ik heb de grafieken op sciensano hun site ook eens bekeken.Ik blijf optimistisch: je hebt natuurlijk wel de stijging van het aantal hospitalisaties en ICU-opnames, maar dat zijn lagging indicators tov besmettingen, ze lopen dus wat achter de trend van besmettingen aan. Hoewel ze dus héél belangrijk zijn (want dat is écht onze bottleneck) kan je ze niet gebruiken om de trend van de besmettingen te voorspellen.
Waarom dan toch optimistisch (Even de volledige uitleg, zodat er hier gepind kan worden)? Omdat een normaal verloop van een besmetting exponentieel is. Dit betekent dat niet het absoluut aantal "gelijk" stijgt, maar dat elke dag/week de stijging met ongeveer hetzelfde percentage zou zijn als het virus een normaal verloop heeft. Stijgt dat percentage, dan trekt het virus eerder aan. Daalt het percentage, dan zijn dat tekenen dat het virus afzwakt (zélfs al is er nog een stijging in percentage). Welk cijfer moet je daarvoor gebruiken? Het voorlaatste cijfer in de tabel die ik hier citeer.
MAAR: ook het aantal testen is belangrijk. Als je meer test, is de kans groot dat je ook meer besmettingen zal hebben. Dit gaat natuurlijk niet oneindig.
Voor wie graag met cijfers bezig is, bekijk even deze tabel in spoiler:
Code:datum besm. tests evol.besm/ evol. test 22/03/2021 -0,51% 6,39% -6,49% * sterk onvolledig 21/03/2021 31,44% 22,13% 7,62% * sterk onvolledig 20/03/2021 38,99% 22,01% 13,92% * beetje onvolledig 19/03/2021 41,16% 21,22% 16,45% * vanaf hier quasi volledig 18/03/2021 41,63% 18,65% 19,37% 17/03/2021 39,53% 15,56% 20,74% 16/03/2021 36,54% 13,71% 20,08% 15/03/2021 34,79% 11,32% 21,08% 14/03/2021 29,12% 9,94% 17,45% 13/03/2021 26,09% 8,80% 15,89% 12/03/2021 22,25% 7,18% 14,06% 11/03/2021 15,49% 7,19% 7,74% 10/03/2021 10,96% 7,66% 3,07% 09/03/2021 7,13% 6,89% 0,22% 08/03/2021 2,33% 6,48% -3,90% 07/03/2021 -1,29% 7,35% -8,05% 06/03/2021 -2,32% 6,73% -8,48%
In de laatste kolom zie je de evolutie van de trend: tot 15/03 was er een duidelijke stijging van de trend, tot 18/03 was er een eerdere stabilisatie (wat nog altijd betekent dat er een blijvende stijging is van het aantal besmettingen, dus niet goed), maar vanaf 18/03, alvast nu tot en met 20/03 zie je dat er een duidelijke daling van de stijgende trend. Is dit betekenisvol? Ja, omdat de cijfers zelf al een vertragend effect hebben doordat we de 7-daags gemiddelden nemen en je dus nog altijd cijfers van 7 dagen geleden neemt om te vergelijken. Elke schommeling die zich dus wat doorzet betekent dat er écht iets verandert.
Vraag is nu imho enkel nog of het een tijdelijke pauze is (bvb veroorzaakt door mooier weer, door pedagogische studiedagen, ...) of indien het een begin van een neergaande trend is.