Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
lockdown in ons land heeft, denk ik, geen zin omdat er teveel uitzonderingen zijn op de regel.
In China etc kan je zeggen we doen de boel op slot, maar hier is er teveel gelobby waardoor half het land plots onmisbaar is en zich mag verplaatsen, waardoor het een mossel-noch-vis verhaal wordt met alleen maar verliezers en frustraties.

En we hebben dit al ettelijke keren geprobeerd. Resultaten waren eerder teleurstellend.
De ene noemt het gelobby, de andere noemt het respect voor mensenrechten.

Eergisteren is de lente begonnen. We hebben een winter gehad waarin zo goed als iedere mens, in meer of mindere mate, de gevolgen van de maatregelen heeft gevoeld. We zitten een jaar verder en hoe langer hoe meer zitten mensen op het tandvlees.

Om dan, met het vooruitzicht op beter weer en langere dagen, weer een volledige lockdown te gaan invoeren, lijkt mij een ideaal recept voor burgerlijke ongehoorzaamheid. En dan heb ik het niet enkel over enkele wijken in Brussel, maar er is gewoon geen draagvlak meer bij de bevolking. En ik zie geen enkele communicatieconsultant nog de magische formule uit zijn hoed toveren om mensen te motiveren, hun 'efkes doorbijten' is nu een boomerang die zich tegen de politiek keert.

Bwa, moest ik een euro gekregen hebben voor elke keer er een “recept voor burgerlijke ongehoorzaamheid” naar voor werd geschoven dan had ik ondertussen al kunnen rentenieren.

Dit lijken mij de meest logische maatregelen:
- Buitenbubbel terug naar 4
- Scholen 2 weken afstandsonderwijs

Meer is er niet nodig, het weer wordt goed volgende week en het is paasvakantie dus geen besmettingen op school, mensen zullen meer buiten zijn en de vaccinaties gaan hun werk beginnen doen.
Ik hoop dat het daar bij blijft. Gisteren zei Jambon dat Vlaanderen sinds het begin van de 2de golf al een latere avondklok hanteert en de cijfers beter zijn dan Brussel en de Walen waar men om 10uur al moest opkrassen.

Kwam weinig reply op, dus vrees dat er sommigen met tunnelvisie naar de maatregelen kijken en weinig oor hebben voor de effecten van die maatregelen. Hoe erg het ook klinkt, maar we hebben Jambon als laatste verdediging tegen een avondklok van 22 of 20uur in Vlaanderen, pure waanzin.

Als het blijft bij samenscholingsverbod (buitenbubbel bestaat niet) terug te herleiden naar 4 en de scholen 2 weken afstandsonderwijs kan ik me er nog in vinden. Verwacht wel terug corona ouderschapsverlof in dat geval dan.

Eergisteren is de lente begonnen. We hebben een winter gehad waarin zo goed als iedere mens, in meer of mindere mate, de gevolgen van de maatregelen heeft gevoeld. We zitten een jaar verder en hoe langer hoe meer zitten mensen op het tandvlees.

Om dan, met het vooruitzicht op beter weer en langere dagen, weer een volledige lockdown te gaan invoeren, lijkt mij een ideaal recept voor burgerlijke ongehoorzaamheid. En dan heb ik het niet enkel over enkele wijken in Brussel, maar er is gewoon geen draagvlak meer bij de bevolking. En ik zie geen enkele communicatieconsultant nog de magische formule uit zijn hoed toveren om mensen te motiveren, hun 'efkes doorbijten' is nu een boomerang die zich tegen de politiek keert.

Het grote spook achter de schermen is dat wanneer ze nu een lockdown aankondigen van pakweg vier weken, om en court de route te evalueren, die lockdown in praktijk verlengd zal worden zonder dat iemand weet wanneer hij zal eindigen. En dat is rampzalig voor het mentale welzijn van de mensen, zeker omdat 2021 werd aangekondigd als het jaar van de hoop en de vrijheid.

Zelfs zonder verstrengingen "slechts" 1.000 man op IC volgens de prognoses, laat ons hopen dat men niet in een paniekmodus schiet bij de overheid.
Die “slechts” 1000 is niet zomaar slechts 1000 eh. Dat wilt zeggen dat zo’n 50% van al uw IC bedden bezet zijn door covid patiënten. Dan blijft er nog zo’n 50% over voor alle andere gevallen, van ongevallen tot zware operaties, complicaties bij routine operaties, mensen die een bv een hartaanval gehad hebben, etc.

Model van Kurt Barbé:
980

Niels Hens:
980

Beide modellen geven een golf aan die (veel) kleiner is dan 1e en 2e golf, zelfs als er niet ingegrepen wordt.
Ja, er gaan terug wat meer mensen in de ziekenhuizen terechtkomen. Maar waar dient een ziekenhuis anders voor?
Een lockdown is de mensen onnodig terug in de gracht stampen.

Idem

Model van Kurt Barbé:
980

Niels Hens:
980

Beide modellen geven een golf aan die (veel) kleiner is dan 1e en 2e golf, zelfs als er niet ingegrepen wordt.
Ja, er gaan terug wat meer mensen in de ziekenhuizen terechtkomen. Maar waar dient een ziekenhuis anders voor?
Een lockdown is de mensen onnodig terug in de gracht stampen.
Dan snap ik ook niet waar al die heisa voor nodig is. Gewoon nog een maand of 2 volhouden met de huidige maatregelen dan zou moeten volstaan. Ze moeten nu volop inzetten op vaccinaties, dat dat een beetje vooruit gaat. Dat de vaccins die hier liggen asap worden toegediend. Binnenkort is het ook weer paasvakantie dus dat zal het virus ook weer een beetje afremmen.

Even ter aanvulling, dit zijn niet de modellen waar de overheid zich op baseert.
Ik heb de modellen van houter(kabouter) de voorbije maanden ook zien passeren maar zijn berekeningen schieten in verschillende richtingen door een uitschieter naar boven of beneden, hij geeft wel een tendens aan dat er een derde "bobbel" te zien is, maar berekeningen gingen van geen effect tot 5000 ziekenhuisbedden, van einde maart toppen tot nu einde mei.

Het model is net iets te flexibel voor de overheid om zich op te baseren.

Vanaf de bubbel van 10 man werd ingevoerd, was het gedaan met het volgen van de regels.

Veel succes aan de mensen die ervoor moeten zorgen dat de regels worden gevolgd, één jaar later en met het betere weer in zicht. Bekijk enkele plekken waar de jeugd samenkomt en je ziet er wel politiecombi's staan maar dat haalt niets uit.

Vanaf de bubbel van 10 man werd ingevoerd, was het gedaan met het volgen van de regels.

Veel succes aan de mensen die ervoor moeten zorgen dat de regels worden gevolgd, één jaar later en met het betere weer in zicht. Bekijk enkele plekken waar de jeugd samenkomt en je ziet er wel politiecombi's staan maar dat haalt niets uit.
welke bubbel van 10?
Er is nog altijd maar 1 knuffelcontact dat toegestaan is, bubbels zijn al lang afgeschaft.

Ik blijf me toch soms verbazen over sommige zaken: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...en-weigeren-ze-komen-naar-brussel-om-navo-pe/

Polen doet wat ons land weigert: Poolse dokters komen in Brussel het NAVO-personeel vaccineren​

Later dit jaar, mogelijk in juni, wordt op het hoofdkwartier in Haren bij Brussel een NAVO-top gehouden met de staatshoofden of regeringsleiders van de lidstaten. Ook de Amerikaanse president Joe Biden zou dan naar Brussel komen. Om alles coronagewijs veilig te laten verlopen, worden alle medewerkers van het NAVO-hoofdkwartier eind deze week vervroegd gevaccineerd. Niet door ons land, want België wil de eigen voorrangregels van het coronaprotocol respecteren. Daarom komt er nu een Pools vaccinatieteam de klus in ons land klaren.

Ik ben op zich wel tevreden dat België heeft gezegd: nee, we doen dat niet, dat is niet eerlijk. Zelfs al gaat het om 'maar' 3500 mensen.
Langs de andere kant: die NAVO top moet dus blijkbaar absoluut 'in real life' doorgaan. Nochtans zijn er heel veel verenigingen (evenementensector, maar ook bv conferenties) die ook heel graag bijeenkomsten zouden plannen, en dat gewoon nog niet kunnen wegens de onzekerheid.

En ook, de EU vindt het blijkbaar allemaal ok. Dat de NAVO ervoor zorgt dat de ene EU-lidstaat (Polen) personeel in een andere EU-lidstaat (België) gaat vaccineren. Absurde situatie.

En ook, de EU vindt het blijkbaar allemaal ok. Dat de NAVO ervoor zorgt dat de ene EU-lidstaat (Polen) personeel in een andere EU-lidstaat (België) gaat vaccineren. Absurde situatie.

De NAVO is essentieel voor onze veiligheid op een ander vlak én België is afhankelijk van de ligging van dergelijke internationale instellingen in ons land, er zonder zouden we gewoon een Griekenland zijn, geklemd tussen Nederland, Duitsland en in mindere mate Frankrijk, maar met slechter weer en een beetje betere keuken/drank/eten (hoewel de Griekse keuken ook zeker zijn charmes heeft). Een economisch kerkhof, dat toeristisch ook nog eens pak minder interessant is.

Het zijn inderdaad maar 3500 mensen. Dat niet elke EU-bobo die overbetaald wordt, daarbovenop nog eens legaal omgekocht, en er desondanks niet in slaagt een deftige vaccinatie campagne op te zetten door gierigheid, voorrang krijgt, dat is inderdaad niet meer dan terecht, laat die hun vaccins ook maar minstens voor een kwart uit Straatsburg komen als ze toch ze graag maandelijks een dure verhuis naar daar doen.

Maar liever ons militair bondgenootschap met de V.S. en andere Westerse landen veilig stellen, dan dat een hoogbejaarde probleemloos 97 wordt i.p.v. 96, wat beiden al ver voorbij de gemiddelde levensverwachting is van iemand uit zijn geboortejaar.

Laatst bewerkt:
Dan snap ik ook niet waar al die heisa voor nodig is. Gewoon nog een maand of 2 volhouden met de huidige maatregelen dan zou moeten volstaan. Ze moeten nu volop inzetten op vaccinaties, dat dat een beetje vooruit gaat. Dat de vaccins die hier liggen asap worden toegediend. Binnenkort is het ook weer paasvakantie dus dat zal het virus ook weer een beetje afremmen.
Twee maandjes volhouden en leerkrachten op de reservelijst zetten. Als we de scholen openhouden zijn zij even essentieel als de zorg.

Ik blijf optimistisch: je hebt natuurlijk wel de stijging van het aantal hospitalisaties en ICU-opnames, maar dat zijn lagging indicators tov besmettingen, ze lopen dus wat achter de trend van besmettingen aan. Hoewel ze dus héél belangrijk zijn (want dat is écht onze bottleneck) kan je ze niet gebruiken om de trend van de besmettingen te voorspellen.

Waarom dan toch optimistisch (Even de volledige uitleg, zodat er hier gepind kan worden :) )? Omdat een normaal verloop van een besmetting exponentieel is. Dit betekent dat niet het absoluut aantal "gelijk" stijgt, maar dat elke dag/week de stijging met ongeveer hetzelfde percentage zou zijn als het virus een normaal verloop heeft. Stijgt dat percentage, dan trekt het virus eerder aan. Daalt het percentage, dan zijn dat tekenen dat het virus afzwakt (zélfs al is er nog een stijging in percentage). Welk cijfer moet je daarvoor gebruiken? Het voorlaatste cijfer in de tabel die ik hier citeer.

MAAR: ook het aantal testen is belangrijk. Als je meer test, is de kans groot dat je ook meer besmettingen zal hebben. Dit gaat natuurlijk niet oneindig.

Voor wie graag met cijfers bezig is, bekijk even deze tabel in spoiler:
Code:
datum      besm.     tests  evol.besm/ evol. test
22/03/2021  -0,51%   6,39%  -6,49% * sterk onvolledig
21/03/2021  31,44%  22,13%   7,62% * sterk onvolledig
20/03/2021  38,99%  22,01%  13,92% * beetje onvolledig
19/03/2021  41,16%  21,22%  16,45% * vanaf hier quasi volledig
18/03/2021  41,63%  18,65%  19,37%
17/03/2021  39,53%  15,56%  20,74%
16/03/2021  36,54%  13,71%  20,08%
15/03/2021  34,79%  11,32%  21,08%
14/03/2021  29,12%   9,94%  17,45%
13/03/2021  26,09%   8,80%  15,89%
12/03/2021  22,25%   7,18%  14,06%
11/03/2021  15,49%   7,19%   7,74%
10/03/2021  10,96%   7,66%   3,07%
09/03/2021   7,13%   6,89%   0,22%
08/03/2021   2,33%   6,48%  -3,90%
07/03/2021  -1,29%   7,35%  -8,05%
06/03/2021  -2,32%   6,73%  -8,48%

In de laatste kolom zie je de evolutie van de trend: tot 15/03 was er een duidelijke stijging van de trend, tot 18/03 was er een eerdere stabilisatie (wat nog altijd betekent dat er een blijvende stijging is van het aantal besmettingen, dus niet goed), maar vanaf 18/03, alvast nu tot en met 20/03 zie je dat er een duidelijke daling van de stijgende trend. Is dit betekenisvol? Ja, omdat de cijfers zelf al een vertragend effect hebben doordat we de 7-daags gemiddelden nemen en je dus nog altijd cijfers van 7 dagen geleden neemt om te vergelijken. Elke schommeling die zich dus wat doorzet betekent dat er écht iets verandert.

Vraag is nu imho enkel nog of het een tijdelijke pauze is (bvb veroorzaakt door mooier weer, door pedagogische studiedagen, ...) of indien het een begin van een neergaande trend is.
Ik heb de grafieken op sciensano hun site ook eens bekeken.

Het totaal aantal tests is toch ook gewoon zeer sterk toegenomen de voorbij 2 weken? De positiviteitsratio is slechts licht gestegen.
Dus het toenemend aantal besmettingen is toch vooral een resultaat van het toenemend aantal tests?

Ik ben in ieder geval blij dat jij ook relatief optimistisch bent, want als ik alleen de media volg zou ik blijkbaar moeten schrik hebben en beginnen panikeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan