Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een stukje uit Wouter Verschelden's Wetstraat nieuwsbrief:
  • Nieuw is het fenomeen niet dat aan Nederlandstalige kant grote druk ontstaat om strengere maatregelen te nemen. Al een jaar lang vinden de experts, die ook als adviseur optreden voor de beleidsmakers, erg makkelijk de weg naar de Vlaamse pers, met haast uitsluitend een boodschap om strengere maatregelen te nemen.
  • Aan Franstalige kant is dat veel minder het geval. Ook vanochtend. Le Soir focust op het falend beleid van het testen in bedrijven, die ze 'la grande improvisation' noemt. En La Libre kopt "hoe de Britse variant mogelijk leidt tot een derde golf". Om maar te zeggen, men is ook volop bezig met de coronapandemie, alleen zonder de systematische input van steeds hetzelfde legertje experts dat mee beleid maakt via de media.
Zij die die brief vaak lezen zullen wel weten dat Verschelden op zijn zachtst gezegd geen fan is van strenge maatregelen, maar ik vind dat stukje over de Franstalige pers wel interessant. De koppen in (een deel van) de Vlaamse kranten:
  • Roep om harde lockdown wordt steeds luider", kopt De Standaard.
  • "Totale lockdown geen taboe meer", is de voorpagina van Het Nieuwsblad.
  • "Op weg naar een harde lockdown", weet De Morgen.
  • "En nu is het aan de politiek", zo is Het Laatste Nieuws al een stapje verder om het proces in gang te duwen.
Gek word ik er van. En opnieuw: die experts zijn daar niet per se schuldig aan, want zij worden gewoon om hun mening gevraagd door die kranten, en natuurlijk is die hun mening dan 'verstrengen' (dat is immers virologisch gezien het meest logische) maar het beleid wordt door meerdere 'takken' gestuurd, en die andere takken komen soms bijzonder weinig aan bod.

Nog een stukje uit die nieuwsbrief:
  • Maar Van Hoof [die psycholoog die gisteren pleitte voor minder doemberichten] behoort niet tot het kransje experts dat telkens terugkeert in de Vlaamse media. Die hebben Maarten Vansteenkiste, motivatiepsycholoog, als vaste stem in het steeds terugkerend panel gekozen om het vakje "psychologie" af te tikken, zo lijkt het. Vandaag stelt die man met een stevige kop in De Morgen: "Sommige mensen vragen net om strengere regels". In Het Laatste Nieuws, waar men het eenvoudiger herleidt tot "voor of tegen de lockdown", staat hij in het lijstje "experts" die volmondig "ja" antwoorden op een zoveelste beperking van de vrijheden.
Het cursief stukje heb ik er zelf bij gevoegd.

Ik wil hier niet mee zeggen dat het geen serieuze situatie is of whatever, maar wel dat ik die constante hysterie in kranten (en van sommige experts of politici die dan plots weer boven water komen) telkens de cijfers stijgen zo beu als iets ben. Er wordt ook gewoon (zo lijkt dat toch) geen moeite gedaan om te achterhalen hoe we nu weer hier zijn terechtgekomen, of wat er anders kon, of weet ik veel wat. Dat gaat van 'alles is rustig' naar 'LOCKDOWN IMMINENT.'

Premier Alexander De Croo heeft beslist om vanavond een kernkabinet te organiseren met de federale vicepremiers. Daarin zullen eventuele maatregelen besproken worden om de stijging van het aantal coronabesmettingen tegen te gaan. Het Overlegcomité wordt wellicht ook vervroegd. Morgenvoormiddag is een van de opties.

En ik ging vrijdag nog naar de kapper normaal :(

Dit is toch wel een glimlach.
Alle kom, ik ben daar al op plaatsen geweest.. dat kan je (naar Belgische normen) echt wel wildernis noemen. Je moet ook wat verder gaan kijken dan de uitgepijlde wandeltochtjes van 4km voor op zondagnamiddag natuurlijk.

Alle kom, ik ben daar al op plaatsen geweest.. dat kan je )naar Belgische normen) echt wel wildernis noemen. Je moet ook wat verder gaan kijken dan de uitgepijlde wandeltochtjes op zondagnamiddag natuurlijk :p
Daar zeg je het, naar belgische normen. Pas op van de wilde dieren he. :unsure:
En vergeet de satelliettelefoon niet he voor in de bush.

En wat zou die harde lockdown dan inhouden? Scholen dicht, alle niet-essentiële winkels dicht? Er komt mooi weer aan, wat met tuincentra etc?

had dat voor NAVO personeel ook wel gekund zeker?
En dan zit het spel helemaal op de wagen, want dan gaan álle Europese instellingen die in Brussel zitten ook gaan beginnen: “Ahja, want als de NAVO-werknemers eerst mogen, wij ook dan, wij zijn óók belangrijk”. Ergens is het goed dat de overheid hier een duidelijke lijn in trekt...

.. ze zouden het ook nooit verkocht krijgen bij de bevolking, dan zou er waarschijnlijk écht gereld worden.

De Belgische strategie (niet vaccineren) heeft 0 % effectiviteit.
Wij vaccineren wel met wat voorradig is en goedgekeurd
Alle gekheid op een stokje. Hoeveel doden vallen er hier dagelijks? 20-30. Op een half jaar zijn er dat paar duizend. In israel zijn er bijna geen doden meer paar weken na start massale vaccinatie (en heropende economie).

Wachten met vaccineren heeft ook zijn tol.... ik denk niet dat er van sputnik vaccin 0.1 of 1% gaan vallen. Dan hadden we het wel al geweten.

Maar zelfs als het goedgekeurd wordt in Europa, zal Rusland graag delen met Europa na het publiekelijk bashen?
Nog altijd +10 doden in Israel en woont minder volk

Europa heeft gewoon gelijk dat je niet begint te vaccineren voordat je alle stadia die je moet doorlopen om 'zeker' te zijn dat het een veilig vaccin is hebt doorlopen. En Rusland houdt meestal heel veel verborgen voor de rest van de wereld.
Besides even gekeken op google en aantal doden in rusland nog altijd boven de 400!

Alle gekheid op een stokje. Hoeveel doden vallen er hier dagelijks? 20-30. Op een half jaar zijn er dat paar duizend. In israel zijn er bijna geen doden meer paar weken na start massale vaccinatie (en heropende economie).

Wachten met vaccineren heeft ook zijn tol.... ik denk niet dat er van sputnik vaccin 0.1 of 1% gaan vallen. Dan hadden we het wel al geweten.

Maar zelfs als het goedgekeurd wordt in Europa, zal Rusland graag delen met Europa na het publiekelijk bashen?

Tja, we zitten hier in West-Europa helaas met een corrupte aristocratie die zich graag beter waant, massaal omgekocht wordt - check maar eens de "bijverdiensten" van onze Europarlementsleden, niet in het minst onze afgeschreven premier Verhofstadt - maar ondertussen faalt te doen waarvoor wij ze eigenlijk overbetalen: de vaccinatiecampagne van de EU is een grap. Zo goedkoop mogelijk onderhandeld, laatste in de rij, tandeloos wanneer beloofde leveringen uitblijven.

Spotten met Rusland was natuurlijk gemakkelijk, maar laat vaccins nu toevallig eens iets zijn waar ze historisch een expertise in hebben, en het resultaat ligt er wel met hun Sputnik V (fun fact dat ik heb bijgeleerd, het is de V van vaccin niet de Romeinse vijf :-p).
Ongetwijfeld was er wel enig risico om niet de volledige resultaten van fase III af te wachten, maar je moet die ook niet overdrijven: héél grotere risico's werden al uitgesloten in eerdere fases én je moet het niet vergelijken met een nulrisico, maar met de schade die corona blijft aanrichten: op gezondheidsvlak, op economisch vlak, op mentaal vlak.

Hoeveel van dat Russisch vaccin zouden we kunnen krijgen? Want Rusland zelf heeft nog niet de helft van het aantal vaccinaties gedaan van België (in per 100 inwoners). Dus 't is niet dat die plots Europa gaan kunnen bevoorraden?

En ik ging vrijdag nog naar de kapper normaal :(
Wss juist te laat. Als ze morgen beslissen, donderdag naar Staatsblad, dan gaat het vrijdag in.

Maar wie weet welke maatregelen ze voorstellen, er is een heel menu van "proportioneel X en Y sluiten" tot "enkel buiten voor supermarkt en andere essentiële verplaatsingen". Het Overlegcomité is een onderhandelingszone waar de politici milder of strenger kunnen pleiten maar bij consensus wordt beslist, vorige vrijdag kwamen ze niet goed overeen.

Wa?! :crazy:
En wij al panikeren als we een opendeurdag met time-slots doen :rofl:

Is het een grote winkel/keten of een kmo?
Internationale keten. Dat er daar nergens iemand zit die de bedenking maakt dat het misschien niet het beste plan is, snap ik toch ook niet goed.

Ze hebben dat gisteren in de afspraak toegelicht. Door de massale vaccinatie denkt iedereen dat ze kunnen lossen, bepaalde basisregels worden minder gevolgd (ontsmetten handen/afstand bewaren etc), terwijl een deel mensen nog niet gevaccineerd zijn of recent gevaccineerd zijn. Waardoor het virus weer circuleert en slachtoffers maakt.

Internationale keten. Dat er daar nergens iemand zit die de bedenking maakt dat het misschien niet het beste plan is, snap ik toch ook niet goed.
Maar het plan is nog niet uitgevoerd, het is nog maar een voorstel? Maarja dan nog..ge moet toch helemala afgezonderd leven als ge dit ok vindt..

Wij vaccineren wel met wat voorradig is en goedgekeurd
Het voorradig zijn is to blame on ourselves. De rest van de wereld heeft voorraad en wij niet...

We nemen even de totale sterfte cijfers erbij... oopsie

En israel vs België binnen vb 4 weken. Hoe zal dat er uit zien?

Europa heeft gewoon gelijk dat je niet begint te vaccineren voordat je alle stadia die je moet doorlopen om 'zeker' te zijn dat het een veilig vaccin is hebt doorlopen. En Rusland houdt meestal heel veel verborgen voor de rest van de wereld.

Europa is bezig met sputnik evaluatie. Gegeven dat het in heel veel landen al goedgekeurd is, kunnen we er van uitgaan dat het in Europa ook zal goedgekeurd worden. Zijn we al stock aan het opbouwen? Nee, we kopen liever fictieve stock met levering in 2022 ipv te kopen wat er is...
Besides even gekeken op google en aantal doden in rusland nog altijd boven de 400!

Er zijn ook bijna 150M Russen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan