Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ze volgende week terug van lockdown doen kom ik zot. Hebben een huisje geboekt in de Ardennen dan, bewust voor de paasvakantie zodat we zeker rustig zouden zitten.

Dat was echt het enige lichtpuntje waar mijn vrouw en ik ons aan konden optrekken. Als dit niet kan doorgaan weet ik het echt niet meer.
Wij zijn terug van dit weekend eventjes gaan uit te waaien aan zee. Eten op de kamer (het regende er deliveroo en takeaway.com) en het heeft wel ff deugd gedaan zou ik zeggen.

Ik zie geen enkel nut in om zo'n zaken te verbieden behalve het pesten van mensen.
Of ge nu in uw straat wandelt, kebap laat leveren van uw lokale pitta boer of graag in de Adrennen de lucht gaat opsnuiven en pizza laat leveren van ne louche pizza turk, ik zie niet echt een verschil.

Ik ben met meer mensen in contact gekomen de dag dat ik nog eens één keertje in zes maand op 't werk moest zijn dan dat hele weekend.

Als ze volgende week terug van lockdown doen kom ik zot. Hebben een huisje geboekt in de Ardennen dan, bewust voor de paasvakantie zodat we zeker rustig zouden zitten.

Dat was echt het enige lichtpuntje waar mijn vrouw en ik ons aan konden optrekken. Als dit niet kan doorgaan weet ik het echt niet meer.
Wij hebben deze week 5 daagjes iets gehuurd. Eens weg onder ons twee na drukte op het werk, operatie met revalidatie waarbij mijn vriend weken binnenshuis voor mij gezorgd heeft, geen sociaal contact, zelf geen wandeling met vrienden/familie door de revalidatie. Zou het een kaakslag vinden moesten we woensdag niet kunnen vertrekken terwijl er voorbije vrijdag/zondag geen drastische maatregelen genomen geweest zijn. Maar als het echt niet anders kan zou ik het wel verstaan.

Welke maatregelen kunnen ze dan nog nemen om te verstrengen? Het is toch al redelijk streng?

-1 knuffelcontact
-buiten met 10==> terug naar 4? Gaat dat iets uitmaken?

Ze kunnen enkel nog de huidige regels strikter toepassen, meer controle dus. En meer/sneller scholen en bedrijven testen.

In de wachtzaal van het ziekenhuis speelde vorige week een filmpje af. Stoffen mondmasker praktisch zero bescherming (tenzij eventueel filtertje maar hoeveel mensen doen dat effectief?), ffp-1 vooral uw omgeving, ffp-2 uzelf en uw omgeving. Denk niet dat een medische omgeving foute informatie gaat projecteren.
pagina9:
LlCS7uX.png

En ook op dezelfde pagina:
Respirators have a higher filtration efficacy than medical masks as defined by standardised specifications. An experimental study showed that, when coughing through the medical face mask or respirator at a distance of 20 cm from a Petri dish, respirators were more effective than medical face masks in limiting the release of infectious respiratory droplets containing SARS-CoV-2 from patients with COVID-19 [63]. Another experimental study applying a cough simulator also showed that respirators were more efficient than medical face masks when worn by the coughing mannequin and when worn by the exposed mannequin [64]. The efficacy was higher when the respirator was worn by the coughing mannequin and when the respirator was tightly fit. Efficacy was also dependent on distance and viral load.

The choice of suitable respirator for the shape of a user’s face (type and size) and training to ensure that the user knows how carry out a pre-use seal check are crucial requirements for respirators to be effective [114]. The seal check should be repeated every time a user dons the respirator. Therefore, due to difficulties to ensure appropriate use and fitting of respirators when used in the community, any possible added value of respirators in preventing respiratory infections is expected to be lower in the community than in healthcare.
Ik zeg ook nergens dat het niet helpt, maar dat het vooral helpt om anderen te beschermen dan jezelf + dat de pasvorm heel belangrijk is. Iets wat makkelijker is bij de "stoffen vodden".

Een goed aansluitend, gecertifieerd FFP-2 masker dat elke 8u vervangen wordt zal inderdaad iets effectiever zijn in jezelf te beschermen. Maar is zeer kort door de bocht om zomaar te verkondigen dat het jezelf beschermt.
Moest het gaan over airborne virussen of bacteriën, dan klopt hun informatie echter wel. Zeker omdat ze het specifiek hadden over een filter volgens jou. Iets wat weinig nut heeft bij SARS-CoV-2. FFP-2, N-95, chirurgisch en FFP-1 filteren inderdaad beter dan de meeste stoffen mondmaskers (wederom met dezelfde kanttekeningen), maar voornaamste transmissiebron is nog altijd droplets. En daarbij heeft een filter weinig meerwaarde.

Als ze ons nu weer in een zogezegde 'korte' lockdown steken, wees maar zeker dat die korte lockdown tot de zomer zal duren. Die lockdown is de ideale bliksemafleider voor de falende vaccinatiecampagne. Want stel dat ze die lockdown dan kort houden voor een viertal weken, wat daarna? De cijfers zullen toch weer stijgen.

Wat ga je daar doen? Je kan toch evengoed gewoon op en af rijden en in uw eigen bed slapen? Het is niet dat je daar op café/restaurant kan he dus buiten een activiteit overdag zit je ook gewoon binnen 's avonds en mag je koken of afhaal doen

Wat ga je daar doen? Je kan toch evengoed gewoon op en af rijden en in uw eigen bed slapen? Het is niet dat je daar op café/restaurant kan he dus buiten een activiteit overdag zit je ook gewoon binnen 's avonds en mag je koken of afhaal doen
Gewoon even rustig in een andere omgeving zitten kan al deugd doen.

Ik werk al een jaar van thuis uit en heb echt nood om eens niet tussen mijn eigen vier muren te zitten. Ik heb een peuter van 2 en een baby van 1 jaar oud, dan rij je niet even op en af naar de Ardennen vanuit Brugge. We hebben een huis gehuurd met een zeer grote tuin (hebben we niet thuis), zodat als het goed weer is ze buiten kunnen spelen en wij op ons gemak zijn.

Gewoon eens een keertje door de bossen wandelen kan deugd doen. Doen sommige al zoveel jaar met of zonder corona. Soms in groep van 6-12 man, nu mag het enkel maar gezellig met eigen gezin.

Wij vonden het dit weekend gezellig om eventjes zeelucht op te snuiven met een lente zonnetje bij koude wind.

Laatst bewerkt:

Niet alles moet toch met op café en restaurant gaan worden geassocieerd? Andere omgeving, natuur ... in eigen bubbel genieten

Niet alles moet toch met op café en restaurant gaan worden geassocieerd? Andere omgeving, natuur ... in eigen bubbel genieten
How how op café gaan is wel het allerbelangrijkste wat er is!
Nee een andere omgeving is tof, maar als er niks te doen valt is de leut er snel af.

How how op café gaan is wel het allerbelangrijkste wat er is!
Nee een andere omgeving is tof, maar als er niks te doen valt is de leut er snel af.

Hier gaan we weer, ff voor anderen beslissen wat ze kunnen/moeten doen en wat voor hun de moeite is...
Nee, niet iedereen zit in dezelfde situatie als jullie en/of denkt als jullie.

Zeker het lezen waard. Opgesteld door topwetenschappers.

Zeker het lezen waard. Opgesteld door topwetenschappers. Niet gesponsord door een economische denktank.

Laatst bewerkt:
Vorige week 180k eerste vaccins gezet, mooie toename inv ergelijking met de week ervoor (140k).

Meer van dat graag!

Totaal zie ik dat er 223.000 zijn gezet (eerste en tweede dosis). Dit begint al deftiger te worden. Vorige week was het 182.000.
Ik dacht dat er deze week nog meer waren voorzien.

Ik vraag me wel af waarom Brussel zo achterloopt.
Vlaanderen 9.09%
Wallonië 8.42%
Brussel maar een 5.32%

Vlaanderen 9.09%
Wallonië 8.42%
Brussel maar een 5.32%
in Vlaanderen is 20,4% van de bevolking 65+, in Brussel 13,1%. Dat verklaart al een groot deel van het verschil.

Daarnaast zou ik denken dat iets minder dan gemiddeld verpleegkundigen, zorgkundige etc in een stad In en (wegens betaalbaarheid) en er sowieso meer voorzieningen voor gehandicapten buiten Brussel zijn. Dat zal wel niet het grote verschil maken.

Totaal zie ik dat er 223.000 zijn gezet (eerste en tweede dosis). Dit begint al deftiger te worden. Vorige week was het 182.000.
Ik dacht dat er deze week nog meer waren voorzien.

Vlaanderen 9.09%
Wallonië 8.42%
Brussel maar een 5.32%
Ik vermoed een lager percentage 65+?

1nOs08L.png
AangSpl.png

EDIT: JPV is mij voor

Er zijn ook redelijk wat dosissen naar niet-Brusselaars gegaan die werken in wzc's en ziekenhuizen maar wonen in Vlaanderen of Wallonië.
Tot en met vorige zaterdag zijn er in Brussel dus 131.299 dosissen toegediend, volgens de cijfers van de gezondheidsinspectie. Volgens het online dashboard van Sciensano – dat werkt met de geregistreerde vaccinaties per Gewest – waren toen maar 87.000 Brusselaars (minstens één keer) ingeënt. Dat wil zeggen dat de overgebleven 44.000 Brusselse dosissen naar Vlamingen of Walen zijn gegaan.
Ze willen nog wel de Brusselse bejaarden beter kunnen sensibiliseren want niet iedereen daagt op. Brussel nodigt op dit moment mensen van 72 jaar en ouder uit.

Er is nog wel een rondje armworstelen geweest met Zorg & Gezondheid Vlaanderen vorige week want die spreken maar van 4.000 Vlamingen ipv 40.000. Maar het gaat ten eerste om aantal dosissen en blijkbaar bestaan voor Vlaanderen Walen niet, die zijn thin air... Maar goed, dat akkefietje is ergens in de marge.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan