Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, dat is duidelijker. Ik vind het doodlogisch dat HLN of andere kranten inpikken op MVR en Erika. Ze geven ons al van in het begin helder en duidelijke info. Potici zijn niet te vertrouwen, zelf hebben we niet de kennis. Er blijven enkel zij over. Ik had MVR eerder gisteren verwacht, ik wachtte dus op zijn analyse. HLN levert mij die. De VTM nieuwsankers vonden gisteren al de maatregelen van Ben te weinig, ik vond dat ook, maar ben blij om te horen dat het bevestigd is door MVR. Zij zijn ook niet perfect, maar ze zijn toch tenminste betrouwbaarder dan de politici.
Ja, maar dan zijn er nog verschillende manieren om dat te doen. Neem nu dat een expert tijdens een interview van een halfuur zegt 'een harde lockdown is bijvoorbeeld een maatregel die zeker helpt en dat is misschien een goed idee, maar dat ligt natuurlijk politiek gezien heel moeilijk' dan kan je er al bijna zeker van zijn dat bepaalde rotkranten koppen met 'MARC VAN RANST PLEIT VOOR HARDE LOCKDOWN' terwijl dat even goed met meer nuance kan. Nu bijvoorbeeld op de front page van HLN staat het volgende:

Van Ranst hoopt dat Overlegcomité snel weer samenzit en sluit harde lockdown niet uit​

Ten eerste kan die titel perfect zonder de 'sluit harde lockdown niet uit' (hij beslist dat namelijk niet) maar ten tweede legt van Ranst dat in het artikel gewoon veel genuanceerder uit:
Van Ranst sluit ten slotte niet uit dat er een nieuwe, harde lockdown komt. “De maatregelen zullen daar ergens landen, hoe vervelend iedereen dat ook vindt. Er is niemand die dit verwelkomt, dat is heel duidelijk. Maar op een bepaald moment ga je niet anders kunnen dan moeilijke maatregelen nemen”, aldus nog de professor.
Verder staat nog dat hij 'vermoedt dat...' enzovoorts, terwijl die titel doet uitschijnen alsof Van Ranst gewoon keihard zit te roepen voor een lockdown alsof dat er onmiddellijk zit aan te komen.

Los van dat zijn dat (once again) experts in hun vakgebied, namelijk virussen enzovoorts. Beslissingen worden niet enkel op basis daarvan genomen (anders zaten we al maanden in een full lockdown) want er spelen nog enorm veel meer factoren mee. Ik krijg het er van dat sommige kranten dan doen alsof die experts heelder dagen lang roepen op lockdowns en avondklokken als ware het duiveltjes op de schouders van politici die niks liever willen dan mensen vastzetten zonder rekening te houden met andere dingen want dat zorgt er voor dat veel mensen die gewoon 'out tunen' en zelfs een beetje als 'de vijand' gaan zien, de grote opressor om het zo te zeggen. Kijk maar naar de doodsbedreigingen die iemand als Van Ranst (en zelfs zijn familie) krijgt.

In't kort: het gaat er mij niet om dat experts aan het woord komen (natuurlijk moeten die aan het woord komen, het zijn experts) maar wel aan de manier waarop sommige kranten dat telkens weer brengen.

Tjah. De corona regels. Ik volg ze nog steeds vrij goed. Max personen dat ik (zeldzaam en meestal uit noodzaak) met tesamen kwam was 3 onlangs omdat het toen echt moest. Auto gekocht en had broer even nodig etc. Vervoer naar daar, auto hier krijgen nadat ik al 7 jaar niet meer reed etc en eigenlijk zelden auto had gereden in m'n leven. Ben ook zwaar ziek geweest (en nog veel werk aan herstel) etc. en zit nog met die verdomde hyperacusis die alles zo moeilijk maakt.
Broer is toen meegereden naast me. Het viel wel mee. Z'n vrouw kwam achter met andere auto, maar is niet binnen in huis geweest hier. Recht naar huis dan. Ben toch even na 1.5 jaar bij m'n broer thuis geraakt, was al veel.

Toen ik m'n broer en z'n vrouw vertelde: m'n bejaarde buren jong en die regels, vegen er vierkant hun voeten aan elke dag (ivm familie bezoeken)
"Tjah op den buiten" antwoordde m'n broer z'n vrouw. Als er nog een mini lockdwn zou komen gaan die gewoon verder doen die buren alsof er niks aan de hand is, ken die nu al wel genoeg daarin. De 2de lockdown was hen al te veel blijkbaar ...

Laatst bewerkt:
Dat vind ik dus echt niet. Elke situatie is anders en het is bijzonder gemakkelijk om over iemand anders een oordeel klaar te hebben terwijl je hooguit een impressie hebt van hoe diens situatie werkelijk is. Het ligt toch allemaal veel complexer dan hoe je het voorstelt in je post imo. Ik ga niet pretenderen te mogen oordelen over hoe moeilijk jij (of gelijk wie) het wel of niet mag hebben gebaseerd op enkele vinkjes genre 'relatie' Y/N, 'tuin' Y/N, etc...

Wat ik wel mag doen is zeggen dat een overtreding van de regels een overtreding is, zonder daarbij jouw proces te maken natuurlijk.

De slotsom is misschien complex, de invloed van één of een beperkt aantal factoren kan je wel degelijk op zichzelf bekijken.
Iemand anders maakte hier het oordeel van hoe hij wel voorbeeldig de regels naleefde en ouders en schoonouders nauwelijks nog zag. Mijn reply was dat dat vrij gemakkelijk is je ouders of schoonouders nauwelijks nog zien als je 's avonds dicht bij je partner op de zetel kan kruipen.

Net zoals iemand die nog elke dag uit mag gaan werken, het leuker heeft dan iemand die al een jaar op quasi 100% thuiswerk zit.

Daarop tegenwerpen dat er ook mensen zijn met slechte relaties of voor wie de combinatie privé-werk nu toch even wat moeilijker is, dat zijn dus uitzonderingen.

Wil je de regels voor iedereen écht gelijk trekken? Laat iemands partner dan maar tellen als een knuffelcontact, pas dan staat die op hetzelfde niveau als een alleenstaande. De essentie van mijn post was dat het voor sommigen véél gemakkelijker is om 100% de regels na te leven dan anderen, dus dan is het makkelijk om iemand anders zijn proces te maken natuurlijk. Jij doet dat misschien niet, anderen doen/deden dat wel.

Opnieuw een harde lockdown? Prima, kunnen we Marc Van Ranst dan ook eens in een isoleercel opsluiten? Net als een aantal andere vooraanstaande virologen/politici, dan weten ze misschien eens wat dat écht betekent.

Jij maakt daar projectie van.
...
Puur projectie dus, want:
Mijn reply was dat dat vrij gemakkelijk is je ouders of schoonouders nauwelijks nog zien als je 's avonds dicht bij je partner op de zetel kan kruipen.

Net zoals iemand die nog elke dag uit mag gaan werken, het leuker heeft dan iemand die al een jaar op quasi 100% thuiswerk zit.
Alleenstaanden zijn niet compleet afgesloten hé, die hebben ook een knuffelcontact...

En je moet maar eens in de thuiswerkthread gaan kijken hoeveel mensen het effectief leuker vinden om thuis te werken ;)

Je maakt assumpties van wat andere mensen leuk of makkelijk vinden. Dus ja, dat is puur projectie!

Die lockdown grootspraak toch wat nuanceren. Er is gewoon geen draagvlak meer. In veel andere Europese landen zijn de regels veel strenger en daalt het zeer traag ...

Die lockdown grootspraak toch wat nuanceren. Er is gewoon geen draagvlak meer. In veel andere Europese landen zijn de regels veel strenger en daalt het zeer traag ...
Het is niet omdat voor bepaalde maatregelen geen draagvlak is dat je ze toch niet kan doorvoeren.

Ja, maar dan zijn er nog verschillende manieren om dat te doen. Neem nu dat een expert tijdens een interview van een halfuur zegt 'een harde lockdown is bijvoorbeeld een maatregel die zeker helpt en dat is misschien een goed idee, maar dat ligt natuurlijk politiek gezien heel moeilijk' dan kan je er al bijna zeker van zijn dat bepaalde rotkranten koppen met 'MARC VAN RANST PLEIT VOOR HARDE LOCKDOWN' terwijl dat even goed met meer nuance kan. Nu bijvoorbeeld op de front page van HLN staat het volgende:

Van Ranst hoopt dat Overlegcomité snel weer samenzit en sluit harde lockdown niet uit​

Ten eerste kan die titel perfect zonder de 'sluit harde lockdown niet uit' (hij beslist dat namelijk niet) maar ten tweede legt van Ranst dat in het artikel gewoon veel genuanceerder uit:

Verder staat nog dat hij 'vermoedt dat...' enzovoorts, terwijl die titel doet uitschijnen alsof Van Ranst gewoon keihard zit te roepen voor een lockdown alsof dat er onmiddellijk zit aan te komen.

Los van dat zijn dat (once again) experts in hun vakgebied, namelijk virussen enzovoorts. Beslissingen worden niet enkel op basis daarvan genomen (anders zaten we al maanden in een full lockdown) want er spelen nog enorm veel meer factoren mee. Ik krijg het er van dat sommige kranten dan doen alsof die experts heelder dagen lang roepen op lockdowns en avondklokken als ware het duiveltjes op de schouders van politici die niks liever willen dan mensen vastzetten zonder rekening te houden met andere dingen want dat zorgt er voor dat veel mensen die gewoon 'out tunen' en zelfs een beetje als 'de vijand' gaan zien, de grote opressor om het zo te zeggen. Kijk maar naar de doodsbedreigingen die iemand als Van Ranst (en zelfs zijn familie) krijgt.

In't kort: het gaat er mij niet om dat experts aan het woord komen (natuurlijk moeten die aan het woord komen, het zijn experts) maar wel aan de manier waarop sommige kranten dat telkens weer brengen.
De morgen kopt ook zo en dat is dan een "kwaliteitskrant" https://www.demorgen.be/nieuws/van-...n-bepaald-moment-kan-je-niet-anders~b4af8d58/
Ik vrees dat dat eigen is aan het beestje, maar kijk nu pleit Steven voor "een soort lockdown". https://www.demorgen.be/nieuws/live...niet-uit-op-tijd-aan-de-rem-trekken~b638c04f/

Maar als het draagvlak voor regels niet meer groot genoeg is, dan is een harde lockdown genre vorig jaar eigenlijk nog het enige dat die regels ook écht kan doen afdwingen (telewerk, geen bezoek meer ontvangen, rondkuieren met z'n allen in winkelstraten en parken ... )

Niet dat IK daarom per se wil pleiten voor zo'n lockdown, maar ik snap de motivatie van sommigen wel dat dat efficIënter zou zijn dan aan te modderen met nog wat extra verstrengingen waarbij men hoopt op de goodwill en het gezond verstand van het volk, want daar vrees ik dat het draagvlak inderdaad niet groot genoeg voor is.

De morgen kopt ook zo en dat is dan een "kwaliteitskrant" https://www.demorgen.be/nieuws/van-...n-bepaald-moment-kan-je-niet-anders~b4af8d58/
Ik vrees dat dat eigen is aan het beestje, maar kijk nu pleit Steven voor "een soort lockdown". https://www.demorgen.be/nieuws/live...niet-uit-op-tijd-aan-de-rem-trekken~b638c04f/
Het feit dat Van Gucht het L-word ook al in de mond neemt zegt idd wel veel.

Waar is die tijd toch dat de man bijna dagelijks vertelde over hoe we het virus bij het nekvel hadden :tongue:

Waar is die tijd toch dat de man bijna dagelijks vertelde over hoe we het virus bij het nekvel hadden :tongue:
Een maand of 10 zeker? Maar hij heeft er toen ook telkens aan toegevoegd dat de situatie steeds fragiel bleef en dat het snel weer kon keren als we onvoorzichtig zouden zijn met versoepelingen, maar dat is dan het gedeelte dat niemand wilde horen. :tongue:

Het is niet omdat voor bepaalde maatregelen geen draagvlak is dat je ze toch niet kan doorvoeren.
Klopt, maar ik twijfel aan het nut ervan. De begrotingen beginnen al serieus te ontsporen + er is nog altijd geen garantie dat er al grootschalige vaccinaties zullen plaatsvinden. Europa heeft gewoon gefaald. Met veel geld koop je vaccins.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar ik twijfel aan het nut ervan.
Natuurlijk hebben die maatregelen nut, maar dan moeten mensen zich er ook aan houden. Als mensen zich er niet aan willen houden om nadien weer te komen janken dat er nog extra verstrengingen komen, tjah.

Natuurlijk hebben die maatregelen nut, maar dan moeten mensen zich er ook aan houden. Als mensen zich er niet aan willen houden om nadien weer te komen janken dat er nog extra verstrengingen komen, tjah.
Zelfs al volg je de huidige maatregelen, dan nog bestaat er een kans dat je besmet geraakt. De kans is klein, maar het bestaat. Dat is een berekend risico die je neemt als overheid in het kader van economie en mentale gezondheid. En met de Britse variant is die risico nog groter. Gedrag van de mensen is slechts 1 factor in dit verhaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bericht van de lokale kinderopvang
Er wordt ouders opgeroepen om indien mogelijk geen gebruik te maken van de buitenschoolse opvang en voor de komende twee weken (tot aan de paasvakantie) zoveel mogelijk een andere oplossing te zoeken.

Heb je voor de komende twee weken opvang gereserveerd en kan je je kind thuislaten, gelieve de IBO-locatie hiervan op de hoogte te stellen. De annulatie is kosteloos.
Een héél vriendelijke "Trekt uw plan".:rofl:(je kunt maar lachen met uw eigen miserie)

Zoals al werd gezegd is de Morgen al lang geen kwaliteitskrant meer. Die zijn trouwens deel van DPG Media, waar ook HLN bij zit. Ik heb nooit gezegd dat die virologen en experts daar niet voor mogen pleiten, ik heb het gewoon over hoe bepaalde kranten steevast voor sensatie gaan en de gevolgen die dat kan hebben.

Dat nu alle experts het lockdown woord in de mond nemen heeft niets te maken met mijn originele punt, en dat is dat bepaalde kranten al weken lopen te kwijlen als er een expert het eens al dan niet terzijde over lockdown (of avondklok, of andere polariserende maatregelen die clicks opleveren) heeft. Dat het nu volgens veel experts echt wel menens is gaat dan ook voorbij gaan aan bepaalde mensen omdat die kranten al weken met sensatie koppen. Maar goed, ik heb m'n standpunt nu al wel meerdere keren uitgelegd dus ik ga dat niet nog eens doen.

Wel nog snel zeggen dat ik niet zeg dat die experts zitten te liegen of sensatie zitten te zoeken of iets van dat: ik ben geen conspiracy theorist of al van dat, ik erger me gewoon aan hoe bepaalde media outlets zich hebben gedragen in deze crisis.

Ik lees net op de vrtnws liveblog
In Brugge schakelen de Middenschool Brugge Centrum en het Koninklijk Atheneum Brugge Centrum vanaf morgenmiddag over op afstandsonderwijs. Dat bevestigt directeur Rob Jonckheere van de Middenschool aan VRT NWS. "We sluiten de deuren en gaan volledig in afstandsonderwijs", zegt hij. "De voorgestelde maatregelen maken de situatie onveiliger en onverantwoord."

Het is toch ver gekomen als een (vrij grote) school gewoon zelf beslist om niet te luisteren naar de ministers van onderwijs...

Het is toch ver gekomen als een (vrij grote) school gewoon zelf beslist om niet te luisteren naar de ministers van onderwijs...
echt hatelijk, die personen die beslissen van nog strenger te zijn dan wat de overheid beslist

Er is niks mis mee met strenger te zijn dan de wet. Het is niet dat de overheid zegt dat je met 10 man buiten mag afspreken dat je dat ook moet doen. Je kunt voor u zelf uitmaken dat je met maximum 5 gaat afspreken. Dat is niet hetzelfde als "niet luisteren".
Bij een school van een collega is de refter al maandenlang dicht. Ze viel haast achterover als ik vertelde dat er bij mijn school de refter wel open was, en dat elke kind schouder aan schouder bijeen zit.

Trouwens, nu met de recente verstrenging van Ben gaat de refter wel toe. De school is vragende partij om kinderen 'smiddags op te halen om ze dan weer af te zetten. Het is eerder een kwestie van haalbaarheid lijkt me.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan