Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Principieel ben ik het daar 100% mee eens en het is inderdaad ongelofelijk frustrerend als ge een boete krijgt voor iets relatief onnozel terwijl ze in de walen (en blijkbaar in Marseille ook) ongestraft en masse carnaval zitten te vieren, maar het moet wel praktisch haalbaar zijn. "Opgelost" is wel héél simpel gezegd.
Ze moeten dan maar keihard optreden, desnoods het leger inschakelen en het waterkanon er op.

Al de 2e die dit als paniek ziet, ik snap het niet direct. Het loopt idd geen zo'n vaart, maar ik snap perfect dat Van Ranst en co de huidige maatregelen te weinig vinden en liever een zekerdere daling hebben.
Je citeert daar wel HLN, een krant die al eens graag de dramasaus bovenhaalt, en Marc van Ranst, iemand die heel vaak zegt dat het strenger mag. Dat eerste vind ik een gigantisch probleem, dat tweede niet (het is namelijk zijn job) maar ik zie dat niet noodzakelijk als paniek. Los van dat is het wel zo dat er vrijdag eigenlijk juist niks verstrengd is; als de maatregelen van voor vrijdag (die grotendeels hetzelfde zijn) niet voldoende waren om deze mogelijke opstoot te stoppen dan gaat wat ze vrijdag hebben beslist natuurlijk ook niks aan de situatie veranderen, ik denk dat hij eerder daar op doelt. Dat geroep om lockdowns etc. mag van mij trouwens ook wel minderen, maar da's een andere discussie.
Ik beschouw dat persoonlijk ook niet direct als paniek omdat ik o.a. JPV zijn analyses lees maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die dit als paniek gaan beschouwen en een verkeerdelijk beeld scheppen over de cijfers.
Enerzijds omdat ze de tijd niet nemen om de cijfers deftig te bestuderen of omdat ze de capaciteiten niet hebben. Wat niet erg is, iedereen heeft zijn eigen capaciteiten.
Als diezelfde mensen vervolgens een week later opnieuw moeten horen dat de 3de golf toch niet is begonnen... dan begrijp ik het groeiend ongeloof en wantrouwen.

Al de 2e die dit als paniek ziet, ik snap het niet direct. Het loopt idd geen zo'n vaart, maar ik snap perfect dat Van Ranst en co de huidige maatregelen te weinig vinden en liever een zekerdere daling hebben.

Ik heb ook bewust het woord "paniek" omwille van die reden.
Maar een MVR moet toch slimmer zijn dan dat he.
De stijging lijkt zich nu toch meer te stabiliseren en alleszins niet exponentieel toe te nemen. Dan heb je toch op zijn minst wat meer tijd ipv af te komen met de woorden "harde lockdown."

Same. 100% de regels gevolgd van maart tot nu, dat zullen er niet heel veel zijn. Ik denk eigenlijk niemand. Maar dat hoeft ook niet voordat het werkt, natuurlijk. Maar ik kan toch zeggen dat ik me er heel goed aan hou, en de meeste mensen in mijn omgeving ook.
Idem hier.

Ge zou echt niet "fier" mogen zijn op het feit dat je de regels niet volgt. Bij ons in de vriendengroep: ik weet niet wie wel en wie niet de regels volgt. Uit respect voor degenen dat wel de regels volgen ga je dus niet liggen zeveren over wie je nu alweer allemaal had uitgenodigd binnen thuis en welke regels je allemaal aan u laars lapt. Er zijn mensen die het moeilijk hebben en zich toch aan de regels houden. Er zijn daar ook mensen bij de (groot)ouders verloren hebben vanwege Covid, het is echt ongepast om dan te gaan zeggen dat het u allemaal niet interesseert en dat de regering een bende zeveraars is waar gij niet naar luistert.

Ge geeft juist nog meer mensen excuses om zich niet aan de regels te volgen want "niemand houdt zich er nog aan!". Het excuus van als A in een put springt spring jij er dan ook in? Tegen iedereen gaan vertellen hoe slecht gij u aan de regels houdt vind ik echt een toppunt van zwakte, dat is alsof ge bevestiging zoekt in anderen van "wat ik doe is toch wel OK he? vind gij ook he? ik mag dat zeggen ik schaam mij niet!". En maar bevestiging zoeken.

En ja ik hou me ook aan de regels en ben daar blij om, dat ik ook nog niet ziek geweest ben of anderen geen kans gegeven heb ziek te worden door mijn gedrag. Covid is geen lachertje. Nog een paar maanden volhouden en de vaccinaties zijn in orde, dat is toch echt niet teveel gevraagd.

Ok Mathias. Bij jou werkt dat dus nog wel. Bij anderen niet.
Wat gaan we doen? Gaan we op stap om iedereen te vertellen dat het bij jou lukt en dat het voor hen dan ook sowieso moet lukken?
Behouden we als beleidsmakers/media/virologen dezelfde aanpak of proberen we na een jaar een alternatief uit te dokteren omtrent de communicatie naar de mensen?
Dat is nu éénmaal het systeem he. De overheid én virologen werken onderling zo. De media informeert ons enkel maar.
Wie zijn wij om te zeggen hoe dat de virologen aan de alarmbel moeten trekken?

De stijging lijkt zich nu toch meer te stabiliseren en alleszins niet exponentieel toe te nemen. Dan heb je toch op zijn minst wat meer tijd ipv af te komen met de woorden "harde lockdown."

Is het niet gewoon een scare tactic? Gewoon even aan de boom schudden in de hoop dat er appelen uit vallen. Het komt een beetje neer als een vermoeide vader die zegt " en nu ga je jullie gedragen of we gaan naar huis en niemand krijgt oliebollen!"

Als Marc zegt....Het moet beter of we gaan moeten naar een harde lockdown gaan, dan komt dat toch zo over? Proberen genoeg mensen die er de kantjes wat af lopen terug wat meer in check te krijgen in de hoop dat het gunstig uitpakt voor de cijfers.

Ik beschouw dat persoonlijk ook niet direct als paniek omdat ik o.a. JPV zijn analyses lees maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die dit als paniek gaan beschouwen en een verkeerdelijk beeld scheppen over de cijfers.
Enerzijds omdat ze de tijd niet nemen om de cijfers deftig te bestuderen of omdat ze de capaciteiten niet hebben. Wat niet erg is, iedereen heeft zijn eigen capaciteiten.
Als diezelfde mensen vervolgens een week later opnieuw moeten horen dat de 3de golf toch niet is begonnen... dan begrijp ik het groeiend ongeloof en wantrouwen.
Ja, daar ben ik het volmondig mee eens. Ik heb het hier al vaak gezegd, maar voor veel mensen die enkel hun nieuws lezen via HLN of dergelijke kranten en voorts niet naar de cijfers kijken of zelf dingen opzoeken (da's hun goed recht, daar niet van) krijgen veel van die experts een hoog 'boy who cried wolf' gehalte. Los van dat voeren sommige kranten MVR wel heel graag op, omdat die heel vaak spreekt van harde maatregelen en lockdown hier en lockdown daar. Da's zijn goed recht (en is virologisch natuurlijk het beste) maar ja, dat maakt dat heel veel mensen die de boel niet volgen en 'hun eigen regeltjes maken' etc. dat onderhand wel beu zijn.
Tja MVR is al wel vaker voorstander gebleken van een harde lockdown en is zeker niet een van meer gematigde experts. Zoals ik elders in deze comment zeg is dat zijn goed recht natuurlijk. Of de media daar dan een artikel van moet maken telkens een expert de woorden lockdown of avondklok of weetikwat in de mond neemt dat is dan natuurlijk een ander verhaal.

Als Marc zegt....Het moet beter of we gaan moeten naar een harde lockdown gaan, dan komt dat toch zo over? Proberen genoeg mensen die er de kantjes wat af lopen terug wat meer in check te krijgen in de hoop dat het gunstig uitpakt voor de cijfers.

Ik betwijfel of dat de voornaamste drijfveer is. Als jij vandaag dat artikel leest en besluit om je gedrag aan te passen, is het effect daarvan pas veel later zichtbaar. Als de cijfers blijven verslechteren zijn verstrengingen geen kwestie van weken maar van dagen.

Ik merk ook op dat ze de mensen beduidend minder individueel schuldgevoel of verantwoordelijkheidszin aanpraten dan vroeger, en meer naar de Britse variant etc... verwijzen om de verslechtering te kaderen. Het komt bij mij veel meer over als "het gaat slecht door zaken waar we geen controle over hebben, dus hou vooral vol" dan als "beter uw gedrag nu meteen of we sluiten de boel" .

Nog een paar maanden volhouden en de vaccinaties zijn in orde
Ik denk dat dat juist hetgene is wat bij veel mensen "ne knak" gegeven heeft aan de weerbaarheid. Dat die vaccinatie absoluut vierkant loopt, en dat de vaccinatiegraad als een van de tragere in de wereld, of zelfs Europa, aan het stijgen is. Voor een land dat zich zo op de borst klopt als "waar het goed leven is (met een hoge belastingsdruk om dat allemaal te bekostigen)", "fabeltastische sociale voorzieningen", "dé welvaartsstaat", is het gewoon absoluut zielig dat je ingehaald wordt door net-geen bananenrepublieken.

Er is een oplossing, en dan zie je dat de uitrol van die oplossing gewoon niet adequaat is (door allerlei redenen), terwijl het op een ander wel lukt. Da's een absoluut gevoel van machteloosheid, en een mentale dreun van jewelste. Want we weten niet eens of het "over een paar maanden" opgelost gaat zijn, hier dan toch... In Israel, de VS, de UK waarschijnlijk wel.

Ga er maar vanuit dat de kranten nog de hele week vol zullen staan en de televisiestudios zullen volzitten met virologen, epidemiologen, artsen, janneke en mieke die pleiten voor strengere maatregelen. Een mediaoffensief lanceren als ze hun zin niet krijgen is zowat de modus operandi van de COVID-absolutisten.

Ja, daar ben ik het volmondig mee eens. Ik heb het hier al vaak gezegd, maar voor veel mensen die enkel hun nieuws lezen via HLN of dergelijke kranten en voorts niet naar de cijfers kijken of zelf dingen opzoeken (da's hun goed recht, daar niet van) krijgen veel van die experts een hoog 'boy who cried wolf' gehalte. Los van dat voeren sommige kranten MVR wel heel graag op, omdat die heel vaak spreekt van harde maatregelen en lockdown hier en lockdown daar. Da's zijn goed recht (en is virologisch natuurlijk het beste) maar ja, dat maakt dat heel veel mensen die de boel niet volgen en 'hun eigen regeltjes maken' etc. dat onderhand wel beu zijn.

Tja MVR is al wel vaker voorstander gebleken van een harde lockdown en is zeker niet een van meer gematigde experts. Zoals ik elders in deze comment zeg is dat zijn goed recht natuurlijk. Of de media daar dan een artikel van moet maken telkens een expert de woorden lockdown of avondklok of weetikwat in de mond neemt dat is dan natuurlijk een ander verhaal.
Ze mogen wel degelijk aan bod komen. En het is niet enkel Marc hoor.
Erika zei gisteren toch ook van: "waarom enkel onderwijs viseren, dat virus zit overal".

Erika en Marc....pleiten samen voor strengere maatregelen. De ene wat strenger dan de andere. Sinds wanneer mogen we 2 gerespecteerde experten negeren?

Ik denk niet dat MVR elke dag de cijfers zélf bekijkt in detail en op basis van voorlopige cijfer al trends zou proberen te ontdekken. Hij zal zich, wat wetenschappelijker een stuk correcter is (vandaar dat ik altijd aangeef een grotere foutenmarge te hebben), waarschijnlijk eerder baseren op definitieve cijfers. En die zijn nog niet goed, geven eerder aan waar MVR bang voor is.

Hij komt ook niet zomaar met "er moet een harde lockdown komen", hé.
@Five-seveN ik zal alvast maar ook pinned erbij zetten, dan moet je geen 20 keer je reactie op mij editten vooraleer je je bericht terug verwijdert.

Hongarije(nog steeds EU-lid) keurt nu ook het CanSino vaccin goed en een Indisch vaccin , staan nu mooi koploper binnen de Unie .

Ongehoorzaamheid loont soms.

Maar dat is dan weer projectie. Want als er iets is dat hier en elders toch al heel duidelijk geworden is, dan is het toch wel dat iedereen hun situatie anders is.
Sommige mensen zijn gelukkig zonder partner en zonder kinderen ;)

Laat mij eens een paar contrasterende dingen tegenover elkaar zetten:
  • De extroverte alleenstaande <> de introverte alleenstaande.
  • De alleenstaande die sociaal contact mist <> de alleenstaande die problemen bij bevriende koppels ziet en blij is dat hij dat niet moet meemaken in deze moeilijke situatie.
  • De koppels met kinderen die alles perfect kunnen balanceren <> de koppels met kinderen die moeten puzzelen om hun kinderen ergens kwijt te kunnen.
  • De koppels waarbij 1 of beide nog op locatie moet werken <> de koppels die beide voltijds thuiswerken en niet omkunnen met 24/7 bij elkaar te zijn.
  • De alleenstaanden of koppels (al dan niet met kinderen) die beide technisch werkloos zijn en het financiëel moeilijk hebben <> mensen die kunnen blijven doorwerken.
  • Mensen die mentaal omkunnen met de situatie (gelijk wat die is) <> mensen die het er moeilijk mee hebben.
  • ...
Vrij vertaald: je kan het niet zwart-wit bekijken. Iedereen kan het moeilijk hebben met deze situatie. Niet iedereen zal het publiekelijk toegeven. Maar met je eigen voordelen of problemen (of wat jouw visie van "beter" is) op te dringen, ga je de discussie niet verder helpen...

Jij maakt daar projectie van.
  • Een introvert die een partner heeft, heeft waarschijnlijk ook voor corona daar een modus vivendi mee gevonden, een extraverta alleenstaande of zelfs gewoon een ambiverte alleenstaande, verkommert in de eenzaamheid.
  • Problemen bij bevriende koppels zijn problemen waaruit die kunnen leren: ofwel sterker als koppel uit die problemen komen ofwel erachter komen dat ze toch niet geschikt zijn voor elkaar.
  • Puzzelen om je kinderen ergens kwijt te kunnen zijn hooguit logistieke problemen, daar lijdt je mentaal welzijn niet onder.
  • Niet 24/7 om kunnen met je partner? Zie punt 2.
  • Sommige mensen zijn mentaal inderdaad sterker, maar dat verandert niets aan mijn punt dat mensen die het pre-corona beter hadden, nu ook beter omkunnen met 100% de regels volgen. Iemand met een stevige vetreserve zal ook langer tegen een hongerstaking kunnen.
Net zoals het beter is om rijk te zijn dan arm, gezond dan ziek, etc. is het beter als je in een goede relatie zit dan dat je alleenstaand bent.
Dat er ook rotrelaties zijn of dat er bij kinderen extra praktische beslommeringen komen kijken, verdandert daar niets aan. Zwart-wit.
Vrij vertaald: je kan dit perfect in grote mate zwart wit bekijken, zeker ten opzichte van mensen die hier even komen stellen dat hoe hun zondes tegen de corona-regels toch minder erg zijn dan die van anderen.

Ze mogen wel degelijk aan bod komen. En het is niet enkel Marc hoor.
Erika zei gisteren toch ook van: "waarom enkel onderwijs viseren, dat virus zit overal".

Erika en Marc....pleiten samen voor strengere maatregelen. De ene wat strenger dan de andere. Sinds wanneer mogen we 2 gerespecteerde experten negeren?
Hier gaan we weer met een rondje woorden verdraaien :rolleyes: Da's toch echt een probleem in deze thread...
Ik zeg nergens dat we die moeten negeren. Ik zeg wel dat bepaalde mensen dat doen, en dat de constante flow aan 'doemberichten' (dat heeft een 'fake news' bijklank maar dat bedoel ik niet zo) bij bepaalde delen van de bevolking een averechts effect heeft.

Natuurlijk zullen zij gelijk hebben en zijn de cijfers zorgwekkend, daar ging mijn comment ook gewoon niet over. Die ging over de 'paniek' in sommige kranten. Voorts zullen experts vrijwel altijd voor de 'harde aanpak' kiezen, dat moet ook want dat is hun job en virologisch gezien is een lockdown gewoon het beste. Er komen bij COVID nog wel andere zaken kijken als puur het virologische, maar da's weer een heel andere discussie waar ik nu niet aan ga beginnen.

Samenvattend: ik zeg niet dat we ze moeten negeren. Ik had het puur over kranten die maar al te graag inpikken op experts die met ronkende termen over de brug komen.

Laatst bewerkt:
Vrij vertaald: je kan dit perfect in grote mate zwart wit bekijken, zeker ten opzichte van mensen die hier even komen stellen dat hoe hun zondes tegen de corona-regels toch minder erg zijn dan die van anderen.
Dat vind ik dus echt niet. Elke situatie is anders en het is bijzonder gemakkelijk om over iemand anders een oordeel klaar te hebben terwijl je hooguit een impressie hebt van hoe diens situatie werkelijk is. Het ligt toch allemaal veel complexer dan hoe je het voorstelt in je post imo. Ik ga niet pretenderen te mogen oordelen over hoe moeilijk jij (of gelijk wie) het wel of niet mag hebben gebaseerd op enkele vinkjes genre 'relatie' Y/N, 'tuin' Y/N, etc...

Wat ik wel mag doen is zeggen dat een overtreding van de regels een overtreding is, zonder daarbij jouw proces te maken natuurlijk.

Hier gaan we weer met een rondje woorden verdraaien :rolleyes: Da's toch echt een probleem in deze thread...
Ik zeg nergens dat we die moeten negeren. Ik zeg wel dat bepaalde mensen dat doen, en dat de constante flow aan 'doemberichten' (dat heeft een 'fake news' bijklankt maar dat bedoel ik niet zo) bij bepaalde delen van de bevolking een averechts effect heeft.

Natuurlijk zullen zij gelijk hebben en zijn de cijfers zorgwekkend, daar ging mijn comment ook gewoon niet over. Die ging over de 'paniek' in sommige kranten. Voorts zullen experts vrijwel altijd voor de 'harde aanpak' kiezen, dat moet ook want dat is hun job en virologisch gezien is een lockdown gewoon het beste. Er komen bij COVID nog wel andere zaken kijken als puur het virologische, maar da's weer een heel andere discussie waar ik nu niet aan ga beginnen.

Samenvattend: ik zeg niet dat we ze moeten negeren. Ik had het puur over kranten die maar al te graag inpikken op experts die met ronkende termen over de brug komen.
Ok, dat is duidelijker. Ik vind het doodlogisch dat HLN of andere kranten inpikken op MVR en Erika. Ze geven ons al van in het begin helder en duidelijke info. Potici zijn niet te vertrouwen, zelf hebben we niet de kennis. Er blijven enkel zij over. Ik had MVR eerder gisteren verwacht, ik wachtte dus op zijn analyse. HLN levert mij die. De VTM nieuwsankers vonden gisteren al de maatregelen van Ben te weinig, ik vond dat ook, maar ben blij om te horen dat het bevestigd is door MVR. Zij zijn ook niet perfect, maar ze zijn toch tenminste betrouwbaarder dan de politici.

Zij zijn ook niet perfect, maar ze zijn toch tenminste betrouwbaarder dan de politici.
Betrouwbaarder als het aankomt op virologie, ja.
Een crisis beheren die een impact heeft op de volksgezondheid, de economie, het psychologische, het culturele, etc... is meer dan enkel dat.
De virologen mogen (en moeten) zich uitspreken over de cijfers en over het virus, maar wat de maatregelen betreft in ruime zin is het wel degelijk aan de politici.

Het is natuurlijk wel zeer jammer dat die zich vaak verschuilen achter diezelfde virologen wanneer ze onpopulaire beslissingen moeten nemen. Zo werk je dat vijandsbeeld natuurlijk alleen maar in de hand.

Betrouwbaarder als het aankomt op virologie, ja.
Een crisis beheren die een impact heeft op de volksgezondheid, de economie, het psychologische, het culturele, etc... is meer dan enkel dat.
De virologen mogen (en moeten) zich uitspreken over de cijfers en over het virus, maar wat de maatregelen betreft in ruime zin is het wel degelijk aan de politici.

Het is natuurlijk wel zeer jammer dat die zich vaak verschuilen achter diezelfde virologen wanneer ze onpopulaire beslissingen moeten nemen.
In een ideale wereld heb je gelijk. Maar kijk. NVA zit in Vlaamse regering, maar in de oppositie in de Federale. En gisteren waren er al spellekes van "Gij kaatst de bal naar NVA in Vlaamse Regering, nu kaatst ik de bal naar de Federale".....Het gaat hier wel om mensenlevens he?
Na corona zal er toch een parlementair comissie komen over de wantoestenden van de politici zelf.
De politic zijn te populistisch én te kortzichtig om deze problemen aan te pakken.
En kijk ze durven geen strengere maatregelen nemen omdat ze zich daardoor niet populair maken.
Jambon die afkomt met iets in de aard van : ik ga terrassen doen opengaan, maar het gaat mij niet lukken door die klojo's van de federale regering.

Jaja dames en heren, ziehier onze politici.

De politic zijn te populistisch én te kortzichtig om deze problemen aan te pakken.
Ze zijn daarnaast ook verkozen om net dat te doen.

In een ideale wereld heb je gelijk. Maar kijk. NVA zit in Vlaamse regering, maar in de oppositie in de Federale. En gisteren waren er al spellekes van "Gij kaatst de bal naar NVA in Vlaamse Regering, nu kaatst ik de bal naar de Federale".....Het gaat hier wel om mensenlevens he?
Ik denk dat je vooral het falen van onze huidige staatsvorm aankaart eerder dan de politici zelf.
Het besef dat het zo niet verder kan is gelukkig (en eindelijk!) wel serieus gegroeid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan