Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En wat betekent perspectief dan? De mogelijkheid op versoepelingen, toch?

Maart:
- 10 personen buiten
- Georganiseerde activiteiten met 25 kinderen buiten of 10 binnen
- Begrafenis met 50 personen
- 1 dag buitenschoolse activiteiten
- sommige studenten voltijds naar school
- hoger onderwijs 1 dag naar campus

April:
- Georganiseerde buitenactiviteiten tot 10 personen
- Culturele evenmenten: tot 50 personen
- Pretparken open
- lager en secundair voltijds naar school

Mei:
- Meer sociale contacten
- horeca binnen en buiten
- meer winkels open
- culturele evenementen
- markten
- kermis
- jeugdwerk
- sport
- fitness

Hoe is dit geen perspectief?

Dat is zeker perspectief, maar het is onder voorbehoud door de barslechte cijfers.
MVR koppelt een korte lockdown meteen aan opening van scholen en horeca. Ik weet het niet, ik ben ook wel voorstander van de "korte pijn". Dat aanmodderen trekt toch ook op niks?

Ik ben ook voorstander van de korte pijn, maar als het vaccineren tergend traag gaat tja ...

Maar jij meet "massaal" en "iedereen" af aan je Instagram? Want ik kan alleen maar naar mezelf kijken, ik ben 2u naar het werk gegaan op 13 maanden tijd. De rest heb ik thuis gewerkt. Mijn vrouw een paar maanden meer omdat ze verplicht was, maar da's ook al een hele poos geleden. 9 maanden? Ik heb één knuffelcontact en buiten een bijzonder uitzonderlijk geval hou ik me daar ook aan. Net zoals veel mensen uit mijn omgeving.

Ik denk dat het idee van die "massa" die niet meer luistert hetzelfde idee is als de "massa" die staat te roepen bij eender welke Twitterrel. Een beetje virtueel en fictief als je naar de echte cijfers kijkt. Wat ook blijkt uit de meeste peilingen, hoor. Dan komt hier zo meteen weer een peiling af waarin staat dat het "stijgend" is, maar stijgend is nog altijd niet massaal.

Je hebt altijd perceptie, maar iedereen die een beetje de ogen opent ziet gewoon hoe het achteruit gaat. Ja er zullen nog wel mensen zijn die zich volledig aan de maatregelen houden, maar ik merk gewoon in mijn omgeving (familie, vrienden, sportmaten, werk) dat het allemaal serieus afgezwakt is. Dat is misschien ook perceptie, maar er zijn gewoon signalen die je niet kunt negeren: verkeer, motivatiebarometer en natuurlijk de cijfers.

Laatst bewerkt:
Dat is geen kwestie van een stok om op te slagen. Maar zie je dan zelf niet de ironie? We zitten met een Britse variant die vandaag wel heel het gezin besmet zodra iemand binnen het gezin een besmetting oploopt, een besmetting die pas later uitbreekt dan de vorige variant. Kinderen mogen met 20-25 in een klasje samenzitten. Verschillende bedrijven lappen nog steeds hun laars aan de maatregelen. Maar laten we als oplossing de avondklok vervroegen en de winkels /kappers in winkelstraten nog eens sluiten...
Op een moment dat andere sectoren zich volop aan het voorbereiden te zijn heropenen. Mensen misschien hun opzeg al hebben gedaan om opnieuw in de horeca te kunnen herstarten. En volledig akkoord eh, als de cijfers het niet toelaten kan de horeca niet heropenen. Maar laat ons op zijn minst proberen om tegen mei, wanneer de weeromstandigheden verbeteren en de vaccinaties weer een stuk verder staan toch iets mogelijk te houden.
Ik ben vooral verontwaardigd dat na een jaar iedereen zich heeft aangepast maar er nog steeds geen draaiboek klaar ligt voor het onderwijs. Afkoelingsweken met degelijk afstandsonderwijs en met eventueel een systeem van corona-ouderschapsverlof. Dat had op zijn minst toch al ergens een optie moeten zijn voor momenten als deze? Maar onze regering rommelt liever wat in de marge ipv een constructieve oplossing te bieden.
Er zijn sectoren die vandaag zelf geen personeel meer vinden door de onzekere stromen aan tijdelijke werkloosheid, het zijn steeds opnieuw lagere loonklasses die getroffen worden. Dan mag over die maatregel toch wel grondig nagedacht worden ipv een sluiting als een kleine oplossing in de marge te gebruiken.

Hoe wil je in godsnaam dat de mensen nog gemotiveerd blijven met zo'n absurde farsen?
En om het al helemaal in het belachelijke te trekken, er worden dan wel inspanningen geleverd in het uitwerken van een pasport dat in werking zou treden voor dat ge uw vaccinatiecampagne op de rails krijgt. Waarbij je na een besmetting evenzeer groen licht krijgt. Laat mij dan in mei effe een besmetting uitzweten om iets van mijn zomer te hebben :crazy: (ja dat was sarcastisch).
Grappig, strijden voor de laagste lonen maar dan niet inzien dat het vooral zij zijn die gestraft zullen worden als scholen gesloten worden. Of dacht je dat de laagste lonen van thuis werkten?

Je hebt altijd perceptie, maar iedereen die een beetje de ogen opent ziet gewoon hoe het achteruit gaat. Ja er zullen nog wel mensen zijn die zich volledig aan de maatregelen houden, maar ik merk gewoon in mijn omgeving (familie, vrienden, sportmaten, werk) dat het allemaal serieus afgezwakt is. Dat is misschien ook perceptie, maar er zijn gewoon signalen die je niet kunt negeren: verkeer, motivatiebarometer.
In mijn post die je quote: "Dan komt hier zo meteen weer een peiling af waarin staat dat het "stijgend" is, maar stijgend is nog altijd niet massaal."

We mogen eigenlijk nog maar één iemand zien waar we close contact mee mogen hebben zonder mondmasker, het zogeheten knuffelcontact. Alle andere contacten die we hebben gebeuren ofwel op afstand ofwel met mondmasker. Ik blijf mij dan toch echt afvragen hoe die cijfers zo hard kunnen stijgen? Als er zoveel besmettingen zouden gebeuren via de scholen, dan zouden er toch al veel meer scholen gesloten zijn?

We mogen eigenlijk nog maar één iemand zien waar we close contact mee mogen hebben zonder mondmasker, het zogeheten knuffelcontact. Alle andere contacten die we hebben gebeuren ofwel op afstand ofwel met mondmasker. Ik blijf mij dan toch echt afvragen hoe die cijfers zo hard kunnen stijgen? Als er zoveel besmettingen zouden gebeuren via de scholen, dan zouden er toch al veel meer scholen gesloten zijn?
Ik dacht dat de Britse variant besmettelijker was? Dan krijg je een stijging, ook als de maatregelen even goed opgevolgd worden. En dat laatste zal ook wel niet het geval zijn.

Contactberoepen zijn opengegaan, en elke versoepeling houdt automatisch een stijging van de besmettingen in. Als je daarvoor een zaagtandpatroon ziet met toppen die net in bedwang te houden zijn, en je versoepelt, kan het zijn dat zo'n piekje ineens overslaat in een exponentiële groei, en dan zit het spel op de wagen.

Dat is natuurlijk ook een aspect wat het moeilijk maakt. Niet alleen is de controle in vele (vooral kleinere) bedrijven heel moeilijk, maar is de controle of mensen zich persoonlijk aan de regels houden ook heel moeilijk. Als je als sekswerker thuis gewoon verder werkt en één persoon per keer ontvangt, is al moeilijk te betrappen of aan te tonen dat er een overtreding begaan wordt, behalve als er letterlijk een rij staat aan te schuiven natuurlijk. 😅 Of als je elke dag een ander knuffelcontact hebt, of het afspreken met 10 personen en dan de afstandsregels niet respecteren (tot de politie voor de deur staat en die dan niets kan doen als iedereen zijn afstand bewaard).

Dit is ook een moeilijk aspect voor de concrete cijfers die hierboven reeds een paar keer gepasseerd zijn. Qua plaats van besmettingen. Indien contacttracing je belt en je juist al het bovenstaande gedaan hebt, hoeveel van die personen zullen al deze contacten doorgeven? Zeer weinig. "Waar ben je geweest?" "Nergens, ik ben enkel gaan werken". Ok, checkbox : Opgelopen op het werk.

Dit maakt het voor mij toch ook heel moeilijk om het vanuit een logisch/wetenschappelijk perspectief te gaan benaderen waar de meeste besmettingen plaatsvinden. Of laat me het anders zeggen, waar de meeste extra besmettingen plaatsvinden.

Nog een mooie anekdote over verplicht thuiswerken.

Mijn vriendin werkt bij een lokaal bestuur. Ze kan/mag niet thuiswerken omdat ze ook mensen moet ontvangen op gemeentehuis, maar er zijn ook geen laptops.
Nu heeft ze volgende week een opleiding halve dag. Die opleiding gaat via Teams , en zelfs daarvoor mag ze niet thuiswerken om dat op haar eigen laptop te volgen. Moet me inhouden om de burgemeester niet eens op zijn plichten te wijzen met een mail.

Contactberoepen zijn opengegaan, en elke versoepeling houdt automatisch een stijging van de besmettingen in. Als je daarvoor een zaagtandpatroon ziet met toppen die net in bedwang te houden zijn, en je versoepelt, kan het zijn dat zo'n piekje ineens overslaat in een exponentiële groei, en dan zit het spel op de wagen.
Nee nee, laten we dit zeker niet op de contactberoepen gaan steken. Zoals silver zei, is de britse variant besmettelijker waardoor we sneller en meer besmetting hebben op plaatsen waar de voorzorgsmaatregelen niet altijd strikt zijn, zoals het werk en de scholen.

Moesten we allemaal thuiswerk beter opvolgen hadden we die grote stijgingen niet en hadden we ook geen clusters op bedrijven die op hun beurt dan thuis iedereen besmetten door de extra besmettelijkheid.

Nee nee, laten we dit zeker niet op de contactberoepen gaan steken. Zoals silver zei, is de britse variant besmettelijker waardoor we sneller en meer besmetting hebben op plaatsen waar de voorzorgsmaatregelen niet altijd strikt zijn, zoals het werk en de scholen.

Moesten we allemaal thuiswerk beter opvolgen hadden we die grote stijgingen niet en hadden we ook geen clusters op bedrijven die op hun beurt dan thuis iedereen besmetten door de extra besmettelijkheid.
Lijkt me gewoon de combinatie van alles samen:

De originele variant(en?) werd door de maatregelen redelijk goed onder controle gehouden. Dat mag ook gerelativeerd worden hé, onze dagelijkse besmettingen zijn nooit echt laag geweest.
Gebaseerd daarop beslist de politiek om het aantal contacten tussen mensen te laten verhogen, door enkele versoepelingen.

En daarbij een besmettelijkere variant én mensen die er de kantjes meer van beginnen aflopen.

Maar jij meet "massaal" en "iedereen" af aan je Instagram? Want ik kan alleen maar naar mezelf kijken, ik ben 2u naar het werk gegaan op 13 maanden tijd. De rest heb ik thuis gewerkt. Mijn vrouw een paar maanden meer omdat ze verplicht was, maar da's ook al een hele poos geleden. 9 maanden? Ik heb één knuffelcontact en buiten een bijzonder uitzonderlijk geval hou ik me daar ook aan. Net zoals veel mensen uit mijn omgeving.
Ik zal je oefening even doortrekken naar mezelf (en mijn directe collega's kijken): ik ben afgelopen 10 maanden wekelijks naar het bureau geweest, de afgelopen weken zelfs dagelijks, net zoals het gros van mijn collega's. Het aantal collega's dat al die tijd effectief is thuisgebleven ligt onder de 10%. Wij lunchen nog samen in de refter (met wat meer afstand), maar niemand houdt zich in zijn vrije tijd nog volledig aan die Covid regels. De meesten hebben kinderen die nog gaan voetballen of een buitenactiviteit doen, de meesten gaan ook nog met vrienden naar de zee of de Ardennen. Het draagvlak dat ik zie in mijn directe omgeving voor het opleven van die maatregels is zwak en verdampt elke dag een beetje meer zolang het blijft duren.

En qua perspectieven, jij of fox kunnen dat best geweldig vinden dat er maar een avondklok is tot xx:uur of dat je nog vrij naar de winkel mag gaan, voor de gemiddelde persoon is dat geen noemenswaardig perspectief.
Terug alle horeca open, terug festivals, terug volop kunnen reizen, geen enkele avondklok meer, ... dat zijn perspectieven.

Allé. De VS zet vandaag zijn 100 miljoenste injectie, en staat dus voor op planning. 12% van de bevolking volledig gevaccineerd, 21% al 1 spuit. Niet slecht voor een land met een grap van een gezondheidszorg. En hier?
In de VS kan het snel gaan als het moet. Europa heeft zichzelf weer alle eer aangedaan als een log, bureaucratisch schip dat nauwelijks in actie kan schieten. Ook niet als het echt nodig is.

Je wilt gewoon voorgelogen worden? Of wat bedoel je precies? 😅

²In de mate dat vaccins geleverd kunnen worden.

Dat is de werkelijkheid, zolang je de voetnoot leest, bij deze je perspectief.

5 collega's van me zijn langdurig ziek, goed betaalde job allemaal mensen uit de middenklasse. Ze zijn mentaal op. Mensen die het minder goed hebben, daar is het waarschijnlijk nog erger.

Die vaccins konden zonder problemen geleverd worden, de EU heeft gewoon te weinig betaald. Veel mensen denken nu gewoon ... waarom moet het nog?

De originele variant(en?) werd door de maatregelen redelijk goed onder controle gehouden. Dat mag ook gerelativeerd worden hé, onze dagelijkse besmettingen zijn nooit echt laag geweest.
Gebaseerd daarop beslist de politiek om het aantal contacten tussen mensen te laten verhogen, door enkele versoepelingen.

En daarbij een besmettelijkere variant én mensen die er de kantjes meer van beginnen aflopen.
Van wat hier de afgelopen pagina's is gedeeld van Sciensano zijn het niet de contactberoepen die voor deze extra stijging aan het zorgen zijn, dus vind ik het nogal gemakkelijk om daar naar te wijzen wanneer de grote olifant, thuiswerk, niet wordt genoemd als grote oorzaak.

De data is duidelijk volgens wat jullie zelf postten, het niet opvolgen van thuiswerk zorgt voor de grootste stijging en uitbraken. Gevolgd door de scholen, die eigenlijk op een bepaald niveau hangen lang voor de britse variant en daar nu ook rond zitten. Contactberoepen heb ik in die lijst niet vanboven zien staan.

En het jammere aan heel deze zaak is dat dit ook al maanden op voorhand gekend was. Als we straks naar 10,000 besmettingen per dag gaan zoals Niel Hens zijn model nu inschat dan is dat omdat meer dan drie maanden lang alle waarschuwingen genegeerd zijn.

Ik zal je oefening even doortrekken naar mezelf (en mijn directe collega's kijken): ik ben afgelopen 10 maanden wekelijks naar het bureau geweest, de afgelopen weken zelfs dagelijks, net zoals het gros van mijn collega's. Het aantal collega's dat al die tijd effectief is thuisgebleven ligt onder de 10%. Wij lunchen nog samen in de refter (met wat meer afstand), maar niemand houdt zich in zijn vrije tijd nog volledig aan die Covid regels. De meesten hebben kinderen die nog gaan voetballen of een buitenactiviteit doen, de meesten gaan ook nog met vrienden naar de zee of de Ardennen. Het draagvlak dat ik zie in mijn directe omgeving voor het opleven van die maatregels is zwak en verdampt elke dag een beetje meer zolang het blijft duren.

En qua perspectieven, jij of fox kunnen dat best geweldig vinden dat er maar een avondklok is tot xx:uur of dat je nog vrij naar de winkel mag gaan, voor de gemiddelde persoon is dat geen noemenswaardig perspectief.
Terug alle horeca open, terug festivals, terug volop kunnen reizen, geen enkele avondklok meer, ... dat zijn perspectieven.
Hopelijk volgt er een controle en krijgt iedereen een boete aan hun been. Dat verloopt allemaal goed totdat ene op de spoed ligt, wat gaan de collega's dan doen?

Van wat hier de afgelopen pagina's is gedeeld van Sciensano zijn het niet de contactberoepen die voor deze extra stijging aan het zorgen zijn, dus vind ik het nogal gemakkelijk om daar naar te wijzen wanneer de grote olifant, thuiswerk, niet wordt genoemd als grote oorzaak.

De data is duidelijk volgens wat jullie zelf postten, het niet opvolgen van thuiswerk zorgt voor de grootste stijging en uitbraken. Gevolgd door de scholen, die eigenlijk op een bepaald niveau hangen lang voor de britse variant en daar nu ook rond zitten. Contactberoepen heb ik in die lijst niet vanboven zien staan.
Voor mij zijn extra contacten extra contacten, of mensen daar nu een speciale emotionele band mee hebben of niet. Op 9lives was er iemand die in alles de invloed van de scholen en Ben Weyts zag.

Verder weet ik niet op wie je het hebt met "jullie".

En het jammere aan heel deze zaak is dat dit ook al maanden op voorhand gekend was. Als we straks naar 10,000 besmettingen per dag gaan zoals Niel Hens zijn model nu inschat dan is dat omdat meer dan drie maanden lang alle waarschuwingen genegeerd zijn.

Wel ja, ik kan mij daar ongelooflijk aan storen ook. Dan wil sector X opengaan, maar zij gaan wèl veilig werken en zeker niet de besmettingen verhogen of een redenering in die aard. En dan komen er nog een paar politci claimen dat dit ok is natuurlijk.

Overal zijn de zaken aangepast naar de 1,5meter regels, maar voor de Britse variant helpt dat niet

Ivm het houden aan de regels.
We kunnen inderdaad discussiëren over de cijfers etc...
Maar wat me daarin opvalt is dat de "corona-schaamte" zo wat voorbij is.

Ik weet nog maanden geleden durfde mensen niets op social media od te posten of er openlijk voor uitkomen dat ze de regels schonden.
Nu kan ik mijn IG niet opendoen of ik zie mensen met een ander koppel een flesje wijn in de zetel drinken bij wijze van spreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan