Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moeilijk om veel over te zeggen over de huidige cijfers, behalve dat het er goed lijkt uit te zien, baserende op de positiviteitsratio die blijft dalen.

De grote schommelingen in het aantal ziekenhuisopnames kan je relativeren door de evolutie bij de ICU-gevallen, die langzaam blijft dalen.

Moeilijk om veel over te zeggen over de huidige cijfers, behalve dat het er goed lijkt uit te zien, baserende op de positiviteitsratio die blijft dalen.

De grote schommelingen in het aantal ziekenhuisopnames kan je relativeren door de evolutie bij de ICU-gevallen, die langzaam blijft dalen.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Er zijn toch nog altijd duidelijk positieve trends, naast de positiviteitsratio.
Het aantal hospitalisaties geeft vandaag inderdaad een vertekend beeld. Omdat er dit week-end duidelijk niemand ontslagen werd uit het hospitaal. Maar mensen die écht ziek zijn, die gaan toch gewoon opgenomen zijn in de kliniek en geen 4 dagen uit de statistieken blijven, denk ik. En het aantal opnames over de laatste drie dagen is erg laag.

Verder valt ook op in de cijfers per leeftijdscategorie dat de daling van het aantal besmettingen het hoogste ligt bij de oudere mensen.
Wanneer we de 7d-cijfers van 24/12 vergelijken met die van 17/12, dan zien we bij de 70-plussers een daling met 31% van het aantal gevallen, terwijl de daling bij de mensen onder de 70-jaar slechts 15% bedraagt. Over de 7 dagen daarvoor was dat cijfer nog met 7% gestegen...

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Er zijn toch nog altijd duidelijk positieve trends, naast de positiviteitsratio.
Het aantal hospitalisaties geeft vandaag inderdaad een vertekend beeld. Omdat er dit week-end duidelijk niemand ontslagen werd uit het hospitaal. Maar mensen die écht ziek zijn, die gaan toch gewoon opgenomen zijn in de kliniek en geen 4 dagen uit de statistieken blijven, denk ik. En het aantal opnames over de laatste drie dagen is erg laag.

Verder valt ook op in de cijfers per leeftijdscategorie dat de daling van het aantal besmettingen het hoogste ligt bij de oudere mensen.
Wanneer we de 7d-cijfers van 24/12 vergelijken met die van 17/12, dan zien we bij de 70-plussers een daling met 31% van het aantal gevallen, terwijl de daling bij de mensen onder de 70-jaar slechts 15% bedraagt. Over de 7 dagen daarvoor was dat cijfer nog met 7% gestegen...
Ik DENK dat je gelijk hebt, maar wel een serieuze kanttekenin erbij: oudere mensen zijn vaak nog sterk gebonden aan hun eigen huisarts en zullen denk ik minder rap naar een huisarts van wacht bellen dan de gemiddelde Belg. Dat kan de cijfers in vakantieperiodes, wanneer meer huisartsen verlof nemen, vertekenen. Daardoor kan het ook zijn dat mensen minder naar het ziekenhuis gestuurd worden en mss nemen ze met de feestdagen in aantocht ook minder risico om in quarantaine gezet te worden.

Opnieuw: ik denk wel dat het klopt wat je zegt, maar er spelen zoveel zaken mee dat het moeilijk is om teveel uit af te leiden. Jammer dat we de exacte cijfers van het aantal tests/leeftijdsgroep/dag niet krijgen van Sciensano, want dat zou meer duidelijkheid geven.

Ik vond dat plan om de toediening van de tweede dosis te vertragen al vreemd maar zoals ik al vermoedde kan België dat inderdaad niet zomaar op eigen houtje beslissen.

Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A) heeft aan de taskforce vaccinatiestrategie intussen de opdracht gegeven om te bekijken of het - vanuit medisch standpunt - een goed idee is om (in eerste instantie) maar één dosis toe te dienen. “Daarnaast heb ik ook aan het FAGG (het federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten, nvdr.) gevraagd om het juridisch te evalueren”, zo verklaarde Vandenbroucke maandag op Radio 1. “Want hierin is Europa baas. Dit vaccin werd Europees erkend, een goedkeuring die gebeurde op basis van de afspraak dat het vaccin in twee keer zou worden toegediend. Eerst een eerste dosis en 21 dagen later een tweede. Als de medici zouden zeggen dat het verstandig is om dat schema te veranderen - en ik hoop dat daar snel duidelijkheid over is - moeten we bekijken welke stappen we kunnen nemen richting Europese Commissie.” Op welke termijn dat kan gebeuren, kon de minister nog niet zeggen.

1. Het mag dus. Wij gaan regelmatig naar het strand en NERGENS is het gigantisch druk. Élk strand is toegelaten, dus geen kwestie van "het juiste strand kiezen". Er zijn géén beperkingen op al dan niet auto etc. Dat is al héél lang geleden.
Natuurgebieden zijn ook nog zo'n mogelijkheid. Ja, vandaag moet je niet naar de Hoge Venen gaan. Wat betekent dat 99% van de andere natuurgebieden perfect kunnen. Parken? Idem.

2. Net gechecked. Zwembad Ieper:
De beschikbare tijden voor maandag 28 december 2020 zijn:
10:30 - 12:30 uur 0 van 50 beschikbaar
11:00 - 12:30 uur 16 van 50 beschikbaar
13:30 - 15:00 uur 62 van 100 beschikbaar
15:30 - 17:00 uur 54 van 100 beschikbaar
17:30 - 19:00 uur 79 van 100 beschikbaar
19:30 - 21:00 uur 65 van 80 beschikbaar

Het zou me verbazen als dit in andere zwembaden gigantisch anders zou zijn.

Verder zijn er hier voldoende voetbalveldjes, basketballveldjes etc ter beschikking. Lopen of fietsen lukt ook hoor, gisteren nog geskeelerd met de kinderen. Allemaal niet verboden.

3. Nieuwe hobby is saai? tjah... weinig flexibiliteit zou ik dan zeggen.

afspreken met 3 vrienden mag, reizen ook (jammer genoeg), nieuwe mensen ontmoeten ook, fatsoenlijk voor de dag komen ook (huh?). Verenigingsleven ligt wat mij betreft niet stil (maar idd enkel vergaderen op afstand), ...

Kan er véél van wat je zegt niet? Zeker. Maar er kan véél ook nog altijd perfect hoor. Onlangs nog een (winter)picknick met vrienden gedaan, kan perfect. Wél elk apart aan een picknickbank, dat klopt. Maar kinderen konden gewoon spelen.
als iemand zet dat hij veel hinder ondervindt, geef ik hem volledig gelijk. Zegt hij dat het (quasi) totaal gesloten is, dan moet ik eens lachen als het enige waar hij mee afkomt dat lijkste van hierboven is...
Je vergeet 1 cruciaal ding:
Horeca is dicht en takewaypunten/winkels hebben het expliciet verbod gekregen mensen naar het toilet te laten gaan. Dus al wie niet op doenbare afstand van de kust/ardennen/kempen woont maakt die verplaatsing niet. Ik ben na 9 maand onze lokale parken en bossen wel al beu gezien!

Je mag met mensen buiten wandelen maar daar is het vandaag minder en minder het weer voor (-> mensen worden eenzaam in hun kot gejaagd). Je kan nieuwe mensen buiten ontmoeten maar dan wel met mondmasker aan.

Mijn ‘creatieve oplossingen’:
-online zoom sportlessen (je hebt even contact met de mensen van uw club. De lessen worden opgenomen dus op een loos vervelingsmoment doe ik ze nog eens opnieuw)
-iedere vrijdagavond doen we een zoom-dansles in verkleedthema en kleed ik er de living wat naar aan (feestje op mezelf)
-iedere lunchpauze wandeling met de hond om onder het thuiswerk toch eens buiten te komen
-af en toe iets boeken aan zee/de ardennen om weg te zijn
-klusjes/opruimwerk dat blijven liggen is
-eens een jaar actief kerstkaartjes gemaakt via smartphoto en massaal uitgestuurd naar vrienden/familie die je niet kan zien
-wat meer nieuwe recepten proberen en verdiepen in gezonde voeding
-met de hond eens naar lokaal park/speelweide
-toch alleen eens gaan ‘fun’ shoppen om buiten te zijn en een favo latte af te halen

Maar na 9 maand ben je het beu en glijdt die vrolijkheid en enthousiasme weg hoor. De last van weinig sociaal contact wordt steeds zwaarder, zeker tijdens de kerstdagen. Ik zie oprecht op tegen de periode na het kerstverlof, het wordt een hels drukke periode en heb het gevoel nu al oververmoeid te zijn omdat er te weinig spontane uitlaatkleppen zijn. De late lente/zomer was zeer goed doenbaar en zelf aangenaam, er was ergens minder rush als ander jaren en kon meer dan voldoende ontspanning/contacten opzoeken. Maar welk perspectief hebben we dat deze zomer even ‘los’ zal kunnen zijn? We hebben vandaag als enig perspectief dat komende 3 maand al zeker even ‘creatief’ worden als vandaag. En dat neemt de motivatie weg. Mensen zijn meer verdeeld dan ooit, je zou gaan schrik krijgen van uw eigen buren. En iedereen mag daar zijn sticker/oordeel op plakken, maar van mij mag er perspectief gaan komen.

Je vergeet 1 cruciaal ding:
Horeca is dicht en takewaypunten/winkels hebben het expliciet verbod gekregen mensen naar het toilet te laten gaan. Dus al wie niet op doenbare afstand van de kust/ardennen/kempen woont maakt die verplaatsing niet. Ik ben na 9 maand onze lokale parken en bossen wel al beu gezien!
Waar haal je dat?

...

(en dit geldt voor véél steden in België, niet enkel aan de kust).

Is het verboden om een toilet aan te bieden aan de klanten? Ik denk van niet. Maar het zal meer dan waarschijnlijk wel staan in de sectorconvenanten als goeie praktijk, om de gezondheid van het personeel te beschermen.

Ik DENK dat je gelijk hebt, maar wel een serieuze kanttekenin erbij: oudere mensen zijn vaak nog sterk gebonden aan hun eigen huisarts en zullen denk ik minder rap naar een huisarts van wacht bellen dan de gemiddelde Belg. Dat kan de cijfers in vakantieperiodes, wanneer meer huisartsen verlof nemen, vertekenen. Daardoor kan het ook zijn dat mensen minder naar het ziekenhuis gestuurd worden en mss nemen ze met de feestdagen in aantocht ook minder risico om in quarantaine gezet te worden.

Opnieuw: ik denk wel dat het klopt wat je zegt, maar er spelen zoveel zaken mee dat het moeilijk is om teveel uit af te leiden. Jammer dat we de exacte cijfers van het aantal tests/leeftijdsgroep/dag niet krijgen van Sciensano, want dat zou meer duidelijkheid geven.
Ik denk dat verlof van de artsen in de periode voor 24 december nog niet zo fel meespeelt, en de meeste artsenpraktijen zijn vandaag ook groepspraktijken...

Waar haal je dat?

...

(en dit geldt voor véél steden in België, niet enkel aan de kust).

Is het verboden om een toilet aan te bieden aan de klanten? Ik denk van niet. Maar het zal meer dan waarschijnlijk wel staan in de sectorconvenanten als goeie praktijk, om de gezondheid van het personeel te beschermen.
Allemaal op hetzelfde toilet gaan kruipen tijdens een pandemie. Sorry, maar dat lijkt mij nu niet echt aangewezen.

Allemaal op hetzelfde toilet gaan kruipen tijdens een pandemie. Sorry, maar dat lijkt mij nu niet echt aangewezen.
Maar dan in winkels hetzelfde doen, is dat dan wel ok? Want het probleem was dat de wc's van de winkels niet open waren, he.

Een toilet is overigens, qua Corona , even veilig als een paar klinken aanraken, lijkt me.

En als je wat ontsmettingsspray en wc papier meeneemt is er helemaal geen verhoogd risico.

Maar dan in winkels hetzelfde doen, is dat dan wel ok? Want het probleem was dat de wc's van de winkels niet open waren, he.

Een toilet is overigens, qua Corona , even veilig als een paar klinken aanraken, lijkt me.

En als je wat ontsmettingsspray en wc papier meeneemt is er helemaal geen verhoogd risico.
Eh nee. Dat bedoel ik helemaal niet. Er is gewoon geen optie meer voor een deftig toiletbezoek. Die zijn allemaal binnen de korste keren vervuild door andere gebruikers.

Vorige week ben ik naar Gent Centrum geweest. Spray was volledig op, urine op de vloer en weet ik veel waar, stinken gelijk zot. Nee dank u. Gelukkig heb ik altijd mijn eigen ontsmettingsmiddel en gerief mee.

Je mag ook niet onderschatten wat voor vuile pitoe's mensen kunnen zijn.

Toen onze horecazaak deze zomer open mocht hadden we slechts één toilet afdeling open op het gelijksvloers ( de bovenverdieping was afgesloten door beperkte capaciteit). Normaal moet het personeel één keer per uur controleren of alles nog proper ligt, maar deze zomer is dat noodgedwongen opgetrokken tot om de twintig minuten omdat sommige mensen gewoon varkens zijn. Dat een kind eens een ongelukje heeft....tot daar aan toe..it happens...maar volwassen mensen die het een tof idee vinden om op de bril te schijten of een volgeblafte wc op te vullen met een ton wc papier en dan te flushen zodat de boel zou overlopen ?

Dus ja....een openbare wc kan een ranzig ding zijn omdat sommige mensen nu eenmaal ranzig zijn. Bij ons werd de boel nog regelmatig gecontroleerd en indien nodig afgesloten om te poetsen, ik kan me inbeelden dat bij zo een openbare wc in het station of de winkelstraat waar die controle niet is....yuk.

Ik vond het al een triest symbool dat de eerste gevaccineerde in België een 96-jarige man was, maar nu zijn nummers 2 en 3 dus blijkbaar ook nog eens vrouwen van 100+. Ik gun hen allen nog vele mooie jaren, maar qua efficiënt gebruik van dit vaccin en te tonen waar we allemaal deze inspanning voor doen, is dit toch maar diep triest.

Had men niet minstens via loting één "jong" iemand uit het zorgpersoneel (arts, verpleegkundige of zorgkundige) kunnen uitkiezen? Zelfs iemand van 50+ die per slot van rekening nog 15 jaar moet werken.

Ik denk dat op dit moment de kans dat minstens één van deze eerste drie gevaccineerden de pijp aan Maarten geeft voor deze vaccinatie-campagne is afgerond wel zéér reëel is. Maar goed, het schaamlapje voor het falen van het politieke beleid in de woonzorgcentra is er bij deze, dat is wat telt zeker? In de compilatie van VRT NWS was tenminste nog te zien dat ze in sommige landen waaronder Italië, Malta en Polen meer verstand hadden, en wél eerst voor gezondheidswerkers kozen.

Awel, in de eerste golf sloot Duitsland de grenzen voor medisch materiaal, solidair als ze zijn. dat heeft levens gekost.

ik zou het geweldig vinden mocht België de "belgische" vaccins voor Duitsland ook niet doorlaat en eerst zelf gebruikt.

Met mega veel getoeter en geblaat.

helaas laten ze zo'n geweldige stunt weer liggen.

Awel, in de eerste golf sloot Duitsland de grenzen voor medisch materiaal, solidair als ze zijn. dat heeft levens gekost.

ik zou het geweldig vinden mocht België de "belgische" vaccins voor Duitsland ook niet doorlaat en eerst zelf gebruikt.

Met mega veel getoeter en geblaat.

helaas laten ze zo'n geweldige stunt weer liggen.

Nadat Duitsland tijdens de tweede golf patienten heeft overgenomen om onze ziekenhuizen te ontlasten?

Absurd idee voor mensen die in het buitenland werken en op regelmatige basis Belgie binnen moeten. Dat de overheid die testen ook maar betaald dan, kosten in Zwitserland 150 euro.

Het wordt tijd dat dit soort platte pestijeren vanwege overheden ophoudt.

Absurd idee voor mensen die in het buitenland werken en op regelmatige basis Belgie binnen moeten. Dat de overheid die testen ook maar betaald dan, kosten in Zwitserland 150 euro.

Het wordt tijd dat dit soort platte pestijeren vanwege overheden ophoudt.
Dat is geen platte pesterij. We doen het momenteel op veel vlakken beter dan de ons omringende landen, dan wilt ge het probleem niet opnieuw importeren. Hebt gij een betere manier?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan