Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zitten ook harde werkers tussen hoor, die het moeilijk hebben. Zoals ik hier vorige week al aangaf, een Franse collega die op een appartement woont (hij heeft een buitenverblijf maar daar mag hij niet naar toe) waarvan de buur al een half jaar aan 't verbouwen is (lees: daverende boorhamers te horen terwijl we vergaderen). Na 18h00 mag hij niet buiten, en vorige week was er ook een volledige lockdown in het week-end...
Uiteraard refereer ik hier naar mijn situatie vooral, het is hier nooit zo strikt geweest als in Frankrijk bijvoorbeeld.

De reacties op het werk verschillen niet veel met de reacties hier hoor.
De mensen die van thuis werken, hebben allemaal een postkaart gehad met felicitaties van de directie, als ze naar het werk komen, staat er voor elk van hun een klein doosje pralines klaar.
Ik moest een tijdje terug een doos ophalen met items die we kregen 'van de bureaus', dus ik dacht dat we ook pralines kregen, maar toen ik de doos opendeed, zaten er tubes desinfecterende gel in. ;) Komt ook van pas natuurlijk.

De mensen die van thuis werken, hebben allemaal een postkaart gehad met felicitaties van de directie, als ze naar het werk komen, staat er voor elk van hun een klein doosje pralines klaar.
Ik moest een tijdje terug een doos ophalen met items die we kregen 'van de bureaus', dus ik dacht dat we ook pralines kregen, maar toen ik de doos opendeed, zaten er tubes desinfecterende gel in. ;) Komt ook van pas natuurlijk.
Ik denk dat de arbeidersvakbond hier het werk zou neerleggen, en ik zou ze zelfs geen ongelijk kunnen geven

Misschien kan von der Leyen nog eens in de VS gaan bedelen. Alleen al in Ohio liggen er blijkbaar 30 miljoen dosissen van AstraZeneca in de frigo richting vervaldatum te gaan omdat het vaccin in de VS nog geen goedkeuring heeft. Ook in Maryland zou er een partner van AZ al genoeg vaccin geproduceerd hebben om voor tientallen miljoenen dosissen te zorgen. Volgens een anoniem bron van Reuters heeft de VS geweigerd om AstraZeneca toestemming te geven om daar een deel van naar de EU te verschepen.

Eerder op de dag was het breaking news dat België in Q2 2021 maar liefst 2 miljoen minder dosissen AZ gaat krijgen dan eerder beloofd was...

Mja dat is een onderscheid tussen 'blue collar' en 'white collar' werknemers dat ge nog op veel plaatsen terugvindt. (arbeiders vs bediendes)
Dat zijn van die kleinigheidjes waar ze waarschijnlijk niet eens bij nadenken, maar die wel optellen en ertoe leiden dat gij u als arbeider misschien minderwaardig voelt aan de bediendes. Eigenlijk gewoon slecht management dus.

Maar bon, die discussie is niet voor dit topic he...

on-topic: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...-meerssenman-elk-patient-die-nu-overlijdt-is/
Wat me opvalt is dit:
"We weten dat in niet-covidtijden de helft van de patiënten op intensieve zorg een post intensive care syndroom ontwikkelt. Met fysieke klachten zoals spierpijn en spierzwakte, cognitieve klachten zoals concentratieproblemen en problemen met kortemijngeheugen, maar ook psychische klachten zoals angsten en depressie. Bij sommigen gaat dat over, bij sommigen is dat blijvend. Het is eigenlijk een soort post-traumatisch stress-syndroom."
Dat wist ik in ieder geval nog niet...

Bij ons zijn er al diverse werknemers (reeds maanden) definitief teruggekeerd omwille van (echtelijke) problemen thuis, nakende depressie (alleenstaanden met bv partnerverlies).
Die kant mag ook wel eens toegelicht worden, de kant van het (voor velen) onhoudbare van de situatie.

Werkgevers hebben ook een sociale functie voor hun werknemers.
(let wel: er werd een afzonderlijke ruimte voorzien voor die mensen), vooraleer de kritiek losbarst.
Jep dat zie ik hier ook degenen die het meest klagen of verlangen naar terug op kantoor werken zijn degenen voor wie daar zijn vooral sociaal was. ( lees: de helft van de dag is koffie drinken en lopen zeveren over de voetbal ofzoiets)

en dan natuurlijk degenen die na een jaar nog steeds niet met iets als Teams kunnen werken.
Dit, dit dus vooral. Ik wou bij zijn vorige post al een comment zetten, maar dit is eigenlijk de essentie van het verhaal.

Het ging dus over deze 2 posts:
meesten zitten gewoon graag thuis omdat ze allerlei niet-werkgerelateerde dingen kunnen zitten doen.

En dat geven ze niet graag af.
Het is op “de bureau” dat het gebeurt. De informele contacten, de allianties, de drive van samen fysiek vergaderen... dat ene procentje extra geven..
Visibiliteit.

Thuiswerk is afstandelijk. En de minder leuke collega’s die je vroeger wel nog een hallo gaf, negeer je nu volledig. Teamgeest gaat weg.

. Alle grote bazen komen nog elke dag.
FOMO.

En ik ben er zeker van dat dit zo is in vele kleinere bedrijven (hier 400 man).

o ja: ter info: 0 Corona-besmettingen gehad op het werk.
Het enige dat ik er nog bij wil zeggen, is dat dit heel geïndoctrineerde praat is. Ofwel als werknemer gemanipuleerd door de baas, of als over-controlerend management zelf de indoctrinatie aan het doordrukken.
Het zijn vooral de mensen die anderen niet meer kunnen controleren die afkomen met "thuiswerken is slecht" of "Het is op “de bureau” dat het gebeurt. De informele contacten, de allianties, de drive van samen fysiek vergaderen...".

Mijn ervaring met thuiswerken (met ~1000 collega's) is dat men net meer doet als men thuiswerkt. En de mensen die ik zie klagen, zijn net die dat uren met collega's zitten kletsen, samen een wandeling gaan maken, aan de koffie blijven praten, onnodige meetings inplannen, ...
Mensen die gewoon hun werk doen, gaan nu misschien ook met niet-werkgerelateerde dingen bezig zijn. Maar is dat een probleem?
Als ze nu op minder tijd (wegens niet lastig gevallen door collega's of nutteloze meetings moeten bijwonen) hun taken rondkrijgen, dan vind ik dat je de rest van de tijd perfect niet-werkgerelateerde dingen mag doen. Ik kook ook, en durf ook een was insteken of uithalen tijdens de werkuren. Oh nee!

Dus ge probeerde je werk te doen en ze tikken op je vingers? Typisch weer feitelijk.
Hoe meer moeite je soms doet hoe slechter... Ook al voorgehad, sindsdien probeer ik af te wachten en zien hoe het afloopt, tot ze plots zeggen OEI.
Die OEI komt er meestal pas als ze zelf op de vingers getikt worden door hun eigen baas hé (want uw baas heeft zelf ook ne baas hé).
Want ja, dan is het 'plots' wel hun probleem natuurlijk.

Jep dat zie ik hier ook degenen die het meest klagen of verlangen naar terug op kantoor werken zijn degenen voor wie daar zijn vooral sociaal was. ( lees: de helft van de dag is koffie drinken en lopen zeveren over de voetbal ofzoiets)

en dan natuurlijk degenen die na een jaar nog steeds niet met iets als Teams kunnen werken.
Ik vind bovenstaande gevaarlijk om te zeggen want zo ga je veralgemenen. Ik ben van nature uit (op de werkvloer ben ik dat wel maar na 20+ jaar ben je daarin wel getraind) helemaal niet sociaal, ik kan perfekt met Teams werken, en 5/5 thuiswerk is voor mij toch gewoon de hel.

En ik drink bijna nooit koffie op de werkvloer. Dat is zéér zelden ;)

Maar goed, het kan wel zijn dat een meerderheid inderdaad bovenstaande groep is.

Laatst bewerkt:

Mja dat is een onderscheid tussen 'blue collar' en 'white collar' werknemers dat ge nog op veel plaatsen terugvindt. (arbeiders vs bediendes)
Dat zijn van die kleinigheidjes waar ze waarschijnlijk niet eens bij nadenken, maar die wel optellen en ertoe leiden dat gij u als arbeider misschien minderwaardig voelt aan de bediendes. Eigenlijk gewoon slecht management dus.
Eigenlijk degoutant dat dit nog voorkomt.

Mijn ervaring met thuiswerken (met ~1000 collega's) is dat men net meer doet als men thuiswerkt. En de mensen die ik zie klagen, zijn net die dat uren met collega's zitten kletsen, samen een wandeling gaan maken, aan de koffie blijven praten, onnodige meetings inplannen, ...
Mensen die gewoon hun werk doen, gaan nu misschien ook met niet-werkgerelateerde dingen bezig zijn. Maar is dat een probleem?
Als ze nu op minder tijd (wegens niet lastig gevallen door collega's of nutteloze meetings moeten bijwonen) hun taken rondkrijgen, dan vind ik dat je de rest van de tijd perfect niet-werkgerelateerde dingen mag doen. Ik kook ook, en durf ook een was insteken of uithalen tijdens de werkuren. Oh nee!
Ik heb ook de ervaring dat er méér gewerkt wordt. En in het begin allicht ook efficiënter. Maar hoe langer we uitsluitend van thuis uit werken, hoe minder die efficiëntiewinst wordt hoor. We merken steeds meer dat de informatiedoorstroming begint te stokken omdat iedereen in zijn eigen bubbel zit te werken en we net doordat we elkaar niet meer tegenkomen aan de lunchtafel of de koffiehoek niet meer op de hoogte zijn wat er leeft bij de andere teams. En bij projectwerken merk je gewoon dat gevoelige discussies niet meer zo makkelijk ontmijnd geraken, omdat je de smalltalk kwijt bent die vroeger voor en na meetings plaatsvonden. De motivatie begint bij steeds meer mensen ook te minderen, gewoon omdat we nu eigenlijk te lang te veel gefocussed zijn en niemand meer zien.

Ik ben een einzelgänger die voor corona al heel regelmatig van thuis uit werkte, maar ik begin nu ook echt stekezot te komen. En dat gaat mijn werk echt niet positief beïnvloeden. De meeste mensen die 'gewoon hun werk doen' hebben ook nood aan sociale contacten op het werk hoor.

Ik denk dat deze crisis duidelijk heeft gemaakt dat thuiswerk voor de meeste dienstenorganisaties perfect mogelijk is en dat het fabeltje dat thuiswerken = minder werken nu toch echt dubbel en dik ontkracht is. Maar dat permanent thuiswerk ook absoluut geen recept voor succes is. Ik vermoed inderdaad dat veel bedrijven zullen schakelen naar het kantoor als soort ontmoetingsplek, waarbij niet wordt verwacht dat heel het personeel er elke dag aanwezig is, maar waarbij die mogelijkheid wel wordt aangeboden.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk degoutant dat dit nog voorkomt.

Ik heb ook de ervaring dat er méér gewerkt wordt. En in het begin allicht ook efficiënter. Maar hoe langer we uitsluitend van thuis uit werken, hoe minder die efficiëntiewinst wordt hoor. We merken steeds meer dat de informatiedoorstroming begint te stokken omdat iedereen in zijn eigen bubbel zit te werken en we net doordat we elkaar niet meer tegenkomen aan de lunchtafel of de koffiehoek niet meer op de hoogte zijn wat er leeft bij de andere teams. En bij projectwerken merk je gewoon dat gevoelige discussies niet meer zo makkelijk ontmijnd geraken, omdat je de smalltalk kwijt bent die vroeger voor en na meetings plaatsvonden. De motivatie begint bij steeds meer mensen ook te minderen, gewoon omdat we nu eigenlijk te lang te veel gefocussed zijn en niemand meer zien.

Ik ben een einzelgänger die voor corona al heel regelmatig van thuis uit werkte, maar ik begin nu ook echt stekezot te komen. En dat gaat mijn werk echt niet positief beïnvloeden. De meeste mensen die 'gewoon hun werk doen' hebben ook nood aan sociale contacten op het werk hoor.

Ik denk dat deze crisis duidelijk heeft gemaakt dat thuiswerk voor de meeste dienstenorganisaties perfect mogelijk is en dat het fabeltje dat thuiswerken = minder werken nu toch echt dubbel en dik ontkracht is. Maar dat permanent thuiswerk ook absoluut geen recept voor succes is. Ik vermoed inderdaad dat veel bedrijven zullen schakelen naar het kantoor als soort ontmoetingsplek, waarbij niet wordt verwacht dat heel het personeel er elke dag aanwezig is, maar waarbij die mogelijkheid wel wordt aangeboden.
Tuurlijk, ga ik ook mee akkoord. Ik zit ondertussen ook al een jaar continu thuis te werken en merk ook dat dit doorweegt (op mij en collega's).
De waarheid zal ergens tussenin zitten.

Het is zoals je in je onderste paragraaf verwoordt. Daarom dat ik ook zo uithaalde tegen uitspraken als "meesten zitten gewoon graag thuis omdat ze allerlei niet-werkgerelateerde dingen kunnen zitten doen." & "
Het is op “de bureau” dat het gebeurt. De informele contacten, de allianties, de drive van samen fysiek vergaderen... dat ene procentje extra geven.. Visibiliteit.".
Dat is het geïndoctrineerd fabeltje.

Voor mij persoonlijk zou 3~4 dagen thuiswerken per week perfect zijn (niet 100% vast natuurlijk, ik ga zonder problemen naar den bureau gaan voor meetings of andere dingen). Maar ik werkte pre-corona ook al 2~3 dagen per week thuis. En ja, je gaat mensen hebben die profiteren en thuis minder werken; maar die gaan snel genoeg door de mand vallen (indien je een goede baas hebt).

Die OEI komt er meestal pas als ze zelf op de vingers getikt worden door hun eigen baas hé (want uw baas heeft zelf ook ne baas hé).
Want ja, dan is het 'plots' wel hun probleem natuurlijk.
Klopt volledig maar wij als team moeten dat dan meestal rechttrekken... Of we hadden al iets klaarliggen. Enfin het gebeurd precies wel overal.
Ik werk met verschillende mensen samen.

Klopt volledig maar wij als team moeten dat dan meestal rechttrekken... Of we hadden al iets klaarliggen. Enfin het gebeurd precies wel overal.
Ik werk met verschillende mensen samen.
Een baas met zo'n mentaliteit loopt ook wel een "klein?" risico dat ie op een gegeven moment de verkeerde medewerker(s) tegenkomt.

Meestal loopt het goed af, maar als je als baas blindelings telkens zegt: So what? Dan kan dit ooit ook wel eens lelijk tegenvallen (worst case zijn of haar eigen ontslag omdat alles in het honderd loopt).

Het grote geluk van zo'n mensen is dat de meeste werknemers gewoon hun best willen doen, ongeacht de situatie. (Ook uit schrik voor ontslag of vieze gezichten of zo ..)

Een baas met zo'n mentaliteit loopt ook wel een "klein?" risico dat ie op een gegeven moment de verkeerde medewerker(s) tegenkomt.

Meestal loopt het goed af, maar als je als baas blindelings telkens zegt: So what? Dan kan dit ooit ook wel eens lelijk tegenvallen (worst case zijn of haar eigen ontslag omdat alles in het honderd loopt).
Is een team van 10 mensen waarvan 7 mensen al langer hier werken dan de baas zelf... Hebben wel grote vrijheid in ons werk, zal hem ook wel veel helpen. Maar langs de andere kant is hij zware fan van micromanagement. Soit, zwaar off topic :)

Misschien kan von der Leyen nog eens in de VS gaan bedelen. Alleen al in Ohio liggen er blijkbaar 30 miljoen dosissen van AstraZeneca in de frigo richting vervaldatum te gaan omdat het vaccin in de VS nog geen goedkeuring heeft. Ook in Maryland zou er een partner van AZ al genoeg vaccin geproduceerd hebben om voor tientallen miljoenen dosissen te zorgen. Volgens een anoniem bron van Reuters heeft de VS geweigerd om AstraZeneca toestemming te geven om daar een deel van naar de EU te verschepen.

Eerder op de dag was het breaking news dat België in Q2 2021 maar liefst 2 miljoen minder dosissen AZ gaat krijgen dan eerder beloofd was...
Ok maar er liggen hier nog 130.000 vaccins gewoon te wachten op Godot. Geef er 2 miljoen en onze overheid slaagt er nog steeds niet in om de mensen te vaccineren. Al 2 maanden dezelfde zever.

En wij dan maar braafkes alles uitvoeren. Indië staat ook op het punt naar 't schijnt.

Als iedereen maar wat gaat hamsteren zet er dan op EU niveau ook maar de rem volledig op. Alles wat binnen EU geproduceerd wordt blijft binnen. Als andere landen export gaan verbieden dan mag voor mijn part een algemeen export verbod van vaccins op EU niveau komen.

Begin mij de laatste weken mateloos te irriteren aan mensen die er publiekelijk gewoon hun voeten aan vegen.

Foto's gezien vandaag van:
Kameraden in een kebabzaak die open was en ne man of 15 zat.

Koppels die bij elkaar gingen eten

Vriendinnen die met 5 in ne zetel zitten

5 klinkende glazen

...

Enfin, mensen "schamen" zich er ook niet meer voor.
Redelijk demotiverend moet ik zeggen.

Begin mij de laatste weken mateloos te irriteren aan mensen die er publiekelijk gewoon hun voeten aan vegen.

5 klinkende glazen

...

Kunt ge het de mensen kwalijk nemen met een overheid die langs alle kanten met de mensen hun voeten speelt? Ze gingen 3 weken geleden zogezegd de 85-plussers oproepen, mijn grootmoeder heeft nog altijd niks gekregen. Als ze die paar duizend man nog niet deftig kunnen vaccineren, wat moet dat dan zijn met de rest.

Wacht maar tot de zomer in zicht is, en de mensen zich helemaal gene zak meer aantrekken van die regeltjes. Dan mag Verlinden & co nog het hele 1984-arsenaal bovenhalen, tzal ni veel helpen.

Kunt ge het de mensen kwalijk nemen met een overheid die langs alle kanten met de mensen hun voeten speelt? Ze gingen 3 weken geleden zogezegd de 85-plussers oproepen, mijn grootmoeder heeft nog altijd niks gekregen. Als ze die paar duizend man nog niet deftig kunnen vaccineren, wat moet dat dan zijn met de rest.

Wacht maar tot de zomer in zicht is, en de mensen zich helemaal gene zak meer aantrekken van die regeltjes. Dan mag Verlinden & co nog het hele 1984-arsenaal bovenhalen, tzal ni veel helpen.
Of mogen ze in de gazet schrijven, opgepast met het plateau! De 27465295ste golf komt er aan!

Dan denk ik, schrijft is ne keer iet plezanter in de gazet.

In de zomer trekt niemand zich er nog iets van aan. Volgen met de vaccinatie campagne, of je holt achter de feiten aan.

Het begint te barsten langs alle kanten en dat is zeer goed merkbaar. Één goei lente weekend en ge gaat wat zien.

In de plaats van altijd iedereen op te hokken, trekt eens een keer wat extra cirkeltjes op elk plein. Laat de mensen hun stoeltje meepakken en laat deze coronaproof bedienen door de horeca die ge al maanden toeknijpt.

Want wat is het alternatief? Nen hoop volk dat bij elk goei weer over elkaar ligt te rollen met zelf meegebrachte drank waarna de politie boetes moet komen uitdelen. Of met 15 rond nen bak in ene zennen hof.

En dit is iets wat ik feitelijk onze huidige overheid verwijt. We zijn er al een jaar mee bezig, er zit een heleboel kennis bij elkaar. In de plaats van altijd dat beknotten begin eens met oplossingen te bieden. Denk nu toch eens creatief na over hoe je mensen effectief perspectief kunt geven of hoe bedrijven zich kunnen organiseren om toch verder te gaan. Beste overheid, hoe kunnen we verder? Wat moet een horeca uitbater doen om terug te kunnen starten? Je hebt een jaar aan data, speel open kaart. Wat werkt, wat werkt niet.

Misschien moeten we in plaats van elke week over de cijfers samen te zitten eens samen zitten hoe we bepaalde zaken creatief kunnen oplossen zodat het voor iedereen leefbaar blijft. Zonder perspectief gaan de mensen er zelf eentje aan geven. Ja, en dan krijg je flagrante inbreuken, door gebrek aan oplossingen.

Laatst bewerkt:

5 klinkende glazen
Ik vind dat dat net nog goed meevalt, het hele social distancing en lockdown gedoe heeft voor iedereen ondertussen wel lang genoeg geduurd. Als je dan ziet dat Europa de vaccineringen zo zit te verknoeien, waarom zou je dan als burger nog elk regeltje in detail blijven opvolgen?

5 klinkende glazen

...

Hoe kan je je hieraan aan ergeren en jezelf onthouden van deze sociale contacten als de schoolbussen tijdens de week en treinen richting zee tijdens het weekend bomvol zitten?

Uhu, we kunnen allemaal ons steentje bijdragen... enkel wordt dat steentje wel heel klein als je even nadenkt en stilstaat bij wat er wel nog gebeurt in de samenleving.
Klinkt misschien fout maar als ik of mijn madame er bijna doorzitten door 100% thuiswerk en deugd heeft van een diner met een bevriend koppel, ga ik dit niet laten schieten terwijl iedere dag honderden mensen samenwerken of het openbaar vervoer gebruiken.
Op een bepaald moment verdient het mentaal welzijn ook wat aandacht.
Kom nu vooral niet af met ‘jamaar er zij zoveel opnames of jamaar sta maar eens een dag op de covid afdeling’ want niet iedereen is mentaal zo sterk als jullie denken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan