Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En volgens MVR is het waarschijnlijk dat ze het virus hebben opgelopen door een superverspreider op de bus tussen Zaventem en Aalst/Leuven.
Dus 20 Indische studenten zijn besmet de mij tot vandaag onbekende Indische variant, maar dat komt door een busrit in België? :unsure:
Ik ben niet mee, eerlijk gezegd.

Zou echt super nieuws zijn dat er nu al een variant gaat beginnen razen die zich geen zak aantrekt van vaccins, echt helemaal top.
Het is maar een kwestie van de vaccins snel even aan te passen (een zestal weken als ik het mij goed herinner?) en helemaal opnieuw te beginnen met vaccineren. Fluitje van een cent.

Wouter Beke had op 24 maart aangekondigd dat deze week alle 65+ gevaccineerd gingen zijn. Vandaag tweet hij euforisch dat 70% van de 65+ gevaccineerd. Die 11 juli deadline mogen we dus ook al volledig op onze buik schrijven voor wie er nog aan twijfelde.

Cfr.
Je moet eens zeggen waar hij dat in die post aankondigt dat deze week ale 65+ gevaccineerd én geregistreerd gingen zijn? Het is wat hij wou, niet wat hij zeker van was. Er is herhaaldelijk gezegd dat dit afhing van leveringen, die wat minder waren in maart/begin april, maar nu méér dan ingehaald zullen worden. Dus ik zie het probleem niet voor 11 juli deadline, integendeel zelfs.

Ik vind dit een heel pijnlijk verhaal.

welkom aan de Indiase variant!
Tsja, als de grenzen niet dicht mogen van Europa krijg je dat natuurlijk...

En het lijkt dat de regels gewoon gevolgd werden he. Het is een essentiële reis (voor studies), meerdere PCR tests gedaan... hopelijk is het ook waar dat ze effectief in quarantaine zijn gebleven.

@Nahrtent dat vond ik idd ook gek, dat ze het tijdens die busrit zouden opgelopen hebben... Al is daar misschien de ventilatie heel slecht geweest?

Het lijkt me trouwens wel moeilijk om in te schatten in hoeverre de situatie in India nu puur te wijten is aan die mutatie, want daar waren zeer recent ook beelden van o.a. een religieus festival waar ze in de Ganges baadden, met niks afstand, geen mondmaskers etc. Maar ja, een lockdown in een land als India is quasi onmogelijk, veel mensen moeten daar dagelijks hard werken om gewoon iets te kunnen eten.

Wat is er zo moeilijk aan "grenzen toe"?
Dat we niet op een eiland wonen. Dat er duizenden grensovergangen zijn in België. Dat België een transporteconomie heeft. Dat Belgische bedrijven enorm afhangen van buitenlands personeel en import/export. Dat een van de grootste havens van Europa in België ligt. Dat dit allemaal al tientallen keren herhaald is.

De mémé die haren tweede prik al gekregen heeft gaat sterven als we de horeca opendoen. Oh nee. Courage, #verzin een challenge voor twee weken.
De minuut dat de grenzen terug open gaan: euuuhhh... gaste... we hebbe nen super verspreider geïmporteerd. Hij zat op de bus (nog zo'n rijdend COVID vehikel).
🤦‍♂️

Mag de volgende deurenkomedie met John Cleese?

Ik zei hier nen korten tijd geleden dat lockdowns vandaag niet gaan werken. Dit is dus exact zo'n reden waarom. Dit was een essentiële reis.

Laatst bewerkt:
Dat we niet op een eiland wonen. Dat er duizenden grensovergangen zijn in België. Dat België een transporteconomie heeft. Dat Belgische bedrijven enorm afhangen van buitenlands personeel en import/export. Dat een van de grootste havens van Europa in België ligt. Dat dit allemaal al tientallen keren herhaald is.
Is wel via het vliegtuig in dit Indisch geval

En volgens MVR is het waarschijnlijk dat ze het virus hebben opgelopen door een superverspreider op de bus tussen Zaventem en Aalst/Leuven.
Dus 20 Indische studenten zijn besmet de mij tot vandaag onbekende Indische variant, maar dat komt door een busrit in België? :unsure:
Ik ben niet mee, eerlijk gezegd.

Zou echt super nieuws zijn dat er nu al een variant gaat beginnen razen die zich geen zak aantrekt van vaccins, echt helemaal top.
Het is maar een kwestie van de vaccins snel even aan te passen (een zestal weken als ik het mij goed herinner?) en helemaal opnieuw te beginnen met vaccineren. Fluitje van een cent.
Ik ga er vanuit dat ze bedoelen dat 1 van die studenten de superverspreider was en dat die dus toch besmet was (maar nog niet detecteerbaar) op moment van de tests 🤷‍♀️

Mooie passage in de nieuwsbrief van Verschelden ook alweer:

• Opvallend moment woensdag in de Kamercommissie rond de coronacrisis. Die onderzoekt hoe de overheid die crisis aanpakte. Viroloog Van Ranst mocht er als getuige plaatsnemen: wat hij met zichtbaar genoegen deed, mogelijk een voorafname op een haast onvermijdelijk politiek intrede in het halfrond in de toekomst. Een aantal partijen hengelde immers al actief naar zijn lidmaatschap.
  • Van Ranst toonde zich daarbij van z'n gekende scherpe kant. Hij kwam met de stelling dat hij 'doelbewust de bevolking ongerust gemaakt heeft' bij het begin van de crisis. 'De bevolking was nog niet heel goed geïnformeerd en absoluut niet bezorgd. Toen hebben we beslist: we doen het zelf. In de krokusvakantie vernauwt het nieuws vaak tot één onderwerp. Het moest dus toen gebeuren', zo stelt Van Ranst zijn plannen voor, met zichzelf in heldenrol. Al is het maar de vraag wat het prijskaartje was voor dat 'bewust ongerust maken': de schade op menselijk en economisch vlak door de opeenvolgende lockdowns en de hysterie in de media is enorm. Maar dat lijkt allemaal niet van tel.
  • Bovendien zijn de uitspraken van Van Ranst wat vreemd als ze getoetst worden aan de werkelijkheid. Zo verklaarde diezelfde Van Ranst tijdens de Zevende Dag eind februari, in die periode van de Krokusvakantie dus, het volgende, over mogelijk op skivakantie gaan: 'Ik zou niet thuisblijven. Denk wel aan een goede handhygiëne en probeer grote mensenmassa's te vermijden. Al is dat niet evident in bijvoorbeeld skigebieden bij de après-ski.' Hoe die uitspraak kadert in 'doelbewust mensen ongerust maken', is een raadsel.

Los van zijn virologische verdiensten is dat toch echt een loser eerste klas eigenlijk. :help:

Dus eigenlijk zeg je hier dat maatregelen in een klein land als België geen of amper nut hebben.

een superverspreider op de bus tussen Zaventem en Aalst/Leuven.
Tussen Parijs en Aalst/Leuven. En inderdaad iemand van hun groep die dan de helft heeft aangestoken op die bus, denken ze toch. Het is niet dat die Indiërs hier plots die Indische variant in het wild opgepikt hebben op een bus van De Lijn he. Het verhaal rammelt wat, maar zo hard rammelt het nu ook weer niet. Een superverspreider, dus iemand met net meer deeltjes, geraakt moeiteloos door de testen maar steekt er wel twintig aan een uur later.

Daarbij kunt ge ook besmet raken een bepaalde tijd na uw eerste spuitje en nog wat symptomen ontwikkelen als ge het zitten hebt, ook hier. Vandaar dat ik een tijdje geleden "degelijk gevaccineerd" gebruikte in plaats van iedereen die één spuitje gehad heeft direct mee te tellen.

Is wel via het vliegtuig in dit Indisch geval
Bus vanuit Frankrijk, eigenlijk.

Ik ga er vanuit dat ze bedoelen dat 1 van die studenten de superverspreider was en dat die dus toch besmet was (maar nog niet detecteerbaar) op moment van de tests 🤷‍♀️

In dat artikel staat:
"Ze zijn op 12 april op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs aagekomen. Ze kunnen besmet zijn in het vliegtuig of toen ze met honderden stonden te wachten op een test in de luchthaven", zegt Marc Van Ranst. De studenten waren voor vertrek in India allemaal negatief getest met een PCR-test en ook op de luchthaven in Parijs testte iedereen negatief met een sneltest.

"Dan zijn ze met een bus naar Aalst en Leuven gebracht. De meest waarschijnlijk hypothese is dat ze op de bus besmet zijn door een superverspreider, die door de mazen van het net geglipt is en die de anderen geïnfecteerd heeft.

Een superverspreider is toch iemand die superveel virusdeeltjes verspreidt?
Kan dat dan op letterlijk een paar uur omslaan van "niet detecteerbaar met sneltest" naar "superverspreider"? Of het moet zijn dat die sneltest niet correct is uitgevoerd...
Die PCR test in India, tot daar aan toe, daar kunnen nog 2-3 dagen zitten tussen de test en de vlucht zelf.

toch idd vreemd dat je negatief test bij aankomst in Parijs , om dan (weet niet precies wanneer) later in België positief te zijn . Zijn die testen dan wel 100 procent betrouwbaar ?

toch idd vreemd dat je negatief test bij aankomst in Parijs , om dan (weet niet precies wanneer) later in België positief te zijn . Zijn die testen dan wel 100 procent betrouwbaar ?
Dat is toch bekend dat ze niet 100% betrouwbaar zijn? Allè, dat is vrijwel met alles zo he.

Dat is toch bekend dat ze niet 100% betrouwbaar zijn? Allè, dat is vrijwel met alles zo he.

Laatste cijfer dat ik gezien heb, is 80% betrouwbaar. Maar ik ging er altijd van uit dat, als het gaat over een superverspreider, er zo veel virusdeeltjes zijn dat zo'n sneltest pakweg meer dan 99% betrouwbaar was. Maar misschien klopt dat dan gewoon niet...

Of wie weet is er een variatie in betrouwbaarheid afhankelijk van het type mutatie (bv. dat de Indische moeilijker detecteerbaar is met de huidige sneltests) :thinking:

Wat is er zo moeilijk aan "grenzen toe"? Niets te "essentieel" of "ja, die wel, en die niet". Ook veel gemakkelijker te handhaven.

Hoe lang wil je ze toe ?

Fijn voor jou dat je niets te zoeken hebt in het buitenland, maar voor velen is dat niet het geval. Los van de impact op logistiek en business (vrachtwagen chauffeur is ook geen essentiële reis dan ?) hebben veel mensen (zeker aan de grenzen) close familie in het buitenland.

Je zou kunnen zeggen dat die impact groter is dan bv cafe's open voor velen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan