Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
ze rekenen op een vaccinatie-effect, aan het huidige tempo zit je over die maand aan nog eens een dik miljoen extra vaccins. Houd je rekening met de versnelling dan zit je aan anderhalf miljoen (!) extra gevaccineerden. Dat is bijzonder stevig (we zitten nu aan 2 miljoen). Het begint echt wel snel te gaan nu.
Al is het nooit snel genoeg natuurlijk, daar hoor je me niets over zeggen.

Het alternatief is de boel op slot houden, maar daar krijg je niet genoeg mensen meer in mee, dat heeft zelfs Van Ranst aangegeven. Gecontroleerd lossen is een pak beter dan die uitspattingen die je imo meer en meer gaat krijgen.

Ja maar je moet lossen op basis van cijfers en niet data die je toch niet kan garanderen.
Dat ze dat nu niet geleerd hebben vind ik toch wel erg.

Ik ben mss niet verantwoordelijke voor hun interne aandoeningen(zoals cardiovasculaire risicofactoren), maar je bent toch medeverantwoordelijk voor als je iemand besmet hebt?
Stel je hebt contact met iemand, 2 weken later zit die in de IC, ze weten dat het door u komt, voel jij u dan niet verantwoordelijk? Of jij denkt "ah ja je moest maar geen interne risicofactoren hebben)?

Wreed kerel ze gij.
Neen. Moest ik 3j terug de griep hebben gehad en wanneer ik mij terug water beter voelde naar de winkel ging, daar iemand van 85 had besmet met de griep en die 2 weken later was gestorven aan de griep dan had ik mij niet schuldig gevoeld. Dat is namelijk hoe het leven in mekaar zit. Op een dag is uw lichaam niet meer in staat om zich te weren tegen de normale dagdagelijkse blootstellingen. Dan sluit ge ofwel uzelf thuis op in een coconneke, ofwel hebt ge er vrede mee dat ge er ooit dood aan kunt gaan.

Ik heb in mijn nabije omgeving meerdere mensen die COVID hebben gehad. Den ene was daar doodziek van, den andere was na 2 weken gewoon terug aan het werk alsof er niks was gebeurd. Ook dat is hoe het leven in mekaar zit.

Als ge u al moet schuldig voelen omdat ge een ziekte hebt doorgegeven waar ge zelf geen symptomen van hebt, dan kunt ge u maar beter ook schuldig beginnen voelen voor de temperatuur van uw adem en de kleur van uw haar.

Ja maar je moet lossen op basis van cijfers en niet data die je toch niet kan garanderen.
Dat ze dat nu niet geleerd hebben vind ik toch wel erg.
Ik weet dat ik hier bijzonder cynisch ga klinken, maar ik voel me evenmin gemotiveerd door de 75 opnames per dag hoor. Dat is een doel dat we in een jaar niet gehaald hebben. Al snap ik de logica erachter wel, het motiveert me totaal niet (meer).

Ik denk dat hij vooral bedoelde dat je mensen/bubbels aan andere tafels gescheiden houdt.
Dus in jouw anecdote: heeft die zus ook anderen in dat restaurant besmet? Want als ze ipv op restaurant gewoon bij hun thuis samen iets hadden gegeten, was het ook prijs waarschijnlijk he.

Wat niet wegneemt dat je gelijk hebt trouwens ('geen enkele besmetting binnen in een restaurant' is gewoon onzin).

Uiteraard had dat ook thuis kunnen gebeuren, maar mensen gaan natuurlijk niet alleen op restaurant en onszelf kennende waarschijnlijk ook niet enkel met partner of de "nauwe contacten". Ik wou gewoon aangeven dat het risico niet zozeer de gescheiden tafels betreft.

Ik weet dat ik hier bijzonder cynisch ga klinken, maar ik voel me evenmin gemotiveerd door de 75 opnames per dag hoor. Dat is een doel dat we in een jaar niet gehaald hebben. Al snap ik de logica erachter wel, het motiveert me totaal niet (meer).
Op een moment is het allemaal ook gewoon navelstaren op nummertjes. In Israel hadden er 240 mensen COVID19 ontwikkeld na vaccinatie, op 1 miljoen gevaccineerden. Dat is 0,02%.
Als dat uw sterftecijfer is geworden dan is het goed hoor, 0 doden of zieken dat bestaat niet. Maar toch stonden de gazetten vol dat er nog een serieuze nood aan waakzaamheid was en dat het een duidelijk teken was dat vaccinatie geen reden mocht zijn om de mensen terug vrij te laten.

Edit mod: ongepast stuk verwijderd.

Goh dat snap ik ook en pas op, ik besef dat 't geen makkelijke keuze is hé.
Maar mensen vooruitzichten voor de ogen houden die toch niet gehaald worden is ook weer geen goede oplossing.

Neen. Moest ik 3j terug de griep hebben gehad en wanneer ik mij terug water beter voelde naar de winkel ging, daar iemand van 85 had besmet met de griep en die 2 weken later was gestorven aan de griep dan had ik mij niet schuldig gevoeld. Dat is namelijk hoe het leven in mekaar zit. Op een dag is uw lichaam niet meer in staat om zich te weren tegen de normale dagdagelijkse blootstellingen. Dan sluit ge ofwel uzelf thuis op in een coconneke, ofwel hebt ge er vrede mee dat ge er ooit dood aan kunt gaan.

Ik heb in mijn nabije omgeving meerdere mensen die COVID hebben gehad. Den ene was daar doodziek van, den andere was na 2 weken gewoon terug aan het werk alsof er niks was gebeurd. Ook dat is hoe het leven in mekaar zit.

Als ge u al moet schuldig voelen omdat ge een ziekte hebt doorgegeven waar ge zelf geen symptomen van hebt, dan kunt ge u maar beter ook schuldig beginnen voelen voor de temperatuur van uw adem en de kleur van uw haar.
Ik begrijp uw punt, maar toch..... Heel de wereld zat in lockdown. Dus er wordt toch een onderscheid gemaakt tss een standaard virus en corona.

Wat ik nu niet begreep van De Croo. Komt met een anekdote van iemand met een hersentumor waarop ze geen biopsie konden doen. Die mensen word gevraagd om enkele weken te wachten. Maar waarom?

Als er een bed vrij is of komt op IC, waarom mag die dat bed niet innemen? Waarom moet dat vrij blijven voor iemand met Covid? Is die zijn aandoening belangrijker?

Wat ik nu niet begreep van De Croo. Komt met een anekdote van iemand met een hersentumor waarop ze geen biopsie konden doen. Die mensen word gevraagd om enkele weken te wachten. Maar waarom?

Als er een bed vrij is of komt op IC, waarom mag die dat bed niet innemen? Waarom moet dat vrij blijven voor iemand met Covid? Is die zijn aandoening belangrijker?
Omdat het wel degelijke keuze's maken is? Als je exact 100% vol legt, dan heb je ook geen enkel bed als er iemand een ongeval krijgt of andere onvoorziene omstandigheden. Het is niet alleen "bed vrij houden voor covid", het is "bed vrijhouden voor onvoorziene IC-gerelateerde oorzaken." Oa. Covid.

En ja, iemand die pas een auto-ongeval gehad heeft, dat is wellicht dringender dan zo'n biopsie.

J&J vraagt nu zelf om hun vaccin nog niet te gebruiken...

Kan me wel voorstellen dat ze, na het hele gedoe met AZ, hun bedrijf geen imagoschade willen doen lijden.
En misschien is het ook gewoon Amerikaanse voorzichtigheid op dat gebied (qua aansprakelijkheid enz.)

Ik vind die oproep van "laat u vaccineren" wel bijzonder cru als de overgrote meerderheid van de bevolking zit te smeken om een vaccin..

Zorg eerst dat ge er hebt.

Omdat het wel degelijke keuze's maken is? Als je exact 100% vol legt, dan heb je ook geen enkel bed als er iemand een ongeval krijgt of andere onvoorziene omstandigheden. Het is niet alleen "bed vrij houden voor covid", het is "bed vrijhouden voor onvoorziene IC-gerelateerde oorzaken." Oa. Covid.

En ja, iemand die pas een auto-ongeval gehad heeft, dat is wellicht dringender dan zo'n biopsie.
Een hersenbiopsie moeten uitstellen is wel echt schrijnend hoor voor een welvarend land als het onze.

Beslissing van hogeruit? Ze beslissen van hoger uit van "zoveel bed voor covid", "zoveel voor niet-covid". En als jij als "niet covid" daar toekomt en het zit bij "niet-covid" vol, heb je pech natuurlijk.

Ik ben mss niet verantwoordelijk voor hun interne aandoeningen(zoals cardiovasculaire risicofactoren), maar je bent toch medeverantwoordelijk voor als je iemand besmet hebt?
Stel je hebt contact met iemand, 2 weken later zit die in de IC, ze weten dat het door u komt, voel jij u dan niet verantwoordelijk? Of jij denkt "ah ja je moest maar geen interne risicofactoren hebben)?

Wreed kerel ze gij.
Ik zou beter mijn baas op het werk pak rammel geven omdat hij mij in gevaar heeft gebracht door mij te besmetten

Edited by moderator: Ad hominem werd verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terwijl het net omgekeerd zou moeten zijn. COVID is een heel variabel virus. De extreme gevallen liggen aan de beademing maar voor het gros van de patienten is het te vergelijken met een stevige griep tot iets ala klierkoorts.
Dat ge daarvoor capaciteit gaat wegnemen van mensen met MS, kanker, auto-immunziekten of andere écht erge aandoeningen daar keert mijn maag van om.
In mijn hoofd rijst er dan echt de vraag of ze die keuzes niet maken net omdat ze de mensen een schuldgevoel willen aanpraten.
"Zie eens wat er gebeurt met die kinderen met kanker omdat gij u niet aan de regels houd manneke! Zie is!"

Terwijl dat larie en apekool is he, de ziekenhuizen hebben zat capaciteit en als die in het gedrang kwam dan hadden ze perfecte tijdelijke eerste-lijnszorg kunnen oprichten in tijdelijke omgevingen. Maar dat was voor niks nodig, in Duitsland is dat en masse gebeurd en daar heeft geen kat gelegen.

De mensen in de zorg zijn ook overbelast net omdat het zo een circus is. Iedereen met COVID moet getest worden, opgenomen worden, behandeld worden, etc... terwijl dat absoluut niet in een ziekenhuis moet gebeuren. Zie dat, uitgezonderd voor mensen met acuut levensrisico, uw triage en behandeling BUITEN het ziekenhuis gebeurt. De meeste mensen kunnen de dag zelf naar huis en in hun eigen bedje uitzieken, daar moet echt geen IC bed aan verspild worden.

Een hersenbiopsie moeten uitstellen is wel echt schrijnend hoor voor een welvarend land als het onze.
Daar ga ik absoluut mee akkoord hoor. Maar als je de grafiek bekijkt die hier een tijdje terug door iemand gepost is, met het aantal corona en het aantal niet-corona patiënten op de ICU uitgezet, is het wel 'te begrijpen'.

Er wordt nogal vaak vergeten, of zo lijkt het toch, dat de ICU er niet enkel is voor "moest er eens een pandemie uitbreken" als je de reacties ziet in het genre dat er nog bedden over zijn. Deze bedden zijn er met een reden. Dit is één van die redenen.

@desolation : Echt hilarisch. Ja, het zijn de mensen met iets "a la klierkoorts" die ze op de IC leggen. :ROFLMAO:

Ik zou beter mijn baas op het werk pak rammel geven omdat hij mij in gevaar heeft gebracht door mij te besmetten
tis te zien. Die wist dat hij besmet was en kwam toch nog werken? Dan is dat pak rammel verdient ja. Zo niet, pech.

Edited by moderator: Bericht uit de gequote tekst werd aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terwijl het net omgekeerd zou moeten zijn. COVID is een heel variabel virus. De extreme gevallen liggen aan de beademing maar voor het gros van de patienten is het te vergelijken met een stevige griep tot iets ala klierkoorts.
Dat ge daarvoor capaciteit gaat wegnemen van mensen met MS, kanker, auto-immunziekten of andere écht erge aandoeningen daar keert mijn maag van om.
In mijn hoofd rijst er dan echt de vraag of ze die keuzes niet maken net omdat ze de mensen een schuldgevoel willen aanpraten.
"Zie eens wat er gebeurt met die kinderen met kanker omdat gij u niet aan de regels houd manneke! Zie is!"

Terwijl dat larie en apekool is he, de ziekenhuizen hebben zat capaciteit en als die in het gedrang kwam dan hadden ze perfecte tijdelijke eerste-lijnszorg kunnen oprichten in tijdelijke omgevingen. Maar dat was voor niks nodig, in Duitsland is dat en masse gebeurd en daar heeft geen kat gelegen.
Laat het gezondheidsbeleid misschien over aan mensen die wèl weten waarover ze praten?

Ik vind die oproep van "laat u vaccineren" wel bijzonder cru als de overgrote meerderheid van de bevolking zit te smeken om een vaccin..

Zorg eerst dat ge er hebt.
Er zijn binnen de risicogroepen veel vaccinweigeraars hé, voornamelijk in Brussel en Wallonië. Vanuit dat opzicht is die oproep wel logisch.

Ik vind het maar een hoop niks.

Eerste echte versoepeling (dus niet hetgene dat tijdelijk door pauspauze was opgeschort) is misschien terrassen op 8 mei.
En die misschien laat natuurlijk perfect de deur open voor het gewoon nog te delayen.

Binnen legaal wat deftig mensen zien is precies onder voorbehoud naar ergens in juni geschopt.

Ze hebben gelukkig het reisverbod niet verlengt dus we kunnen tenminste een mei-break plannen naar lossere oorden om de miserie weg te drinken :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan