Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb zonet gebeld naar de huisdokter. Ga mij vanmiddag laten testen. Blijkbaar zijn er 2 opties: ofwel laat je een test afnemen binnen de 72h van het hoogrisico contact, ofwel ga je in quarantaine en neem je na 5 à 6 dagen die test af.
Die test vandaag gaat misschien al iets opleveren maar zou er mijn geld niet op zetten.. In beide gevallen moet je je 2x laten testen dus ik zou gwn nog even wachten en voorkomen dat ze je nutteloos testen nu.. Zeker gezien je geen symptomen hebt.

Ik ontken niet dat de motivatie enorm laag zit he, zoals ik hierboven al stel.

Ik ben gewoon absoluut gekant tegen censuur. :)
Het is echt wel niet zo simpel als "we printen het nieuws gewoon niet" he.
Maar minder 'sensationeel' koppen is toch helemaal geen censuur? Waarom niet 'zelfs na vaccinatie moeten we voorzichtig blijven' of iets dergelijks? Dat is dan ook waar het in hoofdorde over gaat, of toch als ik dat stukje lees dat hier werd gepost, en zou als titel veel milder (en informatiever) zijn want nu denken inderdaad veel mensen dat na een vaccin de poort naar 2019 open gaat. Maar neen, het moet sensatie geven, en het werkt, want het artikel staat momenteel op de eerste plaats bij 'meest gelezen.'

Ja, je moet 'het nieuws' niet gaan verzwijgen omdat sommige mensen daar droevig van worden (hoewel nieuwsredacties gewoon altijd kiezen wat ze brengen en wat niet) maar is dit eigenlijk nieuws? Dit is een voorspelling, gemaakt in een zoveelste interview met een expert. Over de vierde golf dan nog wel, terwijl we maar net in de derde zitten. Ja goed, je mag dat dan brengen natuurlijk, maar moet dat dan echt op de frontpage van de krant, achter een betaalmuur nota bene?

Opnieuw: ik zeg niet dat ze het niet moeten 'rapporteren' (bij rapporteren denk ik eerder aan harde feiten, terwijl er hier toch wel wat gespeculeerd wordt, hetzij met een wetenschappelijke achtergrond) maar dat kan op een miljoen verschillende manieren en daar is dit toch geen goed voorbeeld van vind ik.

Voorts vind ik dat je als krant/journalist in een crisis zoals deze wel degelijk mag rekening houden met hoe je berichtgeving overkomt. Als het duidelijk is dat de motivatie van veel mensen onder het vriespunt ligt dan moet je toch al niet gaan praten over een vierde golf terwijl we net verstrengingen op onze knikker hebben gehad om de derde golf te vermijden. Maar da's dan een discussie over journalistiek en de rol van media enzovoorts, dat zou ons te ver leiden.

edit: ik reageer hier nu op jou, maar dit is even goed algemeen bedoeld dus niet zozeer aan jou gericht.

Liegen hoeft niet echt, er is tijd genoeg om deze artikels in de gazet te zetten tijdens de zomer of binnen enkele maanden. Wrong time wrong moment.

Maar minder 'sensationeel' koppen is toch helemaal geen censuur? Waarom niet 'zelfs na vaccinatie moeten we voorzichtig blijven' of iets dergelijks? Dat is dan ook waar het in hoofdorde over gaat, of toch als ik dat stukje lees dat hier werd gepost, en zou als titel veel milder (en informatiever) zijn want nu denken inderdaad veel mensen dat na een vaccin de poort naar 2019 open gaat. Maar neen, het moet sensatie geven, en het werkt, want het artikel staat momenteel op de eerste plaats bij 'meest gelezen.'

Ja, je moet 'het nieuws' niet gaan verzwijgen omdat sommige mensen daar droevig van worden (hoewel nieuwsredacties gewoon altijd kiezen wat ze brengen en wat niet) maar is dit eigenlijk nieuws? Dit is een voorspelling, gemaakt in een zoveelste interview met een expert. Over de vierde golf dan nog wel, terwijl we maar net in de derde zitten. Moet dat dan echt op de frontpage van de krant, achter een betaalmuur nota bene?

Opnieuw: ik zeg niet dat ze het niet moeten 'rapporteren' (bij rapporteren denk ik eerder aan harde feiten, terwijl er hier toch wel wat gespeculeerd wordt, hetzij met een wetenschappelijke achtergrond) maar dat kan op een miljoen verschillende manieren en daar is dit toch geen goed voorbeeld van vind ik.

Voorts vind ik dat je als krant/journalist in een crisis zoals deze wel degelijk mag rekening houden met hoe je berichtgevind overkomt. Als het duidelijk is dat de motivatie van veel mensen onder het vriespunt ligt dan moet je toch al niet gaan praten over een vierde golf terwijl we net verstrengingen op onze knikker hebben gehad om de derde golf te vermijden. Maar da's dan een discussie over journalistiek en de rol van media enzovoorts, dat zou ons te ver leiden.
Het was op deze reactie dat het van het verzwijgen kwam. Hier werd dat wel geopperd om dat voorlopig te verzwijgen. En dat is wel een vorm van censuur.

Ik vind het wel vreemd als je de vraag stelt "is dit nieuws?" Ik stel die vraag bij 95% van de dingen die op HLN passeren, maar dit is toch wel heel interessante informatie over de crisis die nu ons al meer dan een jaar parten speelt. Ja, dit is absoluut 'nieuws'.

Pas op, zoals ik hierboven ook al aangaf, ik snap het sentiment, maar vind tegelijkertijd ook dat er precies wel heel veel mensen met lange tenen rondlopen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Ik vind dit dezelfde 'onzin' als één zin van een publiek persoon uit zijn context trekken om deze aan de schandpaal te hangen, terwijl dat helemaal niet gezegd is. In deze specifieke context ook : Er staat niet "Vierde golf in het einde van het jaar!!!!" Neen. Er staat "Krijgen we in het najaar een vierde golf?" Let zeker op het vraagteken.

Persoonlijk vind ik het makkelijk om dit altijd maar te gaan roepen bij eender wat ook maar iets-of-wat op slecht nieuws lijkt. Ja, dit gebeurt wel vaker dat er dingen overroepen worden, maar hier lijkt me dat toch echt niet aan de orde.

Het was op deze reactie dat het van het verzwijgen kwam. Hier werd dat wel geopperd om dat voorlopig te verzwijgen. En dat is wel een vorm van censuur.
Ja, dat van dat verzwijgen daar heb je inderdaad gelijk in.

Ik vind het wel vreemd als je de vraag stelt "is dit nieuws?" Ik stel die vraag bij 95% van de dingen die op HLN passeren, maar dit is toch wel heel interessante informatie over de crisis die nu ons al meer dan een jaar parten speelt. Ja, dit is absoluut 'nieuws'.

Ik weet trouwens niet of dit interessante informatie is. Of ja, het is interessante informatie, maar ik weet niet of dit nieuws is. Ik heb dit al (misschien wel van andere experts, dat weet ik niet meer) meerdere keren gelezen. Dat dit virus niet zomaar gaat verdwijnen dat is toch al lang geen nieuws meer? Dat heeft bijvoorbeeld van Gucht ook al meerdere keren gezegd op TV. Nu goed, ik heb het artikel niet helemaal gelezen dus het kan best zijn dat daar verder nieuwe inzichten in staan, maar dan zijn we weer bij het punt aangekomen van 'waarom staat dat dan achter een paywall?'

In deze specifieke context ook : Er staat niet "Vierde golf in het einde van het jaar!!!!" Neen. Er staat "Krijgen we in het najaar een vierde golf?" Let zeker op het vraagteken.

Het gaat 'm bij mij (ik spreek niet voor andere mensen op dit forum) vooral om het feit dat we dit soort berichtgeving constant krijgen. Hoe vaak is de derde golf bijvoorbeeld wel niet aangekondigd? Hoe vaak komt er een expert in de media om te zeggen dat we strenger moeten zijn? Als je dan, op een van de dieptepunten van 'het draagvlak' zo een kop te zien krijgt dan hakt dat er wel in. Ook al staat er een vraagteken achter.

maar vind tegelijkertijd ook dat er precies wel heel veel mensen met lange tenen rondlopen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

Ja, dat klopt, maar laten dat nu net de mensen zijn die absoluut geen behoefte hebben aan titels zoals deze. Jij en ik (en een heleboel anderen) weten dat dit gewoon voorspellingen zijn, wij volgen (aangezien we in deze thread zitten mag ik daar toch van uit gaan) het nieuws rond corona tamelijk goed op, dus voor ons maakt dit niet veel uit, het is gewoon een stukje extra informatie als je voorbij de 'sensatie' kijkt. Voor 'de gemiddelde mens' is dit gewoon het zoveelste doembericht, en kan dat zelfs worden opgevat door bepaalde individuen als 'ja dan maakt het toch geen zak uit of ik me nu aan de maatregelen houd of niet'.

Nogmaals een link naar dit artikel, maar ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel begin op te merken bij 'de mensen' hoor. The Boy Who Cried Wolf enzovoorts. Ja, dat gaat niet helemaal op maar je begrijp wel wat ik bedoel denk ik.

Zwijgen, liegen, achterhouden. Allemaal verschillende concepten. Ik spreek over "wrong time, wrong moment."

Woorden, mond, ettelijke malen in deze thread al aan bod gekomen.

Dankjewel.

Ja, dat van dat verzwijgen daar heb je inderdaad gelijk in.

Ik weet trouwens niet of dit interessante informatie is. Of ja, het is interessante informatie, maar ik weet niet of dit nieuws is. Ik heb dit al (misschien wel van andere experts, dat weet ik niet meer) meerdere keren gelezen. Dat dit virus niet zomaar gaat verdwijnen dat is toch al lang geen nieuws meer? Dat heeft bijvoorbeeld van Gucht ook al meerdere keren gezegd op TV. Nu goed, ik heb het artikel niet helemaal gelezen dus het kan best zijn dat daar verder nieuwe inzichten in staan, maar dan zijn we weer bij het punt aangekomen van 'waarom staat dat dan achter een paywall?'

Het gaat 'm bij mij (ik spreek niet voor andere mensen op dit forum) vooral om het feit dat we dit soort berichtgeving constant krijgen. Hoe vaak is de derde golf bijvoorbeeld wel niet aangekondigd? Hoe vaak komt er een expert in de media om te zeggen dat we strenger moeten zijn? Als je dan, op een van de dieptepunten van 'het draagvlak' zo een kop te zien krijgt dan hakt dat er wel in. Ook al staat er een vraagteken achter.

Ja, dat klopt, maar laten dat nu net de mensen zijn die absoluut geen behoefte hebben aan titels zoals deze. Jij en ik (en een heleboel anderen) weten dat dit gewoon voorspellingen zijn, wij volgen (aangezien we in deze thread zitten mag ik daar toch van uit gaan) het nieuws rond corona tamelijk goed op, dus voor ons maakt dit niet veel uit, het is gewoon een stukje extra informatie als je voorbij de 'sensatie' kijkt. Voor 'de gemiddelde mens' is dit gewoon het zoveelste doembericht, en kan dat zelfs worden opgevat door bepaalde individuen als 'ja dan maakt het toch geen zak uit of ik me nu aan de maatregelen houd of niet'.

Nogmaals een link naar dit artikel, maar ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel begin op te merken bij 'de mensen' hoor. The Boy Who Cried Wolf enzovoorts. Ja, dat gaat niet helemaal op maar je begrijp wel wat ik bedoel denk ik.
Ik ga hier volledig mee akkoord. :)
Het is vooral een heel moeilijke balans tussen nieuws brengen en 'maatschappelijke verantwoordelijkheid', want het is gedeeltelijk 'nieuws brengen' dat media hun 'taak' is. En zoals we bij heel veel andere zaken zien, is er altijd wel ergens iets "aantstootgevend" voor een bepaalde groep. Dit vind ik persoonlijk ook een moeilijk iets, al wijkt dat wat af van de discussie : Ik vind rekening houden met anderen hun 'kwetsbaarheden' wel belangrijk, maar tegelijkertijd moeten we oppassen dat er hierdoor ook niet teveel zelfcensuur door ontstaat.

Zou Brad Pitt nu ook in quarantaine moeten?
#essentiëleverplaatsing >.<
“Hij is waarschijnlijk zaakvoerder van een of andere vennootschap, dus strikt genomen doet hij niks verkeerd” zullen bepaalde individuen hier zeggen.

maw: zolang ge het legitiem kunt inkleden moet ge u de ballen aantrekken van Corona en moogt ge lachen met het gepeupel.

Zou dit ook een essentiële, werkgerelateerde reis zijn?
Het was de krant Het Laatste Nieuws die als eerste het bezoek van acteur Brad Pitt meldde. Zijn privé-jet landde rond half twee maandagmiddag op Brussels Airport. Daarna bezocht hij de opbouw van de tentoonstelling van een bevriend kunstenaar in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten.

Zou dit ook een essentiële, werkgerelateerde reis zijn?

aha maar dat valt dan onder de noemer “sport en spel”.

als je dat verslaat als reporter, blijven de mensen binnen en geeft ge hen wat perspectief.

(cynisch)

Eén van mijn favoriete YouTube-kanalen met een kritische blik langs links én rechts op de Amerikaanse politiek (beiden populistisch, maar daar is niet per se iets mis mee):

Zéér interessant, voormalig directeur van het CDC stelt dat de kans wel degelijk bestaat dat het corona-virus onopzettelijk uit het lab in Wuhan ontsnapt is. De WHO stelt na onderzoek het tegenovergestelde, maar hun onderzoek lijkt een farce te zijn en het zou natuurlijk zou het geopolitiek vele leiders (en bij uitbreiding hun media) zeer slecht uitkomen dat China wél verantwoordelijk zou zijn, want houd een land als China maar eens verantwoordelijk. Maar ik vrees dat we het uiteindelijk nooit zullen weten... als er al stalen in de diepvriezers van dat labo zaten die zouden kunnen bewijzen dat het virus daar gelekt is, zullen die waarschijnlijk al lang vernietigd zijn en de WHO is duidelijk niet vrij in zijn onderzoek in China.

Ik ben echter geneigd Krystall Ball (de vrouw in dit filmpje) te volgen, zonder enig deftig degelijk bewijs van het tegendeel, wijst Ockham's razor hier wel degelijk in de richting van dat labo. Er is geen bewijs voor het labo-lek, maar die lat ligt hoog en er is evenmin bewijs voor een zoönose elders, maar laat dat labo waar men onderzoek doet naar coronavirussen nu toevallig wel eens in Wuhan liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan