Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is dus de preventieparadox waar Boudry het al vaker over gehad heeft, hè. Net omdat we maatregelen treffen komt het er niet van.
Hij gaf het voorbeeld van de tandarts. Die waarschuwt je dat het pijn gaat doen en vraagt of je verdoving wilt. Natuurlijk neem je die. Maar dan kun je in de helft van de ingreep niet zeggen: Ik voel helemaal niks! Die verdoving was niet nodig, kwakzalver! Het doet geen pijn dankzij die verdoving.

De preventieparadox, het favoriete argument van de verstrengingsbrigade om elke kritiek op proportionaliteit en doeltreffendheid van de maatregelen van tafel te vegen. We kunnen nooit streng genoeg zijn, als we niet hadden gedaan wat we gedaan hadden, was het land al vergaan! Als de cijfers dalen is het dankzij de maatregelen, als ze niet dalen, waren ze uiteraard gigantisch gestegen zonder de maatregelen. Als je tandarts je onder volledige narcose brengt om een gaatje te vullen, mag je dan ook geen commentaar geven?

Nu al gaan roepen dat er een 4de golf aankomt is compleet belachelijk en nodeloos schrik aanjagen. Motivatie zit op een dieptepunt, psychische problemen op een hoogtepunt, de media heeft daar een grote hand in door de continue stroom van doemberichten. Als ze effectief verwachten dat er in het najaar iets aankomt dat een 4de golf kan genoemd worden en niet gewoon een jaarlijkse opstoot is van een wintervirus, kunnen ze in ieder geval beter al beginnen nadenken hoe ze dit willen aanpakken, aanmodderen met lockdown na lockdown zonder enige innovatie of vooruitgang in maatregelen zoals het laatste jaar is in ieder geval geen optie.

Nu heel eerlijk, en dit is niet bedoeld op u, maar: fock is off me uw vierde golf.

Als ik aan de zijlijn blijf roepen dat de wereld gaat vergaan ga ik ooit toch ook gelijk krijgen. Al is dat in het jaar 50.000, ik hoop dat men dan deze post in een kadertje kan steken en kan zeggen dat dit op 30/03/2021 omstreeks 9:30 voorspeld is. Dan kan men claimen dat dit reeds jaren op voorhand voorspeld is.

Van zo'n riool berichten krijg ik het. Zulke berichten hebben geen enkele zin, laat staan nieuwswaarde. Het gaat dan over het najaar en we zijn nog maar juist aan de lente begonnen.

Vandaag en vrijdag is de n-de golf gepasseerd met mensen die aan het uitbranden zijn hier. In elk team loopt er wel iemand uitgeblust rond aan het balanceren op het randje van finaal weg te vallen en zijn er al effectief enkele weggevallen.
²
Kan allemaal wel zijn enzo.
Maar kijk toch eens iets verder dan puur het virologische aspect.

De preventieparadox, het favoriete argument van de verstrengingsbrigade om elke kritiek op proportionaliteit en doeltreffendheid van de maatregelen van tafel te vegen. We kunnen nooit streng genoeg zijn, als we niet hadden gedaan wat we gedaan hadden, was het land al vergaan! Als de cijfers dalen is het dankzij de maatregelen, als ze niet dalen, waren ze uiteraard gigantisch gestegen zonder de maatregelen. Als je tandarts je onder volledige narcose brengt om een gaatje te vullen, mag je dan ook geen commentaar geven?
Waarom wordt er nu zo overdreven? Is dat volgens jouw dan een totaal onbestaand gegeven?
En wat heeft dat te maken met "geen commentaar mogen geven"?
Nu al gaan roepen dat er een 4de golf aankomt is compleet belachelijk en nodeloos schrik aanjagen. Motivatie zit op een dieptepunt, psychische problemen op een hoogtepunt, de media heeft daar een grote hand in door de continue stroom van doemberichten. Als ze effectief verwachten dat er in het najaar iets aankomt dat een 4de golf kan genoemd worden en niet gewoon een jaarlijkse opstoot is van een wintervirus, kunnen ze in ieder geval beter al beginnen nadenken hoe ze dit willen aanpakken, aanmodderen met lockdown na lockdown zonder enige innovatie of vooruitgang in maatregelen zoals het laatste jaar is in ieder geval geen optie.
Jij maakt er roepen van, terwijl door het zo zonder nuance mee over te nemen, jij mee degene bent die mensen nu schrik aan jaagt door te roepen van een 4de golf . Dat de kop van het artikel genuanceerder mag, daar ga ik mee akkoord. Maar als mensen gewoon één regeltje verder zouden lezen, dan zou men al geen schrik meer moeten hebben.
Al hoeft zo'n golf wel niet noodzakelijk gepaard te gaan met strenge maatregelen.
Als je zo'n dingen bij je commentaar direct zou meenemen (idem hierboven, niet alleen jij), dat zou het debat heel veel goed doen. Nogmaals, ik ga er mee akkoord dat de media hier mee aandeel in heeft. Maar zoals eerder al gezegd, het is juist doordat mensen hier heftig op reageren en dit dan veel gaan delen om er commentaar op te hebben, dat men dergelijke koppen blijft gebruiken. Vanuit een financieel standpunt werkt dat. Het enige wat we zelf kunnen doen is hier niet zo heftig op reageren, op de kop alleen, en ook de nuances mee bekijken die er in staan.

Mijn vriendin en ik hebben nauw contact met 1 bevriend koppel.
Zaterdag zijn we gaan tennissen en 's avonds samen rode duivels gekeken.
Doordat we ver van elkaar wonen, zijn ze zaterdagnacht blijven slapen.
Diezelfde nacht is hij hem blijkbaar mottig beginnen voelen.
Zondagvoormiddag hebben we nog samen ontbeten en na de middag een grote wandeling gemaakt. Hij is wel thuis gebleven in de zetel.

Ik ga ervan dat bovenstaande voldoet om een hoogrisico contact te zijn?
In sé is er voor mij geen probleem gezien ik 100% van thuiswerk en overigens bijna niemand zie.

Laat ik mij best sowieso testen of wacht ik af eer ik symptomen ontwikkel? Momenteel voel ik mij kiplekker en heb ik geen koorts.
Indien blijkt dat hij positief test, jezelf in quarantaine plaatsen en 5 dagen na je laatste contact een test laten afnemen. Indien negatief, herhalen bij dag 10. Dus 10 dagen quarantaine indien je vriend positief test. En uiteraard in afwachting van zijn resultaat ook.

Verstrengingsbrigade... Moet ik echt gaan aanduiden waar ik het allemaal niét mee eens ben? Of waar je me woorden in de mond legt?
1. Ik vraag niet om verstrengingen, dat artikel ook niet voor zover ik zie. "waakzaam blijven", meer staat er niet.
2. We kunnen nooit streng genoeg zijn: Dat zeg ik niet, en dat is helemaal niet wat die preventieparadox automatisch inhoudt. Dat gaat niet over het bepalen van hoe streng iets moet zijn, of hoe een blik op de toekomst. Dat gaat over kijken naar het verleden, en het feit dat je bijna nooit kunt zeggen dat een maatregel te streng was op basis van de resultaten die ze heeft opgeleverd.
3. Niemand zegt dat het land was vergaan. Wie echter ontkent dat de golven zouden zijn doorgebroken als er geen strenge maatregel waren geweest, en ziekenhuizen het véél lastiger hadden gehad (en er meer mensen waren gestorven), is toch met opzet blind.
4. Als de cijfers dalen, is het niet automatisch dankzij de maatregelen. Als de cijfers dalen, en in de contact tracing en uit de ziekenhuiscijfers blijkt dat de opnames zijn verminderd door contacten die beperkt werden, dan was het wel dankzij de maatregelen. Voor hen is het doorgaans geen nattevingerwerk vanuit de zetel zoals wij dat doen. Dus achteraf kun je redelijk inschatten of de volledige narcose nodig was, en daarop een volgend plan afstellen.

Maar je kunt niet meer naar de blote cijfers kijken en dan concluderen dat "het toch niet zo erg was als ze voorspeld hadden". Dat is het enige wat ik zeg met de preventieparadox. Wat jij daar nog allemaal aan wilt koppelen, is voor jouw rekening.

Daarnaast:
Ik roep niet dat er een vierde golf aankomt. Maar als mensen die het kunnen weten zeggen dat we waakzaam moeten zijn, lijkt het me wel dat we daar op voorbereid moeten zijn. En als kranten daarover willen berichten, dan is daar verder weinig aan te doen. Dus wat jij zegt, is toch gewoon letterlijk wat er gebeurt? Mensen zeggen nu dat dat eraan komt, en dan komt dat in de krant. Hopelijk ook naast dat er ook een strategie besproken wordt om dat aan te pakken, het een sluit het ander toch helemaal niet uit. Ik weet niet of je het nog weet, maar in maart werd al voorspeld dat de tweede golf voor de zomer zou zijn en de derde voor rond september. Dat lijken me wel dingen die ze moeten weten.

Herman Goossens zit al sinds december te roepen dat de derde golf er alle momenten kan aankomen. Niet teveel naar luisteren, naar die aandachtszoeker.

Als je zo'n dingen bij je commentaar direct zou meenemen (idem hierboven, niet alleen jij), dat zou het debat heel veel goed doen. Nogmaals, ik ga er mee akkoord dat de media hier mee aandeel in heeft. Maar zoals eerder al gezegd, het is juist doordat mensen hier heftig op reageren en dit dan veel gaan delen om er commentaar op te hebben, dat men dergelijke koppen blijft gebruiken. Vanuit een financieel standpunt werkt dat. Het enige wat we zelf kunnen doen is hier niet zo heftig op reageren, op de kop alleen, en ook de nuances mee bekijken die er in staan.
En waarom denk je dat mensen hier heftig op reageren? Omdat er buiten coronamoeheid ook een globale moeheid is van dit type koppen te lezen.

Wat ik exact zeg, als je graag met zulke koppen wilt uitpakken is feitelijk het niveautje van een rioolkrant. Door expliciet agressief in te koppen en de content weg te steken achter een paywall manipuleer je sowieso het debat.

Indien blijkt dat hij positief test, jezelf in quarantaine plaatsen en 5 dagen na je laatste contact een test laten afnemen. Indien negatief, herhalen bij dag 10. Dus 10 dagen quarantaine indien je vriend positief test. En uiteraard in afwachting van zijn resultaat ook.
Nog het belangrijkste vergeten vermelden: hij heeft ons gisteren opgebeld dat hij zich maandag voormiddag laten testen heeft.
Maandagavond was het resultaat al binnen, je kan het al raden: positief.
Waarom moet ik 5 dagen wachten na mijn laatste contact om een test te laten afnemen?

4. Als de cijfers dalen, is het niet automatisch dankzij de maatregelen. Als de cijfers dalen, en in de contact tracing en uit de ziekenhuiscijfers blijkt dat de opnames zijn verminderd door contacten die beperkt werden, dan was het wel dankzij de maatregelen. Voor hen is het doorgaans geen nattevingerwerk vanuit de zetel zoals wij dat doen. Dus achteraf kun je redelijk inschatten of de volledige narcose nodig was, en daarop een volgend plan afstellen.
Hoe bepalen contact tracers en ziekenhuizen dat er een causaal verband is? Ik vrees dat er (slechte) steekproefgewijs gewoon correlatief gekeken zal worden. Het is bad science om daar causaliteit aan te hangen.

En waarom denk je dat mensen hier heftig op reageren? Omdat er buiten coronamoeheid ook een globale moeheid is van dit type koppen te lezen.

Wat ik exact zeg, als je graag met zulke koppen wilt uitpakken is feitelijk het niveautje van een rioolkrant. Door expliciet agressief in te koppen en de content weg te steken achter een paywall manipuleer je sowieso het debat.
Dat begrijp ik ook volledig, daar niet van, dat je er dooruit zit. Maar an sich vind ik je stelling nu wel serieus overdreven, aangezien de kop wel exact is wat in het artikel staat. Of moeten we nu blind vooruit gaan en mogen we "voor het mentale welzijn" gewoon absoluut niet meer vooruit kijken? Dat is toch al helemaal absurd?

Hoe bepalen contact tracers en ziekenhuizen dat er een causaal verband is? Ik vrees dat er (slechte) steekproefgewijs gewoon correlatief gekeken zal worden. Het is bad science om daar causaliteit aan te hangen.
Ik zeg dat ALS dat gebeurt, er wel degelijk te concluderen valt of maatregelen werken of niet (en dat jij de cijfers niet hebt, betekent niet dat niemand ze heeft). De zin erna is toch ook wel een beetje belangrijk:

Maar je kunt [achteraf] niet meer naar de blote cijfers kijken en dan concluderen dat "het toch niet zo erg was als ze voorspeld hadden". Dat is het enige wat ik zeg met de preventieparadox.

Of moeten we nu blind vooruit gaan en mogen we "voor het mentale welzijn" gewoon absoluut niet meer vooruit kijken? Dat is toch al helemaal absurd?
Niet echt helemaal absurd, want zulke zaken knagen aan het algemene draagvlak van de huidige maatregelen. Die zijn op dit moment belangrijker dan het najaar. Het najaar is dan ook maar een rekening van de huidige realiteit.

Niet echt helemaal absurd, want zulke zaken knagen aan het algemene draagvlak van de huidige maatregelen. Die zijn op dit moment belangrijker dan het najaar. Het najaar is dan ook maar een rekening van de huidige realiteit.
En wat gaat het geven qua draagvlak als je gewoon liegt tegen de bevolking? Als je informatie bewust gaat achterhouden. Media gaat opleggen om te zwijgen over bepaalde zaken. Enz. Eens kijken hoe het dan met je draagvlak gesteld is. Als mensen het gevoel krijgen dat ze op zo'n manier voorgelogen worden, hoe gaan ze dan omgaan met de maatregelen denk je?

Ik zeg dat ALS dat gebeurt, er wel degelijk te concluderen valt of maatregelen werken of niet (en dat jij de cijfers niet hebt, betekent niet dat niemand ze heeft). De zin erna is toch ook wel een beetje belangrijk:

Maar je kunt [achteraf] niet meer naar de blote cijfers kijken en dan concluderen dat "het toch niet zo erg was als ze voorspeld hadden". Dat is het enige wat ik zeg met de preventieparadox.
Ik de cijfers niet heb, houden ze dan cijfers achter?
Je kan die causaliteit niet bewijzen met statistiek, daarvoor heb je een onderzoek nodig met corrigerende variabelen in de steekproef.ABAB design.

Ik ben het eens hoor met je preventieparadox, dat is al tot in der treure uitgelegd. Het omgekeerde krijgt gewoon geen aandacht, niemand weet of de maatregelen helpen.

En wat gaat het geven qua draagvlak als je gewoon liegt tegen de bevolking? Als je informatie bewust gaat achterhouden. Media gaat opleggen om te zwijgen over bepaalde zaken. Enz. Eens kijken hoe het dan met je draagvlak gesteld is. Als mensen het gevoel krijgen dat ze op zo'n manier voorgelogen worden, hoe gaan ze dan omgaan met de maatregelen denk je?
Liegen hoeft niet echt, er is tijd genoeg om deze artikels in de gazet te zetten tijdens de zomer of binnen enkele maanden. Wrong time wrong moment.

De motivatiebarometer kopt op dit moment op 31% à propos.

Tevens de laatste studie:
Is er nog een draagvlak? Het motivationeel draagvlak is nu lager dan in november en veel lager dan in maart van vorig jaar1 . Voor het volgen van de maatregelen zien we een vergelijkbare evolutie (zie figuur 1). Ook het risicobesef is vandaag lager dan half oktober toen de hospitalisatiecijfers even hoog waren (zie figuur 2). Dit suggereert dat we ons misschien meer afsluiten, of dat gewenning of vermoeidheid is opgetreden. In elk geval is de motivatie voor het volgen van de maatregelen eerder matig.

Ik de cijfers niet heb, houden ze dan cijfers achter?
Je kan die causaliteit niet bewijzen met statistiek, daarvoor heb je een onderzoek nodig met corrigerende variabelen in de steekproef.ABAB design.

Ik ben het eens hoor met je preventieparadox, dat is al tot in der treure uitgelegd. Het omgekeerde krijgt gewoon geen aandacht, niemand weet of de maatregelen helpen.
Maar dat gaat niet alleen over België, hè. En daar zijn wel een heel pak studies over al. Gewoon even googelen (ik vermoed dat onze experts dat ook kunnen). https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0

Liegen hoeft niet echt, er is tijd genoeg om deze artikels in de gazet te zetten tijdens de zomer of binnen enkele maanden. Wrong time wrong moment.

De motivatiebarometer kopt op dit moment op 31% à propos.

Tevens de laatste studie:
Ik ontken niet dat de motivatie enorm laag zit he, zoals ik hierboven al stel.

Ik ben gewoon absoluut gekant tegen censuur. :)
Het is echt wel niet zo simpel als "we printen het nieuws gewoon niet" he.

Nog het belangrijkste vergeten vermelden: hij heeft ons gisteren opgebeld dat hij zich maandag voormiddag laten testen heeft.
Maandagavond was het resultaat al binnen, je kan het al raden: positief.
Waarom moet ik 5 dagen wachten na mijn laatste contact om een test te laten afnemen?
Je moet rekening houden met de incubatietijd van het virus. Misschien ben je besmet, maar moet je nog je eerste symptomen krijgen. De eerste dagen zal je misschien al besmet zijn, maar nog negatief testen. Daarom moet je enkele dagen wachten tot het virus actief is in je lichaam. Bij COVID-19 duurt dat zo een 5 à 6 dagen.

Ik ontken niet dat de motivatie enorm laag zit he, zoals ik hierboven al stel.

Ik ben gewoon absoluut gekant tegen censuur. :)
Het is echt wel niet zo simpel als "we printen het nieuws gewoon niet" he.
Tghoh, als we het dan toch bezig zijn over censuur. Ik vind een paywall over pandemie artikels sowieso een vorm van censuur. (Genoemde artikel zit achter een paywall) Enfin dat ge niet het interviewke van Mark van Ranst over bordjes draaien gratis moet lezen is een ander zaak natuurlijk.

Wat niet weg neemt dat ik het volledig verkeerde insteek vind, en dat nederlandstalige pers eens eventjes over de taalsgrens mag kijken.

Je moet rekening houden met de incubatietijd van het virus. Misschien ben je besmet, maar moet je nog je eerste symptomen krijgen. De eerste dagen zal je misschien al besmet zijn, maar nog negatief testen. Daarom moet je enkele dagen wachten tot het virus actief is in je lichaam. Bij COVID-19 duurt dat zo een 5 à 6 dagen.
Ik heb zonet gebeld naar de huisdokter. Ga mij vanmiddag laten testen. Blijkbaar zijn er 2 opties: ofwel laat je een test afnemen binnen de 72h van het hoogrisico contact, ofwel ga je in quarantaine en neem je na 5 à 6 dagen die test af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan