Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
In mijn geval zou dat kunnen kloppen, aangezien mijn gezin en ik heel af en toe in een weekend een dagje naar de ouders of schoonouders gaan. Maar dat doen we eigenlijk al sinds mei :unsure:
Ik heb wel nog nooit iemand letterlijk geknuffeld sinds maart, behalve m'n vrouw en kinderen :]

3.2 risico contacten., als de definitie hetzelfde is als knuffelcontact...
Dat wil zeggen dat de mensen gemiddeld dus 3 keer daarover zitten, als ze al de juiste hoeveelheid melden natuurlijk.

Hoog risico contact​

Voor de volgende personen wordt het risico op besmetting als “hoog” beschouwd (= nauwe contacten):

• een persoon met een cumulatief contact van minstens 15 minuten binnen een afstand van <1,5m (“face to face”), bijvoorbeeld in een gesprek;
  • een persoon die meer dan 15 minuten in dezelfde kamer/gesloten omgeving was met een COVID-19 patiënt. Dit omvat huisgenoten, alle klasgenoten voor kinderen <6 jaar (kleuterschool), naaste buren in een klas bij kinderen ≥6 jaar of op het werk, een hele afdeling in een kinderkribbe;
  • een persoon die direct fysiek contact heeft gehad met een COVID-19 geval;
  • een persoon die in direct contact is geweest met excreties of lichaamsvloeistoffen van een COVID-19 patiënt, zoals tijdens het zoenen en mond-op-mond beademing, of contact met braaksel, stoelgang, slijmen, enz.;
  • een zorgverlener in contact met een COVID-19 geval tijdens de zorg of het medisch onderzoek binnen een afstand van 1,5m, zonder gebruik van de aanbevolen persoonlijke beschermingsmiddelen (volgens protocol/activiteit);
  • een persoon die samen met een COVID-19 patiënt heeft gereisd, in eender welk transportmiddel, zittend binnen twee zitplaatsen (in eender welke richting) van de patiënt. In een vliegtuig ook bemanningsleden die dienst doen in de sectie van het vliegtuig waar het geval zat. Indien de ernst van de symptomen of de verplaatsing van de patiënt in het vliegtuig wijst op een mogelijk grotere blootstelling, kunnen passagiers die in hetzelfde compartiment zaten of alle passagiers in het vliegtuig worden beschouwd als hoog risico contacten.

Lijkt me dat arbeiders ed. op het werk al snel over dat gemiddelde kunnen gaan.
Of als je, alleen, op bezoek gaat ergens in een groter gezin, zit je langer dan 15 minuten samen in dezelfde ruimte.
En zo zijn er wel heel wat mogelijkheden waardoor dit hoger ligt lijkt me. :)

Of als je, alleen, op bezoek gaat ergens in een groter gezin, zit je langer dan 15 minuten samen in dezelfde ruimte.
Bij ons hebben ze dat handig omzeilt , en telt enkel bij de ploegoverdracht die 15 minuten , wat dus niet gebeurt . Dat je voor de rest met iedereen een praatje kan slaan in de hangar zonder mondmasker van je eigen ploeg word niet gezien als hoogrisico-contact , heb al 2 collega's gehad met covid , enkel zij waren thuis .

Als al een jaar lang, er teveel druk staat op ons zorgsysteem en na een jaar lang COVID, werkt er nog altijd evenveel volk in het ziekenhuis als een jaar ervoor, waardoor de druk nog steeds even groot is, zijn er dan niet te weinig aanwervingen gedaan ???
Sector die al jaren moet besparen en waarbij een groot deel van het personeel al jaren een knelpuntberoep is.
Zijn er dan ook wel voldoende investeringen gebeurd? Op een jaar tijd is véél mogelijk hé! Het is niet dat COVID amper een maandje aanwezig is.
Er zijn gigantische investeringen geweest. Extra capaciteit, volledig gescheiden intake en opvangflows voor covidpatiënten, ...

Alle ziekenhuizen zijn enorm in het rood aan het gaan tijdens deze crisis. Want niet alleen draait hun personeel al een jaar dubbele shiften en hebben ze al die investeringen moeten doen, tegelijk drogen hun inkomsten ook op door het uitstellen van niet-noodzakelijke zorg.

Klopt. Anderzijds, diezelfde risicocontacten hadden zo'n arbeiders in november waarschijnlijk ook al wel. Het feit dat dat cijfer dus (aanzienlijk) gestegen is, zegt mogelijk toch wel iets...

Hangt ervan af hoe hard je wilt onderdrukken. Antivaxxers hebben een mening en in een democratie zal men daar dienen rekening mee te houden.
Je kan het niet eens zijn met hun, maar toch lijkt het me de beste strategie om om te informeren zonder daarbij een groep met een andere mening niet te respecteren.
Daarom ben ik het eens met Fitzcarraldo, het afnemen van of verplichten van is een absoluut zwaktebod, en sluit aan bij een eerder dictatuur dan een democratie. Ikzelf ben geen antivaxxer, alle vaccins die ik of mijn dochter nodig hebben zullen we nemen, maar ik wil dat uit eigen beweging doen en die zich zal baseren op informatie / bewijzen, niet uit dwang.
Ik loop een beetje achter, maar zodra de antivaxxers met genoeg zijn dat ze genoeg vertegenwoordiging in het parlement hebben om beleid te vormen, zal er inderdaad met hen rekening gehouden moeten worden. Tot dan moét niks.

Tijdens de verplichting kun je dan nog informeren en ervoor zorgen dat die groep antivaxxers zo minuscuul klein blijft dat we er nooit rekening mee zullen moeten houden. Zò werkt democratie. Het is democratie, niet de dictatuur van het volk.

Het komt voor mij neer op: als je er als overheid, wetenschapper en pers nu niet in slaagt om voldoende mensen te overtuigen om gevaccineerd te worden, faal je zelf en is dat niet de fout van de mensen. Het percentage anti-vaxxers in België is zodanig klein dat je zonder problemen aan een hoog genoeg percentage gevaccineerden moet geraken zonder daarbij in simpele verplichtingen te vervallen.
Het stuk in het vet ben ik in principe mee akkoord. Die eerste stelling niet echt, het is net doordat mensen vrij zijn om te geloven wat ze willen, en informatie op te zoeken waar ze willen, dat je zo'n kakafonie aan (al dan niet gegronde) meningen hebt. De grote individuele vrijheid, en nadruk op eigen mening is centraal in onze samenleving, maar hier moet je er dan de bijwerkingen ook bijnemen. In China zal er weinig discussie over zijn, mijn 27-jarige Chinese collega wou met kerst even snel naar China vliegen om hunvaccin te testen, omdat ze dat haar taak vond als jong, gezond persoon.

De oplossing om veel van die ongegronde meningen niet meer te hebben, zeker de compleet onwetenschappelijke, is onderwijs, maar dat krijg je niet rechtgezet op een relevante termijn.

Mannekes hou u vast, nu komt de New Yorkse variant er aan!

Als we niet op reis mogen, kunnen we tenminste wel nog proeven (of net niet) van de lokale specialiteiten. Doe mij maar de Zuid-Afrikaanse variant als voorgerecht, gevolgd door een britse mutatie samen met de oorspronkelijke Chinese stam van 2019 (een goed jaar), en tot slot als dessert een coupe bresilienne aub.
Danku.

Hoezo, ik ben juist nog buiten gekomen. Heb ik een ministrieel besluit gemist dat mij verplicht om plaats te nemen achter mijn pc?
Dan heb jij meer geluk. Hier moet ik verplicht telewerken tijdens de week en mag ik na 18u niet meer buiten.
Ook dit weekend is het hier verboden om buiten te komen. Dezelfde Westerse democratie nochtans.
Geniet nog even van jullie vrijheid zolang de pandemiewet er niet is. Een weekend lockdown en vroegere avondklok is snel beklonken.

Dan heb jij meer geluk. Hier moet ik verplicht telewerken tijdens de week en mag ik na 18u niet meer buiten.
Ook dit weekend is het hier verboden om buiten te komen. Dezelfde Westerse democratie nochtans.
Geniet nog even van jullie vrijheid zolang de pandemiewet er niet is. Een weekend lockdown en vroegere avondklok is snel beklonken.
Zijn dit niet de franse maatregelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan