Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag me wel af wanneer ze met die oproepingsbrieven gaan beginnen. Mijn grootouders zijn 88 en 87 jaar oud en hebben geen van beiden al een brief aangekregen voor vaccinatie.
Tot vandaag hebben artsen nog steeds de vraag niet gehad naar de lijsten van risico patienten, met minder dan twee weken te gaan voor ze die groep willen beginnen vaccineren.

Het zal dus voor hun en 65 plus echt weer op het laatste moment gebeuren en waarschijnlijk wel weer met vertragingen als gevolg. Met weer een artikel op HLN: Hoe kan het dat mensen hun brief nog niet gehad hebben?

Our findings show significant levels of depression, anxiety, and insomnia in Sweden, at rates of 30%, 24.2%, and 38%, respectively.

Conclusions:​

The impacts of COVID-19 on mental health in Sweden are comparable to impacts shown in previous studies in Italy and China. Importantly, the pandemic seems to impose most on the mental health of those already burdened with the impacts of mental health problems. These results provide a basis for providing more support for vulnerable groups, and for developing psychological interventions suited to the ongoing pandemic and for similar events in the future.

The reporting of anxiety and depressive feelings has risen now to 23% and 20% respectively. The poll showed that anxiety feelings tend to rise and fall with the number of Covid cases, while depressive feelings tend more to track the tightening and loosening of control measures.
Ik wil die cijfers in België wel eens zien. Maar denk niet dat daar echt doorgedreven studies rond bestaan. Wat bevragingen hier en daar van de universiteiten maar in hoeverre bereiken die een breed publiek?

Ik wil die cijfers in België wel eens zien. Maar denk niet dat daar echt doorgedreven studies rond bestaan. Wat bevragingen hier en daar van de universiteiten maar in hoeverre bereiken die een breed publiek?
Per chance moet je geen breed publiek bereiken om dergelijke zaken te onderzoeken. ;)

Op onze populatie van 11 miljoen, met een confidence level van 95% en een confidence interval van 3, kom je uit dat je maar een sample size nodig hebt van 1067.

Maar de onderste link daar gaat toch over België? Of je wilt graag iets recenters zien?

In de UK zijn ze met 6x zoveel zeker?

Dat betekent dat wij dan aan een dikke 80.000 per dag moeten geraken binnenkort. Ik ben benieuwd :p

Per chance moet je geen breed publiek bereiken om dergelijke zaken te onderzoeken. ;)

Op onze populatie van 11 miljoen, met een confidence level van 95% en een confidence interval van 3, kom je uit dat je maar een sample size nodig hebt van 1067.

Maar de onderste link daar gaat toch over België? Of je wilt graag iets recenters zien?
Online ga je toch maar een bepaald publiek bereiken. Niet iedereen is online en maar een specifieke niche gaat ingaan op online surveys. En misschien zelf net mensen die zich op dat moment slechter of net beter voelen om dat gevoel te gaan etaleren.

Tot vandaag hebben artsen nog steeds de vraag niet gehad naar de lijsten van risico patienten, met minder dan twee weken te gaan voor ze die groep willen beginnen vaccineren.

Het zal dus voor hun en 65 plus echt weer op het laatste moment gebeuren en waarschijnlijk wel weer met vertragingen als gevolg. Met weer een artikel op HLN: Hoe kan het dat mensen hun brief nog niet gehad hebben?
Niet alle risicogroepen moeten door een huisarts geïdentificeerd worden. 65+ uiteraard niet maar daarnaast kan dat voor veel risicogroepen ook via medicatiegebruik en dat zijn gegevens die de mutualiteiten ook hebben. Ik weet niet of ze er al mee bezig zijn maar het kan dus best dat het niet allemaal via de huisarts zal lopen

Laatst bewerkt:
Excuus als het hier al gepasseerd is, maar is er ergens een tabel met het plan qua vaccinaties? Ik heb wel een tabel gevonden met de groepen die in feb, maart, april, mei voorrang krijgen, maar als we 1 juni aan de gewone bevolking beginnen, aan hoeveel percent van het totaal zitten we dan bvb normaal al?
Een tabel met cijfers, gebaseerd op de aantallen vaccins en timing die ze onderhandeld hebben met de pharma zou een mooi gebaar qua transparantie zijn, of zie ik dat verkeerd?

Yup, Cozo. Wel handig moet ik zeggen, alles van tests enzo komt daar ook gewoon standaard op en kan je zelf inkijken.
Dan lijkt het me dat dokters toch niet moeten doorsturen welke patiënten tot een risicogroep behoren. Aangezien de nodige instanties zo ook wel aan die gegevens kunnen.

Worden patiëntgegevens tegenwoordig niet vrijwel volledig online bijgehouden?
Ja, maar niet op die manier dat eender wie er toegang tot heeft. Enkel zorgverleners voor wie gij specifiek aangegeven hebt dat ze er aan mogen (wat dus gebeurd wanneer ge consultaties hebt, normaal/vaak moet ge nog expliciet tekenen. Ge kunt ook online een 'relatie' stopzetten) kunnen die gegevens bekijken.
Voor bepaalde dingen zal de huisarts dus nog altijd een lijst moeten opstellen en doorgeven.

Het gaat echt een mix moeten zijn denk ik. Voor zware en dure medicatie sta je sowieso al op een lijst...maar behandelende artsen kennen nog steeds het beste de pathalogieeën van hun patienten.

Wat mij stoort is dat ze erg veel voorbereidend werk al lang hadden kunnen doen. Bij patienten die TNF blokkers nemen raad de gezondheidsraad bijvoorbeeld aan om minimum twee weken op voorhand van de vaccinatie de inname van het medicijn stop te zetten. Dat staat ergens in de kleine letters van het pamflet verstopt, dus ik vraag me oprecht af wie dat ook effectief gaat weten. Dat soort dingen had gewoon al lang gedaan kunnen zijn. Een kwestie van nu al die patienten een richtdatum te geven en te zeggen...kijk, rond die datum zet je het best even je medicatie on hold.

Nu voelt het echt aan alsof alles in het donker blijft en ze maar wat doen.

Het gaat echt een mix moeten zijn denk ik. Voor zware en dure medicatie sta je sowieso al op een lijst...maar behandelende artsen kennen nog steeds het beste de pathalogieeën van hun patienten.

Wat mij stoort is dat ze erg veel voorbereidend werk al lang hadden kunnen doen. Bij patienten die TNF blokkers nemen raad de gezondheidsraad bijvoorbeeld aan om minimum twee weken op voorhand van de vaccinatie de inname van het medicijn stop te zetten. Dat staat ergens in de kleine letters van het pamflet verstopt, dus ik vraag me oprecht af wie dat ook effectief gaat weten. Dat soort dingen had gewoon al lang gedaan kunnen zijn. Een kwestie van nu al die patienten een richtdatum te geven en te zeggen...kijk, rond die datum zet je het best even je medicatie on hold.

Nu voelt het echt aan alsof alles in het donker blijft en ze maar wat doen.
Ik ben het daarmee eens, maar dit kan je momenteel moeilijk doen gelet op de leverbetrouwbaarheid van de vaccins. Die is zo goed als nul momenteel, en daar heeft de Belgische overheid geen schuld in.

Stel dat je iemand oproept die blokkers pakt om pakweg 14 maart gevaccineerd te worden. Die persoon stopt met het nemen van blokkers, en de 10e zegt Moderna, volgende week leveren we niets, en de week erna maar 20% (dat is wat deze/vorige week gebeurd is). Wat dan?

Dan heb je wel iemand 2 weken zonder medicatie gezet zonder dat het rendeert & zonder dat je hier iets aan kan doen, alle planning ten spijt.
Het is gewoon een moeilijk verhaal met die leveringen. Ze slagen er momenteel relatief goed in om alles vlot gezet te krijgen wat er binnenkomt, meer kan je ook niet verwachten.

Excuus als het hier al gepasseerd is, maar is er ergens een tabel met het plan qua vaccinaties? Ik heb wel een tabel gevonden met de groepen die in feb, maart, april, mei voorrang krijgen, maar als we 1 juni aan de gewone bevolking beginnen, aan hoeveel percent van het totaal zitten we dan bvb normaal al?
Een tabel met cijfers, gebaseerd op de aantallen vaccins en timing die ze onderhandeld hebben met de pharma zou een mooi gebaar qua transparantie zijn, of zie ik dat verkeerd?

als je een beetje naar beneden scrollt staat het vaccinatieschema met daarbij de aantallen per groep. Het is niet superspecifiek, maar voorzover ik weet het beste dat we hebben.

als je een beetje naar beneden scrollt staat het vaccinatieschema met daarbij de aantallen per groep. Het is niet superspecifiek, maar voorzover ik weet het beste dat we hebben.
Dat vaccinschema gaat er wel vanuit dat curevac & j-j vaccins maar in juni ingezet kunnen worden. Dat zou echter al midden maart tot april zijn volgens de laatste berichten. En het grote voordeel is dan zowel j&j als curevac al lang bezig zijn met de productie. Bij goedkeuring krijgt Europa dus direct miljoenen vaccins. En bij j&j is slechts 1 dosis nodig...

Volgens berichten uit de VS zit de productie van JNJ achter op schema. Oorspronkelijk had het bedrijf de VS 12 miljoen dosissen beloofd tegen eind deze maand maar op dit moment ziet het er naar uit dat het er eerder maar een paar miljoen gaan worden.

Volgens berichten uit de VS zit de productie van JNJ achter op schema. Oorspronkelijk had het bedrijf de VS 12 miljoen dosissen beloofd tegen eind deze maand maar op dit moment ziet het er naar uit dat het er eerder maar een paar miljoen gaan worden.
tenor.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan