Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke maatregelen gelden er in onze buurlanden?

Het is niet omdat de Belgische politie je laat doorrijden na het betalen van boete dat je daarvoor Frankrijk kan binnenrijden zonder problemen.
Voor hetzelfde geld zeggen zij dat je moet terugkeren en heb je boete betaald en Frankrijk toch niet binnen geraakt.

Wat kunnen ze anders doen? Die personen oppakken en in het gevang steken?

Ski's in beslag nemen, auto in beslag nemen, boete in verhouding tot het inkomen of vermogen. Gevangenisstraf bij recidivisten. Ruimte genoeg voor creativiteit.

De situatie is al shit genoeg op dit moment, vorig jaar is deze miserie begonnen omdat men niet het lef had om skiërs in hun "vrijheid" te beperken, de varianten die ons nu zorgen baren zijn binnengebracht door mensen die tijdens de kerstvakantie zo nodig nog op reis moesten...
genoeg is genoeg denk ik dan.

Ik was vorig jaar ook graag voor het eerst in jaren terug op (verre) reis geweest, ik heb het ook niet gedaan.
In 2022 is de wereld er nog om te reizen.

Hangt af van de precieze insteek. Zoals hierboven ook al gezegd, men kan op eenzelfde avond meerdere keren voor "dronken rijden" kunnen wordne opgepakt.

Als het eerder vermeld is als "je mag je niet in het buitenland bevinden zonder geldige reden", dan kan me elke keer als er gecontroleerd zou worden een boete kunnen uitschrijven. Moeilijk is natuurlijk dat de Belgische politie niet zelf zomaar de grens over mag om te controleren. Het zijn dus eerder praktische bezwaren die dit bemoeilijken.
Maar in het artikel staat toch hetzelfde over dat dronken rijden? Je mag niet dronken rijden, ze betrappen u, je betaalt een boete, maar dan mag je toch echt niet zomaar verder rijden hoor. Er zijn toch 100-en voorbeelden waarbij het zo werkt? Als je op heterdaad betrapt wordt bij een inbraak, dan betaal je toch ook niet gewoon de boete en doe je verder?

Maar in het artikel staat toch hetzelfde over dat dronken rijden? Je mag niet dronken rijden, ze betrappen u, je betaalt een boete, maar dan mag je toch echt niet zomaar verder rijden hoor. Er zijn toch 100-en voorbeelden waarbij het zo werkt? Als je op heterdaad betrapt wordt bij een inbraak, dan betaal je toch ook niet gewoon de boete en doe je verder?
Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als jij zegt. :)
Heb me misschien niet zo goed uitgedrukt?

Het is toch gewoon weer pure kafka. Dit is alsof de politie iemand tegenhoudt die een éénrichtingsstraat langs de verkeerde kant wilt inrijden, die eerst de boete laat betalen en dan hem doodleuk toch die straat laat inrijden.

Wat een belachelijk soft gedoe zeg. Verboden is verboden, is dat nu echt zo moeilijk?

Die politieke druk zal zeker de grootste reden zijn, al hadden ze toch een meerderheid. Maar dat verklaart niet waarom ze de avondklok wel hadden ingevoerd. Toen was de druk er ook al. Zeker omdat Wilders zijn motie tegen de avondklok vorig jaar was aangenomen.
Die motie was ondertussen ingehaald door de feiten. Enkel D66 had nog moeite om het uit te leggen. Met een eerste voorstel van 20 uur en dan een "toegeving" tot 21 uur werd een elegante uitgang gevonden. De Tweede Kamer nam toen met een ruime meerderheid de avondklok aan.

Op het moment van invoering was het ook de laatste strohalm om de Britse variant tegen te houden, er was de vrees dat ze ofwel niks konden doen en de volle ziekenhuizen maar lieten overspoelen ofwel de protesten en hun trots moesten inslikken. Uiteindelijk werd het het laatste.

Nu alles "meevalt" willen ze terug naar business as usual, de experts vinden het te vroeg. Persoonlijk vind ik het Nederlandse beleid niet zo goed, met hun late reacties hebben ze een enorme kost. De winkels zijn dicht sinds december tot wss pasen, da's een half jaar. Door enkel "dringende adviezen" te geven zijn ook meer mensen in ziekenhuizen beland dan nodig. En het laatste wapenfeit is een gefaald vaccinatiebeleid, achter alle andere Europese landen. De bevoegde minister had zelfs een "nieuwe rekenmethode" bedacht om 100.000 extra vaccinaties op de teller te zetten. Bleek het een paar uren later een domme fout te zijn met dubbele tellingen, althans dat is de zondebok van een ambtenaar die overijverig zou zijn.

Laatst bewerkt:
En da's nog niet het "erge", het gaat niet over een paar mensen, maar "Tienduizenden terugkomende reizigers".. 🤡 Kunnen ze niet gewoon nog even wachten? Der is eindelijk licht aan het einde van de tunnel.

Te snel rijden: yup, gewoon boete betalen en terug doorrijden.
Sluikstorten (indien betrapt): boete betalen en weg.
Foutparkeren: boete betalen en weg.
Nog veel (de meeste zelfs?) verkeersinbreuken waar dit bij is.
Dronken rijden: hangt er vanaf, er wordt meestal een rijverbod van x uur (afhankelijk van je alcoholpromillage) opgelegd.

Dronken rijden: hangt er vanaf, er wordt meestal een rijverbod van x uur (afhankelijk van je alcoholpromillage) opgelegd.
Maar als je te snel terug wegrijdt na de boete, blijft sluikstorten na de boete, je auto verplaatst naar een andere plaats waar je foutgeparkeerd staat (of lang laat staan op dezelfde plaats), ... dan word je ook gewoon opnieuw beboet.

In dat kader zou het logisch zijn dat als je je aan de grens niet omkeert na het krijgen van een boete, je dus opnieuw in de fout gaat en dus opnieuw/strenger beboet zou kunnen worden.

Je begrijpt hopelijk toch, zoals Phate_13 ook aangeeft, dat je uitleg niet opgaat wanneer je gewoon door blijft doen waarvoor je beboet wordt?

Maar als je te snel terug wegrijdt na de boete, blijft sluikstorten na de boete, je auto verplaatst naar een andere plaats waar je foutgeparkeerd staat (of lang laat staan op dezelfde plaats), ... dan word je ook gewoon opnieuw beboet.

In dat kader zou het logisch zijn dat als je je aan de grens niet omkeert na het krijgen van een boete, je dus opnieuw in de fout gaat en dus opnieuw/strenger beboet zou kunnen worden.
Dit bedoelde ik dus ook.
Dus in feite ga je de grens over en krijg je een boete. Ga je verder de grens over, opnieuw die boete.

Je begrijpt hopelijk toch, zoals Phate_13 ook aangeeft, dat je uitleg niet opgaat wanneer je gewoon door blijft doen waarvoor je beboet wordt?
Maar ze kunnen u niet meer dan een keer beboeten voor hetzelfde feit, en ze kunnen u wettelijk gezien hoogstwaarschijnlijk ook niet tegenhouden van effectief de grens over te steken.

@hate4recipe : Ge kunt niet verder de grens over eh. Ge rijdt de grens over of niet. Dat is een feit.

Let op de "en weg". Dat wil zeggen dat je stopt met wat je illegaal aan het doen was.

Maar ze kunnen u niet meer dan een keer beboeten voor hetzelfde feit, en ze kunnen u wettelijk gezien hoogstwaarschijnlijk ook niet tegenhouden van effectief de grens over te steken.

@hate4recipe : Ge kunt niet verder de grens over eh. Ge rijdt de grens over of niet. Dat is een feit.
Wat is "hetzelfde feit"? Indien men deze persoon rechtsomkeer laat maken en deze draait zich dan nog eens om, dan is het nietmeer hetzelfde feit.
De fout zit er inderdaad in dat men ze gewoon door laat doen.

Als ik bv. een vuurtje stook in mijn tuin met autobanden. Politie komt me dan geen boete geven om me door te laten doen. Dan is het een kwestie van het vuur uit te doen en dan mogelijks ook nog een boete te betalen. Als ik het dan opnieuw aansteek, dan zal ik de volgende keer dat ze langskomen zeker een (hogere) boete betalen.

Je beseft toch ook wel dat het net mensen zijn die er hun voeten aanvegen die er voor zorgen dat dingen worden 'afgenomen'.

Ik snap die redenering toch niet, 'ik wil niet meer restricties.. dus ik ga dingen doen die zorgen voor meer restricties!'
Zoals bij veel overtredingen gaat het over een minderheid.

Net zoals niet 11 miljoen belgen deelneemt aan een lockdownfeestje, maar wel moet binnen blijven om deze te stoppen.

Zo zal ook niet 11 miljoen op verlof gaan en zal ook niet 100% die wel op verlof gaat niet in quarantine gaan en niet laten testen.
De minderheid die de regels overtreden zijn dom en onverantwoordelijk. Die moeten gepakt worden en hard gestraft. Niet de andere 11 miljoen inwoners.
Omdat de overheid en ordehandhaving daar in faalt, moet iedereen maar boeten.
Da vind ik kromme redenering.

Zoals bij veel overtredingen gaat het over een minderheid.

Net zoals niet 11 miljoen belgen deelneemt aan een lockdownfeestje, maar wel moet binnen blijven om deze te stoppen.

Zo zal ook niet 11 miljoen op verlof gaan en zal ook niet 100% die wel op verlof gaat niet in quarantine gaan en niet laten testen.
De minderheid die de regels overtreden zijn dom en onverantwoordelijk. Die moeten gepakt worden en hard gestraft. Niet de andere 11 miljoen inwoners.
Omdat de overheid en ordehandhaving daar in faalt, moet iedereen maar boeten.
Da vind ik kromme redenering.
Maar wat voor beeld schets je nu naar mensen die wél de regels respecteren?
Het zou mij net meer motiveren om de regels na te leven indien ik merk dat mensen die ze doelbewust niet naleven daar een prijs voor betalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan