Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijt ge nu jaloers op 15-jarigen en zwangere vrouwen en boos op Ikea omdat ze de wet volgen?
Wist niet dat er een wet was waarin staat dat je niet samen mag toekomen op de parking. Wel samen winkelen maar als je apart gaat is er geen probleem.

En kinderen mogen vergezeld zijn van 1 ouder dacht ik? zwangere vrouw met partner en kind vallen daar dus al niet onder want dan heeft dat kind 2 vergezellende ouders.

Wist niet dat er een wet was waarin staat dat je niet samen mag toekomen op de parking. Wel samen winkelen maar als je apart gaat is er geen probleem.
Ahja zo van die types die "apart" de winkel binnengaan en dan samen de rayons blokkeren. Ze zouden het moeten aanmoedigen want het is nog niet ergerlijk genoeg!
En kinderen mogen vergezeld zijn van 1 ouder dacht ik? zwangere vrouw met partner en kind vallen daar dus al niet onder want dan heeft dat kind 2 vergezellende ouders.
Belangrijke & dure aankopen zoals een keuken mogen wel met 2 als dat op afspraak is. Heeft uw vriendin dat nagevraagd? Zoja, ga aan de balie van de Ikea zeggen dat zwangere vrouwen geen hulpbehoevende mensen zijn en dat ze zich moesten schamen om dat toe te laten.

Laatst bewerkt:
Wist niet dat er een wet was waarin staat dat Ikea niet mag bepalen hoeveel bandjes ze geven per auto.

Samen winkelen, door met 2 auto's toe te komen, wordt OOK door de Ikea-medewerkers gecontroleerd.
SomeDude zei:
Minderjarige kinderen tellen gewoon niet mee om te kijken met hoeveel je bent in een winkel, denk ik.

Ahja zo van die types die "apart" de winkel binnengaan en dan samen de rayons blokkeren. Ze zouden het moeten aanmoedigen want het is nog niet ergerlijk genoeg!

Belangrijke & dure aankopen zoals een keuken mogen wel met 2 als dat op afspraak is. Heeft uw vriendin dat nagevraagd? Zoja, ga aan de balie van de Ikea zeggen dat zwangere vrouwen geen hulpbehoevende mensen zijn en dat ze zich moesten schamen om dat toe te laten.
Nee ze gingen elk hun boodschappen doen

Kan die vent van die zwangere vrouw niet alleen gaan? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat die dringend iets nodig heeft dat niet alleen door de man aangekocht kan worden.
En anders moet ze winkelpersoneel aanspreken om haar te helpen he
Ow ja ze kwamen buiten met een pakje kaarsen 😂
Wist niet dat er een wet was waarin staat dat Ikea niet mag bepalen hoeveel bandjes ze geven per auto.

Samen winkelen, door met 2 auto's toe te komen, wordt OOK door de Ikea-medewerkers gecontroleerd.
Minderjarige kinderen tellen gewoon niet mee om te kijken met hoeveel je bent in een winkel, denk ik.
Discriminatie op basis van het bezitten van een wagen? Want zonder wagen mag je zelfs niet binnen!

En was niet samen winkelen

Laatst bewerkt:
Kan die vent van die zwangere vrouw niet alleen gaan? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat die dringend iets nodig heeft dat niet alleen door de man aangekocht kan worden.
En anders moet ze winkelpersoneel aanspreken om haar te helpen he

Ja dat kan, maar als zwanger zijn als hulpbehoevend telt, dat moet dat niet en oefenen zij gewoon hun rechten uit. Schandalig!

Los van heel de discussie moet ge goed zot zijn om als zwanger koppel in de Ikea te gaan winkelen. Corona tijdens zwangerschap = mogelijke complicaties voor baby.
Corona bij bevalling: bevallen met mondmasker, baby wordt weggehaald ipv huid-op-huid-contact, en partner mag er niet bij zijn...

Inderdaad. de meeste zwangerschappen zijn echt niet dermate problematisch dat vrouwen maandenlang hulpbehoevend zijn, en weinig boodschappen in de IKEA zijn zo hoogdringend dat ze 2 weken voor de bevalling nog moeten gebeuren door zowel vrouw als man. Die dure aankoop van een nieuwe keuken kan nog wel 4 weken wachten dan, en voor andere zaken zal een man ook wel capabel zijn om dat op z'n eentje te doen?

Reality-check door een cynicus: dit is 9 kansen van de 10 gewoon een koppel dat die zwangerschap en de regels rond minderjarigen aangrijpt om wél gezellig met het gezin te gaan shoppen, daar waar de geest van de regels duidelijk is zoveel mogelijk alleen te gaan en je tot 30 minuten te beperken. Met wat meer moeite had die man alleen kunnen komen, of hadden ze op z'n minst het kind in de opvang, thuis of zelfs in de wagen kunnen laten.
Dit is niet anders dan 2 oudjes die elk met een eigen kar in de supermarkt rondsjorren maar waarbij je duidelijk merkt dat ze gewoon samen hun boodschappen aan het doen zijn. "Hebben we nog ketchup nodig? Ja, maar leg dat maar in uw kar!"
Strikt genomen inderdaad niet te verbieden, maar daarom nog niet correct.

Maar goed, sommige mensen hebben natuurlijk een "letter van de wet"-perspectief en niet "geest van de wet", wat problematisch is in een land als België waar de regelgeving sowieso vaak al niet consequent laat staan eerlijk is. De corona-regels zijn daar gewoon een extra duidelijk voorbeeld van.

Ondertussen al 18 doden in dat rusthuis in Mol (= bijna 20% van alle besmettingen). Nu mogen ze daar ook eens gaan horen of die mensen het allemaal het waard vonden. Want in de eerste golf mocht "Roger" voor alle rusthuisbewoners het woord nemen dat ze de maatregelen te streng vonden en dat ze liever stierven dan die maatregelen.

Enkele bemerkingen bij dit artikel.
De betrokkenen kregen allemaal een pv, op de minderjarigen na. De boetes zullen afhankelijk zijn van de vaststellingen. Een belangrijke vraag is dan of het om een niet-gepermitteerde samenscholing dan wel een effectief lockdownfeestje ging.
Inderdaad een belangrijke vraag. :thinking:
In Brugge ontdekte de politie een feestje nadat ze telefoon hadden gekregen over ‘een feestje met zo’n 15 aanwezigen’. Geluidsoverlast of dergelijke was er niet. Eenmaal ter plaatse gingen de agenten over tot controle, maar van een bijeenkomst met 15 personen was geen sprake. Wel waren er vijf volwassenen en drie kinderen aanwezig uit verschillende bubbels. Daarom ging de politie over tot verbaliseren.
't Zal wel zijn dat er mensen nog aan bubbels denken als hln dit nog steeds blijft gebruiken. Maar of het dan aan de politiek ligt of aan de rioolmedia?
Volgens de eerste vaststellingen betrof het geen familiefeest.
Hoe is dat relevant?
Een eerste feestje dat vroegtijdig beëindigd moest worden, betrof een familiebijeenkomst waar negen mensen aanwezig waren.
[...]
Op beide locaties stelde de politie gezelschappen vast die zich niét aan de regel van één knuffelcontact hielden. “In Lummen en Zonhoven zijn er inderdaad twee groepen geweest van telkens iets minder dan 10 personen die zich niet aan de regel van één externe gast of één knuffelcontact hielden”, klinkt het daar.
Maar we gaan familiefeesten niet viseren :)
In Brugge ontdekte de politie een feestje nadat ze telefoon hadden gekregen over ‘een feestje met zo’n 15 aanwezigen’. Geluidsoverlast of dergelijke was er niet. Eenmaal ter plaatse gingen de agenten over tot controle, maar van een bijeenkomst met 15 personen was geen sprake.
[...]
Dezelfde avond kreeg de Brugse politie nog een andere ‘klikmelding’ over een kerstfeestje met teveel aanwezigen, maar dat bleek vals alarm te zijn.
Gezellig. Sowieso klikken, maar dan ook nog valselijk. Beter een goede buur dan een verre vriend zeker :)

(Ik keur niets goed van diegene die de regels overtreden hebben. Vind verschillende items uit het artikel vooral opmerkelijk geformuleerd.)

't Zal wel zijn dat er mensen nog aan bubbels denken als hln dit nog steeds blijft gebruiken. Maar of het dan aan de politiek ligt of aan de rioolmedia?

Hoe is dat relevant?

Gezellig. Sowieso klikken, maar dan ook nog valselijk. Beter een goede buur dan een verre vriend zeker :)

(Ik keur niets goed van diegene die de regels overtreden hebben. Vind verschillende items uit het artikel vooral opmerkelijk geformuleerd.)
Ik vraag mij wel af wat in godsnaam het verschil is tussen een lockdownfeestje en een niet-gepermitteerde samenscholing.

Ik heb deze middag de achterlijke buren bij mijn ouders langs aangemeld bij de politie. Altijd wel iets met dat die bende associale egoisten, dus dit was een mooi moment om ze eens mooi terug te pakken.

Kwam vanmiddag aan bij men ouders om hun kerstdiner langs te brengen en dan nog een klein toerke te gaan wandelen met onze pa. Er stonden 2 auto´s van 2 dochters op de inrit. Gordijnen, die nooit dicht zijn, ook ´s avonds niet, waren dicht. Niet verder bij na gedacht. 1 straat verder stond dan de auto van dochter 3 en de 2 auto´s van de ma en pa... als ge dan weet dat het op het gewone platte land is met plaats genoeg aan het huis weet ge genoeg.

Door dit soort idioten, mag ik mij nog wat langer thuis opsluiten. Als ge dan weet dat 1 dochter dokter is en 1 verpleegster, tja... zitten ze daar dus gelijk elk jaar met 8 volwassenen en 6 kinderen waarvan 4 +12 zijn.

20 min later was de politie er. Ik hoop dat ze er plezier van hebben gehad.

Ik vraag mij wel af wat in godsnaam het verschil is tussen een lockdownfeestje en een niet-gepermitteerde samenscholing.
Qua bestraffing (of ja, de "standaard" minnelijke schikking): 250 euro vs. 750 + 4000 + eventuele inbeslagname.
Qua inhoud is het me ook niet duidelijk, maar ik wil die discussie niet per se opnieuw opentrekken.

Laatst bewerkt:
Een samenscholing is enkel buiten (publieke ruimte) denk ik.
Maar er zal wel een verschil gemaakt worden tussen "iets" te grote gatherings en een echt lockdownfeestje. Op welke basis? Dunno. Voor hetzelfde geld is het de rechter die daarover beslist, en wil je dat risico lopen?

Hoe is dat relevant?

FWIW, het is niet omdat de politie op twee plaatsen familiefeestjes met teveel aanwezigen heeft stilgelegd dat ze daarom geviseerd worden. Viseren is ze actief gaan opsporen.

Er is trouwens ook geen sprake in het artikel van verbaliseren, dus de kans is reëel dat die mensen gewoon een waarschuwing hebben gekregen.

Ik heb deze middag de achterlijke buren bij mijn ouders langs aangemeld bij de politie. Altijd wel iets met dat die bende associale egoisten, dus dit was een mooi moment om ze eens mooi terug te pakken.

Kwam vanmiddag aan bij men ouders om hun kerstdiner langs te brengen en dan nog een klein toerke te gaan wandelen met onze pa. Er stonden 2 auto´s van 2 dochters op de inrit. Gordijnen, die nooit dicht zijn, ook ´s avonds niet, waren dicht. Niet verder bij na gedacht. 1 straat verder stond dan de auto van dochter 3 en de 2 auto´s van de ma en pa... als ge dan weet dat het op het gewone platte land is met plaats genoeg aan het huis weet ge genoeg.

Door dit soort idioten, mag ik mij nog wat langer thuis opsluiten. Als ge dan weet dat 1 dochter dokter is en 1 verpleegster, tja... zitten ze daar dus gelijk elk jaar met 8 volwassenen en 6 kinderen waarvan 4 +12 zijn.

20 min later was de politie er. Ik hoop dat ze er plezier van hebben gehad.
En voel je je nu gelukkiger?

FWIW, het is niet omdat de politie op twee plaatsen familiefeestjes met teveel aanwezigen heeft stilgelegd dat ze daarom geviseerd worden. Viseren is ze actief gaan opsporen.
Ok, viseren is misschien ook niet helemaal goed uitgedrukt, maar gespaard worden ze ook niet, wat sommige burgemeesters toch wat lieten uitschijnen na de fall-out van Tommelein.
Er is trouwens ook geen sprake in het artikel van verbaliseren, dus de kans is reëel dat die mensen gewoon een waarschuwing hebben gekregen.
Jawel hoor, bij alle voorbeelden uit het artikel is sprake van een pv opstellen of verbaliseren. Ik weet niet bij welk voorbeeld jij dat niet ziet staan?

Ok, viseren is misschien ook niet helemaal goed uitgedrukt, maar gespaard worden ze ook niet.

Jawel hoor, bij alle voorbeelden uit het artikel is sprake van een pv opstellen of verbaliseren. Ik weet niet bij welk voorbeeld jij dat niet ziet staan?
Ik had alleen uw quote gelezen, vandaar. Gespaard worden die uiteraard niet want als de politie een oproep krijgt en ze stellen ter plaatse vast dat ge in fout zijt, gaan die uiteraard niet zeggen dat ge gezellig moogt voortdoen. Maar er zijn genoeg agenten die u gewoon gaan vragen om naar huis te gaan en het bij een waarschuwing zullen houden. Als ge meewerkt en schuldbesef toont toch, mensen die tegenwerken, lastig doen en het uithangen zullen ze uiteraard met zekerheid beboeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan