Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je niet gevaccineerd bent en je wilt ergens naar een evenement moet je een test afnemen met negatief resultaat om binnen te mogen? Of is enkel een CST geldig?

Dus iemand met een groene CST die een lichte loopneus heeft of z'n symptomen zijn niet te erg, laat hem niet testen en kan zonder problemen naar dat evenement?

Of zie ik dat verkeerd.
Klopt, ik had geen symptomen maar moest me laten testen aangezien de dochter mogelijks besmet was via school. We hebben beide positief getest. Zonder die 'verplichte' test had ik het nooit geweten en kon ik met mijn groen CST toch overal binnen...

Klopt, ik had geen symptomen maar moest me laten testen aangezien de dochter mogelijks besmet was via school. We hebben beide positief getest. Zonder die 'verplichte' test had ik het nooit geweten en kon ik met mijn groen CST toch overal binnen...

maar je hebt je moeten laten testen dus wat is dan het probleem?

De CST toont aan dat je gevaccineerd bent, zolang je ondertussen niet hebt moeten laten testen en positief bent blijft het inderdaad groen scherm geven.

Beetje zoals een rijbewijs : je bent 1 keer geslaagd voor je examen maar betekent niet dat je geen accident meer kan hebben.

Als je niet gevaccineerd bent en je wilt ergens naar een evenement moet je een test afnemen met negatief resultaat om binnen te mogen? Of is enkel een CST geldig?

Dus iemand met een groene CST die een lichte loopneus heeft of z'n symptomen zijn niet te erg, laat hem niet testen en kan zonder problemen naar dat evenement?

Of zie ik dat verkeerd.
Dat klopt, maar die persoon negeert dan wel de richtlijnen en liegt meestal ook bij de aanmelding.

Dat klopt, maar die persoon negeert dan wel de richtlijnen en liegt meestal ook bij de aanmelding.
I see.

Als je de mogelijkheid geeft om de richtlijnen te negeren of te liegen, zullen er altijd zijn die dat ook zullen doen.
Beter is dan bij grote evenementen een negatieve test kunnen voorleggen i.p.v. het CST verhaal.

maar je hebt je moeten laten testen dus wat is dan het probleem?

De CST toont aan dat je gevaccineerd bent, zolang je ondertussen niet hebt moeten laten testen en positief bent blijft het inderdaad groen scherm geven.

Beetje zoals een rijbewijs : je bent 1 keer geslaagd voor je examen maar betekent niet dat je geen accident meer kan hebben.
Ik heb me inderdaad moeten laten testen, maar hoeveel mensen lopen er zo niet rond die net als ik geen symptomen hebben? Daar heb ik een probleem mee. Het hele circus rond het CST, gevaccineerden raken overal binnen terwijl ze even goed anderen kunnen gaan besmetten.

I see.

Als je de mogelijkheid geeft om de richtlijnen te negeren of te liegen, zullen er altijd zijn die dat ook zullen doen.
Beter is dan bij grote evenementen een negatieve test kunnen voorleggen i.p.v. het CST verhaal.
Nog beter tegen verspreiding is geen grote evenementen inleggen. Maar voorlopig is het CST voldoende, volgens de experts.

Ik heb me inderdaad moeten laten testen, maar hoeveel mensen lopen er zo niet rond die net als ik geen symptomen hebben? Daar heb ik een probleem mee. Het hele circus rond het CST, gevaccineerden raken overal binnen terwijl ze even goed anderen kunnen gaan besmetten.

Systeem werkt niet enkel met CST natuurlijk.
Als je hoogrisicocontact hebt gehad moet je laten testen, zonder contacten met besmette mensen gaat een gevaccineerden niet besmet geraken.
Als er toch contact is dan biedt het vaccin een grote bescherming (neen geen 100%).
Indien je toch besmet bent gaan je ziektesymptomen meestal minder of niks zijn, dat is een risico dat we moeten nemen om geen volledige sluiting van sectoren te hebben.
Zoals je merkt moeten er al een paar stappen zijn voor een gevaccineerde besmet zal zijn.
Aangezien de groei van besmettingen al aan het minderen is lijkt me dat hoe het nu is wel werkt.

Nog beter tegen verspreiding is geen grote evenementen inleggen. Maar voorlopig is het CST voldoende, volgens de experts.
Uiteraard. Daar heb je gelijk in.

Grote evenementen met CST en eens bekijken of we de kinderen in lagere scholen geen mondmasker kunnen verplichten. Kwestie dat we toch kunnen uitgaan en we onze kinderen de rekening presenteren.

't Gaat goed.

Uiteraard. Daar heb je gelijk in.

Grote evenementen met CST en eens bekijken of we de kinderen in lagere scholen geen mondmasker kunnen verplichten. Kwestie dat we toch kunnen uitgaan en we onze kinderen de rekening presenteren.

't Gaat goed.

gewoon eventjes vergeten dat er heel veel besmettingen zijn in lagere scholen

maar hey, boe mondmasker voor paar weken voor 5de en 6de leerjaar

coronasymptomen-vanaf-vandaag-berekent-online-tool-of-je-getest-moet-worden

Gaat dat er eigenlijk eens beginnen indringen dat vaccinatie ervoor zorgt dat je 50% minder besmettingen veroorzaakt in vergelijking met niet-gevaccineerden, als je besmet bent?

Dus evenementen met cst zorgen voor minder besmettingen dan zonder, terwijl de maatschappij wel open blijft.

En dat is de bedoeling.

Klopt. Maar 't is het één of 't is het ander. En dat is net mijn punt.

Mondmasker is niet leuk. Voor niemand, ik begrijp dat kinderen op sommige vlakken er meer last van hebben.
Maar liever zo en scholen open houden.
Als compensatie voor mondmaskers in 5de en 6de leerjaar, want het zijn nog altijd maar die 2 jaren, wordt er niet meer zo massaal getest en moeten ze niet zo rap in quarantaine.
Als je Molenberghs mag geloven gaan de cijfers al op 11 november weer zakken.
Van Weyts kan je veel zeggen maar hij is niet iemand die graag de maatregelen heeft in onderwijs dus van zodra het kan zal die mondmasker rap weg zijn.

Kan je daar aub een bron voor geven?

Volledig gevaccineerde personen met een positieve COVID-19 test gaven het virus minder vaak door

Als iemand na volledige vaccinatie toch nog geïnfecteerd raakt, is die persoon dan even besmettelijk als een ongevaccineerd persoon? De onderzoekers keken daarvoor naar besmettingen tussen 990 personen met een infectie na volledige vaccinatie (zogenaamde ‘index-gevallen’) en hun ongevaccineerde hoog-risicocontacten. De gevaccineerde indexgevallen gaven het virus 52 tot 62% minder vaak door dan ongevaccineerde indexgevallen.

coronasymptomen-vanaf-vandaag-berekent-online-tool-of-je-getest-moet-worden
Veel toegevoegde waarde biedt die test niet op het eerste zicht, ik heb net wat met de parameters zitten spelen en hij raadt je aan voor een test te gaan zodra één of meerdere symptomen hebt. Dat wisten we ondertussen al langer ..

in b4 : ja maar dat is tussen gevaccineerden. Wat met de niet-gevaccineerden?????

Gedateerd, wegens onderzoek van voor Delta variant dominant werd.
Recenter onderzoek laat zien dat gevaccineerden na verloop van tijd quasi even besmettelijk zijn als niet-gevaccineerden.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02689-y

Veel toegevoegde waarde biedt die test niet op het eerste zicht, ik heb net wat met de parameters zitten spelen en hij raadt je aan voor een test te gaan zodra één of meerdere symptomen hebt. Dat wisten we ondertussen al langer ..
De toegevoegde waarde : je moet niet naar een arts gaan. Je geeft uw symptomen in. En als je een test moet krijgen, dan genereert dit een QR code of whatever om uw test te kunnen gaan doen in het testcentrum.

Daarnaast moet jij zelf niet weten welke symptomen het moeten zijn.
Dus het helpt een beetje.
in b4 : ja maar dat is tussen gevaccineerden. Wat met de niet-gevaccineerden?????
Nope :p. Ik had mijn post nog een beetje aangepast om het antwoord te verduidelijken op basis van wat er gevraagd werd met een directe quote uit de informatie.

En het is niet alsof we nog nooit gehoord hebben van scienscano hé. Ze slaan u al 2j dood met die naam :p. 3 jaar geleden had ik nog kunnen verstaan dat geen kat ooit had gehoord van het sciensano. (ook omdat die vroeger WIV-ISP of zoiets noemden)

Gedateerd, wegens onderzoek van voor Delta variant dominant werd.
Recenter onderzoek laat zien dat gevaccineerden na verloop van tijd quasi even besmettelijk zijn als niet-gevaccineerden.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02689-y

eerste zinnetje : People who receive two COVID-19 jabs and later contract the Delta variant are less likely to infect their close contacts than are unvaccinated people with Delta.

But studies also suggest that vaccinated people are less likely to spread the virus if they subsequently catch Delta: their levels of nasal virus drop faster than do those of unvaccinated infected people, and their nasal swabs contain smaller amounts of infectious virus3,4.

A reduction was also observed in people vaccinated with the jab made by US company Pfizer and German firm BioNTech. The risk of spreading the Delta infection soon after vaccination with that jab was 42%, but increased to 58% with time.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan