Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klinkt toch als een enorm oogkleppen verhaal. De 2e golf die vorig jaar ingezet is begin juli en waarvan we de gevolgen tot begin juni dit jaar ondervonden hebben (maatregelen) spreekt u toch tegen dat alles oh zo veilig was vorige zomer.

Maarja, jij en/of de mensen die je kent hebben geen covid opgelopen (denk ik, anders haalt het je argument al heleaam onderuit), dus het was veilig!!!

Maar 0-covid is toch niet het doel ?

Als er een paar (of een hoop) niet gevaccineerden besmet graken is dat oke zolang het niet leid tot een zware ziekenhuis overbezetting.

En veel ouderen kunnen ze erna ook niet aansteken want die zijn gevaccineerd. De paar die ondanks vaccinatie toch besmet zouden worden gaan de ziekenhuizen niet overrompelen.

Als ik moet kiezen tussen covid of een zomer met maatregelen is mijn keuze snel gemaakt.

Zoeizo valt die kans wel mee. Heb het toch nog steeds niet gekregen ondanks dat ik niet echt zo in to de maatregelen ben, ook niet op de piek van de 2e golf waar 10x zoveel mensen als nu het hadden
 
Heb je ergens info hierover? Dus als België groen wordt, kunnen we zonder test reizen? Wij moeten begin juli naar een huwelijk in Frankrijk. Ik vind echter enkel info dat er een test nodig is en niets over groene zones...
 
In het VK, waar men al een pak verder zit met de vaccinatiecampagne, zit men nu terug aan meer dan 10 000 besmettingen per dag en daar is de boel ook nog niet volledig terug open. Ik zou daar niet zo zeker van zijn dat het reproductiecijfer onder de 1 gaat blijven enkel en alleen met vaccinaties. B1617.2 is 2-3x meer besmettelijk dan het originele virus uit Wuhan en er is geen reden waarom het virus niet nog besmettelijker zou kunnen worden.

We moeten de olifant in de kamer durven benoemen, het probleem met de nieuwe opmars in besmettingen in de UK ligt bij ongevaccineerden. In de armere wijken van de grote steden woekert het virus nog steeds onder veelal allochtone gemeenschappen die weigerachtig of onwetend staan tegenover een prik.

Ook Marc Noppen, de ceo en longarts van UZ Brussel zegt dat we dat probleem moeten durven benoemen. Die zegt vlakaf dat de covidafdeling van het UZ op een gegeven moment uitsluitend uit patienten van allochtone origine bestond. Patienten die ofwel sceptisch waren over het bestaan en de ernst van het virus of die na ruim een jaar pandemie niet eens wisten dat er zoiets bestond als corona. Ook uit Amsterdam hoor je vergelijkbare verhalen.

Het is een gegeven waar de Regering De Croo niet graag ruchtbaarheid aan gegeven ziet worden, maar je moet durven de problemen benoemen die er zijn. De onwil en of onwetendheid van allochtone gemeenschappen is hier, net als in andere west-europese landen, een katalysator voor het virus geweest en is een kink in de kabel voor de door vaccinatie bereikte groepsimmuniteit.

De grote vraag is dan ook wat de toekomst brengt zodra de vaccinatiecampagne afgerond is en iedereen de kans heeft gehad op een prik? Gaan we als in een worstcase scenario de cijfers weer de hoogte in gaan in grootsteden, het nog pikken om restricties opgelegd te krijgen? Gaan we de horeca in Kaulille en Damme toe doen omdat ze in grote steden weer een sterke influx zien op de icu? Het probleem ligt niet in Pukkelpop of Tomorrowland, maar de rand van Brussel en de armere buurten van Gent, Antwerpen en andere grote en middelgrote steden.
 
Ook heeft VK een grote indiase gemeenschap (logisch) en hebben ze veel te laat de grenzen gesloten voor India.
Dit in combinatie met weigerachtige gemeenschappen en veel tijd tussen 2 prikken geven dus een derde golf.
 
Het doel is toch ook helemaal niet om naar 0 besmettingen te gaan.
Daar gaat de discussie nu niet over. Het gaat over je niet te laten vaccineren uit schrik voor zeldzame bijwerkingen met het gedacht dat je in een volledig heropende samenleving zonder beperkingen toch niet besmet zal raken omdat er massa's gevaccineerden zijn.
 
Maar 0-covid is toch niet het doel ?

....
En wat heeft dat te maken met mijn post waar ik aankaart dat velen vorig jaar een veiligheidsgevoel hadden terwijl het allesbehalve veilig was?

Da's nu een antwoord dat ik de laatste dagen te pas en te onpas zie opduiken als tegenargument bij stellingen waar het daar totaal niet over gaat :sarcastic:
 
En wat heeft dat te maken met mijn post waar ik aankaart dat velen vorig jaar een veiligheidsgevoel hadden terwijl het allesbehalve veilig was?

Da's nu een antwoord dat ik de laatste dagen te pas en te onpas zie opduiken als tegenargument bij stellingen waar het daar totaal niet over gaat :sarcastic:
Mijn punt was dat veilig != 0 covid.

Vorig jaar de zomer was vrij veilig want de ziekenhuizen waren leeg en de doden per dag waren in de single digits.

Dezelfde situatie paar maanden later in oktober was minder veilig want er was veel meer covid rondom ons en de ziekenhuizen loopten vol.

Om het met een niet covid voorbeeld te zeggen. Door je wijk lopen zonder bewaking=veilig (ook al is er een minieme kans dat een zot je vermoord). Door een warzone lopen zonder bewaking != veilig.
 
Laatst bewerkt:
Mijn punt was dat veilig != 0 covid.

Vorig jaar de zomer was vrij veilig want de ziekenhuizen waren leeg en de doden per dag waren in de single digits.

Dezelfde situatie paar maanden later in oktober was minder veilig want er was veel meer covid rondom ons en de ziekenhuizen loopten vol.
De 2e golf was begonnen ergens begin/midden juli. Dit is te zien in alle cijfers en heeft ons 8maand zware maatregelen opgeleverd, tal van doden, ...

Zeg mij eens, als het vorige zomer overal zo veilig was, waar kwam die 2e golf dan vandaan? Al die besmettingen moeten ergens gebeurd zijn, en als het zo massaal overal rondging kan je niet stellen dat het veilig was.

Nergens stel ik dat veilig gelijk is aan geen covid. Maar als de positiviteitsratio, aantal besmettingen, aantal ziekenhuisopnames, aantal doden, ... overal in België de hoogte inschieten zal het niet zijn omdat het toen zo veilig was.
 
Ik hoor vaak de Delta/Indische variant aanhalen als reden om niet te snel te versoepelen. Maar Pfizer (en ook AZ na twee prikken) beschermt daar toch tegen?
 
Ik hoor vaak de Delta/Indische variant aanhalen als reden om niet te snel te versoepelen. Maar Pfizer (en ook AZ na twee prikken) beschermt daar toch tegen?
Na twee prikken: ja, maar het beschermingspercentage is wel lager. (Sommige studies spreken van 94% voor de Alpha, 88% voor de Delta voor Pfizer, en 76% Alpha, 64% Delta voor AZ)

Op zich is dat niet zo een groot probleem, maar het is vooral het grote deel van de bevolking dat nog geen 2de prik heeft gehad dat niet echt beschermd is. Vergeet niet dat het nog makkelijk tot ver in augustus kan duren eer een heel groot deel van de bevolking zijn 2de prik gehad heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor vaak de Delta/Indische variant aanhalen als reden om niet te snel te versoepelen. Maar Pfizer (en ook AZ na twee prikken) beschermt daar toch tegen?
De experten halen dat inderdaad aan om nu nog niet te versoepelen.

En zoals @Tyfius hierboven zegt, volgens preliminaire studies bij zowel Pfizer als AZ is de hoge beschermingsgraad er pas 2 weken na 2e prik, ook voor de huidig bekende varianten.
Momenteel is 37,6% van de volwassen bevolking (18+ dus) & 30,1% van de bevolking volledig gevaccineerd in België.

Momenteel is B117 (de britse variant) nog steeds dominant, maar de deltavariant begint meer en meer op te komen.
YEc2ymg.png


Men wilt hier gewoon geen situaties zoals momenteel in het VK. Daar is het de verkeerde kant aan het opgaan door de deltavariant, een variant die veel besmettelijker is en waar 1 shot van het vaccin maar een fractie van de bescherming tegen biedt. In een land die al verder staat in de vaccinatiecampagne (zowel 1e dosis als volledig gevaccineerd). We weten niet hoe het gaat evolueren, maar de extra versoepelingen zijn daar net om die reden ook een maand uitgesteld.
 
Na twee prikken: ja, maar het beschermingspercentage is wel lager. (Sommige artikels spreken van 94% voor de Alpha, 88% voor de Delta voor Pfizer, en 76% Alpha, 64% Delta voor AZ)

En andere meer recentere studies tonen hogere efficacy rates. Na 2 dossisen van AstraZeneca 92% voor de delta variant en voor Pfizer 96%. De efficacy rate van covid vaccins is zeer hoog. De efficacy rate van griepvaccins schommelt meestal tussen de 40%-60%, maar het redt nog steeds miljoenen levens.

De hele commotie rond al die varianten creërt alleen maar schrik bij de bevolking, alle covid vaccins zijn uitermate efficient inclusief het verguisde Astrazeneca. We moeten ons meer zorgen maken over het vaccinatietempo dan over effectiviteitspercentages. Vaccins zelf redden geen levens, vaccinatieprogramma's redden levens. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn hoe minder kans Covid heeft.
 
Laatst bewerkt:
En andere meer recentere studies tonen hogere efficacy rates. Na 2 dossisen van AstraZeneca 92% voor de delta variant en voor Pfizer 96%. De efficacy rate van covid vaccins is zeer hoog. De efficacy rate van griepvaccins schommelt meestal tussen de 40%-60%, maar het redt nog steeds miljoenen levens.

De hele commotie rond al die varianten creërt alleen maar schrik bij de bevolking, alle covid vaccins zijn uitermate efficient inclusief het verguisde Astrazeneca. We moeten ons meer zorgen maken over het vaccinatietempo dan over effectiviteitspercentages. Vaccins zelf redden geen levens, vaccinatieprogramma's redden levens. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn hoe minder kans Covid heeft.
Correct, maar daar gaat de huidige bezorgdheid/commotie niet om. Het gaat niet enkel over bescherming tegen ziekenhuisopname en ernstige symptomen van het vaccin (waar die studie over gaat) maar bescherming tegen het oplopen. Want bij een besmetting zonder ziekenhuisopname kan je het nog steeds verspreiden. Dus ook naar niet gevaccineerden. Die dan weer wel in het ziekenhuis kunnen belanden.

Want het is dat dat je momenteel ook in het VK ziet. Hospitalisaties beginnen daar ook terug te stijgen. Zelfs met hun veel hogere vaccinatiegraad.
 
Na twee prikken: ja, maar het beschermingspercentage is wel lager. (Sommige studies spreken van 94% voor de Alpha, 88% voor de Delta voor Pfizer, en 76% Alpha, 64% Delta voor AZ)

Op zich is dat niet zo een groot probleem, maar het is vooral het grote deel van de bevolking dat nog geen 2de prik heeft gehad dat niet echt beschermd is. Vergeet niet dat het nog makkelijk tot ver in augustus kan duren eer een heel groot deel van de bevolking zijn 2de prik gehad heeft.
Ver in augustus lijkt mij nu wel overdreven, ze zitten nu aan eind 20, begin 30 en vooral Pfizer, dus 2de prik is begin augustus.
 
Met Pfizer?
Pfizer is normaal 5 weken (35 dagen). Bij mij is dat zelfs exact 35 dagen (kon voor de 2de prik geen andere dag kiezen)
Zal wel AZ zijn, is 8 weken.

Ver in augustus lijkt mij nu wel overdreven, ze zitten nu aan eind 20, begin 30 en vooral Pfizer, dus 2de prik is begin augustus.
Zeker niet overal, op sommige plekken zitten ze nog maar net onder de 40.
Laten we deze post van gisteren niet vergeten:
Ik ben een 51 jarige risicopatiënt en zal mijn tweede prik pas krijgen op 21 augustus. Je voorspelling is dus meer dan een beetje te optimistisch.

[edit]En om het even kracht bij te zetten, data van de afgelopen week.
Enkel eerste dosissen.
UOZ4LAK.png

Om exact te zijn is het in die periode dus 29.2% uit de leeftijdsgroep 18-34.
pdgRDhp.png
 
Laatst bewerkt:
Met Pfizer?
Pfizer is normaal 5 weken (35 dagen). Bij mij is dat zelfs exact 35 dagen (kon voor de 2de prik geen andere dag kiezen)
Is Astra zeneca hoor, wou gewoon zeggen dat een hele hoop mensen pas midden augustus gevaccineerd zullen worden
 
Ver in augustus lijkt mij nu wel overdreven, ze zitten nu aan eind 20, begin 30 en vooral Pfizer, dus 2de prik is begin augustus.
Mijn grootvader is midden mei met AZ gevaccineerd, toen de termijn daarvoor nog 12 weken was. De week later is die termijn naar 8 weken verlaagd, maar voor iedereen die voor die termijnverandering al gevaccineerd was blijft die termijn 12 weken. Dus voor hem is dat ook de 2 week van augustus pas.
 
Mijn grootvader is midden mei met AZ gevaccineerd, toen de termijn daarvoor nog 12 weken was. De week later is die termijn naar 8 weken verlaagd, maar voor iedereen die voor die termijnverandering al gevaccineerd was blijft die termijn 12 weken. Dus voor hem is dat ook de 2 week van augustus pas.
Eigenlijk zouden ze die termijn ook mogen verkorten, mijn moeder idem, pas 10 augustus 2de keer maar wel risicopatiënt, ik ga een volle week eerder volledig gevaccineerd zijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan