Dan maak je best een uitzondering voor essentiële sectoren. Zonder voedselbevoorrading en afvalophaling gaat dat wel een heel moeilijke periode worden.
Ja, ik zeg niet dat die toemoeten, ik zeg ook niet dat er één sector toe moet, hoewel dat de uitgaansector nu niet echt kan doorgaan. Als mensen moeten thuisblijven om op hun kinderen te passen met scholen, kan het zijn dat bedrijven met lagere bezetting zitten. Ik zeg niet dat voedselbevoorrading en afvalophaling moeten stopgezet worden, maar dat er in quarantaine zitten/gaan moeten of mensen thuis moeten blijven voor de kinderen, tja, daar kan je niet aan doen. Dat is overmacht.
Dus men wil scholen sluiten en cafés, restaurants (ok, tot 20u) en zelfs evenementen (tot redelijk grote aantallen en met CST, dat wel) gewoon toelaten?
Scholen sluiten als het echt moet, ok maar dan moeten alle niet noodzakelijke zaken toch echt wel eerst aangepakt worden vind ik. Daarna kun je zoiets als scholen sluiten overwegen, nu niet.
Een v/d redenen waarom ze scholen willen sluiten is omdat de besmettingen zich daar concentreren. En er zijn heel veel scholen al gesloten, omdat er veel quarantaine in moeten. Ik begrijp u wel in uw punt, maar als je scholen niet wilt sluiten, dan denk ik dat je de quarantainemaatregelen ook moet opgeven, maar dat wil men niet doen om de ouderen (en niet-gevaccineerden) te beschermen, omdat het kinderen zijn die ouderen aansteken. Dat de overheid enkel rekening houdt met 65-plussers of volwassenen, is al langer duidelijk dan vandaag. Dat is altijd al zo geweest.
Ik heb er geen probleem mee bijvoorbeeld als er gevaccineerd wordt, dat wij als laatst komen. Geen enkel probleem, maar geef dan een alternatief. Ik had natuurlijk eerder mijn vaccin. Maar velen die deze zomer iets naartoe wouden gaan, moesten keer op keer een zelftest betalen uit eigen zak. Als overheid moet je dat zelf betalen vind ik, zolang niet iedereen de kans heeft gehad om zich te vaccineren. En zo is het voortdurend wel iets. Feit dat er op de VRT geen haan kraait naar de mentale toestand v. kinderen en jongeren vind ik ook aanstootgevend bijvoorbeeld, want dit is onhoudbaar voor de jeugd. Voor velen zelfs gewoon een onzichtbaar virus of griepje dat alles wat ze graag doen, plots dingen zijn die ze moeten opgeven en hun toekomst op het spel moeten zetten voor sorry dat ik het zeg grotendeels idioten (de niet-gevaccineerden).
Het probleem is... wat je ook doet, je zal altijd het grote deel v/d bevolking tegen u hebben. En elke oplossing is schadelijk.
Wat ik wel nog aan
@Straddle; wil zeggen. Ik begrijp ook uw punt volledig, maar je houdt met één iets geen rekening. Het covidvirus van afgelopen jaar en 2019 is een pak minder ernstig dan de deltavariant van vandaag. Dat heeft bij mij ook de ogen geopend. Was het nog altijd het coronavirus van vorig jaar, dan hadden we nu geen enkel probleem gehad. Maar covid is ook geëvolueerd ondertussen, en daar ligt het probleem. Was er nu niemand gevaccineerd, dan was dit een catastrofe.
De pandemie van 1890-1891 is ernstig, heeft veel gelijkenissen, maar CFR ligt quasi even hoog als vandaag. En het aantal besmetten v/d wereldbevolking is quasi even hoog als vandaag. Natuurlijk in 1890 gaan er heel veel besmetten geweest zijn die het niet zullen geweten hebben. Maar dan gaat het CFR weer omlaag. En mogelijk is die "schatting" al ergens toegepast. Maar het lijkt wel dat de pandemie van 1890-1891 minder ernstig is dan die van vandaag, al kan je dat niet met 100% zekerheid zeggen.
De pandemie van 1890-1891 heeft ook effect gehad op de Spaanse griep. Iedereen die die pandemie was doorgekomen leek een hogere beschermingsgraad te hebben tegen de Spaanse griep in 1918. Maar twee kanttekeningen: kort na de tweede wereldoorlog waren de environmentale factoren wellicht ook tegen twintigers toen en er waren al wat pre-waves (mogelijk zelfs niet eens de Spaanse griep), maar de griepseizoenen voor de Spaanse Griep hadden van wat ik gelezen had ouderen geteisterd.) Er was ook een encephalitis pandemie rond die periode.
Waarom die hogere beschermingsgraad dan... wellicht - net zoals je nu ziet - zal een coronavirus toen impact gehad hebben op de seizoensgriep, en wellicht enkele stammen uitgeroeid hebben. Diezelfde stammen die eventueel later weer opkomen in 1918 (waar iedereen geboren na 1890) dus minder bescherming tegen had omdat ze er niet in aanraking mee zijn gekomen zijn als kind, en het immuunsysteem minder goed wist hoe te reageren. Maar dat is een mogelijke verklaring, of één van de mogelijke verklaringen.