Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ken heel veel mensen die in ziekenhuizen werken. Vorige golven was echt iedereen uitgeperst. Moesten de radiologen bijspringen, nachtshiften etc. Nu hoor ik echt niks. Schoonzus zelfs 1 maand verlof tussen nu en einde van jaar. Niet opgeroepen. Andere familie leden ook op gemak werken. Mijn bomma van 90 is vorige week positief getest opnieuw op kanker marker ("we gaan je niet meer behandelen"). Minder dan een week later, gewoon overdag om 15h de scanner in. Zo uitgeperst lijkt het deze keer nu toch ook niet. We zitten toch nog heel ver weg van de pieken tijdens vorige golven.

En zo zie je dat anekdotes niets zeggen. Het verhaal bij mijn vrouw is helemaal omgekeerd. Probleem is nu vooral dat er dagelijks meerdere personeelsleden aan het uitvallen zijn.

Zeg jongens, als het morgen weer op niets trekt moeten we maar de regering en het parlement verplicht sluiten. Dat is misschien nog het grootste gevaar voor de volksgezondheid. :unsure:

Komkom, zo een overleg mag van mij gerust fysiek. Is toch wel belangrijk genoeg, want na 2 jaar online te vergaderen.. de kwaliteit van een F2F vergadering is imho gewoon beter.

Komkom, zo een overleg mag van mij gerust fysiek. Is toch wel belangrijk genoeg, want na 2 jaar online te vergaderen.. de kwaliteit van een F2F vergadering is imho gewoon beter.
Hoh als je ziet wat er dan uit de bus valt bij een f2f vergadering , is een online vergadering mss toch geen slecht idee 👍

Ik lees over een sluiting van het basisonderwijs maar dat zou gaan over de 10 dagen voor de kerstvakantie. Dus pas vanaf 15/12, binnen 13 dagen? En tot dan, gewoon verder doen?
Tijdens de examens/proefwerken, bravo.

Als je dat doet, dan moet je iedereen een free pass geven voor deze proefwerken/examenperiode, simpel, en de deliberaties op het einde van het jaar op basis van één examenperiode heel flexibel in zijn, want één examenperiode is niet representatief voor een heel schooljaar. Daarbij kijk je dan ook naar de resultaten van de kinderen/jongeren voor corona.

Doe je de examens na de kerstvakantie, mis je alweer twee lessen, en zal niet duidelijk zijn of je moet leren in de vakantie (wat ook niet bevorderlijk is voor velen). Inhaalexamens lijken mij absoluut uit de boze. Kinderen zijn altijd de dupe van het falen van de bevolking.

Maar kom dan niet uit de lucht gevallen als ons onderwijs plots slecht scoort in vergelijking met de rest v/d wereld.

Desnoods annuleer je ook de examens van B-vakken. Sommige scholen hebben toetsen/examens over godsdienst, dat noem ik niet essentieel in deze tijden. Dat heb je later niet nodig. Wiskunde, Nederlands, Frans, Engels, misschien voor middelbaar onderwijs specifiek gerichte vakken op de opleiding zelf (wetenschap voor wetenschappen bvb.), en de rest laat je dan maar vallen.

Voor kinderen zijn schoolprestaties in periodes als deze met een flikkerlichtbeleid ook een uitdaging, zeker als je je al in een kwetsbaar gezin bevindt, zelf kwetsbaar bent (mentaal last of bvb. door corona / quarantaines lang niet naar school kunnen gaan). Maar daar zullen wel geen maatregelen voor komen. Ze moeten maar hun plan trekken, altijd al de redenering van onze overheid. De zorg doen ze alles voor (1/3e bezet door niet-gevaccineerden), en de rest v/d bevolking laten ze vallen.

Laatst bewerkt:
Ik lees over een sluiting van het basisonderwijs maar dat zou gaan over de 10 dagen voor de kerstvakantie. Dus pas vanaf 15/12, binnen 13 dagen? En tot dan, gewoon verder doen?
Zou toch per direct zijn voor 10 dagen dacht ik? Niet pas binnen 10 dagen.

Ja, dan willen we natuurlijk niet weten wat ze zouden beslissen tijdens een zoom meeting.

Waarom moeten ze eigenlijk morgen opnieuw een overlegcomité bij elkaar roepen.
Met de pandemiewet kunnen ze toch rapper en makkelijk beslissingen nemen wat toch de bedoeling was van de pandemiewet ivm met maatregelen maar precies heeft de pandemiewet al geen nut als ze eerst elke keer een overlegcomité bij elkaar roepen of vergis ik mij.

In de pandemiewet staat zelfs dat burgemeesters en gouverneurs strenger maatregelingen mogen nemen. Waarom beslissen die dan niet om de scholen in de provincie te sluiten als het toch zo erg is.
Het preventief sluiten van scholen (bij lokale uitbraak) heeft weinig met de pandemiewet te maken, maar daar is een specifieke procedure voor.
Wanneer een "alert" wordt gegeven vanuit de controletoren van Zorg & Gezondheid, komt de Gemeentelijke crisiscel samen en kan de burgemeester vervolgens extra maatregelen voorstellen. De minister van Onderwijs moet daar dan zijn akkoord voor geven...

Dat is dus geen beslissing die de lokale overheid op zichzelf kan nemen...

En ik hoop ook dat ze niet met dagelijks werk heel veel rekening houden, want velen hebben wellicht nog inhaaltoetsen en inhaalproefwerken door de quarantaines of zelf ziek uit te vallen. Als je daar dan rekening mee houdt, als je beoordeelt, dan ben je een idiote sociopaat als leerkracht, directeur of instituut. Dit eist zijn tol.

Hier uurtje geleden post op facebook van de school van onze 2 jongste:

Beste ouders,
Via allerlei kanalen bereikt ons het nieuws dat er nieuwe en deze keer verregaande maatregelen zullen komen voor de scholen. We vrezen voor een sluiting en dat voor meerdere dagen. Om goed voorbereid te zijn, zullen we in de lagere school morgen alle werkschriften en nodige boeken meegeven naar huis. Normaal kan dit in de boekentas van je kind, maar je mag altijd een extra zak voorzien.
Op welke manier we ons moeten organiseren, zullen we morgen vernemen. We brengen jullie zo snel mogelijk op de hoogte van de maatregelen die we treffen.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Het schoolteam en directie

Mochten ze de examenperiodes volledig afschaffen, dan hebben ze meer tijd voor inhaalwerk en inhaallessen eigenlijk. Toetsen zonder consequenties kunnen daar ook onderdeel v. uitmaken (een systeem van proefexamens). Als je de twee weken examens afschaft (en misschien in de paasvakantie ook), dan kan je de leerachterstand beperken. Het is niet dat één keer blokken op een jaar tijd plots ervoor zorgt dat je een superstudent bent als je dan goede resultaten hebt, en het merendeel van die leerstof een paar maanden later weer vergeten bent. Dan kan je beter "het goed opletten in de klas" effect uitbuiten. Oké, niet iedereen kan dat. Maar de mensen die niet opletten, zijn meestal ook niet degenen die een goede examenperiode afleggen, en ik denk dat dat minder schadelijk zal zijn op de langere termijn dan harde consequenties aan resultaten in een opnieuw verloren jaar, voor schoolkinderen en middelbare schoolstudenten. De proeftoetsen kan je dan gebruiken als indicatie voor op welk vlak er een tand bijgestoken moet worden, en waarbij iemand extra ondersteuning nodig heeft, en of er vakken zijn waar het duidelijk is dat een groter deel een grote achterstand op heeft.

Het nadeel is dan wel dat er later kan ingegrepen worden als iets niet haalbaar is voor een leerling of iemand de verkeerde richting koos.

En de ouders die niet kunnen thuiswerken ? Allemaal naar de oppas /grootouders ?

2020 all over again
Als ik het voor het zeggen had, betaald verlof vanuit de overheid voor wie moet thuisblijven, een bedrag op basis van de minstverdienende uit het gezin. Natuurlijk is de overheid niet zo ruimdenkend.

Als de boel weer in lockdown moet (en we gaan geen eufemisme gebruiken, het IS een lockdown, punt/andere lijn, anders kan je dat niet gaan verwoorden), dan moeten er ook weer steunmaatregelen komen voor de economische sectoren die getroffen worden, en voor de mensen die het zwaarst getroffen worden. Nu besparen of de begroting proberen dichten is niet het juiste moment. In tijden van crisis spendeer je meer, in tijden van stabiliteit, zorg je dat de economische toekomst van een land gewaarborgd blijft, keynesianism noemt dat.

Als ik het voor het zeggen had, betaald verlof vanuit de overheid voor wie moet thuisblijven, een bedrag op basis van de minstverdienende uit het gezin. Natuurlijk is de overheid niet zo ruimdenkend.

Als de boel weer in lockdown moet (en we gaan geen eufemisme gebruiken, het IS een lockdown, punt/andere lijn, anders kan je dat niet gaan verwoorden), dan moeten er ook weer steunmaatregelen komen voor de economische sectoren die getroffen worden, en voor de mensen die het zwaarst getroffen worden. Nu besparen of de begroting proberen dichten is niet het juiste moment. In tijden van crisis spendeer je meer, in tijden van stabiliteit, zorg je dat de economische toekomst van een land gewaarborgd blijft, keynesianism noemt dat.
de steunmaatregelen zijn nog nooit verdwenen :p en wss zullen die idd weer verlengd worden . Nuja goed geen probleem om te doppen voor mij :-) werk genoeg thuis

Maar ook dat gaat een economische impact hebben als er binnen een bedrijf een heel deel werknemers in die situatie komen te zitten en de vlotte werking van het bedrijf in het gedrang komt.

Maar ook dat gaat een economische impact hebben als er binnen een bedrijf een heel deel werknemers in die situatie komen te zitten en de vlotte werking van het bedrijf in het gedrang komt.
Dat is zo, maar bedrijven weten natuurlijk wel goed in wat voor periode we leven, en het is voor iedereen zwaar. Dat dit de economie of de productiviteit niet ten goede komt, dat weten we.

de steunmaatregelen zijn nog nooit verdwenen :p en wss zullen die idd weer verlengd worden . Nuja goed geen probleem om te doppen voor mij :) werk genoeg thuis
Ik heb het over een uitbreiding van de steunmaatregelen, vnl. gericht op de werkende populatie (wie thuis moet zitten en geen inkomsten heeft bvb.), en kleinere bedrijven/zelfstandigen die getroffen worden alsook de horeca en het nachtlevensector.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan