Ik lees over een sluiting van het basisonderwijs maar dat zou gaan over de 10 dagen voor de kerstvakantie. Dus pas vanaf 15/12, binnen 13 dagen? En tot dan, gewoon verder doen?
Tijdens de examens/proefwerken, bravo.
Als je dat doet, dan moet je iedereen een free pass geven voor deze proefwerken/examenperiode, simpel, en de deliberaties op het einde van het jaar op basis van één examenperiode heel flexibel in zijn, want één examenperiode is niet representatief voor een heel schooljaar. Daarbij kijk je dan ook naar de resultaten van de kinderen/jongeren voor corona.
Doe je de examens na de kerstvakantie, mis je alweer twee lessen, en zal niet duidelijk zijn of je moet leren in de vakantie (wat ook niet bevorderlijk is voor velen). Inhaalexamens lijken mij absoluut uit de boze. Kinderen zijn altijd de dupe van het falen van de bevolking.
Maar kom dan niet uit de lucht gevallen als ons onderwijs plots slecht scoort in vergelijking met de rest v/d wereld.
Desnoods annuleer je ook de examens van B-vakken. Sommige scholen hebben toetsen/examens over godsdienst, dat noem ik niet essentieel in deze tijden. Dat heb je later niet nodig. Wiskunde, Nederlands, Frans, Engels, misschien voor middelbaar onderwijs specifiek gerichte vakken op de opleiding zelf (wetenschap voor wetenschappen bvb.), en de rest laat je dan maar vallen.
Voor kinderen zijn schoolprestaties in periodes als deze met een flikkerlichtbeleid ook een uitdaging, zeker als je je al in een kwetsbaar gezin bevindt, zelf kwetsbaar bent (mentaal last of bvb. door corona / quarantaines lang niet naar school kunnen gaan). Maar daar zullen wel geen maatregelen voor komen. Ze moeten maar hun plan trekken, altijd al de redenering van onze overheid. De zorg doen ze alles voor (1/3e bezet door niet-gevaccineerden), en de rest v/d bevolking laten ze vallen.