Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees over een sluiting van het basisonderwijs maar dat zou gaan over de 10 dagen voor de kerstvakantie. Dus pas vanaf 15/12, binnen 13 dagen? En tot dan, gewoon verder doen?

Als ik 100kg zou wegen, zou mijn BMI 27,7 zijn. Geloof me, je zou dat bij mij echt niet zien.
Als ik 110kg zou wegen, is mijn bmi net 30,5. Je zou dat ook niet zien.
Maakt toch niet uit of je het ziet of niet? Het gaat erom dat het coronavirus blijkbaar binnendringt via ACE2-receptoren. Die zitten in de longen en in de darm. Maar ook aan de buitenkant van vetcellen. Dus hoe meer vetcellen je hebt, hoe meer kans op (een erge) besmetting. Je BMI heeft daar niet heel veel mee te maken, want een bodybuilder kan een BMI van 30 hebben en amper vetcellen. Maar doorgaans is het wel een goeie indicator om aan te geven dat iemand meer vetcellen heeft. En hoe meer, hoe slechter in dit geval. Verder zouden ademhalingsproblemen ook gelinkt zijn aan het overgewicht, dus verergerde symptomen doordat het gewicht op de longen drukt.

Ik lees over een sluiting van het basisonderwijs maar dat zou gaan over de 10 dagen voor de kerstvakantie. Dus pas vanaf 15/12, binnen 13 dagen? En tot dan, gewoon verder doen?
Een maand vakantie, alé hup. Dan mogen ze eindelijk die zomervakantie eens gaan inkorten.

Kijk eens aan.
Day-to-day (maandag vs maandag) positive cases zakt (en # testen is hetzelfde)
Hospitaal bezetting voor het eerst gezakt
ICU increase bijna 0

3x keer raden wat we morgen zien in het sciensano report.

Kijk eens aan.
ICU increase bijna 0

Als de ICU morgen vol ligt en ze mensen moeten weigeren is de increase zelfs helemaal 0. Joepie! :wallbash:

De ICU ligt niet vol.
Tuurlijk ligt die niet vol, er wordt altijd plaats vrijgehouden voor het geval iemand binnenkomt dat onmiddellijk aandacht vereist. Zorg wordt ondertussen wel uitgesteld en patiënten worden naar de andere kant van het land gestuurd om daar op intensieve te gaan liggen.

Kijk eens aan.
ICU increase bijna 0

Je beseft toch dat deze gegevens ook nog altijd een stukje cherry-picking zijn?
Wanneer je de cijfers bekijkt van de opnames, kan je ook zeggen
  • dat we deze week iedere dag hogere cijfers neer hebben gezet qua hospitalisaties dan dezelfde weekdag vorige week (enfin, één dag hetzelfde cijfer). Deze week nog bijna 10 % extra ziekenhuisopnames tegenover vorige week
  • enkele andere cijfers: eergisteren het hoogste aantal ziekenhuisopnames sinds de 4de golf.
  • in de derde golf is men, ééns de ziekenhuisbezetting een bepaalde drempel overschreed, gestart met het vroeger naar huis sturen van zieken (of ze op te nemen in andere verzorgingsinstellingen, dat zou dan ook het hoge aantal ontslagen verklaren). Misschien is dat vandaag de dag ook het geval?
  • we hebben al eerder in dit soort situaties gestaan, waar we dachten dat het ergste achter de rug was, maar dat dat nog niet het geval was
  • Naarmate ICU voller geraakt, worden mensen ook later naar ICU gebracht of sneller geweigerd
Ik ga er ook vanuit dat we nu de top van de piek aan 't bereiken zijn. Maar ik vind het nog wat vroeg om victorie te kraaien. Ik denk dat het misschien wel mogelijk is om dat te concluderen op maandag
Ik ga er trouwens van uit dat de cijfers gaan dalen. Zelfs indien maar 33% van de bevolking zijn contacten wat beperkt, heeft dat een belangrijke impact op de verspreiding van het virus.

En neen, ik ben niet direct overtuigd dat er nu extra maatregels nodig zijn, tenzij het verbieden van massa-evenementen. En de scholen één weekje vroeger sluiten zou je ook nog kunnen overwegen.
Maar horeca om 20h00 sluiten, en dat zeker restaurants, is wat mij betreft toch gewoon een brug te ver

Zijn gewoon de laatste 3 tabellen uit het Sciensano report van vandaag. Zo veel cherry picking is dat niet. Maandag is het laatste dat er full data was op besmettingen.

Cherry picking zou zijn, er zijn al 7 dagen na elkaar meer ontslagen zijn dan dezelfde dag in voorgaande week...

Ik ken heel veel mensen die in ziekenhuizen werken. Vorige golven was echt iedereen uitgeperst. Moesten de radiologen bijspringen, nachtshiften etc. Nu hoor ik echt niks. Schoonzus zelfs 1 maand verlof tussen nu en einde van jaar. Niet opgeroepen. Andere familie leden ook op gemak werken. Mijn bomma van 90 is vorige week positief getest opnieuw op kanker marker ("we gaan je niet meer behandelen"). Minder dan een week later, gewoon overdag om 15h de scanner in. Zo uitgeperst lijkt het deze keer nu toch ook niet. We zitten toch nog heel ver weg van de pieken tijdens vorige golven.

Waarom moeten ze eigenlijk morgen opnieuw een overlegcomité bij elkaar roepen.
Met de pandemiewet kunnen ze toch rapper en makkelijk beslissingen nemen wat toch de bedoeling was van de pandemiewet ivm met maatregelen maar precies heeft de pandemiewet al geen nut als ze eerst elke keer een overlegcomité bij elkaar roepen of vergis ik mij.

In de pandemiewet staat zelfs dat burgemeesters en gouverneurs strenger maatregelingen mogen nemen. Waarom beslissen die dan niet om de scholen in de provincie te sluiten als het toch zo erg is.

Over het concept groepsimmuniteit nog eens. Schuld van 4de golf ligt volgens sommige analyses bij afschermen kinderen in eerste golven. Die waren nu vatbaar en dat bleek ook.

Maar the tricky thing: eerste analyses (van GEMS!) over Omicron maken dezelfde bedenking. Meer immuniteit tegen Delta geeft minder (forse impact) Omicron.

Nu beleid om kinderen af te schermen zou dus (opnieuw) een grote fout kunnen zijn.

Met de pandemiewet kunnen ze toch rapper en makkelijk beslissingen nemen wat toch de bedoeling was van de pandemiewet ivm met maatregelen maar precies heeft de pandemiewet al geen nut als ze eerst elke keer een overlegcomité bij elkaar roepen of vergis ik mij.

In de pandemiewet staat zelfs dat burgemeesters en gouverneurs strenger maatregelingen mogen nemen. Waarom beslissen die dan niet om de scholen in de provincie te sluiten als het toch zo erg is.

We zijn 1 ploeg van 11 miljoen he. We moeten allemaal samen aan hetzelfde zee trekken. Met onze kapitein Alex aan't roer en zijn eerste stuurman Frank als pianist.

Zolang ze de horeca niet sluiten om 20u is alles goed, heb volgende week vrijdag etentje gepland en namiddagje drinken met paar collega’s dus zou graag 23u halen.

Doe toch die scholen nu dicht????

Ze gaan dan binnen tien dagen afkomen: "we gaan de scholen sluiten".

Tijdens de examenperiode van middelbare scholen of lagere scholen???

Nu dicht... zodat de examens kunnen doorgaan (en doe buitenschoolse activiteiten ook tot de kerstvakantie stopt, ook toe).

Over het concept groepsimmuniteit nog eens. Schuld van 4de golf ligt volgens sommige analyses bij afschermen kinderen in eerste golven. Die waren nu vatbaar en dat bleek ook.
"Analyses" lijkt me wel een mooie omschrijving voor de hersenspinsels van mensen die vergeten andere elementen mee te nemen en met hindsight oordelen over situaties.
Maar voor iemand die het gezondheidssyteem van het UK top noemt, verbaast me dat niet eens
Maar the tricky thing: eerste analyses (van GEMS!) over Omicron maken dezelfde bedenking. Meer immuniteit tegen Delta geeft minder (forse impact) Omicron.
Dus nu de zorg nog meer in 't honderd doen lopen gaat misschien later voor minder problemen zorgen? Zoals de brandweer die je zou zeggen 'Als we nu ons huis helemaal laten afbranden, moet dat daarna niet opnieuw geblust worden?'
Nu beleid om kinderen af te schermen zou dus (opnieuw) een grote fout kunnen zijn.
Neen, dus, want het is allemaal koffiedik kijken. Er is nog veel te weinig gekend van die nieuwe variant. En onze economie begint nu echt te leiden onder de besmettingen.

Die pandemiewet is er om een wettelijke basis te hebben voor de beslissingen die genomen worden door de regering. Normaal moeten die eerst langs het parlement voor goedkeuring, maar door die pandemiewet hoeft dat niet meer. Tijdens de eerste golven hebben ze dat omzeild door ministeriële besluiten te nemen, maar dat was juridisch nogal wankel. Die maatregelen moeten natuurlijk wel gedragen worden door de regering. Het is niet dat Vandenbroucke morgen alleen kan beslissen om alles toe te gooien bijvoorbeeld. Vandaar dus eerst het overlegcomité.

Wat betreft de gouverneurs en burgemeesters, die wachten nu waarschijnlijk af wat er morgen allemaal uit de bus komt. Ze willen ook vermijden dat er verschillende maatregelen zijn afhankelijk van waar je woont. Ik denk echter wel dat ze zelf zouden kunnen beslissen om scholen toe te doen als ze dat zouden willen.

En als er dan terug een leerkracht positief test, terug een hele klas ik quarantaine. Moving target.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan