Er zijn landen die er wat stabieler mee omgaan, zoals Zweden die een pandemieplan hadden en dat volgden. Heel lang dezelfde maatregelen, niet te veel veranderen. Meer verantwoordelijkheid bij bevolking, in het begin wat hogere cijfers maar nadien meer onder controle en draaglijker. Scholen gingen er nooit dicht.Ik mis het antwoord op die vraag ook. Er is nu nul toekomstperspectief, dat waren de vaccins maar we zijn terug bij het ge-jojo aan maatregelen.
Ofwel hebben virologen geen antwoord op die vraag, ofwel durven ze het niet zeggen. Ik weet niet welke van de twee ik het beangstigend vindt.
Heb deze week op Canvas een documentaire over de spaanse griep gezien die even snel is uitgestorven als ze begonnen is omdat de wereldbevolking (waarschijnlijk) groepsimmuniteit had gekregen. De huidige vaccins tegen covid zijn duidelijk niet genoeg om tot die immuniteit te komen, want niet effectief genoeg en beschermen niet lang genoeg. Hierdoor blijven we maar sukkelen met een hoge baseline aan covid die om de zoveel tijd opflakkert.
In dat opzicht zou een Omnikron variant een blessing in disguise kunnen zijn want die zou voor groepsimmuniteit op korte termijn kunnen zorgen als die zoveel maal besmettelijker is. Natuurlijk op korte termijn ten koste van het zorgsysteem.