Niet iedereen. Ik voetbal in clubverband, ik zit normaal gesproken elk weekend minstens een avond aan de toog van mijn vast staminee, en ik ga al eens graag naar een optreden. Als blijkt dat de meeste besmettingen daar bij die zaken plaatsvinden mogen ze dat voor mijn part allemaal zwaar limiteren of zelfs tijdelijk dicht gooien. Voorts versta ik ook dat zulke zaken bij sluiting het minste impact hebben 'op de maatschappij' en dat die dan als eerste op de schop gaan bij een nieuwe maatregelenronde. Dat vind ik dan absoluut niet leuk, maar ik ga dan niet lopen roepen dat het een grote schande is of weet ik veel wat omdat ik er voor kies om toch nog iets of wat vertrouwen te hebben in de wetenschap/de politiek.
Dat men nu naar scholen/kinderen kijkt heeft een reden he. Ik ben het er mee eens dat men de kinderen zo lang mogelijk moet sparen, maar hoe sommigen dan staan te steigeren alsof ze de arme kindjes viseren, dat gaat er bij mij niet in. Natuurlijk is dat niet leuk om met twee kleuters te moeten thuiswerken, maar als dat nu niet anders gaat, dan is dat toch zo?
En dan hoor je van die zaken als 'ja maar dan gaan ze naar hun grootouders!' maar dat is het punt niet. Het punt is dat die kinderen elkaar besmetten (25% positivity rate bij 0-9 jaar las ik hier) en dat die dan de besmetting meenemen naar hun eigen kring. Als je dan al het concept 'school' (waar dus tientallen kinderen bij elkaar komen) uit de ketting haalt gaat dat veel minder zijn. Maar goed, ik ben geen expert natuurlijk.
Iets helemaal anders is natuurlijk hoe het nu gaat. Omwille van het gebrek aan daadkracht hebben we nu al twee rondes met vrij impotente maatregelen gehad (sowieso omdat 'men' anders begint te zaniken en zagen) waardoor we nu mogelijk naar een situatie gaan waarbij de maatregelen strenger gaan zijn dan dat ze waren geweest moesten ze drie weken geleden iets of wat strenger hebben opgetreden. Daar kan ik echt wel ongelofelijk lastig van worden.