Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap de reactie van de huisartsen, maar ik snap ook wel de repliek van Vandenbroucke in DS:

Nu ja, het enige dat effectief iets gaat helpen om de drukte bij de huisartsen weg te halen, is om de tests "volledig" bij hen weg te halen.
Heel wat huisartsen testen zelf HRC zodat ze eerder aan de beurt komen. Zeg dan gewoon D5 he.... Waardeloze reactie om hachje te redden mijn inziens. Nu gaan mensen ook lastig zijn bij late test want anders mochten ze al uit Q.

Achja benieuwd of de regel officieel wordt aangepast anders gaat het heel chaotisch worden voor het volk

Met de naamgeving van de nieuwe variant voel ik mij toch lichtjes verplicht onderstaande parel eventjes terug boven te halen. We blijven uiteindelijk nog steeds een Gaming forum. Terug naar 1999!

Avondje Winterland in Hasselt.
Aan de ingangen CST scannen, vriendin van ons vind haar identiteitskaart niet (vrouwen en een bodemloze handtas). Haalt dan haar siskaart boven -> ok ga maar binnen :wtf:

Tafeltjes van 6, niemand die er naar kijkt
WEL veel minder volk dan andere jaren, veel aangenamer, die mogen ze terug doen na Corona ook.

Dan 23u sluitingstijd. Iedereen, de hele massa, allemaal moeten we naar 1 uitgang.. onbegrijpelijk, wat je wilt vermijden is toch een massa volk naar 1 locatie lijkt mij. Maar alle andere (nood) uitgangen zijn gesloten.
Toch serieus werkpuntje hoor

Aan de ingangen CST scannen, vriendin van ons vind haar identiteitskaart niet (vrouwen en een bodemloze handtas). Haalt dan haar siskaart boven -> ok ga maar binnen :wtf:

Tafeltjes van 6, niemand die er naar kijkt
WEL veel minder volk dan andere jaren, veel aangenamer, die mogen ze terug doen na Corona ook.

Dan 23u sluitingstijd. Iedereen, de hele massa, allemaal moeten we naar 1 uitgang.. onbegrijpelijk, wat je wilt vermijden is toch een massa volk naar 1 locatie lijkt mij. Maar alle andere (nood) uitgangen zijn gesloten.
Toch serieus werkpuntje hoor
Denk er ook aan dat niemand u identiteitskaart mag vragen als ze u CST scannen, is hun bevoegdheid niet om deze te vragen en is zelfs bij wet verboden ivm privacy.

Denk er ook aan dat niemand u identiteitskaart mag vragen als ze u CST scannen, is hun bevoegdheid niet om deze te vragen en is zelfs bij wet verboden ivm privacy.
Ze mogen het wel vragen. Jij mag weigeren omdat ze de bevoegdheid niet hebben. Maar dan mogen ze jou ook de toegang weigeren uiteindelijk.

Maar zo werk je natuurlijk "fraude" met CST wel in de hand.

Nee
Dat wist ik niet, dat verrast me wel, maar het zal nog wel eventjes duren. Ik zal wel zien wanneer de uitnodiging in de bus komt. Nog niet elke 65 plusser is moeten gaan, want ik ken er die nog de uitnodiging moeten ontvangen ook.

Ik weet niet of dat in feite wel een goede maatregel is. Stel: je doet alles dicht na 17h. Wat je dan krijgt is dat er misschien juist meer van het werkvolk in het weekend tegelijkertijd zal naar de winkel gaan. Of naar de horeca. In plaats van meer spreiding doorheen de week.
Goed punt eigenlijk. Dat was ook zo met de "avondklok". Eigenlijk was dat een non-maatregel en een inbreuk tegen mensenrechten, en daar blijf ik nog steeds bij. Hoe erg de situatie ook mocht zijn. Idem voor bubbels (al kan je wel "aanraden", en veel mensen doen dat dan ook, niet iedereen natuurlijk). Maar daarop actief gaan controleren. Dan zit je niet ver van een fascistische maatschappij, en dan vind ik een excuus zoals: "we zitten in een pandemie" absoluut flauw. Ook omdat het echt een non-maatregel is. Daarom dat ik blij ben dat die er nu niet komen. Je kan wel zeggen het is niet eerlijk voor die of die, maar ja, op zich kan ik er ook weinig tegen zeggen. Misschien had men de grotere massa-evenementen gewoon moeten sluiten. (alles met meer dan 1000 man), en that's it. En de niet-gevaccineerden verplicht vaccineren. Maar dan zou het goed zijn.

Mocht ik Nederlander zijn, zou ik razend zijn, maar blijkbaar is onze kritiek die we hier hadden op de capaciteit van de IZ, en hier weerlegd werd, daar absoluut 100% van toepassing. Eigenlijk onbegrijpelijk voor een westers land. Ik vond al vanuit deze perceptie dat WIJ weinig bedden hadden op IZ. In Nederland is dat dus drie keer minder per inwoner. Voor elk bed die zij er hebben, hebben wij er tussen de 2 en de 3 (tenzij ze minder mensen doorverwijzen naar IZ of ik iets mis - kan toch niet anders, is er daar een andere zorgafdeling? een soort van sub-IZ). Iemand moet mij dat echt eens uitleggen, want ik begrijp het niet. Het is zo absurd dat het niet anders kan of ik mis iets van informatie, maar ik weet niet wat.

Laatst bewerkt:
Nochtans is er niet zoveel veranderd aan de richtlijnen hoor. Eigen veiligheid komt altijd voor hulp bieden.
Dat wat jij nu als belachelijk aanziet wordt zelfs letterlijk op de EHBO-cursus van het Rode Kruis gezegd: indien bloed aanwezig en geen handschoenen, wacht op de hulpdiensten.

Als ik mij niet vergis zijn de eerste 4 stappen volgens het Rode Kruis zelfs:
  1. Veiligheid, voor zowel jezelf, slachtoffer als omstaanders.
  2. Controleer hartslag en of de persoon nog ademt.
  3. Bel de hulpdiensten.
  4. Pas dan hulp verlenen.
En ja, die stappen zijn in die volgorde. Dus zowel handschoenen bij bloed als mond-op-mond en COVID valt onder stap 1. En dat is altijd al zo geweest (toch bij mijn weten).

Dit is het EHBO protocol hé, niet voor medisch getraind personeel. Ik denk dat je teveel verwacht van EHBO. Bij een EHBO cursus op't werk werd de nadruk zelfs gelegd op hulpdiensten bellen, al de rest was bijzaak.
Zo raadt men in een aantal landen ook aan niet zelf in het water te springen om een drenkeling te redden. Dat lukt je waarschijnlijk toch niet, en de kans dat het slachtoffer jou mee naar de bodem sleurt is niet onbestaande.

Efkes off topic, maar waarom heeft uw vriendin nog altijd een siskaart op zak? Dat wordt toch al 10 jaar ofzo niet meer gebruikt? :unsure:

Efkes off topic, maar waarom heeft uw vriendin nog altijd een siskaart op zak? Dat wordt toch al 10 jaar ofzo niet meer gebruikt? :unsure:
Lol. Ja inderdaad, heb ik haar ook gevraagd ja. En waarom ze nie haar rijbewijs liet zien of it's me. Maar daar zat zoveel in die handtas en portefeuille. Voor mij als man is dat onbegrijpelijk 😅

Daar vind een kat haar jonge niet in terug zoals ze hier zeggen.
Die persoon die controleerde had mss nooit een sis kaart gezien en was zo onder de indruk 😂
Het was ter info niet mijn vriendin maar een vriendin

We doen al heel de zomer en tot op vanavond concerten en voorstellingen met CST waarbij iedereen ook zijn identiteitskaart moet tonen. Weet je hoeveel mensen al geweigerd hebben hun pas te tonen?

....nul, nada, niemand. Het is allemaal al tijdrovend en lastig genoeg zonder slimmeriken die de lastige gaan uithangen, gelukkig lijkt ons publiek dat te begrijpen.

Dat wist ik niet, dat verrast me wel, maar het zal nog wel eventjes duren. Ik zal wel zien wanneer de uitnodiging in de bus komt. Nog niet elke 65 plusser is moeten gaan, want ik ken er die nog de uitnodiging moeten ontvangen ook.

Goed punt eigenlijk. Dat was ook zo met de "avondklok". Eigenlijk was dat een non-maatregel en een inbreuk tegen mensenrechten, en daar blijf ik nog steeds bij. Hoe erg de situatie ook mocht zijn. Idem voor bubbels (al kan je wel "aanraden", en veel mensen doen dat dan ook, niet iedereen natuurlijk). Maar daarop actief gaan controleren. Dan zit je niet ver van een fascistische maatschappij, en dan vind ik een excuus zoals: "we zitten in een pandemie" absoluut flauw. Ook omdat het echt een non-maatregel is. Daarom dat ik blij ben dat die er nu niet komen. Je kan wel zeggen het is niet eerlijk voor die of die, maar ja, op zich kan ik er ook weinig tegen zeggen. Misschien had men de grotere massa-evenementen gewoon moeten sluiten. (alles met meer dan 1000 man), en that's it. En de niet-gevaccineerden verplicht vaccineren. Maar dan zou het goed zijn.

Mocht ik Nederlander zijn, zou ik razend zijn, maar blijkbaar is onze kritiek die we hier hadden op de capaciteit van de IZ, en hier weerlegd werd, daar absoluut 100% van toepassing. Eigenlijk onbegrijpelijk voor een westers land. Ik vond al vanuit deze perceptie dat WIJ weinig bedden hadden op IZ. In Nederland is dat dus drie keer minder per inwoner. Voor elk bed die zij er hebben, hebben wij er tussen de 2 en de 3 (tenzij ze minder mensen doorverwijzen naar IZ of ik iets mis - kan toch niet anders, is er daar een andere zorgafdeling? een soort van sub-IZ). Iemand moet mij dat echt eens uitleggen, want ik begrijp het niet. Het is zo absurd dat het niet anders kan of ik mis iets van informatie, maar ik weet niet wat.
Die bubbels zijn oncontroleerbaar en te ingrijpend op mensen hun privé leven, dus ik ben content dat ze met die zever niet terug begonnen zijn.
Je kan wel mensen aanraden om maximum x contacten te hebben. Met een avondklok straft ge ook mensen die nog eens een avondwandeling willen maken, wat nagenoeg geen risico inhoudt. Men voert buitenproportionele maatregelen in omdat een avondklok nu éénmaal gemakkelijker te handhaven is. Niemand buiten na dat uur, dat is gemakkelijker te controleren.

Ge kon nog zeggen dat een lockdown gerechtvaardigd was in de beginfase van de pandemie, omdat er geen vaccins waren en ook jonge mensen ernstig ziek konden worden en longschade opliepen. Als ge gevaccineerd zijt en enigszins in goede gezondheid, loopt ge weinig risico om ernstig ziek te worden. Je kan moeilijk heel de gevaccineerde bevolking gaan meestraffen om die niet-gevaccineerden die ruim de helft van de covid-ziekenhuisbedden innemen. Dan moet het probleem van de niet-gevaccineerden worden aangepakt.
Ik hoop nu dat de vaccins voldoende beschermen tegen die omicron variant (of dat die meevalt qua ziekteverschijnselen), want anders zijn we weer helemaal terug naar af.

En ze hoeven u ni binnen te laten als ge u ni wilt identificeren. Ik heb het schijt aan da wijsneuzen-gedrag op da vlak.

Mais bon: https://www.vlaanderen.be/covid-safe-ticket-cst-als-toegangsvoorwaarde

Is men steeds verplicht om bij de controle van het Covid Safe Ticket ook de identiteitskaart op te vragen?

> Het is de uitbater verplicht om na te gaan of de identiteit van de CST-houder klopt. Dit hoeft niet noodzakelijk de identiteitskaart te zijn.
Het mag dus eender wa zijn, inc. uw ID :)

Ze moeten eigenlijk vragen naar een identificatie. Dat kan dus bvb ook uw bibliotheekkaart zijn en hoeft niet per sé het ID te zijn.

Gisteren een interview met de opperwappies van de betoging in Brussel twee weken geleden. Ze mogen hun uitleg doen, vind ik ook perfect normaal, maar waarom vraagt me hier (en over 't algemeen geen enkele journalist) aan die mensen of ze akkoord zouden gaan de gevolgen van hun vrije keuze te dragen, en dat er geen plek voor hen is wanneer de ziekenhuizen vol ligt.
Benieuwd wat ze dan gaan antwoorden.

Gisteren een interview met de opperwappies van de betoging in Brussel twee weken geleden. Ze mogen hun uitleg doen, vind ik ook perfect normaal, maar waarom vraagt me hier (en over 't algemeen geen enkele journalist) aan die mensen of ze akkoord zouden gaan de gevolgen van hun vrije keuze te dragen, en dat er geen plek voor hen is wanneer de ziekenhuizen vol ligt.
Benieuwd wat ze dan gaan antwoorden.
Zou toch compleet ingaan tegen wat ze willen aanvechten, namelijk discriminatie omwille van vaccinatiestatus?

Zou toch compleet ingaan tegen wat ze willen aanvechten, namelijk discriminatie omwille van vaccinatiestatus?
Neen, ze spreken over de vrijheid om zelf keuzes te maken.
Om de gezondheid van andere mensen te beschermen, en nu ook om de zorg te beschermen (en dus indirect hen) worden hen extra regels opgelegd. Dus ze mogen keuzes maken maar moeten daar ook de gevolgen van dragen.
Maar ook Ja, want het zijn uiteindelijk ook een stel kortzichtige kleuters die vooral alleen aan zichzelf denken.

Met wat kritische vragen zouden ze de incoherentie in het gedrag van die mensen blootleggen.

Ze moeten eigenlijk vragen naar een identificatie. Dat kan dus bvb ook uw bibliotheekkaart zijn en hoeft niet per sé het ID te zijn.

Vorige week naar een binnenspeeltuin geweest waar ze dat controleerden door te vrágen wat uw naam was, en ze zo dus konden zien of die wel overeenkwam met de naam op het CST.

Zo raadt men in een aantal landen ook aan niet zelf in het water te springen om een drenkeling te redden. Dat lukt je waarschijnlijk toch niet, en de kans dat het slachtoffer jou mee naar de bodem sleurt is niet onbestaande.
In België ook hoor :)
Zelfs voor geoefende redders wordt een natte redding in de mate van het mogelijke vermeden, zeker in onbekend water buiten.
Terecht ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...jver-voor-ocmw-gebouw-bij-reddingspoging-van/

Nog een vraag trouwens. Je hebt het hier over "vluchtige contacten" en "open ruimtes". Ik denk niet dat de meeste besmettingen op vliegtuigen gebeuren trouwens, want de merendeel v/d bevolking heeft niet in een vliegtuig gezeten sinds de pandemie, maar het komt wel zo binnen. Vooral via vliegtuig, misschien boot/trein/auto maar dan in mindere mate (vanuit het buitenland). Binnenin zal het zich vooral kinderen / scholen verspreiden, vanwie het nadeel is dat velen niet ziek worden van covid 19 en dus niet weten dat ze dat hebben, maar het wel kunnen verspreiden. Alsook ze wel hun sociaal contact hebben natuurlijk elke dag, en kinderen niet zo bewust met het virus bezig zijn als wij (hoewel relatief een stuk meer dan de meeste politieke issues natuurlijk).

Maar wie zegt dat vluchtige contacten en open ruimtes het virus niet verspreiden? Zelfs een mondmasker beschermt niet volledig, en vaccinatie doet dat ook niet helemaal. Wel verhoogt het de algemene graad van bescherming natuurlijk, en met nog geen klein beetje. Zeker wanneer het in combinatie wordt gebruikt. Maar het effect van vaccinatie zwakt na een tijd wel af. Bij mij is het bijvoorbeeld van april al geleden dat ik mijn tweede vaccin heb gekregen, toen eerder gekregen dan leeftijdsgenoten, nu zal ik tegelijkertijd aan de beurt komen als leeftijdsgenoten, omdat ik die niet via een zorginstelling meer zal krijgen. Maar het kan zijn dat ik dan tijdelijk iets vatbaarder zal zijn voor het virus dan leeftijdsgenoten, maar dat is niet zo erg. (ik had ook daar tegenover iets vroeger al mijn bescherming)

Goh er wordt altijd gesproken van een risico-contact als je langer dan 15 minuten op 1.5 meter van iemand staat.
Lijkt me op zo een concert redelijk miniem buiten 4 mensen rondom je en misschien enkele in de rij.
De hoeveelheid (of gemiddelde per persoon) kubieke meter lucht in de omgeving waar je je bevindt lijkt me toch ook geen onbelangrijke factor in de besmettelijkheid van die lucht.

Ik vraag me af hoe zo een ventilatiesysteem in een vliegtuig werkt.

Want die besmette lucht (als er een besmette opzit) moet van punt A naar B (de afvoer).

Als die besmette lucht dan constant via hetzelfde traject langs andere mensen passeert, vraag ik mij toch af welk effect dat heeft op een vlucht van 10 uur.

Nogmaals ik ben geen vliegtuig-ventilatie expert. Ik stel me de vraag gewoon.

Ondanks de weer hogere Coronacijfers moest mijn vriend toch nog een week terug naar het buitenland voor zijn werk (project was nog niet helemaal af).
Hij is sinds vrijdagavond terug, maar voelt zich wat "raar" sinds gisteravond, en nu ligt hij mottig in bed met volledig verstopte neus en keelpijn. Wil ook niet eten. :(
Hopelijk geen Corona, al heeft hij het al gehad (en is er helaas erg ziek van geweest).
Ikzelf heb momenteel hele lichte keel- en hoofdpijn en mijn maag ligt een klein beetje overhoop.

Het is natuurlijk niet zeker dat het Corona is, noch dat het aan de reis ligt, maar het punt dat ik hierbij nog wil maken is dat ik het sowieso onverantwoord vind dat men werknemers in deze tijd toch nog naar het buitenland laat vertrekken om te werken. Luchthaven, vlucht, nog een luchthaven... Grote kans op besmetting lijkt mij? Om dan nog maar te zwijgen van de werkomgeving. Ook worden daar lange uren geklopt. Een paar dagen achter elkaar 12 uur werken was geen uitzondering.
Men kan het uiteraard (weer) oplopen, mee naar België brengen en anderen besmetten. Er wordt van alles verboden, maar reizen omwille van het werk, dat moet wel nog kunnen ondanks de risico's, wat de reden daarachter ook is... Just my opinion.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan