Core Stability/Lage Rugpijn

Heb MRI gehad, volgende week vrijdag resultaten. Ben echt es benieuwd. Als ik de foto's met mijn pro dokterskills wat kan interpreteren denk ik bulging tussenwervelschijf. En ze gaan een spiertest ook doen, ze vermoedan dat mijn spieren sterk verzwakt zijn door "ouderdom" en doorveel minder beweging afgelopen twee jaar door covid.

Heb hetzelfde, discus bulging l5/s1
 
ik moet nu roeien van de kine, eigenlijk wel tof.
zeer goed voor de rug te trainen als je het goed doet (rechte rug en schouders bij het oefenen)

vandaag direct halfuurke in de Basic-Fit gedaan (ipv zwemmen)
 
Heb hetzelfde, discus bulging l5/s1
Hier ook zoiets. Alleszins m'n onderste wervels waarvan ik al sinds maart ongeveer last van heb. Eerst paar keer kine geweest zonder deftig resultaat, daarna toch een CT-scan laten nemen waaruit bleek dat er sprake was van een lichte hernia op de onderste wervels.

Twee weken terug bij een neuroloog geweest voor raad, omdat m'n huisarts afkwam met 'niet te veel belasten, gaat vanzelf over'. Die sprak direct over te gaan rugzwemmen en naar de rugschool te gaan. Ging er nog een soort van verslag van doorsturen, maar dat moet ik nog krijgen.

Als iemand nog goede oefeningen weet die je tussendoor thuis kan door, laat maar weten.
 
Hier ook zoiets. Alleszins m'n onderste wervels waarvan ik al sinds maart ongeveer last van heb. Eerst paar keer kine geweest zonder deftig resultaat, daarna toch een CT-scan laten nemen waaruit bleek dat er sprake was van een lichte hernia op de onderste wervels.

Twee weken terug bij een neuroloog geweest voor raad, omdat m'n huisarts afkwam met 'niet te veel belasten, gaat vanzelf over'. Die sprak direct over te gaan rugzwemmen en naar de rugschool te gaan. Ging er nog een soort van verslag van doorsturen, maar dat moet ik nog krijgen.

Als iemand nog goede oefeningen weet die je tussendoor thuis kan door, laat maar weten.
Voor de goeie oefeningen heb je ècht wel initieel de kiné nodig om je te leren de juiste buikspieren op te spannen en te voelen. Bij elke oefening moet je focus daar op liggen.
Hier zit oa plancking en squats in haar trukendoos. :unsure:
 
Denk dat als je echt problemen hebt met je lage rug, je sowieso best het advies van kiné opvolgt en die oefeningen doet. Zij gaan normaal wel kunnen inschatten wat je wel en niet kan doen.

Bij mij is het momenteel allemaal min of meer onder controle, zolang ik mijn buik- en rugspieren maar voldoende getraind hou.

Wat voor mij heel goed werkt, wanneer ik lage rugpijn voel opkomen, zijn de filmpjes van yoga with adriene gericht op (lage) rugpijn.

Heel veel van die oefeningen zijn heel gelijkend op wat diverse kinesisten al hebben aangeraden. Maar een filmpje opzetten en dat volgen, werkt voor mij op de een of andere manier beter dan zelf beslissen welke oefening en dan tellen om die lang genoeg te doen. Denk dat het verschil is dat ik dan op de een of andere manier meer in mijn hoofd zit "ik moet oefeningen doen, bah" omdat ik er actiever moet over nadenken, terwijl dat filmpje is maar volgen en doen zonder nadenken, waardoor er ook minder tegenwerkende gedachten opsteken. (ofzoiets)
 
Denk dat als je echt problemen hebt met je lage rug, je sowieso best het advies van kiné opvolgt en die oefeningen doet. Zij gaan normaal wel kunnen inschatten wat je wel en niet kan doen.

Bij mij is het momenteel allemaal min of meer onder controle, zolang ik mijn buik- en rugspieren maar voldoende getraind hou.

Wat voor mij heel goed werkt, wanneer ik lage rugpijn voel opkomen, zijn de filmpjes van yoga with adriene gericht op (lage) rugpijn.

Heel veel van die oefeningen zijn heel gelijkend op wat diverse kinesisten al hebben aangeraden. Maar een filmpje opzetten en dat volgen, werkt voor mij op de een of andere manier beter dan zelf beslissen welke oefening en dan tellen om die lang genoeg te doen. Denk dat het verschil is dat ik dan op de een of andere manier meer in mijn hoofd zit "ik moet oefeningen doen, bah" omdat ik er actiever moet over nadenken, terwijl dat filmpje is maar volgen en doen zonder nadenken, waardoor er ook minder tegenwerkende gedachten opsteken. (ofzoiets)
Thx voor de tip! 👌
 
Gisteren artrose in mijn heup gediagnoseerd (SI gewricht om precies te zijn) :(

Ben er efkes niet goed van, had dit pas tegen de pensioenleeftijd verwacht maar daar zit ik nog 40 jaar van.

Dokter maakte er wel niet zoveel spel van en raadde aan om kine te doen en lage impact cardio zoals wandelen, fietsen en zwemmen.
Hopelijk krijg ik het daarmee onder controle!
 
Hier ook diagnose gehad, mijn 2e tussenwervelschijf (van onderaan te beginnen) is beschadigd en lekt vocht. Reden: teveel druk op de schijf, die raakt geïrriteerd en ontstoken en krijgt bij de minste druk een pijnscheut.

Behandeling: ontstekingsremmerskuur en rugschool voor maanden. Prognose is vrij goed: schijf kan normaal vrij goed herstellen. Na 2 maand rugschool eerste tussenevaluatie maar waarschijnlijk voor 3-6 maand rugschool nodig.

Alleen de bijsluiter van die onstekingsremmer (Celecoxib) eens gelezen: verhoogde kans op hartfalen, hartaanval, leverfalen, nierfalen. Brrr.
 
Alleen de bijsluiter van die onstekingsremmer (Celecoxib) eens gelezen: verhoogde kans op hartfalen, hartaanval, leverfalen, nierfalen. Brrr.
Aan de andere kant (ik neem ook celecoxib) verhoogt het NIET nemen van medicatie die de pijn helpt beheersen mijn kansen drastisch op moord van iedereen die me te hard irriteert als ik al stevige pijn heb, gecombineerd met slaaptekort, veroorzaakt door de pijn... 😏
 
Aan de andere kant (ik neem ook celecoxib) verhoogt het NIET nemen van medicatie die de pijn helpt beheersen mijn kansen drastisch op moord van iedereen die me te hard irriteert als ik al stevige pijn heb, gecombineerd met slaaptekort, veroorzaakt door de pijn... 😏

Ja je mag die bijsluiters eigenlijk niet lezen of je slikt niks meer... Hopelijk werkt het wel wat.
 
Ja je mag die bijsluiters eigenlijk niet lezen of je slikt niks meer... Hopelijk werkt het wel wat.
Ik lees die effectief pas als ik een nevenwerking ondervind, niet voor ik ze krijg.
Ik heb dan soms ook nog eens nevenwerkingen die er niet in staan, dat maakt die lijst lezen compleet nutteloos dan! 🤷🏼‍♀️
 
Ik doe deze oefeningen. Je kan het volledige schema daar downloaden. Zijn wel vrij pittig de eerste keren dat je het doet. Ongeveer een half uurtje werk en ik doe ze 3 a 4x per week.
 
Ik sukkel al meer dan 20 jaar (dus van toen ik nog een heel kleine Eland was) permanent met rugpijn en heb verschillende kinesisten en osteopaten geraadpleegd. Er stonden spieren in m'n rug quasi permanent in kramp en dat geraakte maar niet opgelost. De laatste 5 jaar was het helemaal niet meer te doen. Ik ben enkele keren ineengezakt van de pijn toen een specifieke spier in kramp schoot en geen enkele houding meer draaglijk was.

Afgelopen week kwam ik op YouTube toevallig uit op filmpjes over 'Anterior pelvic tilt' (i.e. te fel gekanteld bekken). Blijkbaar loopt een heel groot deel van de bevolking continu rond in foute houding. Bij mij was dit ook ontegensprekelijk het geval. Ik sta mager, maar nooit waren mijn buikspieren zichtbaar en m'n rug stond altijd hol. Ik voelde m'n bilspieren nooit werken en m'n hamstrings en buikspieren waren continu gestretcht. Buikspieroefeningen deden ook niets, dat voelde ik ook nooit in de spieren die zogezegd moesten werken.

Ik heb dan wat meer research gedaan naar hoe dit te fixen. Ik let doorheen de dag op die houding. De rugspieren die al jaren continu net wel-net niet in kramp stonden, zijn hierdoor allemaal mooi ontspannen en de rugpijn is verdwenen. Het is echt absurd dat de oplossing al die jaren zo simpel was en dat geen enkele kine dit heeft opgemerkt. :unsure: Ik heb al twee keer een setje core stability oefeningen gedaan sinds zondag, en tijdens die oefeningen voel ik nu plots wél de juiste spieren werken.


Deze man legt het (iets té Amerikaans) goed uit. Hier zijn ongetwijfeld nog mensen bij gebaat.
 
nieuwe oefeningen gekregen van de kine met een bosu ball/balans trainer

iemand die daar een goedkoop alternatief van kent?
vooral oefeningen om op te steunen met de armen
 
Terug
Bovenaan