Nou, ik denk dat je je er uit aan het proberen lullen bent, maar dat je daar niet in slaagt. Zelfs al zou ik je op je woord geloven dat je met slachtoffers niet alleen de doden bedoelde, wat onwaarschijnlijk is gezien de zin er voor, geef je vervolgens cijfers inclusief materiële verliezen en krijgsgevangenen (die de bulk van de cijfers die je citeert opmaken). Dan wordt het al weer wat moeilijker om semantisch "slachtoffers" te handhaven.Dat ging over alle conflicten. Ik maak een duidelijk onderscheid tussen doden en slachtoffers. Denk wat je wilt.
Daarnaast gaat het hier over militaire slachtoffers. De overgrote meerderheid van de doden in Gaza (en de Westelijke Jordaan) zijn onschuldige burgers.
Neen, dat is volledig het foutief voorstellen van alles wat ik zeg.Dus volgens u sturen we best volgend signaal de wereld in en maken we het Westen op geopolitiek vlak nog zwakker dan het al aan het worden is:
"Val gerust een land aan. We (lees: Westen) keuren dit ten zeerste af! Maar als de tegenreactie te extreem wordt, dan krijg je alsnog onze steun."
Israël heeft het recht om zich te verdedigen. Israël heeft niet het recht om een genocide uit te voeren in Gaza, om een etnische zuivering uit te voeren in de Westelijke Jordaan, om het zelfbeschikkingsrecht van een volk te ontkennen.
Hamas krijgt van niemand in het Westen steun, je kan blijven proberen om dat valselijk zo voor te stellen, het maakt het niet minder leugenachtig. De erkenning van het zelfbeschikkingsrecht voor de Palestijnen is geen beloning voor Hamas, is geen erkenning van Hamas. Het is een bescherming voor het Palestijnse volk.
Wat gaat er beter zijn voor de stabiliteit van de regio, voor de polarisatie in de Westerse samenleving, enzovoort: Israël verder laten doen met hun genocide en etnische zuivering, met steeds toenemende en niet meer dan terechte verontwaardiging in grote delen van de wereld - ook bij ons, maar zeker in de regio en in de moslimwereld -, met in het beste geval een nieuwe grote vluchtelingengolf aan de Europese buitengrenzen; of Israël dat eindelijk werkt maakt van een duurzame vrede, met een levensvatbare tweestatenoplossing?
Als we Israël laten verder doen zoals de afgelopen 75 jaar, en zeker zoals de afgelopen 2 jaar, zitten we de komende 75 jaar gebeiteld voor de verderzetting van de spiraal van geweld. Je kan dat alleen maar doorbreken door ofwel alle Palestijnen uit te moorden en/of te verdrijven zoals ze nu proberen (maar dan blijft de regio terecht extreem vijandig, en word je - opnieuw niet meer dan terecht - een paria voor het grootste deel van de wereld) ofwel door te stoppen met het geweld en grondig werk te maken van een levensvatbare Palestijnse staat naast de Israëlische.
"