Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik vraag mij af waarom een hoop wereldleiders ineens zijn wakker geworden. De gruwelijkheden die Israël de voorbije 2 jaar heeft gedaan was niet gruwelijk genoeg om te zeggen dat het hoog tijd wordt dat het stopt?

En dan nog ma zwijgen over de gruwelijkheden dan de IDF heeft gedaan. Daarom dat ik mij echt afvraag waarom nu ineens?
Realpolitiek zeker? Wat in dit geval misschien nog het best te vergelijken is met een kudde schapen.
Zolang er niemand springt, blijft het hoogstens bij wat lichte veroordelingen uit schrik voor repressie(van Amerika bv?) .
Nu er een aantal landen met invloed zijn gesprongen is het veel makkelijker om je daarbij aan te sluiten.

Eerder de dam die breekt, lijkt me. Daarom is het belangrijk dat iemand het voortouw neemt, als iedereen blijft naar elkaar kijken gebeurt er niets.

Realpolitiek zeker? Wat in dit geval misschien nog het best te vergelijken is met een kudde schapen.
Zolang er niemand springt, blijft het hoogstens bij wat lichte veroordelingen uit schrik voor repressie(van Amerika bv?) .
Nu er een aantal landen met invloed zijn gesprongen is het veel makkelijker om je daarbij aan te sluiten.
Gedurende de afgelopen twee jaar heb ik in dit topic elke mogelijke verklaring zien passeren om de acties van Israël te rechtvaardigen. Alle ziekenhuizen verwoesten? Hamas zit in de tunnels. UNRWA defunden? Zij werken met Hamas. Kinderen die met kogels in het hoofd worden gevonden? De dokters liegen. Palestijnse journalisten die massaal sterven? Toeval.

Dit is eigenlijk de eerste keer dat iedereen op dezelfde lijn zit en ik denk dat de beelden van uitgehongerde kinderen daar voor een groot deel tussen zitten. Hoe goed je ook zoekt, er is geen enkele mogelijke verklaring die zoiets kan rechtvaardigen. Israël probeert het wel met hun Pallywood verhaal maar ik heb de indruk dat dat eerder het omgekeerde effect heeft.

En de cynicus in mij zegt dat politici ergens ook weten wat er in de komende maanden zit aan te komen. Wir haben es nicht gewußt is een moeilijk verdedigbare positie in tijden van sociale media dus ik zie het ook als een vorm van zichzelf in te dekken.

Dit is eigenlijk de eerste keer dat iedereen op dezelfde lijn zit en ik denk dat de beelden van uitgehongerde kinderen daar voor een groot deel tussen zitten. Hoe goed je ook zoekt, er is geen enkele mogelijke verklaring die zoiets kan rechtvaardigen. Israël probeert het wel met hun Pallywood verhaal maar ik heb de indruk dat dat eerder het omgekeerde effect heeft.
Als je nu het twitter account van Israël bezoekt zal je zien dat ze benadrukken dat de uitgemergelde kinderen op de meer iconische foto's leiden aan andere medische condities die hun toestand beter verklaren dan honger.

Het zou mij niet verbazen dat ze hier gelijk hebben, ik vermoedde dit zelf ook wel wat.

Niet dat dit echt uitmaakt wat the big picture betreft maar op journalistiek vlak vind ik het wel beschamend mocht dit kloppen.

Als je nu het twitter account van Israël bezoekt zal je zien dat ze benadrukken dat de uitgemergelde kinderen op de meer iconische foto's leiden aan andere medische condities die hun toestand beter verklaren dan honger.

Het zou mij niet verbazen dat ze hier gelijk hebben, ik vermoedde dit zelf ook wel wat.

Niet dat dit echt uitmaakt wat the big picture betreft maar op journalistiek vlak vind ik het wel beschamend mocht dit kloppen.

Mensen uithongeren ok, een extreem geval eruit nemen. “Beschamend”

Tsjah, die andere medische condities worden ook gewoon niet geholpen door het feit dat ze elk hospitaal platbombarderen en weigeren om gelijk wat het land binnen te laten gaan 🤷‍♂️

Potato potato, beschamend dat ze zich daarachter weg proberen steken.

Laat ons ook wel eerlijk blijven en erkennen dat dit toch allerminst een betrouwbare bron is die je zomaar kan volgen.
Als je alles leest dan lijkt het precies alsof Israël de lamme goedzak in dit alles is. Dat heb nu net heb weer moet overkomen, die arme weerloze dutsjes die zo machteloos staan en constant proberen goed te doen. Constant gedwarsboomd zeg!

De waarheid ligt zoals wel zo vaker in het midden. Ja men misbruikt zaken om propaganda te voeren, maar langs de andere kant verbuigen ze zelf ook de realiteit om hun eigen in een beter daglicht te zetten.

Oorlog wordt op verschillende fronten en manieren uitgevochten. Uw tegenstander in de publieke opinie is diskrediet brengen is maar één voorbeeld.

Dus ja sommige zaken worden foutief voorgesteld. Maar in het totaalplaatje is Israël gewoon op grote schaal effectief de mensen in Gaza zeer mensonwaardig aan het behandelen.

Onvoldoende bewijs om de oorzaak louter en alleen bij gebrek aan medische hulp te leggen.
Mensen uithongeren ok, een extreem geval eruit nemen. “Beschamend”

?. Het is geen extreem geval van een hongersnood maar van een tekort aan medische hulp.

Oorlog wordt op verschillende fronten en manieren uitgevochten. Uw tegenstander in de publieke opinie is diskrediet brengen is maar één voorbeeld.

Maar het is niet Hamas ofzo die ik iets kwalijks neem. Onze media moet kritisch zijn en niet iets publiceren dat ofwel de reëele situatie misrepresenteert of één van de partijen de munitie geeft om de objectiviteit van de verslaggeving in vraag te stellen.

Laatst bewerkt:
En ondertussen blijft Israël maar voortrazen tegen ieder land dat Palestina wil erkennen als souveraine staat. Da’s precies het enige waar écht een reactie op komt van hun kant, dus ik hoop dat meer landen zich daarbij gaan aansluiten. Canada is ook al aan boord. Kan gerust conditioneel zijn, maar een dikke stok achter de deur binnen handbereik is sowieso nodig.

Op die X account van Israël gaat het over dit soort voorbeelden. Als dit blijkt te kloppen is dit gewoon een domme zet van de Italiaanse pers.

FHBO0En.png

Jij gaat nog verder dan de propaganda van Israël, dus hoe kom je daar precies bij?
"uitgemergelde kinderen op de meer iconische foto's aan andere medische condities die hun toestand beter verklaren dan honger."

Het filmpje gaat over één foto van één jongen die mogelijk (trust us) nog een andere aandoening had. Op geen enkel moment zeggen ze daar dat het om meerdere kinderen gaat, of dat de andere foto's van hongersnood en dode baby's niet kloppen, maar jij geeft aan dat het meervoud is.

Terwijl al deze foto's en de talloze andere wel gewoon bestaan (klikken op eigen risico), maar proficiat, dit ene zieke kindje had nog iets anders naast acute hongersnood. Veel succes met bewijzen dat hij niet uitgemergeld én onderliggend ziek was, maar fijn dat je StevenFM's ongelijk nog rap even kon bewijzen: zelfs in dit walgelijke nieuws worden achterpoortjes gezocht om het te milderen.

En ondertussen blijft Israël maar voortrazen tegen ieder land dat Palestina wil erkennen als souveraine staat. Da’s precies het enige waar écht een reactie op komt van hun kant, dus ik hoop dat meer landen zich daarbij gaan aansluiten. Canada is ook al aan boord. Kan gerust conditioneel zijn, maar een dikke stok achter de deur binnen handbereik is sowieso nodig.

Idem.
Bij monde van Valerie Vanpeel zei ze dat dat allemaal symboliek is etc...
Ze vergeet wel dat symboliek ook politiek is en gezien de woeste houding van Israël telkens een land Palestina wil erkennen mist het zijn doel niet.

Waarom heeft België tijdens vorige regeringen Palestina nooit erkent eigenlijk?
In 2011 zei Leterme een Europese consensus te willen afwachten.

In 2015 werd onder de regering Michel een resolutie door het parlement goedgekeurd om Palestina te erkennen afhankelijk van de evolutie van de vredesonderhandelingen. De oppositie stemde tegen; zij pleitten voor een onvoorwaardelijke erkenning.

Onder De Croo in 2024 zag je dezelfde dynamiek en de coalitiepartners wezen vooral naar MR als reden dat er geen erkenning kwam. De Croo zei te willen wachten voor 'het juiste moment'.

Nu in 2025 is hetzelfde liedje zich weer aan het afspelen. MR wil van geen erkenning weten en N-VA verschuilt zich achter MR.

Gesterkt door de uitspraken van De Wever, waagde voorzitter Valerie Van Peel zich gisteren in de VTM-studio om het over het standpunt van N-VA rond Gaza te hebben. De Palestijnse staat nu erkennen, zoals enkele andere Westerse bondgenoten van plan zijn, is volgens haar nog niet aan de orde.

"Daarvoor moeten onderhandelingen gestart worden om 2 staten te laten erkennen. Aan de ene kant Palestina, maar aan de andere kant ook Israël door de Arabische landen. Dan zit je in een onderhandelingsfase, maar daar zijn we vandaag spijtig genoeg niet", klonk het.

Volgens Van Peel moet eerst de humanitaire crisis in Gaza opgelost worden. "Dat doe je beter met sancties en door ervoor te zorgen dat je hulpmiddelen ook ter plekke krijgt. Die erkenning moet daarna komen en daar zijn wij absoluut vragende partij voor."
Zeer teleurstellende houding vind ik dat. Ook hypocriet: Van Peel zegt dat je de situatie in Gaza beter met sancties kan oplossen dan met erkenning van Palestina maar die pogingen worden óók geblokkeerd door N-VA en MR!

HLN:
Twee weken geleden besloten de EU-ministers van Buitenlandse Zaken om het associatieverdrag tussen Israël en de EU, dat de basis vormt voor de handelsrelaties tussen beide landen, niet op te schorten. De lidstaten moeten daar unaniem over beslissen en die unanimiteit was er niet. Verschillende landen, waaronder Hongarije, blokkeerden die beslissing. Ook minister van Buitenlandse Zaken Maxime Prévot (Les Engagés) verklaarde in de Kamer dat hij van de regering niet het mandaat had gekregen om te pleiten voor een gedeeltelijke of volledige opschorting van het verdrag.

Binnen de regering was dat wel de vraag van CD&V, Vooruit en Les Engagés, maar ze botsten op N-VA en MR. Na de publieke ‘hartekreet’ van Mahdi deze week reageerde men bij N-VA geërgerd. Mahdi zou de gesprekken binnen de regering daarover niet vooruit helpen. “Achter de schermen waren we bezig om de Franstalige liberalen te masseren om toch iets in beweging te kunnen zetten”, zo klonk het donderdag bij HLN. “We zoeken doelbewust die publieke confrontatie niet op om Bouchez in zijn eer te laten.” Met de uithaal van Mahdi zette de regering volgens N-VA eerder “twee stappen achteruit”.

Maar dat klopt niet. “De N-VA heeft nooit geprobeerd om ons te overtuigen van wat dan ook”, klinkt het bij de MR. “Wij zitten volledig op dezelfde lijn.” De andere regeringspartijen zien dat net zo. Het gevoel leeft dat N-VA zich vooral achter de MR verschuilt, omdat de kwestie intern gevoelig ligt en de partij verdeeld is. N-VA zelf blijft tegenover onze redactie in alle talen ontkennen dat ze de vrijhandel met Israël niet wilde opschorten. Intussen is ons vanuit alle regeringspartijen bevestigd dat dat wél zo was.

Geen stropopargumenten innemen.
Waarom heeft België tijdens vorige regeringen Palestina nooit erkent eigenlijk?
Omdat het er enorm leefbaar was! Die mensen zijn pas beginnen met lijden vanaf 7 oktober eh.

In 2015 werd onder de regering Michel een resolutie door het parlement goedgekeurd om Palestina te erkennen afhankelijk van de evolutie van de vredesonderhandelingen. De oppositie stemde tegen; zij pleitten voor een onvoorwaardelijke erkenning.

Onder De Croo in 2024 zag je dezelfde dynamiek en de coalitiepartners wezen vooral naar MR als reden dat er geen erkenning kwam. De Croo zei te willen wachten voor 'het juiste moment'.

Nu in 2025 is hetzelfde liedje zich weer aan het afspelen. MR wil van geen erkenning weten en N-VA verschuilt zich achter MR.

Zeer teleurstellende houding vind ik dat. Ook hypocriet: Van Peel zegt dat je de situatie in Gaza beter met sancties kan oplossen dan met erkenning van Palestina maar die pogingen worden óók geblokkeerd door N-VA en MR!

HLN:

Noem me cynisch, maar ik geloof absoluut niets van wat ze nu plots staan te roepen. Het zou mij niet verbazen moest Freilich, Bartje himself op het matje hebben geroepen.

HLN:

Aanvullend juist verschenen artikel :

Maar eigenlijk kom het er defacto op neer dat ze zeggen "Het boeit ons niet." want er wordt een hoop geroepen, of beweringen gedaan zoals
"Dit moet worden opgelost", zegt hij. "Er moet vooral een permanent staakt-het-vuren komen, maar als dat niet in overleg met de VS gebeurt, heeft het totaal geen zin."
Voor Bouchez moet er binnen een Europees kader worden gehandeld, in het beste geval met de Verenigde Staten erbij.
Volgens Bouchez moeten we druk op de VS zetten, want "daar ligt de sleutel".
Wij zijn altijd vooruitstrevend geweest over deze zaak,[...]

Maar er wordt nul actie ondernomen. Als je vindt dat Europa actie moet ondernemen, dan moet je dat standpunt misschien ook uberhaupt innemen?! Als je vindt dat er druk moet komen op de VS, dan moet je misschien ook druk zetten op de VS?

Palestina erkennen als staat is ook een vorm van druk zetten op de VS. Dat er ook andere mogelijkheden zijn van druk zijn, volledig mee akkoord, maar neem dan ook deze actie? En dan nog durven zeggen dat vooruitstrevend zijn, wtf eigenlijk. Populistische nihilistische blaaskaak. (Sorry, moest er even uit.)

De minister van Justitie Yariv Levin en de minister van Defensie Israel Katz zeggen dat het opportuun moment is aangebroken om de Westelijke Jordaanoever te annexeren.

"De ministers werken al jaren aan de implementatie van de Israëlische soevereiniteit in Judea en Samaria", klinkt het in een gezamenlijke verklaring. Dat zijn de Bijbelse benamingen voor het gebied. "We mogen deze kans niet missen."

Eerder deze maand heeft het Israëlische parlement, de Knesset, een motie goedgekeurd om de Westelijke Jordaanoever te annexeren. Een symbolische actie en provocatie tegen de Palestijnen. Het gebied valt officieel onder de Palestijnse Autoriteit, maar wordt sinds 1967 bezet door Israël.

De greep van de Palestijnen op het gebied wordt ieder jaar ook kleiner omdat Israël er illegale nederzettingen bouwt. Naar schattingen wonen er zo'n 700.000 kolonisten op de Westelijke Jordaanoever.

Katz en Levin zijn overigens leden van Likud, de meer gematigde factie binnenin de Israëlische regering alsook de partij van eerste minister Netanyahu.

Premier Zweden wil handelscomponent van Associatievedrag met Israël "bevriezen"​

In een post op X vraagt Ulf Kristersson, de premier van Zweden, dat de EU de handelscomponent van het Associatieverdrag met Israël "te bevriezen". "De situatie in Gaza is volstrekt betreurenswaardig en Israël komt zijn meest elementaire verplichtingen en de overeengekomen afspraken met betrekking tot de humanitaire hulp niet na", aldus Kristersson.
"Zweden eist daarom dat de EU zo snel mogelijk het handelsgedeelte van het Associatieverdrag bevriest. De economische druk op Israël moet worden opgevoerd. De Israëlische regering moet onbeperkte humanitaire hulp in Gaza toestaan", gaat hij verder.
"Tegelijkertijd moet de druk op Hamas worden opgevoerd, zodat de gijzelaars onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten. Zweden juicht het toe dat steeds meer landen in het Midden-Oosten eisen dat Hamas wordt ontwapend en geen rol krijgt in het toekomstige bestuur van Gaza", voegt hij toe.

Afgaande op bovenstaande statement van Bouchez betreffende vooruitstrevendheid en handelen binnen een Europees kader verwacht ik dat hij één van de eersten zal zijn die dit voorstel zal steunen.

Katz en Levin zijn overigens leden van Likud, de meer gematigde factie binnenin de Israëlische regering alsook de partij van eerste minister Netanyahu.
"De ministers werken al jaren aan de implementatie van de Israëlische soevereiniteit in Judea en Samaria", klinkt het in een gezamenlijke verklaring. Dat zijn de Bijbelse benamingen voor het gebied.

Los van het padje die mannen. Als er islamieten zijn die termen uit de Koran gebruiken om gebied aan te duiden dat "rechtmatig" van hun zou zijn staat heel de Westerse wereld daar om ze 2000 jaar terug de geschiedenis in te bombarderen.
Maar bij Israël kunnen we dat niet zeggen want ze trekken altijd de paraplu van de Holocaust open wat ze blijkbaar het recht geeft om ongestraft alles te roepen en doen. Zum kotzen is het :puke:

Ben daar eerlijk gezegd eerder terughoudend over. Volgens mij geen oplossing om een onafhankelijke Palestijnse staat te erkennen en in het leven te roepen. Waar het nu voor Hamas toch iets moeilijker is om zich te bewapenen (enkel via een clandestien terreur netwerk), is het als onafhankelijke staat perfect mogelijk zich legitiem te bewapenen en dus veel makkelijker om continue een oorlogje te voeren.

Terug
Bovenaan