Smodge
Well-known member
Wat jij realiteit noemt, net zoals je opmerkingen over dit conflict en eingelijk feitelijk ook het zionisme, heet ook wel 'being delusional' met als doel alles te simplificeren, vooral misleidende zaken te vertellen en het ergste van al Israël vrij spel geven. Als je zo'n uitspraak durft te maken over mij, you better back it up. Ik zal wachten met concrete voorbeelden.Het is gewoon de realiteit dat jij alles wat onkies en joods is zionisme noemt.
Dat wat er nu gaande is zionisme ten voeten uit is.
Dat is gewoon nog altijd een verkeerde voorstelling en is niet wat zionisme is en wat er nu gaande is.
Kritiek op specifieke beleidsmaatregelen of wetgeving, en zeker in het geval van Israël, past trouwens perfect in een discussie over zionistische uitgangspunten. Dat jij niet dat inziet of wilt inzien, lijkt mij een 'you-problem'.
Nee hoor. Jij wilt het hele gebeuren herleiden naar een simpele actie-reactie verhaal, zodat de bredere historische context naar de achtergrond verdwijnt. Wat je letterlijk ook zegt.Als we de huidige escalatie bekijken dan is dit te herleiden naar de recente gebeurtenissen en wat er nu nog altijd gaande is.
Dat dit conflict al even meegaat dat staat vast, en dat speelt mee uiteraard. Maar de legitimering van de huidige daden zijn te herleiden naar de daden die gesteld zijn tegenover Israël.
Waar blijven de internationale actoren in dit verhaal? Het feit dat je denkt dat er maar 3 partijen zijn in heel dit conflict zegt eingelijk al genoeg.Er zijn 3 partijen in deze, Israël, de terroristische politieke vertegenwoordiging onder het mom Hamas (tevens ook Palestijnen) en de normale Palestijn.
Laten we even in jouw super overgesimplificeerde wereld meegaan: Kan je ook uitleggen hoe Gazanen exact Hamas 'de rug gaan terugkeren'. Hoe exact moet dat gebeuren onder militaire bezetting, economie-boycot en politieke verdeeldheid?Het lijkt me nu toch al pijnlijk duidelijk dat in deze Israël, ook al is ze fout, niet de partij gaat zijn die zomaar het conflict zal staken.
De normale Palestijn is hier de grote dupe in het verhaal, maar zij hebben wel de mogelijkheid om het Hamas bewind de rug toe te keren en duidelijk te stellen dat zij hen niet vertegenwoordigen. Het is geen democratie, maar een beweging zonder aanhangers is uiteindelijk maar een lege doos en een eindig verhaal.
Weet je wat ik zal het allemaal nog simpeler voor u maken en eentje die hier ook al een duizend keer is voorbijgekomen, maar eingelijk op niets slaat als je er wat over nadenkt: Het is allemaal hun eigen fout, ze hadden in 2006 maar niet op Hamas moeten stemmen!
(Daar komt het in jouw tekst eingelijk op neer trouwens.)
Ik mis de verantwoordelijk van Israël in dit verhaal bij jou? Israëlische schendingen laat je buiten beschouwing of...?Dus ja het zal van de kant Hamas moeten komen. En de legitimatie voor elke vorm van geweldgebruik zal weggenomen moeten worden.
Dit blijft gewoon een verhaal van geo-politieke belangen die hoger geplaatst worden dan menselijke belangen. Om talloze redenen.
Dit is puur goedkope tokenism lol. Geeft ze wat water en medicijnen, maar zwijgt a.u.b. over de echte onderliggende politieke vragen over bezettingen en rechten. Sure, laten we de systematische oorzaken zo laten. Dat zal zeker helpen.Het zou mooi zijn mocht Gaza zelfbeschikking krijgen en volwaardig meetellen. Maar in de huidige context denk ik dat gewoon al een stop op het geweld, toegang tot water, voedsel en medicijnen en gewoon terug een iet of wat leefbaar gebied een massale vooruitgang zou zijn.
De grap is dat Israël zelfs de basisgoederen via blokkades tegenhouden. Zelfs die 'kleine' stap wordt gesaboteerd door beleidskeuzes.
Je doet opnieuw voort als de 'realist', maar eingelijk wil je gewoon de Palestijnen demoraliseren om het je eigen en de situatie 'makkelijk' te maken.Want het lijkt me ijdele hoop dat door een externe partij, zoals het westen of de Arabische wereld, ze verlost gaan worden.
Dus goed dat van die sleutel in handen…