Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Je kan mensen helemaal niet verplichten om tegen hun zin naar gore gevulde propaganda compilatie filmpjes te moeten kijken. Isreal heeft hun gsms afgenomen zodat ze zelf zeker geen beeldmateriaal zouden kunnen maken dat hen in een slecht daglicht zou stellen en daarnaast zou je zon gore compilaties evengoed van israelische acties in gaza kunnen maken maar die krijgt niemand te zien omdat Israel er alles aan doet om de informatiestroom in en uit gaza te limiteren en te controleren om zo het narratief te kunnen zetten.

Netanyahu ligt momenteel in de knoop met zijn fundamentalistische regeringspartners die een vrijstelling van de draft willen voor Haredische joden. Kans zit erin dat het parlement binnenkort ontbonden wordt. De huidige Israëlische regering is een coalitie van Likud met religieuze fundamentalisten en extreem-rechts.

Opposition party leaders announced Wednesday that they will bring forward a bill to dissolve the Knesset, following the coalition crisis over the issue of Haredi military conscription. The opposition has also decided to withdraw all its parliamentary questions and proposed bills from the agenda. In a statement, they said the decision was made unanimously and binds all opposition factions.
MK Yitzhak Pindrus (United Torah Judaism), who chaired Wednesday morning's Finance Committee meeting, confirmed at the start of the session that his party intends to vote in favor of dissolving the Knesset. The ultra-Orthodox party Shas has also said it will vote in favor of the bill.

Sources in United Torah Judaism and ultra-Orthodox party Shas told Haaretz earlier that as long as there is no dramatic shift in Likud MK Yuli Edelstein's stance on the military conscription bill and as long as there is no agreement in principle that the ultra-Orthodox leadership supports, the Haredi parties will back the dissolution of the Knesset and the move towards new elections.

Wouden de activisten de beelden niet bekijken omdat ze de wreedheden van Hamas niet willen erkennen? Of omdat ze geen zin hebben om moedwillig getraumatiseerd te worden?

Goede vraag, daarom dat ik schrijf dat ze zo'n aantijging moeten beantwoorden. Want als het niet optie 2 is dan kan ik geen verklaring bedenken die niet uiterst negatief op hun zou afschijnen.

Stop eens met de vooringenomenheid bij elke post, waarbij mensen met een andere mening steeds gedemoniseerd worden en er steeds van de slechtst mogelijke interpretatie wordt uitgegaan en die meteen ook voor waar aangenomen wordt.

In deze lijk jij mij de enige die zich daaraan schuldig maakt.

Je kan mensen helemaal niet verplichten om tegen hun zin naar gore gevulde propaganda compilatie filmpjes te moeten kijken.
Als ik een activist was zou ik mij persoonlijk verplicht voelen. Toch tenminste een gecensureerde versie als je jezelf niet wil traumatiseren.

daarnaast zou je zon gore compilaties evengoed van israelische acties in gaza kunnen maken maar die krijgt niemand te zien omdat Israel er alles aan doet om de informatiestroom in en uit gaza te limiteren en te controleren om zo het narratief te kunnen zetten.
Er zijn een 200.000-tal camera's in Gaza aanwezig die elk bloedbad filmen en verspreiden en dat ook zullen blijven doen.

Dat Israël geen journalisten toe laat aan het front is niet bepaald relevant op dit vlak.

Een YouTube add die net verscheen. Dacht dat dit een parodie was ofzo, maar het is iets legit van Israël.

"Direct aid to civilians".
"Steady growing flow of life saving aid".
"This what real aid looks like, smiles don't lie... Hamas does."

HjLpipl.jpeg

Dubieus 🙃

Er zijn een 200.000-tal camera's in Gaza aanwezig die elk bloedbad filmen en verspreiden en dat ook zullen blijven doen.

Dat Israël geen journalisten toe laat aan het front is niet bepaald relevant op dit vlak.
Goh, deze bronnen (lees: dagdagelijkse real life beelden van Israëls wansmakelijk gedrag) worden zelfs hier op het forum keer op keer betwist, terwijl de woorden van Israël als waarheid worden aangenomen…

En nu vragen we om onafhankelijke journalistiek en is deze opeens niet nodig, want er zijn camera’s? Vreemde hersenkronkels.

Journalistiek is meer dan beelden, hé...

Volgens Israëlisch minister van defensie Katz werden Greta en mede opvarenden bij hun aankomst een kamer binnengebracht voor een vertoning van een film over het bloedbad van 7 oktober. Toen ze zagen waar het over ging, weigerde Greta en anderen om verder te kijken.

Ik beschouw dat toch als een ernstige beschuldiging. Je ogen sluiten voor de antisemitische barbaarsheid van Hamas is moedwillig blind zijn voor een van de grote verschrikkingen van deze tijd. Iemand die mensen wil overtuigen om aandacht te schenken aan een genocide kan zo'n aantijging niet zomaar naast zich neer leggen.
In goede oude Nurenbergtraditie, moeten we de Israelische bevolking misschien ook gewoon eens door Gaza laten wandelen momenteel, langs de kinderlijken, de uitgehonderden, de compleet afgebroken steden. Het heeft gewerkt met de Duitsers.

Voor mijn part laat je de Gazanen dan ook naar de gijzelaarsfilms kijken, maar ik vrees dat die wreedheid door hun dagelijks leven intussen is ingehaald.

In goede oude Nurenbergtraditie, moeten we de Israelische bevolking misschien ook gewoon eens door Gaza laten wandelen momenteel, langs de kinderlijken, de uitgehonderden, de compleet afgebroken steden. Het heeft gewerkt met de Duitsers.

Voor mijn part laat je de Gazanen dan ook naar de gijzelaarsfilms kijken, maar ik vrees dat die wreedheid door hun dagelijks leven intussen is ingehaald.

In Israël krijgt men dezelfde beelden uit Gaza te zien dan wij. En net als hier bestaat er daar een media die zich kritisch uitlaat over de oorlog en het IDF.

De vergelijking met de Duitsers onder het Nazisme lijkt mij sterk bij de haren getrokken.

Goh, deze bronnen (lees: dagdagelijkse real life beelden van Israëls wansmakelijk gedrag) worden zelfs hier op het forum keer op keer betwist, terwijl de woorden van Israël als waarheid worden aangenomen…

En nu vragen we om onafhankelijke journalistiek en is deze opeens niet nodig, want er zijn camera’s? Vreemde hersenkronkels.

Journalistiek is meer dan beelden, hé...
Dat is ntl waar. Aan de andere kant, Oekraïene liet eveneens lang geen journalisten toe. Er zijn gewoon een aantal legitieme redenen denkbaar om journalisten niet toe te laten aan het front. Ik vind het niet zo'n zware aantijging dan wat onze media laat uitschijnen. We krijgen verder ook info van het Rode Kruis en Gazaanse journalisten die werken voor Al Jazeera en dergelijke. Er is daar nu echt allesbehalve een fog of war waar het IDF zonder repercussies zijn gang kan gaan.

En de Gazaanse bevolking een volledige video van 7/10/2023 laten bekijken, langs de slachtpartijen/verkrachtingen/kindermoorden/kidnaps/joelende terroristen/... Aangezien het gewerkt heeft met de Duitsers kan het het hier mogelijks ook het antisemitisme indammen.

Dat betwijfel ik hoor. Van mij mag het experiment gerust irl worden uitgevoerd.

Dat is ntl waar. Aan de andere kant, Oekraïene liet eveneens lang geen journalisten toe. Er zijn gewoon een aantal legitieme redenen denkbaar om journalisten niet toe te laten aan het front. Ik vind het niet zo'n zware aantijging dan wat onze media laat uitschijnen. We krijgen verder ook info van het Rode Kruis en Gazaanse journalisten die werken voor Al Jazeera en dergelijke. Er is daar nu echt allesbehalve een fog of war waar het IDF zonder repercussies zijn gang kan gaan.
Al Jazeera natuurlijk wel verbannen uit Israël. En de resterende journalisten in Gaza - die overigens wel uitstekend werk leveren in erbarmelijke omstandigheden - vormen een doelwit voor Israël.

En dat deed het reeds voor 7 oktober. De soldaat die Abu Akleh neerschoot werd gepromoveerd en haar beeltenis wordt door Israëlische soldaten gebruikt als target practice. Het IDF heeft na de inval in Gaza ook alle memorials voor haar vernietigd.

Israël staat nu samen met Haïti bovenaan de lijst van landen die journalistiek geweld het meest onbestraft laten gaan.

En de Gazaanse bevolking een volledige video van 7/10/2023 laten bekijken, langs de slachtpartijen/verkrachtingen/kindermoorden/kidnaps/joelende terroristen/... Aangezien het gewerkt heeft met de Duitsers kan het het hier mogelijks ook het antisemitisme indammen.
Leuk weetje: Israël bestaat al sinds 1948 hé!

Dat betwijfel ik hoor. Van mij mag het experiment gerust irl worden uitgevoerd.

Ik ging er initieel van uit dat Palestijnen toegang hebben tot die beelden of er zich alleszins van bewust zijn wat er op afgebeeld wordt. Maar op basis van peilingen afgenomen door het PCPSR heb je waarschijnlijk een punt:

Peiling van maart 2024: As we have found in the previous poll, almost all Palestinians think Israel is committing war crimes while almost all believe Hamas is not committing war crimes in the current war. Moreover, more than 90% believe that Hamas did not commit any atrocities against Israel civilians during its October the 7th offensive. Only one in five Palestinians has seen videos showing atrocities committed by Hamas. Only one fifth of those who did not see the videos had access to such videos but decided not to see them; the rest report that the media they watched did not show these videos. The findings show that those who have seen the videos are almost 10 times more likely to think that Hamas men have committed atrocities on October 7.

Peiling van mei 2025: It is important to note that support for this attack does not necessarily mean support for Hamas and does not mean support for any killings or atrocities committed against civilians. Indeed, almost 90% of the public believes Hamas men did not commit the atrocities depicted in videos taken on that day.

Ik vind dit wel interessant, de grootste gate-keepers in de media lijken tegenwoordig vaakst de kijker zelf. Mensen kiezen er half bewust voor om materiaal dat mogelijk ingaat tegen hun veronderstellingen niet op te zoeken terwijl ze goed weten dat het bestaat. Vanuit dat perspectief valt er wel iets te zeggen voor het confronteren van mensen met harde beelden, of ze nu gruwelijkheden uit Gaza tonen of uit Israël. Dat geldt dubbel voor Westerse activisten, die hebben wat mij betreft geen enkel excuus om zich niet te confronteren met de werkelijkheid.

Ja so? Antisemitisme en jodenvervolgingen waren al lang voor die datum een feit.
🤦‍♂️

En... dan? Hoe geeft dat Israël enig recht om beleid te voeren dat borderline grenst aan etnische zuivering, of waar jij blijkbaar op geilt... collectieve bestraffing?

Jouw 7 oktober / antisemitisme argument is getting old en de slechtste afleidingsmanoeuvre die je maar kan bedenken.
Het lijden van Joden in het verleden kan nooit een blanco cheque zijn voor het lijden dat vandaag aan anderen wordt opgelegd. Tijd voor nieuwe argumenten.

Ik ging er initieel van uit dat Palestijnen toegang hebben tot die beelden of er zich alleszins van bewust zijn wat er op afgebeeld wordt. Maar op basis van peilingen afgenomen door het PCPSR heb je waarschijnlijk een punt:

Peiling van maart 2024: As we have found in the previous poll, almost all Palestinians think Israel is committing war crimes while almost all believe Hamas is not committing war crimes in the current war. Moreover, more than 90% believe that Hamas did not commit any atrocities against Israel civilians during its October the 7th offensive. Only one in five Palestinians has seen videos showing atrocities committed by Hamas. Only one fifth of those who did not see the videos had access to such videos but decided not to see them; the rest report that the media they watched did not show these videos. The findings show that those who have seen the videos are almost 10 times more likely to think that Hamas men have committed atrocities on October 7.

Peiling van mei 2025: It is important to note that support for this attack does not necessarily mean support for Hamas and does not mean support for any killings or atrocities committed against civilians. Indeed, almost 90% of the public believes Hamas men did not commit the atrocities depicted in videos taken on that day.

Ik vind dit wel interessant, de grootste gate-keepers in de media lijken tegenwoordig vaakst de kijker zelf. Mensen kiezen er half bewust voor om materiaal dat mogelijk ingaat tegen hun veronderstellingen niet op te zoeken terwijl ze goed weten dat het bestaat. Vanuit dat perspectief valt er wel iets te zeggen voor het confronteren van mensen met harde beelden, of ze nu gruwelijkheden uit Gaza tonen of uit Israël. Dat geldt dubbel voor Westerse activisten, die hebben wat mij betreft geen enkel excuus om zich niet te confronteren met de werkelijkheid.

Gewoon een andere manier van zeggen, dat 7 oktober alles rechtvaardigd, geef het op

Oké... dit lijkt een heel objectieve post. Maar eigenlijk bekijk je het negatieve op zo'n manier dat het weer zeker niet de schuld is van Israël zelf. De grootste gatekeepers in de media zijn de mensen zelf, omdat ze niet actief op zoek gaan naar materiaal dat ingaat tegen hun veronderstellingen??

Uit niks van je peiling blijkt dat dat de reden is. In alle andere conflicten ga je uit van propaganda, van het beperken van het nieuws en van ombuigen van feiten door de politici aan de macht. Waarom hier niet? Waarom staat Israël daarboven? Terwijl het nochtans geweten is dat het gebeurt.

Sinds 2023 is de persvrijheid enorm achteruit gegaan in Israël. Er zitten op dit moment 23 journalisten in de gevangenis.

Politicians have significant influence over appointments to the broadcasting regulatory bodies. Since 2021, only journalists working for Channel 14, a media outlet that covers Prime Minister Benjamin Netanyahu in a favourable light, have been granted interviews with the country’s leader, who accuses the Israeli press of conspiring against him.
In 2024, the Minister of Communication called on the government to boycott Haaretz, one of the few newspapers to criticise Netanyahu's policies, including the massacre of civilians in Gaza — a topic that is largely suppressed.
Only journalists embedded with the IDF are allowed to enter the enclave.
Under Israeli military censorship, reporting on various security issues requires prior approval by the authorities.

Veel mensen krijgen het niet te zien. De staatsmedia zijn héél beperkt in wat ze mogen uitzenden, en dan zijn niet de mensen zelf de grootste gatekeeper, dan is zo'n statement alleen wéér maar eens de daden van Israël op dit vlak minimaliseren. En ik snap echt, echt, echt niet waarom. Ik haal mijn buren nog eens aan: de helft daarvan minimaliseren de wreedheden in Gaza, knijpen er een oog voor dicht omdat ze de regeringsretoriek geloven dat alle Gazanen terroristen zijn, of geloven gewoon niet dat het gebeurt. Zoiets krijg je alleen maar als je ook de pers beknot. Wat ze overduidelijk en ontegensprekelijk doen.

Waarom zou je dat minimaliseren?

Gewoon een andere manier van zeggen, dat 7 oktober alles rechtvaardigd, geef het op
Ik ben persoonlijk de constante verwijzing naar 7 oktober ook beu. Het is alleen omdat mensen volharden in het met twee maten en gewichten wegen dat het zal blijven aangehaald worden.

Veel mensen krijgen het niet te zien. De staatsmedia zijn héél beperkt in wat ze mogen uitzenden, en dan zijn niet de mensen zelf de grootste gatekeeper, dan is zo'n statement alleen wéér maar eens de daden van Israël op dit vlak minimaliseren. En ik snap echt, echt, echt niet waarom. Ik haal mijn buren nog eens aan: de helft daarvan minimaliseren de wreedheden in Gaza, knijpen er een oog voor dicht omdat ze de regeringsretoriek geloven dat alle Gazanen terroristen zijn, of geloven gewoon niet dat het gebeurt. Zoiets krijg je alleen maar als je ook de pers beknot. Wat ze overduidelijk en ontegensprekelijk doen.

Waarom zou je dat minimaliseren?

Maar is dat oog dicht knijpen dan geen voorbeeld van mensen die zelf gatekeeper spelen? Je spreekt nota bene over Joden in België, mensen die dus alle toegang hebben tot onze media.

Ik beweer ook niet dat de media in Israël, laat staan die in Gaza, niet neutraal is of propagandistisch van aard. Enkel dat we in een tijd leven waar niemand met enige kritische houding zich nog kan beroepen op een "Wir haben es nicht gewußt" argument.

De persvrijheid in Israël is, ondanks de aanvallen er op die terecht veroordeeld mogen worden, nog steeds gewaarborgd en levendig. En in Gaza heeft Hamas niet de middelen om de informatiestroom aan banden te leggen.

edit: Ik snap niet waarom men op basis van enkele absoluut terechte aantijgingen het idee lijkt te willen verspreiden dat Israël een soort politiestaat is geworden waar de media aan banden is gelegd zoals in China of Noord Korea. Zo schrijft StevenFM hier boven "journalisten in Gaza vormen een doelwit voor Israël." Zulke beweringen zonder context scheppen een verkeerd beeld van de werkelijkheid, en als ik wat tijd vind, zal ik daar tegen in gaan of ze 'minimaliseren'.

Laatst bewerkt:
Ik behoor totaal niet toe aan de rechterflank, en heb dat narratief nog nergens gelezen aangezien ik die mediakanalen niet bekijk noch volg.
Soms lees ik hier toch wel dingen. Blijkbaar is commentaar hebben op de patroonheilige van het deugdpronken genoeg om u te excommuniceren van de linkse gemeenschap.

Terug
Bovenaan