Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Dat moet je tegen mij niet zeggen hé. De wapenstilstand is er inderdaad onder invloed van Trump, maar niet omdat hij inzit met de Palestijnen hé. Intussen is het gank in de Westelijke Jordaan, hoeven we ons geen illusies te koesteren dat wanneer Israël toch voortzet in Gaza Trump hen minder zal steunen dan Biden en heb je een president die openlijk pleit voor het deporteren van de Palestijnse bevolking - ten opzichte van eentje die toch nog enigszins Israël tot "matiging" opriep.

Met Hezbollah in de touwen, de val van Assad in Syrië, Iran dat een tandeloze tijger lijkt te zijn, Rusland dat andere katjes te geselen heeft en Trump aan de macht in de VS is een vrije Palestijnse staat verder van huis dan ooit. Het zal me niet verbazen als beide gebieden tegen het einde van Trumps legislatuur (terug) officieel geannexeerd worden door Israël.
Dat Trump niets inzit met de Palestijnen, is wel duidelijk ja. Alleen zie ik niet hoe dat onder de Democraten anders zou zijn. 2022 was reeds het jaar met het meeste nieuwe Israëlische settlements op de Westelijke Jordaanoever en in 2023 zag je nog eens een drastische stijging. 2024 zal ongetwijfeld wel het nieuwe recordjaar worden eens de cijfers er zijn. Buiten wat performatief gedoe zoals sancties op enkele kolonisten is daar nooit actie tegen ondernomen of druk op uitgevoerd. Net zoals Biden/Harris weigerde druk uit te oefenen op Israël om een ceasefire deal te aanvaarden. Geld en wapens bleven naar Israël stromen. Van Biden weten we trouwens ook dat hij als vice-president Netanyahu's verdere kolonisatieplannen verdedigde binnenin de Obama administratie. Dus wat is het wezenlijke verschil dan?

Voor de Palestijnense bevolking zie ik weinig hoop, noch met de Republikeinen noch met de Democraten aan het roer. De enige hoop die ik heb is dat Trump meer interesse heeft in een deal met Saudi Arabië om de normalisatiegesprekken van de Abraham akkoorden terug op te starten, wat toch zijn stokpaardje was tijdens zijn eerste termijn. Die man heeft toch enkel interesse in commerciële deals, Biden handelt vooral vanuit zuiver ideologische overwegingen.

Gaza noch de West Bank werden ooit geannexeerd door Israël.

Als Trump Egypte of Jordanië kan overtuigen om haar grenzen open te stellen en opvang te voorzien vind ik dat toch een positieve evolutie. Egypte is medeverantwoordelijk voor het dichttimmeren van Gaza. Dat er zo druk van die ketel kan komen kan enkel aangemoedigd worden.

Dat natuurlijk onder voorbehoud dat die migratie vrijwillig is en dat terugkeer op afzienbare tijd mogelijk is.
Eens die Palestijnen de grens over zijn, komen ze nooit nog binnen. Dat weet ook elk buurland. Het blokkeren van het Palestijnse terugkeerrecht is een van de fundamenten van de Israëlische democratie.

Eens die Palestijnen de grens over zijn, komen ze nooit nog binnen. Dat weet ook elk buurland. Het blokkeren van het Palestijnse terugkeerrecht is een van de fundamenten van de Israëlische democratie.

Zolang Israël Gaza niet opnieuw bezet maakt dat niet uit. Ik ga er van uit dat dit wel deel zal uitmaken van het akkoord; Tijdens de onderhandelingen met Hamas trok Israël zich uiteindelijk ook terug uit de Philadelphi Corridor, blijkbaar tegen haar zin.

Je doet nu alsof mensen zich door fake nieuws hebben laten opzwepen en niet dat de Biden administratie mee schuldig is aan een genocide die bij mensen afschuw en verontwaardiging heeft opgewekt.

Ik had het enkel op Amerikanen die dus konden stemmen, maar ja heel die affaire is verder opgezweept door externe actoren.
Niet dat het niet vreselijk erg is, maar wat eraan lijkt te komen ziet er nog veer slechter uit.

Ik had het enkel op Amerikanen die dus konden stemmen, maar ja heel die affaire is verder opgezweept door externe actoren.
Niet dat het niet vreselijk erg is, maar wat eraan lijkt te komen ziet er nog veer slechter uit.
Dat Israël, Rusland en andere staten het afgelopen anderhalf jaar non-stop propaganda hebben gevoerd, lijkt me niet de hoofdreden dat zoveel mensen in bv. Michigan zijn thuisgebleven. Eerder mensen die tientallen familieleden zijn kwijtgeraakt en dagelijks foto's hebben gezien van uitgehongerde en in stukken ontplofte kinderen. Beetje raar om dan te stellen dat ze zich hebben laten vangen terwijl ze gewoon begrijpelijke redenen hadden om niet te stemmen.

Denk dat je beter de Democratische partij verantwoordelijk kan houden voor hun morele failliet en electorale onkunde i.p.v. je pijlen te richten op mensen die protesteren tegen een genocide.

Eeuwige oorlog en tweestatenoplossing zijn al geprobeerd.

Hoe de situatie daar nu is lijkt het me niet slecht dat de naburige bevriende landen de vluchtelingen en deze ganse bevolking opvangen zodat ze daar een goed leven kunnen leiden en de miseri gedaan is.

7 miljoen Oekraïners zijn Polen binnen gegaan. 1.5 miljoen Palestijnen verdelen over al die bevriende moslimlanden die met open armen staan te wachten zou gaan probleem mogen zijn.

Zeker gezien hoe afschuwelijk en mensonwaardig de situatie daar is, waar de kinderen in moeten “leven” enz… zoals je vaak in de media ziet.

“Tweestatenoplossing is al geprobeerd” kan je moeilijk stellen wanneer 1 van de partijen het ene gebied van de tegenpartij systematisch economisch doodknijpt (in Gaza controleren ze zelfs niet hun eigen kustlijn) en in het ander gebied illegale nederzettingen blijft uitbreiden.

Dat die omstandigheden mensonwaardig zijn is een artificieel gecreëerde situatie.

En noch Egypte noch Jordanië staan “met open armen te wachten”.

Dan geef je toch geen goed signaal , jarenlang mag Israël daar stukken land inpalmen van Palestina en nu zouden de Palestijnen maar moeten verhuizen.
Denk je dat die Palestijnen niet willen verhuizen? Als Israël van België een “Gazastrook” maakt en het zou hier zijn zoals je ziet op Tv hoe het in Gaza is, zou je dan willen verhuizen naar Nederland/Duitsland/Frankrijk of niet? Zou je dan blij zijn als Trump zegt “ze moeten daar weg de buurlanden moeten hun opvangen” of niet? Denk jij nu echt dat ik in zo’n shithole zou willen wonen puur uit liefde voor het vaderland, eeuwig wachtend op een mirakel dat het komt oplossen?

Denk je dat die Palestijnen niet willen verhuizen? Als Israël van België een “Gazastrook” maakt en het zou hier zijn zoals je ziet op Tv hoe het in Gaza is, zou je dan willen verhuizen naar Nederland/Duitsland/Frankrijk of niet? Zou je dan blij zijn als Trump zegt “ze moeten daar weg de buurlanden moeten hun opvangen” of niet?
Ik denk dat jij de situatie daar compleet verkeerd inschat.

Denk je dat die Palestijnen niet willen verhuizen? Als Israël van België een “Gazastrook” maakt en het zou hier zijn zoals je ziet op Tv hoe het in Gaza is, zou je dan willen verhuizen naar Nederland/Duitsland/Frankrijk of niet? Zou je dan blij zijn als Trump zegt “ze moeten daar weg de buurlanden moeten hun opvangen” of niet? Denk jij nu echt dat ik in zo’n shithole zou willen wonen puur uit liefde voor het vaderland, eeuwig wachtend op een mirakel dat het komt oplossen?
Blijkbaar zien de Gazanen het zelf niet zitten om daar te verhuizen (ook al is het daar een shithole en is er daar niets dat nog recht staat) en zien buurlanden het ook niet zitten om 2 miljoen Palestijnse vluchtelingen te plaatsen.

Mijn rationeel verstand zou ook zeggen, wat kunnen ze daar nog doen in Gaza, er is daar niets meer qua infrastructuur , dus misschien beter om ze ergens anders te plaatsen maar dan moet je nog een plaats vinden waar ze langere tijd kunnen blijven want je weet nu al dat Israël ze daar niet meer gaat terug willen en van Gaza gaat Israël maken.
Ik denk ook niet dat België staat te springen om enkele duizenden Palestijnen onder te brengen. De begroting is nu al zo'n probleem dus laten we er nog wat extra vluchtelingen bijgooien (met de mogelijkheid om nog wat terroristen binnen te halen).

Je maakt er een dusdanige abstractie van dat het niks meer met de werkelijkheid te maken heeft.
Je negeert al van bij je eerste opmerking erover het feit dat dat de heilige stad is voor beiden, waar de grondvesten van hun cultuur liggen en waar al duizend jaar om gevochten wordt. Wel een groot 'kleinigheidje' om te moeten negeren voor het past.

Dan moet je bedenken in je vergelijking of je nog altijd naar Duitsland zou willen verhuizen als dat betekent dat de hele Vlaamse/Belgische cultuur, waar al honderden jaren voor gestreden is en vaak je vader of broer voor gestorven is, uitgevaagd wordt en misschien gewist wordt uit de geschiedenis? Want dat staat voor beiden op het spel door er te vertrekken.

Het enige wat je vergelijking zegt, is dat onze 'vaderlandsliefde' niet te vergelijken is met wat Gazanen of Israëli's voelen daarover.

Laatst bewerkt:
Trump wilt hier het annexeren van land normaliseren.
Trump weet dat er geen oplossing gaat komen, die Palestijnen gaan pas content zijn en stoppen met bommetjes over de muur gooien zodra ze alles terughebben. Stop controle over de zee en ze importeren meteen de zwaarste raketten. Ze hebben zelfs via verkiezingen een extremistische partij verkozen die dat doel heeft. Dus er is geen betere oplossing om die kinderen te helpen dan ze laten opvangen in buurlanden en dat hoofdstuk na tientallen jaren eindelijk af te sluiten. In deze situatie kan je inderdaad beter een dan er nog 50 jaar leed en verderf bij aan te breien. Je kan wat Israël deed nog altijd afkeuren, zoals Europa ook allerlei afkeurt zonder verder wat te doen, maar dat staat los van hoe je daycare buitenstaander menswaardig kan trachten oplossen.

Edit Crew: offtopic stuk weggehaald.

Laatst bewerkt door een moderator:
Trump weet dat er geen oplossing gaat komen, die Palestijnen gaan pas content zijn en stoppen met bommetjes over de muur gooien zodra ze alles terughebben. Stop controle over de zee en ze importeren meteen de zwaarste raketten. Ze hebben zelfs via verkiezingen een extremistische partij verkozen die dat doel heeft. Dus er is geen betere oplossing om die kinderen te helpen dan ze laten opvangen in buurlanden en dat hoofdstuk na tientallen jaren eindelijk af te sluiten. In deze situatie kan je inderdaad beter een dan er nog 50 jaar leed en verderf bij aan te breien. Je kan wat Israël deed nog altijd afkeuren, zoals Europa ook allerlei afkeurt zonder verder wat te doen, maar dat staat los van hoe je daycare buitenstaander menswaardig kan trachten oplossen.

Edit Crew: offtopic stuk weggehaald.

Als je logica is dat ze “bommetjes gaan blijven gooien”, wat verandert er dan door ze over de grens te zetten? Vanuit Egypte en Jordanië kunnen ze dat evengoed doen en kunnen ze zelfs makkelijker aan de wapens raken die je zegt dat ze nu anders via het water zouden binnenhalen.

Ik kan er niet bij hoe een hele bevolking zo kan ontmenselijkt worden dat nu zelfs een de facto ethnische zuivering hier als een bespreekbare optie wordt voorgesteld.

Als je logica is dat ze “bommetjes gaan blijven gooien”, wat verandert er dan door ze over de grens te zetten? Vanuit Egypte en Jordanië kunnen ze dat evengoed doen en kunnen ze zelfs makkelijker aan de wapens raken die je zegt dat ze nu anders via het water zouden binnenhalen.

Ik kan er niet bij hoe een hele bevolking zo kan ontmenselijkt worden dat nu zelfs een de facto ethnische zuivering hier als een bespreekbare optie wordt voorgesteld.
In de jaren '70 had je een burgeroorlog in Jordanië tussen de Jordaanse monarchie en Palestijnse opstandelingen. Ik kan me niet inbeelden dat men daar zit te wachten op nog eens 2 miljoen getraumatiseerde vluchtelingen, inclusief een significant deel Hamasstrijders.

Ik denk dat we hier toch vooral naast elkaar zitten te discussiëren. Trump flapt er iets uit en de éne interpreteert het als een tijdelijke opvang, de andere als een etnische zuivering.

Er komt terug schot in de zaak na de spanning rond die ene gijzelaar die niet werd vrijgelaten. Zij zou opgenomen worden in de volgende ruil. Volgens het akkoord zou Israël vandaag ook de Netzarim Corridor openstellen zodat Palestijnen terug naar Noord-Gaza kunnen, of wat er van over is.

Als je ziet wat voor propagandaspel Hamas van die gevangenenruil maakt, kan je toch niet zeggen dat die uitgeteld in de touwen liggen? De militaire slagkracht zal wel serieus verminderd zijn, maar zo'n organisatie schakel je toch niet zomaar uit.

Als ze dat doen dan kunnen Egypte en Jordanië aansprakelijk gesteld worden. Ze kunnen die daar vb in de gevangenis steken of hun de middelen ontnemen om dat te kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld een dmz zone. Jij denkt toch niet dat een vluchteling ff wat langeafstandsraketten en kan importeren en afschieten. Als ze dat konden dan zouden ze dat nu ook al doen vanuit Egypte want je denkt toch niet dat daar geen enkele vluchteling woont.

Ontmenselijkt weet je wat ontmenselijkt is: niks doen en de mensen en kinderen jarenlang laten afzien gewoon omdat je vindt dat ze het recht hebben daar te blijven. En uzelf daar ook nog voor op de borst slaan.

Als ze dat doen dan kunnen Egypte en Jordanië aansprakelijk gesteld worden. Ze kunnen die daar vb in de gevangenis steken of hun de middelen ontnemen om dat te kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld een dmz zone. Jij denkt toch niet dat een vluchteling ff wat langeafstandsraketten en kan importeren en afschieten. Als ze dat konden dan zouden ze dat nu ook al doen vanuit Egypte want je denkt toch niet dat daar geen enkele vluchteling woont.

Ontmenselijkt weet je wat ontmenselijkt is: niks doen en de mensen en kinderen jarenlang laten afzien gewoon omdat je vindt dat ze het recht hebben daar te blijven. En uzelf daar ook nog voor op de borst slaan.
Dus als een bullebak voor je deur staat en je huis gaat bulldozeren om daar zelf iets anders neer te zetten en te gaan wonen ga je dan ook gewoon verhuizen naar een andere straat zonder morren?

Dus als een bullebak voor je deur staat en je huis gaat bulldozeren om daar zelf iets anders neer te zetten en te gaan wonen ga je dan ook gewoon verhuizen naar een andere straat zonder morren?
En dan is het ook een veiligheidsrisico voor de buurlanden om daar een massa aan Palestijnen toe te laten (waar ook Hamas en andere terroristen gaan tussen zitten). Stel dat Hamas vanuit Egypte of Jordanië een aanval op Israël lanceert dan kan Israël vervolgens die landen binnen vallen en dat willen ze natuurlijk voorkomen.
Ik denk dat die denken: Israël los het zelf op.

Maar wat stel je nu eigenlijk voor. Een permanente verplichte evacuatie of de buurlanden onder druk zetten om vrijwillige vluchtelingen op te nemen? Want nu zitten we gewoon vage statements naar elkaar te gooien.

Dus als ik het goed begrijp: Egypte en Jordanië moeten de ruim twee miljoen vluchtelingen uit de Gazastrook opvangen. Hier zitten ook tienduizenden Hamasstrijders bij. Die worden nu plots de verantwoordelijkheid van Egypte en Jordanië lees ik. Israël kreeg Hamas al niet klein, wat gaan Egypte en Jordanië daar tegen aanvangen? En als die Hamasstrijders zich niet gedragen, worden Egypte en Jordanië aansprakelijk gesteld. Met sancties en/of militaire interventie door Israël en de V.S. dan neem ik aan?

Waarom zouden Egypte en Jordanië hier ooit mee akkoord gaan?

Dus als ik het goed begrijp: Egypte en Jordanië moeten de ruim twee miljoen vluchtelingen uit de Gazastrook opvangen. Hier zitten ook tienduizenden Hamasstrijders bij. Die worden nu plots de verantwoordelijkheid van Egypte en Jordanië lees ik. Israël kreeg Hamas al niet klein, wat gaan Egypte en Jordanië daar tegen aanvangen? En als die Hamasstrijders zich niet gedragen, worden Egypte en Jordanië aansprakelijk gesteld. Met sancties en/of militaire interventie door Israël en de V.S. dan neem ik aan?

Waarom zouden Egypte en Jordanië hier ooit mee akkoord gaan?
Mss met tariefheffingen ? Zie hoe hij Colombia aanpakt ? Economische sancties.

Het is gewoon een heel moeilijke situatie in Israel en Palestina. Zonder Westerse steun bestond Israel ook gewoon niet. Op termijn wonen er wellicht meer Palestijnen dan Israeli in dat kleine gebied. De veiligheid kan daar gewoon niet gegarandeert worden.

Terug
Bovenaan