Ik vind van niet, zeker als je de bevolkingsdichtheid van Gaza en de human-shield praktijken van Hamas in rekening brengt. Elk burgerslachtoffer is er één teveel natuurlijk, maar ik zie echt niet in hoe het IDF Hamas zou kunnen bestrijden en tegelijkertijd minder burgerslachtoffers zou kunnen maken. Dan zouden ze elk Hamas kwartier moeten mijden, dat kan natuurlijk ook niet.
Dus met andere woorden: Israël mag gewoon doen wat het wil omdat Gaza dichtbevolkt is? Lekker makkelijk seg… Je negeert compleet het internationaal recht en de verplichtingen die Israël heeft om burgers te beschermen, en probeert oorlogsmisdaden goed te praten. Want dat zijn het, los van wat Hamas doet of het zogenaamde gebruik van human shields.
Ik ga niet meer mee in die “elke burger is er één te veel” praat, als je het daarna toch weer helemaal probeert te relativeren.
Wikipedia en NYT zijn enorme éénzijdige bronnen?
Sorry ik bedoelde de gebruikte bronnen binnen de artikels. Als het IDF je bron is, dan is je perspectief by default eenzijdig ja.
Zo simpel ligt het niet hoor, ze hebben wereldwijd al heel wat kritiek moeten incasseren t.g.v. hun militaire ingreep. De VS blijft achter ze staan (ze hebben gemeenschappelijke belangen en ze staan ook achter de strijd tegen terrorisme), dat klopt. Maar andere landen spelen hier ook een rol hoor.
Ze hebben kritiek moeten incasseren? Oh no… poor Israël! Waar blijven de echte gevolgen dan? Of vind je dat er geen consequenties hoeven te zijn? Tot nu toe heeft Israël gewoon vrij spel gehad, en de steun van de VS blijft stevig overeind.
Lol, de steun van de VS is cruciaal voor Israëls militaire operaties. Het veto dat de VS herhaaldelijk in de VN heeft gebruikt, is een duidelijk signaal dat Israël weinig tot geen beperkingen ondervindt.
Andere landen praten veel, maar durven amper stappen te zetten, laat staan sancties opleggen. Het blijft bij waarschuwingen en symbolische acties, terwijl Israël gewoon doorgaat. Veel blabla, weinig actie.
Maar goed, Israël heeft pretty much al jaren basically foreign policy van de VS gedicteerd, dus… Als je echt denkt dat de VS een neutrale en moreel superieure speler is, dan moet je misschien wat beter kijken naar hun track record als het om Israël gaat.