Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Op die pro-Palestinabetoging zaten ze dan blijkbaar "Allah, verbrand de Joden" te roepen. Dat is dan gefactchecked door de VRT. Conclusie:

Worst case werd er bedoeld: Allah, verbrand aub alle Joden. Best case interpretatie: Allah, zorg er aub voor dat de Zionisten branden in de hel. En dat is de best mogelijke interpretatie. Ik krijg er niet meteen extra sympathie voor de pro-Palestina kant voor.

Hoezo kan je ongestraft in Brussel roepen dat Allah alle Joden moet verbranden.
Schandalige uitspraken en dit conflict trekt inderdaad wel extremisten aan. Echt betreurenswaardig hoe moeilijk het voor sommige mensen is om onderscheid te maken tussen joden/Israëlische overheid.

Mogen de VN blauwhelmen hun locatie en zichzelf (zie de beschietingen vorige week) dan niet verdedigen?
Ze staan erbij, kijken ernaar en worden uit hun torens geknald en gekegeld.
Binnenkort kunnen de blauwhelmen onderdak gaan zoeken in een vluchtelingenkamp... .

Met een bulldozer heeft het Israëlische leger zondag "opzettelijk" een observatietoren van de Verenigde Naties en het eromheen liggende afscheidingshek verwoest in het zuiden van Libanon. Dat zegt de in de regio ontplooide VN-missie Unifil in een mededeling.

"We herinneren het IDF (het Israëlische leger, red.) en alle actoren aan hun verplichtingen om de veiligheid van het personeel en de eigendommen van de VN te allen tijde te garanderen", luidt het.

Unifil vraagt Israël om ermee op te houden VN-posities te doorbreken, omdat dat een "flagrante schending van het internationale recht" is. Ondanks de druk die de VN in Libanon van Israël zegt te ervaren, houdt het zijn blauwhelmen ter plaatse.

Bron: HLN

Mogen de VN blauwhelmen hun locatie en zichzelf (zie de beschietingen vorige week) dan niet verdedigen?
Ze staan erbij, kijken ernaar en worden uit hun torens geknald en gekegeld.
Binnenkort kunnen de blauwhelmen onderdak gaan zoeken in een vluchtelingenkamp... .

Met een bulldozer heeft het Israëlische leger zondag "opzettelijk" een observatietoren van de Verenigde Naties en het eromheen liggende afscheidingshek verwoest in het zuiden van Libanon. Dat zegt de in de regio ontplooide VN-missie Unifil in een mededeling.

"We herinneren het IDF (het Israëlische leger, red.) en alle actoren aan hun verplichtingen om de veiligheid van het personeel en de eigendommen van de VN te allen tijde te garanderen", luidt het.

Unifil vraagt Israël om ermee op te houden VN-posities te doorbreken, omdat dat een "flagrante schending van het internationale recht" is. Ondanks de druk die de VN in Libanon van Israël zegt te ervaren, houdt het zijn blauwhelmen ter plaatse.

Bron: HLN
Ze mogen zich verdedigen, maar ze moeten ook het materiaal hebben natuurlijk. De blauwhelmen zijn een vredesmacht zonder zwaar oorlogstuig of luchtsteun. Als ze dan beschoten worden door een tank zoals enkele dagen geleden kan je weinig doen.

De voornaamste missie van de blauwhelmen aldaar is om te de-escaleren. Dat is niet bijzonder succesvol gebleken, maar het vuur openen op Israëlische troepen op een moment dat Israël de VN zowat als bondgenoten van Hamas en Hezbollah aan het afschilderen is ... dat gaat de missie niet helpen. Zolang ze niet echt in levensgevaar worden gebracht, zullen ze enkel observeren en ondergaan.

De voornaamste missie van de blauwhelmen aldaar is om te de-escaleren. Dat is niet bijzonder succesvol gebleken, maar het vuur openen op Israëlische troepen op een moment dat Israël de VN zowat als bondgenoten van Hamas en Hezbollah aan het afschilderen is ... dat gaat de missie niet helpen. Zolang ze niet echt in levensgevaar worden gebracht, zullen ze enkel observeren en ondergaan.

Ik begin hier wel stilletjes Srebrenica-vibes te krijgen. Niet dat ik verwacht dat Israël een gelijkaardig bloedbad aanricht maar eerder dat de blauwhelmen weer eens met de broek op de enkels in de geschiedenis terecht dreigen te komen. De conclusie die ik hieruit trek is dat de blauwhelmen niet meer als een papieren tijger zijn wanneer het er echt op aankomt. Maar goed uiteindelijk moet je die lijn doortrekken naar hun opdrachtgever, de VN, en daar was die reputatie natuurlijk al lang aangekleefd.

Ik begin hier wel stilletjes Srebrenica-vibes te krijgen. Niet dat ik verwacht dat Israël een gelijkaardig bloedbad aanricht maar eerder dat de blauwhelmen weer eens met de broek op de enkels in de geschiedenis terecht dreigen te komen. De conclusie die ik hieruit trek is dat de blauwhelmen niet meer als een papieren tijger zijn wanneer het er echt op aankomt. Maar goed uiteindelijk moet je die lijn doortrekken naar hun opdrachtgever, de VN, en daar was die reputatie natuurlijk al lang aangekleefd.

De definitie van "vredesmacht" is ook gewoon lastig op dat vlak, natuurlijk. Die moeten inderdaad de-escaleren, maar als er dan 2 vijanden zijn die wel escaleren (Hezbollah met tunnels en afvuren raketten & richting Israël, + IDF die afkomen met hun tanks en bulldozers) dan zit je daar gezellig tussen.

Wat we wel niet mogen vergeten, is dat indien UNIFIL daar niet zat de situatie waarschijnlijk al erger was geweest.

Ik zie VN nu ook geen Israëlische gevechtsvliegtuigen neerhalen of Merkava's uitschakelen. Een vredesmacht in een oorlogssituatie is een contradictio in terminis. De VN is zeker geen nutteloze praatbarak, maar in situaties als deze heeft het weinig te zeggen.

Het Amerikaanse THAAD systeem zou ondertussen zo goed als gebruiksklaar zijn in Israël. M.a.w. de reactie op Iran komt er vermoedelijk snel aan.

In other news heeft het IDF vandaag bankfilialen platgebombardeerd in Beiroet (inclusief de naburige woningcomplexen). Specifiek van de bank die Hezbollah gebruikt voor al hun financiële zaken. Weeral een interessante ontwikkeling dus, want dat is geen militair doelwit, noch een aanval gericht op een of andere Hezbollah leider.

De aanvallen zouden niet gericht zijn op nucleaire faciliteiten of de olieproductie, maar ik vermoed dat het IDF dan wel de raket- en dronefaciliteiten onder vuur zal nemen (test- en productiecentra). Mossad zal wel voldoende geïnfiltreerd zijn om te weten waar de belangrijkste sites zijn.

Nieuwe aanval (vierde keer) van het IDF op een UNIFIL positie. Ook vielen er nadien 15 gewonden t.g.v. gebruik van een rookbommen dichtbij hun positie.

Israel’s military forcibly entered a clearly marked UN base and is suspected of using the incendiary chemical white phosphorus close enough to injure 15 peacekeepers, according to a confidential report outlining a dozen recent incidents in which the IDF attacked international troops in Lebanon.
The report — prepared by a country that contributes troops, and seen by the Financial Times — underscores how Israeli troops have targeted Unifil, the UN-mandated force deployed along the de facto border between the countries, on multiple occasions. They have damaged several facilities and caused injuries to troops stationed at border posts in southern Lebanon.

Volgens een gelekt rapport zouden het geen 'rookbommen' geweest zijn maar wel witte fosfor waardoor 15 UNIFIL troepen gewond zijn geraakt.,

Het IDF zou nu ook nummer 2 van Hezbollah hebben uitgeschakeld, Hashem Safieddine. De uitschakeling zou al plaats hebben gevonden in een september airstrike. Dit de zoveelste Hezbollah topman die geneutraliseerd wordt. Ze laten er geen gras over groeien bij het IDF.

Hashem Safieddine, a powerful cleric within the party ranks, was expected to succeed Hassan Nasrallah who was killed in an Israeli airstrike in September.

Het IDF zou nu ook nummer 2 van Hezbollah hebben uitgeschakeld, Hashem Safieddine. De uitschakeling zou al plaats hebben gevonden in een september airstrike. Dit de zoveelste Hezbollah topman die geneutraliseerd wordt. Ze laten er geen gras over groeien bij het IDF.
Ik las dat Hamas de organisatie nu zou aansturen vanuit een comité in Qatar. Ik denk dat Hezbollah dat misschien ook wel zal doen.

Rookbommen zijn vaak gemaakt van witte fosfor.
Klopt, goeie toevoeging. Maar met een belangrijke nuance ook dat dat niet gaat om rookbommen zoals de politie gebruikt bij oproer of zo. Voor sommige (exclusief militaire) rookbommen wordt witte fosfor gebruikt, maar door de aard van het materiaal is het in onbruik geraakt. Rode fosfor, hexachloorethaan en zink, of kalkammonsalpeter zijn véél vaker gebruikt.

Daarnaast zijn er internationale verdragen waarin regels staan over bommen met brandstoffen (=witte fosfor), die strikt bepalen dat degene die de brandbare stof gebruikt, redelijkerwijs al het mogelijke moet doen om burgerslachtoffers te voorkomen, en het dus nooit mag gebruiken in de buurt van burgers of civiele gebouwen.

https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule85
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookbom

Klopt, goeie toevoeging. Maar met een belangrijke nuance ook dat dat niet gaat om rookbommen zoals de politie gebruikt bij oproer of zo. Voor sommige (exclusief militaire) rookbommen wordt witte fosfor gebruikt, maar door de aard van het materiaal is het in onbruik geraakt. Rode fosfor, hexachloorethaan en zink, of kalkammonsalpeter zijn véél vaker gebruikt.

Daarnaast zijn er internationale verdragen waarin regels staan over bommen met brandstoffen (=witte fosfor), die strikt bepalen dat degene die de brandbare stof gebruikt, redelijkerwijs al het mogelijke moet doen om burgerslachtoffers te voorkomen, en het dus nooit mag gebruiken in de buurt van burgers of civiele gebouwen.

https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule85
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookbom
Ze zijn ook niet echt geraakt, ze hebben buikklachten gekregen van de rook. Da's niet de reden waarom het gebruikt beperkt is, kan me goed voorstellen dat die rook niet bepaald gezond zal zijn maar dat zal bij andere rookbommen ook wel het geval zijn.

Die rule 85 gaat trouwens over "incendiary weapons" en zoals diezelfde website op een andere plaats stelt: wapen met dezelfde werking maar met een ander doel (o.a. rookbommen) zijn geen "incendiary weapons".

En als ik het engelstalig wikipedia artikel lees kom ik dit tegen:

"Another type of smoke grenade is the bursting variation. These are filled with white phosphorus (WP), a pyrophoric agent that is spread quickly into a cloud by an internal bursting charge. White phosphorus burns with a brilliant yellow flame while producing copious amounts of white smoke (phosphorus pentoxide). This type of smoke grenade is favored for its ability to produce a very dense and nearly instantaneous cloud of white concealment smoke as compared to the more common solid-filler grenades which expel a slower stream of smoke over a period of roughly 1 minute. For this reason, they are favored for use in onboard grenade launching attachments on armored vehicles, which require extremely fast concealment in the event they are targeted by anti-armor weaponry and need to rapidly retreat."

Dit lijkt me exact het soort situatie te zijn waar Israel stelde dat het zijn leger zich in bevond en voor dit type rookbommen is witte fosfor blijkbaar het standaard ingrediënt.

Laatst bewerkt:
Ze zijn ook niet echt geraakt, ze hebben buikklachten gekregen van de rook. Da's niet de reden waarom het gebruikt beperkt is, kan me goed voorstellen dat die rook niet bepaald gezond zal zijn maar dat zal bij andere rookbommen ook wel het geval zijn.

Die rule 85 gaat trouwens over "incendiary weapons" en zoals diezelfde website op een andere plaats stelt: wapen met dezelfde werking maar met een ander doel (o.a. rookbommen) zijn geen "incendiary weapons".

En als ik het engelstalig wikipedia artikel lees kom ik dit tegen:

"Another type of smoke grenade is the bursting variation. These are filled with white phosphorus (WP), a pyrophoric agent that is spread quickly into a cloud by an internal bursting charge. White phosphorus burns with a brilliant yellow flame while producing copious amounts of white smoke (phosphorus pentoxide). This type of smoke grenade is favored for its ability to produce a very dense and nearly instantaneous cloud of white concealment smoke as compared to the more common solid-filler grenades which expel a slower stream of smoke over a period of roughly 1 minute. For this reason, they are favored for use in onboard grenade launching attachments on armored vehicles, which require extremely fast concealment in the event they are targeted by anti-armor weaponry and need to rapidly retreat."

Dit lijkt me exact het soort situatie te zijn waar Israel stelde dat het zijn leger zich in bevond en voor dit type rookbommen is witte fosfor blijkbaar het standaard ingrediënt.

Fascinerend wel. Dat fosforpentoxide (=de rook) is
corrosive to metal and is very irritating – it may cause severe burns to the eye, skin, mucous membrane, and respiratory tract even at concentrations as low as 1 mg/m3

Dat is dus primair een 'rookbom', met secundaire effecten gelijkaardig aan chemische wapens. Met het verschil dat chemische wapens als primair doel hebben om mensen te doden of schaden. M.a.w. dat is toch vrij riskant om in te zetten als er grondtroepen aanwezig zijn, van je eigen leger of bv. van UNIFIL in dit geval.

Fascinerend wel. Dat fosforpentoxide (=de rook) is

Dat is dus primair een 'rookbom', met secundaire effecten gelijkaardig aan chemische wapens. Met het verschil dat chemische wapens als primair doel hebben om mensen te doden of schaden. M.a.w. dat is toch vrij riskant om in te zetten als er grondtroepen aanwezig zijn, van je eigen leger of bv. van UNIFIL in dit geval.
Witte fosfor is hier niet uniek in, heel wat munitie en explosieven hebben vrij toxische neveneffecten (kijk bvb naar kogels van verarmd uranium)

Vannacht een aanval vanuit israel op iran gepleegd.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240423_95436451
Er zouden enkel productiesites raketten geneutraliseerd zijn. Ik snap de houding van de US hier toch ook weer niet in. Je voelt dat deze zaak van 'zelfverdediging' verdere escalatie gaat geven.

Witte Huis noemt Israëlische aanval op Iran "zelfverdediging"

De aanvallen van Israël op Iran van zaterdagochtend vroeg zijn "een oefening in zelfverdediging". Dat zegt woordvoerder van de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad Sean Savett in een mededeling.

"We begrijpen dat Israël gerichte aanvallen uitvoert tegen militaire doelwitten in Iran als een oefening in zelfverdediging en als een reactie op de Iraanse aanval met ballistische raketten van 1 oktober. We verwijzen naar de Israëlische regering voor meer informatie over de operatie", aldus Savett.

Een anonieme bron binnen het Witte Huis meldde nog aan CNN dat de Verenigde Staten niet deelnemen aan de Israëlische operaties tegen Iran.

Volgens The Wall Street Journal werden de Verenigde Staten wel op voorhand op de hoogte gebracht over de aanval. De VS hebben er de afgelopen weken bij Israël op aangedrongen geen Iraanse olie- en nucleaire installaties aan te vallen. The New York Times meldt nog dat Amerikaanse functionarissen de afgelopen dagen overleg pleegden met Israël over de omvang van een aanval en welke doelen Israël in Iran zou kunnen aanvallen.

Misschien is deze aanval zo in proportie dat Iran niet opnieuw zal terugslaan. En dat de kous daarbij af is.

Grondoffensief in Libanon is ook niet bepaald een succes, heb ik de indruk. En ook in Noord-Gaza zijn drie IDF-soldaten gesneuveld in gevechten tegen Hamas. Militair lijkt dit toch een onbegonnen werk.

IDF heeft een bericht gepost in het Farsi. Speciaal.

Laatst bewerkt:
Misschien is deze aanval zo in proportie dat Iran niet opnieuw zal terugslaan. En dat de kous daarbij af is.

Iran had na hun raketaanval in principe al gezegd dat er op elke reactie gereageerd zal worden.

Dus ja, absurde situatie indien beide partijen nu steeds zouden blijven reageren op elkaar. Gelukkig hebben de Amerikanen de Israëliërs al wat in toom kunnen houden en lijkt het inderdaad geen heel zware reactie geweest te zijn (waar ze bij hun buurlanden wel voor gekend staan).

Iran heeft ondertussen al gezegd dat het het recht heeft om zichzelf te verdedigen (oh ironie).
Ergens neem ik ook aan dat het US/Israël kamp wel degelijk nog een reactie verwacht - anders hadden ze dat THAAD systeem niet in allerijl geleverd. Maar ja, ofwel stopt 1 vd 2 met 'reageren', ofwel escaleert men naar een oorlog.

Wat er ook gebeurt: Iran is voor mij duidelijk de hoofdschuldige aan deze escalatie. Het IDF viel Libanon aan, en daar is ook een Iraanse generaal bij gesneuveld, maar de Iraanse raketaanval (incl. ballistische raketten) was van een andere grootteorde.

Terug
Bovenaan