Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Het probleem is vooral dat sommigen in het Westen heel graag de poten zagen van de stoel waar ze zelf opzitten, en vanuit de filosofische moraliteitsstoel weigeren de geopolitieke realiteit te erkennen of er een oplossing voor te zoeken.

2-staten!!
Ok, en hoe geef je Israël veiligheidsgarantie?
Crickets, topic gaat gewoon verder.
Een grootmacht als de EU mag zijn eigen geopolitieke realiteit beginnen vormgeven in plaats van er lijdzaam op toe te staan kijken.

Die veiligheidsgaranties kunnen gegeven worden als de VS zijn verantwoordelijkheid opneemt en zijn schouders erachter zet, maar dat gaat niet gebeuren als zij tandeloos achter Tel Aviv blijven staan. Het moet héél duidelijk zijn in eenderwelke vredesdeal dat Israël recht heeft op zelfbeschikking en zelfbestuur, maar datzelfde recht moet ook de Palestijnen worden gegeven in plaats van ze over de grens richting Egypte of Jordanië te sturen. Dat zou moreel perfide zijn.

Het grote probleem is 1. een tandeloos VS dat op zijn "best" een moraliserend vingertje durft opsteken naar Israël (wat electoraal riskant is) en 2. de weergaloze wederzijdse haat tussen twee volkeren.

Israël is een anomalie in het Midden-Oosten en had misschien nooit gesticht mogen worden, maar nogmaals: ze zijn daar en er moet een oplossing voor gezocht worden.

Helmuth Kohl en François Mitterand stonden in 1984 ook hand in hand op een herdenking. De Basken en Ieren hebben ook verzoening gevonden met de Spanjaarden en Britten.

Je moet niet doen alsof het zogezegd van dit conflict afhangt.
Jouw aversie van Amerika, samen met een soort nostalgisch positieve blik van Rusland is al jaren duidelijk hoor.
Ik zou liever hebben dat Europa zelf een koers vaart dan dat het zijn karretje achter dat van Washington, Москва́ of 北京 hangt.

Mij fascineert vooral de eindeloze complexiteit van dit conflict.

Maar, ik begrijp ook niet waarom mensen in België actief gaan protesteren of universiteitsgebouwen e.d. bezetten (tenzij ze zelf Palestijn of joods/Israëlisch zijn). Protesteer dan liever tegen de hoge vastgoedprijzen en de stijgende voedselprijzen ofzo :unsure:
Wat daar bijkomt (en wat de linkse garde inderdaad lijkt te vergeten soms) is dat Iran, Hamas, Hezbollah etc. helemaal het tegenovergestelde vertegenwoordigen van onze westerse waarden. Israël leunt veel dichter aan bij ons op dat vlak, behalve als het gaat over hun militaire acties het voorbije jaar.

Ik blijf er ook bij dat het conflict in Oekraïne belangrijker is voor West-Europa dan het conflict tussen Israël en de Arabische landen. Dat verdwijnt wat op de achtergrond omdat het minder complex en dus minder interessant is, m.a.w. (bijna) iedereen steunt Oekraïne.

Ik heb de linkse demonstranten nog niet goed kunnen bekijken, maar ik denk niet dat ik er al eentje heb zien rondlopen met een vlag van Hamas of Hezbollah. Dat kan misschien wel anders zijn met niet-linkse doch wel Arabische medebetogers.

Gisteren ook in "Eerste keus" op TV. 85% van de Vlamingen vind het oké dat homokoppels hand in hand over straat lopen. Slechts 25% van de Marokkaanse Belgen vindt dat oké. Ik vind het wel frappant dat partijen als PVDA met die stemmen gaan lopen, ook al botst dat op ethisch vlak enorm.

Een grootmacht als de EU mag zijn eigen geopolitieke realiteit beginnen vormgeven in plaats van er lijdzaam op toe te staan kijken.
"De EU" , dat zijn wij.
Klinkt goed, concreet moet België dan minimaal een 5 a 6 miljard per jaar extra in defensie steken, terwijl we nu al zogezegd miljarden moeten zoeken om de begroting iets beter te krijgen.

Waar bespaar je en waar haal je inkomsten?
En denk je dat de kiezer dat ok vindt, als zelfs gesubsidieerde auto's nog niet eens afgeschaft kunnen worden?

Die veiligheidsgaranties kunnen gegeven worden als de VS zijn verantwoordelijkheid opneemt en zijn schouders erachter zet, maar dat gaat niet gebeuren als zij tandeloos achter Tel Aviv blijven staan.
Het is zeer opvallend dat jij de VS tandeloos noemt als ze ergens niet ingrijpen. Maar als ze dat wel doen, dan is het neokoloniaal gedrag.

Dus voor de goede orde: jij bent voor veiligheidsgaranties van de US?
Dus als toekomstig Palestina zich niet houdt aan afspraken, bv. qua militarisering, dan wordt er militair ingegrepen?
Of igv een 'daadkrachtige zelfstandige EU', stuurt België militairen naar Israël als Palestina voor dreiging zou zorgen bv met Hezbollah en Iran?

Een Midden-Oosten dat in brand staat is misschien leuk voor Amerikaanse wapenfabrikanten of voor Netanyahu maar daar heeft de Europese Unie enkel bij te verliezen, zoals we in het verleden keer op keer hebben gezien.

Amerikaanse belangen =/= Europese belangen

"De EU" , dat zijn wij.
Klinkt goed, concreet moet België dan minimaal een 5 a 6 miljard per jaar extra in defensie steken, terwijl we nu al zogezegd miljarden moeten zoeken om de begroting iets beter te krijgen.

Waar bespaar je en waar haal je inkomsten?
En denk je dat de kiezer dat ok vindt, als zelfs gesubsidieerde auto's nog niet eens afgeschaft kunnen worden?
Tja kijk, we kunnen kiezen tussen freeloaden op de rug van Washington of het zelf in handen nemen. Hoe en waar die inkomsten vandaan komen en waar we dan op moeten besparen ... dat zal dan wel de kost zijn waarmee we moeten leren leven. Het leven is geen ponykamp.
Het is zeer opvallend dat jij de VS tandeloos noemt als ze ergens niet ingrijpen. Maar als ze dat wel doen, dan is het neokoloniaal gedrag.
Stropop.
Dus voor de goede orde: jij bent voor veiligheidsgaranties van de US?
Dus als toekomstig Palestina zich niet houdt aan afspraken, bv. qua militarisering, dan wordt er militair ingegrepen?
Militair ingrijpen is wel het laatste middel om een land te ontraden. Ik weet dat je de VS wel graag wil terugzien als de politieman van de wereld, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze overal guns blazing law & order moeten prediken.

Hamas is al even nadelig voor de Palestijnse belangen als Netanyahu dat is voor de Israëlische belangen. Als er al een vredesdeal wordt gesloten is dat idealiter zonder een jingoïstische oorlogshavik als Netanyahu of een extremistische terreurorganisatie (!) als Hamas.

Laatst bewerkt:
Het probleem is net dat we Israël te weinig aan de kaak durven stellen.
Ze doen hier haast niets anders in Europa en in de VN, geen enkel land krijgt zoveel (disproportionele) kritiek als Israël.
Dat de VS pal achter Israël staat is hun zaak, maar de EU mag wel eens beginnen met economische sancties en een absoluut verbod op wapenaanleveringen aan Israël en het verbieden van het faciliteren van wapenaanleveringen aan Israël vanuit Europese havens. De druk moet verhoogd worden om de eindeloze escalatiecyclus die Netanyahu instigeert te doorbreken.
Dat heeft geen zin, dan leveren andere landen die wapens wel. Europa kan er net zo goed nog wat geld aan verdienen, nu worden die wapens evengoed geleverd en missen we de inkomsten volledig.

Redenen waarom ik eerder begrip heb voor Israël:
  • Israël is de enige democratische staat in de regio, omringd door een amalgaam van gefaalde staten en dictatoriale regimes die het verlengstuk zijn van totalitaire staten die niets liever willen dan het Westen ten onder te zien gaan. Elk met hun eigen achterlijke religieuze /persoonlijke drijfveren.
  • Met het morele vingertje staan zwaaien vanuit onze Europese situatie is extreem hautain en naïef. Des te meer omdat wij nog steeds de voordelen hebben van de vaak moeilijke ethische keuzes die ons (over)grootouders hebben gemaakt tijdens WOI en WOII en die we zelf gelukkig (nog) niet opnieuw hebben moeten maken. Ik ga er van uit dat elke normale democratische staat uiteindelijk hetzelfde antwoord zou bieden op dergelijke existentiële dreiging als wat Israël nu doet. Aan de ca. 7 mio stemgerechtigde Israëli’s om te beslissen hoe de strijd verder geleverd zal worden bij de volgende verkiezingen.
  • Het menselijke leed in Gaza is een drama maar als ik de cijfers bekijk gaat Israël hier effectief zo ethisch als mogelijk te werk en niet met de botte bijl zoals sommige beweren. De kritiek is maar al te vaak zeer emotioneel en weinig rationeel.

Israël staat er alleen voor in die regio (dwz geen geallieerde landen in de omgeving) en dat is een voordeel. De Arabische landen kenden een postkoloniale renaissance in de vorm van het Arabische nationalisme waarmee ze zich konden ontvoogden van Westerse invloed (nationalisering van het Suez-kanaal, bijvoorbeeld), maar dat faalde uiteindelijk. Ik denk dat we niet mogen onderschatten hoe complex die onderlinge relaties liggen en dat hun belangen niet altijd gelijklopen. Israël hoeft enkel naar zichzelf te kijken en ze hebben ook, zoals ik eerder argumenteerde, de existentiële noodzaak om stand te houden. De Holocaust is op dat vlak een echte katalysator geweest.

Het is dan ook wat gemakzuchtig of misschien zelfs op het randje van racistisch om de Arabische buren zomaar als achterlijke failed states te beschouwen.

Of Israël nog altijd een lichtende democratie is in het Midden-Oosten betwijfel ik. De protesten tegen Netanyahu voor 7 oktober zijn dan blijkbaar snel vergeten. Die zullen wel hervatten als de rust terugkeert. Een democratie die miljoenen Palestijnen trouwens als tweederangsburgers behandelt en willekeurig geweld toepast in illegaal bezette gebieden ...

Tja kijk, we kunnen kiezen tussen freeloaden op de rug van Washington of het zelf in handen nemen. Hoe en waar die inkomsten vandaan komen en waar we dan op moeten besparen ... dat zal dan wel de kost zijn waarmee we moeten leren leven. Het leven is geen ponykamp.
Kan je eens concreet antwoorden op de vraag waar we bovenop de huidige 3-5 miljard om de begroting te herstellen, recurrent 6 miljard extra vandaan halen ipv altijd te vervallen in vage zinsneden zoals 'heft in handen nemen' of 'leven is geen ponykamp'?

Wat overigens vrij ironisch is, want om @Straddle zijn woorden te gebruiken, lijkt het hier eerder een ponykamp voor wereldverbeteraars.
('Illegaal! Internationaal recht! Stop de oorlog nu! Straf Israël!)
Tot het concreet wordt.

Welke extra belastingen en welke uitgaven? En welke politicus zie je die overleven?
En als kiezers niet akkoord zijn, wat zegt dat over de draagkracht voor uw idee?

Militair ingrijpen is wel het laatste middel om een land te ontraden. Ik weet dat je de VS wel graag wil terugzien als de politieman van de wereld, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze overal guns blazing law & order moeten prediken.
Zelfde vraag, kan je eens concreet zeggen hoe Israël veiligheidsgaranties krijgt voor de toekomst als het geen militair veiligheidspact mag zijn, ipv vage boutades?

Je spreekt ook over Hamas die weg moet, dus oa. Sinwar weg?
Had je concrete ideeën om dat te doen, zodat het vredesproces kan beginnen?

Redenen waarom ik eerder begrip heb voor Israël:
  • Israël is de enige democratische staat in de regio, omringd door een amalgaam van gefaalde staten en dictatoriale regimes die het verlengstuk zijn van totalitaire staten die niets liever willen dan het Westen ten onder te zien gaan. Elk met hun eigen achterlijke religieuze /persoonlijke drijfveren.
Buurland Libanon is een democratische staat. Scoort weliswaar een stuk lager op de democracy index, maar desalniettemin wel een democratie. Ook Jordanië valt nog (gedeeltelijk) onder de noemer van democratische staat.

Twee andere buurlanden, Egypte en Jordanië, hebben al jarenlang vrede met Israël en spelen een mediterende rol in dit conflict. Jordanië voert ook al jaren een pro-Westerse politiek.
  • Met het morele vingertje staan zwaaien vanuit onze Europese situatie is extreem hautain en naïef. Des te meer omdat wij nog steeds de voordelen hebben van de vaak moeilijke ethische keuzes die ons (over)grootouders hebben gemaakt tijdens WOI en WOII en die we zelf gelukkig (nog) niet opnieuw hebben moeten maken. Ik ga er van uit dat elke normale democratische staat uiteindelijk hetzelfde antwoord zou bieden op dergelijke existentiële dreiging als wat Israël nu doet. Aan de ca. 7 mio stemgerechtigde Israëli’s om te beslissen hoe de strijd verder geleverd zal worden bij de volgende verkiezingen.
Wel, we hoeven maar te kijken naar Oekraïne hé. De existentiële dreiging is daar enorm, de gruwelijkheden die de Russen uitrichten waanzinnig. En toch zien we Oekraïne niet aan de lopende band oorlogsmisdaden plegen tegen de Russen als retaliatie.

We hebben de Duitsers na hen op de knieën gekregen te hebben ook zwaar aangepakt, maar die vergeldingsacties verbleken in het niets tot wat Israël aanricht in Gaza.

Laat ons ook niet vergeten dat Israël ook voor 7 oktober een beleid voerde van kolonialisme, illegale bezetting, apartheid, ... zaken waarvan men ook in Israël al jaren waarschuwde dat dit enkel de existentiële dreiging zou doen toenemen. Niemand verdient wat Israël op 7 oktober heeft meegemaakt, niets kan dat rechtvaardigen. Maar het is onmiskenbaar zo dat de beslissingen van Israël van de afgelopen 20 jaar het pad geëffend hebben voor wat we nu zien. En dat er wel degelijk andere paden mogelijk waren voor Israël.
  • Het menselijke leed in Gaza is een drama maar als ik de cijfers bekijk gaat Israël hier effectief zo ethisch als mogelijk te werk en niet met de botte bijl zoals sommige beweren. De kritiek is maar al te vaak zeer emotioneel en weinig rationeel.
Wat weinig rationeel is, is schermen met onvolledige cijfers omdat je ideologisch niet wil toegeven dat Israël hier niet de morele bovenhand heeft. Het reële aantal slachtoffers van het oorlogsgeweld kunnen we niet vaststellen, we weten wel dat dat aantal veel hoger ligt dan de 40.000 gerapporteerde rechtstreekse doden. Meer dan 90% van de bevolking in Gaza is dakloos, leeft in honger, heeft nauwelijks toegang tot gezondheidszorg. Als je rationeel bent, dan wéét je dat de levensomstandigheden het reële dodental in Gaza ferm hoger moeten liggen.

Kan je eens concreet antwoorden op de vraag waar we bovenop de huidige 3-5 miljard om de begroting te herstellen, recurrent 6 miljard extra vandaan halen ipv altijd te vervallen in vage zinsneden zoals 'heft in handen nemen' of 'leven is geen ponykamp'?

Wat overigens vrij ironisch is, want om @Straddle zijn woorden te gebruiken, lijkt het hier eerder een ponykamp voor wereldverbeteraars.
('Illegaal! Internationaal recht! Stop de oorlog nu! Straf Israël!)
Tot het concreet wordt.

Welke extra belastingen en welke uitgaven? En welke politicus zie je die overleven?
En als kiezers niet akkoord zijn, wat zegt dat over de draagkracht voor uw idee?
Uitgaven herpriotariseren, meer efficiëntie creëren in het overheidsapparaat, bepaalde belastingsvoordelen en - subsidies afschaffen, niet-essentiële diensten of projecten stopzetten, een structurele belastingsverhoging, meer inzetten op fiscale fraude, staatsbezit verkopen, ... Dat zijn allemaal zaken die je kan doen om uitgaven te schrappen en inkomsten te vermeerderen.

En neen, ik heb geen blauw- of witboek dat ik even na mijn uren in elkaar ga flansen, waarmee ik letter voor letter en héél concreet uit de doeken doe hoe ik dat allemaal concreet zou doen. Als ik dat zou willen doen zal ik me verkiesbaar moeten stellen en verkozen moeten geraken en geluk moeten hebben om me in een positie te manouevreren om dit allemaal tot in de puntjes uit te werken met internationale partners, maar ik heb geen intentie om in de politiek te stappen. Een geopolitieke denktank is een alternatief.

De grootste uitdaging wordt het zoeken van draagvlak en het vinden van een politieke wilskracht om dit erdoor te drukken. Als dat draagvlak niet bestaat en als die politieke wilskracht niet bestaat, zal het niet gebeuren.

En dan spui ik verder mijn gal, net zoals iedereen dat hier doet over zijn of haar paradepaardjes.

Zelfde vraag, kan je eens concreet zeggen hoe Israël veiligheidsgaranties krijgt voor de toekomst als het geen militair veiligheidspact mag zijn, ipv vage boutades?

Je spreekt ook over Hamas die weg moet, dus oa. Sinwar weg?
Had je concrete ideeën om dat te doen, zodat het vredesproces kan beginnen?
Je kan het hele gebied demilitariseren, maar daar gaat Israël nooit mee akkoord gaan - tenzij het net zoals Japan in WOII zodanig in de afgrond kijkt dat het geen andere keuze heeft. Vermits Israël de Überboss is in het hele Midden-Oosten en geen enkel ander leger in de buurt nog maar aan zijn tippen komt, gaat dat niet gebeuren.

Maar het zal toch een combinatie zijn van gedemilitariseerde zones, internationale waarnemers en het intensief bevorderen van economische samenwerking. Dit is enkel mogelijk als gematigde stemmen het voortouw nemen en radicale stemmen gemarginaliseerd geraken.

Hoe dat kan gebeuren, met wie dat kan gebeuren en wanneer dat kan gebeuren? De VN is al 80 jaar vruchteloos bezig om dat conflict op te lossen. Je kan besluiten dat het een onoplosbaar conflict is, maar dat is de handdoek in de ring gooien.

De sleutel ligt in handen van de VS, dat als enige land druk kan zetten op Israël.

Of Israël nog altijd een lichtende democratie is in het Midden-Oosten betwijfel ik. De protesten tegen Netanyahu voor 7 oktober zijn dan blijkbaar snel vergeten. Die zullen wel hervatten als de rust terugkeert. Een democratie die miljoenen Palestijnen trouwens als tweederangsburgers behandelt en willekeurig geweld toepast in illegaal bezette gebieden ...

Israel stond in 2023 op de 30ste plaats op de EIU democracy index, België 36ste. De protesten zijn zeker niet vergeten en vooral het bewijs dat ze een normaal functionerende democratie zijn. Misschien even opzoeken wat er in Iran gebeurt met dergelijk protesten.

Israel stond in 2023 op de 30ste plaats op de EIU democracy index, België 36ste. De protesten zijn zeker niet vergeten en vooral het bewijs dat ze een normaal functionerende democratie zijn.
Dat ze een democratie zijn vind ik eerlijk gezegd geen reden om ze te steunen als je hun beleid ten aanzien van de Palestijnen bekijkt en ik vind dat je de buurlanden nogal makkelijk over één kam scheert.

Nu goed, het is een valabel argument om, zoals @JanusDR regelmatig aanhaalt, realistisch en pragmatisch te zijn en te kijken naar onze belangen. Niemand is heilig in het geopolitieke spel en soms worden dictators gedoogd of zelfs schaamteloos gesteund als het onze belangen dient.

Beter zou zijn om in het Midden-Oosten niet meer te spreken over een Israël als een vooruitgeschoven bastion van het Westen, maar Israël als gelijkwaardige economische, politieke en culturele partner van de landen in het Midden-Oosten. Vrede en stabiliteit.
Misschien even opzoeken wat er in Iran gebeurt met dergelijk protesten.
Et alors?

Wat weinig rationeel is, is schermen met onvolledige cijfers omdat je ideologisch niet wil toegeven dat Israël hier niet de morele bovenhand heeft. Het reële aantal slachtoffers van het oorlogsgeweld kunnen we niet vaststellen, we weten wel dat dat aantal veel hoger ligt dan de 40.000 gerapporteerde rechtstreekse doden. Meer dan 90% van de bevolking in Gaza is dakloos, leeft in honger, heeft nauwelijks toegang tot gezondheidszorg. Als je rationeel bent, dan wéét je dat de levensomstandigheden het reële dodental in Gaza ferm hoger moeten liggen.
Ik heb nergens beweerd dat Israel de morele bovenhand heeft. Ik heb aangegeven dat Israel alleen (morele) verantwoording dient af te leggen aan haar eigen bevolking als normaal functionerende democratie met een vrije pers en vrijheid van meningsuiting. Hun samenlevingsmodel is op zowat alle vlakken superieur in de regio en dat is het verdedigen waard.

Met wat er het voorbije jaar allemaal gebeurd is zijn we echt ongelofelijk ver verwijderd van een politieke oplossing.

Maar het echte probleem is dat je ook niet ziet wat de militaire oplossing dan eigenlijk wel moet zijn. Vooral hoe Israël op lange termijn denkt te kunnen omgaan met de consequenties van wat ze nu op korte termijn teweeg brengen.

Gaza is daar nog het 'gemakkelijkste', want klein gebied volledig omringd door Israël, dus ze kunnen dat nog harder gaan controleren dan dat ze voordien al deden (overigens nog steeds dramatisch voor de Palestijnen, die dan nog steeds in een openluchtgevangenis leven, maar bon, er is een mogelijk tijdelijk einde aan de huidige oorlog, tijdelijk want met die levensomstandigheden krijg je vroeg of laat opnieuw een uitbarsting).

Maar hoe ziet Israël op lange termijn hun relatie met Libanon? Of Iran? Waar gaat dat naartoe? Ze kunnen dat niet bezetten en controleren, dus het is met de huidige aanpak onvermijdelijk dat dat conflict nog lang militair zal doorgaan...

Pressure, intimidation, and censorship: Israeli journalists have faced growing repression in the past year

Die vrije pers staat inmiddels onder druk in Israël. Dat zie je ook in Oekraïne: daar wordt de persvrijheid ook ingeperkt.

Vanuit het perspectief van de staat die oorlog voert begrijp ik die beperkingen wel. Oorlog draait ook om het beheersen van een narratief en als er zaken aan het licht komen die negatief afstralen, dan wil je de schade zoveel mogelijk beperken.

Voor Rusland is onderdrukking van de persvrijheid de normale gang van zaken.

Met wat er het voorbije jaar allemaal gebeurd is zijn we echt ongelofelijk ver verwijderd van een politieke oplossing.

Maar het echte probleem is dat je ook niet ziet wat de militaire oplossing dan eigenlijk wel moet zijn. Vooral hoe Israël op lange termijn denkt te kunnen omgaan met de consequenties van wat ze nu op korte termijn teweeg brengen.

Gaza is daar nog het 'gemakkelijkste', want klein gebied volledig omringd door Israël, dus ze kunnen dat nog harder gaan controleren dan dat ze voordien al deden (overigens nog steeds dramatisch voor de Palestijnen, die dan nog steeds in een openluchtgevangenis leven, maar bon, er is een mogelijk tijdelijk einde aan de huidige oorlog, tijdelijk want met die levensomstandigheden krijg je vroeg of laat opnieuw een uitbarsting).

Maar hoe ziet Israël op lange termijn hun relatie met Libanon? Of Iran? Waar gaat dat naartoe? Ze kunnen dat niet bezetten en controleren, dus het is met de huidige aanpak onvermijdelijk dat dat conflict nog lang militair zal doorgaan...
Wat Iran betreft: ik denk dat Israël Iran op dit moment vooral wil afschrikken. Hezbollah, de vermaarde sji'itisch-revolutionaire vechtmachine, staat met de billen bloot na een reeks beschamende aanslagen op hun topmannen. De raketaanval van Iran was ongezien, maar heeft uiteindelijk geen enorme schade veroorzaakt. Ik denk dat Israël zich nu gereed houdt voor een of andere fatale slag waarmee het Iran definitief in de touwen werpt - maar daar heeft Biden ook wel schrik voor. Maar we weten niet goed of Hezbollah echt is uitgeteld of dat Israël zich alsnog zeer kwalijk zal vergissen bij de inval in Zuid-Libanon. Politiek-beleidsmatig zal Hezbollah nog wel even verblind zijn, maar in het zuiden hebben ze zich 18 jaar lang kunnen voorbereiden op een nieuwe inval. Die zullen wel onafhankelijk kunnen opereren.

De manier waarop de Mossad is geïnfiltreerd in Hezbollah en Iran is wel zeer verbluffend. Ik hoop dat we ooit te weten gaan komen hoe ze dat hebben geflikt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan