Moeten we het normaal beschouwen dat Israël systematisch Palestijnen onderdrukt en ze beschouwt als Untermenschen? Want dat idee leeft wel bij sommige Israëli's aan de macht: het Joodse uitverkoren volk en de rest is minderwaardig.
Doet me denken aan ...
Eerst even op de retorische vraag antwoorden: neen, dat is niet normaal, wanneer het tot een vredevolle oplossing van het conflict komt, en Palestijnen geen guerilla-terreur blijven voeren tegen Israël is dat iets waar (desnoods via de internationale gemeenschap) Israël een halt aan moet toeroepen)
Maar again de vergelijking ...
Ik ga er even van uit dat wat er op de plaats van de ellipsis moet komen, hetgeen is dat het meest aannemelijke is wanneer je het hebt over Untermenschen,
correct me if I'm wrong.
Ik heb je hier eerder al gewezen op hoe jouw vergelijking op cijfermatig eenvoudig vlak niet klopt.
Deze maal doe je het zonder cijfers maar ideologisch, prima.
Bij deze een ideologische reply:
Allereerst een
reductio ad Hitlerum staat niet voor niets te boek als een drogargument,
Reductio ad Hitlerum (ook:
argumentum ad Hitlerum) is een
drogreden, voor het eerst naam gegeven door de ethicus
Leo Strauss. Het is een woordspeling op
reductio ad absurdum.
maar goed er zit hier wel degelijk wat meer inhoud aan...
het wordt inderdaad gevaarlijk als je je medemensen gaat beschouwen als minderwaardig... dan krijg je zaken zoals pogroms, zoals Hamas er 7 oktober vorig jaar één heeft uitgevoerd - zie je, het mes snijdt aan twee kanten? - of ideologische charters van zogenaamde verzetsbewegingen die oproepen tot genocide.
Laat de nood van de Joden als een verdrukt volk over alle landen in de wereld, zeker in Europa maar ook de Arabische net nu één van de stichtende redenen van Israël zijn.
Intussen terug in het Vlaams onderwijs:
“Waarom zijn Joden niet geliefd?” Yep, serieus (nu goed het allooi waaruit sommige leerkrachten tegenwoordig gesmeed zijn, is eveneens een oorzaak van de dalende onderwijskwaliteit),
antisemitisme voor schoolkinderen, nu aangeleverd via KlasCement.
Misschien kan je als historicus ook eens de vergelijking maken met andere volkeren die na een oorlog, zoals degene die de Arabische buurlanden van Israël begonnen na de stichting ervan... en verloren...
Of als je per se steevast je toevlucht wilt nemen naar de Tweede Wereldoorlog, toen heeft men ook wel een stevig programma ingevoerd (helaas afgezwakt met de tijd) om de ideologie die Duitsland tot de oorlog gedreven heeft en alle bijbehorende symbolen uit te roeien, en men heeft ook geen "gematigde" variant ervan meer toegestaan... iets zegt mij dat we dat bij radicale religieuze bewegingen niet gaan doen, en laat dat net één van de redenen zijn waarom het Midden-Oosten zo'n kruitvat is. Iran is bijvoorbeeld een theocratische dictatuur...