Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Eerst een moordaanval op een treinstation en direct erna ~240 ballistische raketten in 2 golven.
Lijkt dat er een heel deel door de verdediging raakt.
Ik weet niet hoe het ARROW systeem werkt maar Iron dome kan raketten (of andere projectielen) die "een doel" gaan raken onderscheiden van raketten die ergens in een veld neervallen en daardoor kan het projectielen besparen.

Ik stel mij ook de vraag of er effectief raketten doel hebben getroffen. Normaal gezien brand de motor van een ballistische raket volledig op in de boost phase maar hier lijken de motoren te blijven branden? Misschien waren die raketten al neergehaald?

CNN zegt dat de vermoedelijke doelen 2 luchtmachtbasissen en het hoofdkwartier van de Mossad. Veel projectielen zijn in Tel Aviv zelf neergekomen, maar het is niet duidelijk of dit de wapens zelf waren of fragmenten van neergehaalde wapens.

Een vertegenwoordiger van de MoD zegt dat Amerikaanse "assets" actief raketten hebben neergehaald maar het is niet duidelijk welke middelen hiervoor zijn ingezet. De VS heeft verschillende destroyers, een CSG en jachtvliegtuigen in de omgeving.

Israël is toch nog iets verder van mijn bed dan Oekraïne. En ik vraag mij af hoeveel van die Iraanse raketten nu echt hun doel raken.
Ze hanteren geen peperdure kruisraketten, maar als blijkt dat het rakettenschild ze niet allemaal kan opvangen is dat op zijn minst een propagandaoverwinning voor Iran. Niemand verwacht dat die kruisraketten in een paar golven de militaire infrastructuur van Israël zullen platleggen.

Ze hanteren geen peperdure kruisraketten, maar als blijkt dat het rakettenschild ze niet allemaal kan opvangen is dat op zijn minst een propagandaoverwinning voor Iran. Niemand verwacht dat die kruisraketten in een paar golven de militaire infrastructuur van Israël zullen platleggen.
Waarom schiet iran geen 'vuile bommen' af? Ze hebben de materialen want ze doen aan uranium verrijking. Als je ze echt een kloot wil afdraaien kan je heel tel aviv voor 100 jaar onbewoonbaar maken, de iron dome mag ze nog uit de lucht halen.

Waarom schiet iran geen 'vuile bommen' af? Ze hebben de materialen want ze doen aan uranium verrijking. Als je ze echt een kloot wil afdraaien kan je heel tel aviv voor 100 jaar onbewoonbaar maken, de iron dome mag ze nog uit de lucht halen.
Dan gaat Israël toch de nucleaire kaart trekken tegen Iran vrees ik. Dan is helemaal het hek van de dam en krijg je mss wel WO III

Dat is vragen om nog meer paria te worden dan Noord-Korea en naar het stenen tijdperk gebombardeerd te worden.

Ja inderdaad. Maar de impact op de airbase was ook in Israël bericht. Zullen wel geen vliegtuigen op de grond geweest zijn op dat moment.

Er zal zeker een impact en waarschijnlijk ook schade zijn, maar de kans dat daar nog relevante vliegtuigen stonden terwijl heel de wereld op voorhand wist dat de aanval kwam, is natuurlijk quasi 0. Bij de vorige Iraanse aanval waren die ook allemaal de lucht in. Nu, het is sowieso veel te vroeg om die schade op te meten, onmogelijk dus dat Iraanse media dit al weten. Morgenvroeg zal meer duidelijk zijn, maar het is natuurlijk een heel logisch doelwit.

Dit is nieuws van gisteren trouwens. Verklaart misschien waarom Iran zo lang gewacht heeft:

Iran’s President Masoud Pezeshkian said the promises of cease-fire made by Americans and Europeans if Iran did not respond to the assassination of Hamas leader Ismail Haniyeh were “false.”

Terug
Bovenaan